Gå til innhold

Skravletråd juli/august 2026

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kuli1 skrev (22 minutter siden):

Beklager hvis dere har svart på dette tidligere i tråden, har bare skummet kjapt gjennom 🫣 jeg har så mange spørsmål, håper det går fint! 

Hvilken app bruker dere? 

Når fikk dere symptomer, og hvilke? 

Er det noe spesielt dere anbefaler å gjøre til oss som er førstegangs? Har prøvd å bli gravid så utrolig lenge, og nå når det faktisk skjer er det veldig overveldende ❤️

Når forteller dere familie og venner? 

Syns det er så koselig å være med her, tusen takk! 🥰

Det er ikke farlig å gjenta ting, heldigvis 🥰

1. Jeg bruker Stardust og Nørs nå. Har hatt Preggers og Clue også, men er foreløpig de to første jeg har likt best. Stardust har små beskjeder hver dag om hva som skjer med både meg og baby som jeg syns er hyggelig, Nørs har mye god informasjon og er lagd i Norge, så jeg stoler på informasjon der og syns den er relevant. Legger ved dagens beskjeder i Stardust som eksempel :)

Jeg fikk symptomer tidlig, stikking/murring i livmor allerede før positiv test. Ømme bryster, trøtthet, oppblåsthet og økt luktesans kom like etter. Et par uker inn begynte jeg også å være jevnt over småkvalm og uvel og sliter mer med å spise visse typer mat osv. Men det er like vanlig å ikke merke noe som helst så tidlig, så ikke la det stresse deg evt ❤️

Er førstegangs selv, så ingen råd å komme med der. Men jeg har allerede vært hos jordmor og syns det var veldig fint, fikk masse god og trygg info og følte meg godt ivaretatt, så mitt råd er å bestille time hos jordmor tidlig, tilfelle de har fulle kalendere!

Jeg fortalte nærmeste familie og et par venninner tidlig, var rundt 5 uker da. Jeg har tidligere erfaring med spontanabort og da hadde jeg ikke fortalt det til noen. Nå ville jeg ha den støtten i ryggen tilfelle det gikk dårlig igjen. ❤️ Svigers og utvidet familie får nyheten rundt juletider fordi vi helst vil si det fysisk når vi møtes. ☺️

Screenshot_2025-11-28-14-03-32-56_a4805ed922d9b0e1592efa09965b6faa.jpg

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kuli1 skrev (1 time siden):

Beklager hvis dere har svart på dette tidligere i tråden, har bare skummet kjapt gjennom 🫣 jeg har så mange spørsmål, håper det går fint! 

Hvilken app bruker dere? 

Når fikk dere symptomer, og hvilke? 

Er det noe spesielt dere anbefaler å gjøre til oss som er førstegangs? Har prøvd å bli gravid så utrolig lenge, og nå når det faktisk skjer er det veldig overveldende ❤️

Når forteller dere familie og venner? 

Syns det er så koselig å være med her, tusen takk! 🥰

Gjentakelser gjør ingenting uansett, hyggelig å ha deg her også Kuli! ❤️ 

Forstår det føles ekstra spennende når det er første og det har lang tid å bli gravid! ❤️ Hvor lang tid brukte dere? Det er ingenting i veien for å fortelle allerede nå! Det er godt med støtte uansett hvilken vei det går, så å vente til 12 uker er ikke jeg noen tilhenger av. Trenger ikke fortelle hele verden, men å si det til de som er nære er bare trygt og godt. Denne gangen vet mine nære venninner det. Jeg er 8+5, og vi har lyst å overraske besteforeldre på julaften så derfor venter vi. Hvis ikke hadde de også visst. 

Jeg har ganske kraftige symptomer, hatt det alle graviditetene mine. Så denne gangen var jeg kvalm før positiv test. Murringer i magen og ømme bryster kom noen dager senere. Ellers er jeg veldig hormonell. Men det er like vanlig å ikke ha noen symptomer som helst. 

Jeg bruker preggers og preglife :)

Det du kan gjøre nå er å ta folsyre, og andre vitaminer. Evt en gravid pakke fra apoteket. I vår kommune kan man få time hos jordmor i første trimester for en tidlig samtale, det hadde jeg både med første og andre. Anbefales om det samme tilbudet er hos dere. Fint å bare få lufte tanker med noen som forstår og kan mye om temaet. Denne gangen har jeg ikke behovet. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk innkalling til ultralydene i det offentlige i dag! Det blir spennende! Også har jeg avtalt med meg selv at jeg skal bestille time til ultralyd før jul også. 🥰

Jeg liker Flo-appen, men jeg har abonnement (kostet 200 kroner for et helt år eller noe slik). Gøy å se at @blåtimen og @lillemeg90har så forskjellige favoritter. 😊

Skrevet
sinusen skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk innkalling til ultralydene i det offentlige i dag! Det blir spennende! Også har jeg avtalt med meg selv at jeg skal bestille time til ultralyd før jul også. 🥰

Jeg liker Flo-appen, men jeg har abonnement (kostet 200 kroner for et helt år eller noe slik). Gøy å se at @blåtimen og @lillemeg90har så forskjellige favoritter. 😊

Å, så spennende med innkalling. Alt blir plutselig veldig virkelig når man kommer dit 🤩  

Fikk du time over jul? 

Jeg fikk omsider bestilt time til første svangerskapskontroll hos lege i går og fikk time neste mandag. Håper tiden går fort og at jeg kanskje kan få mast meg til en UL før jul 🤷‍♀️ 

Skrevet
Parv skrev (10 minutter siden):

Å, så spennende med innkalling. Alt blir plutselig veldig virkelig når man kommer dit 🤩  

Fikk du time over jul? 

Jeg fikk omsider bestilt time til første svangerskapskontroll hos lege i går og fikk time neste mandag. Håper tiden går fort og at jeg kanskje kan få mast meg til en UL før jul 🤷‍♀️ 

Ja! Tidlig ultralyd (er det ikke det 12-ukers sjekk kalles?) midt i januar og 18 uker i slutten av februar. Det + svar fra legen og hcg-prøven i dag gjør at det føles veldig virkelig ut nå. Tør å glede meg litt! 🥰

Hvor langt er du på vei igjen? Neste mandag er ikke så lenge til. 😊 Jeg skal ha første svangerskapskontroll på helsestasjonen!

Skrevet

Jeg fikk også innkalling til tidlig ultralyd på sykehuset i dag! Første uka i januar, heldigvis en dag samboer allerede har fri så han får blitt med. Det blir spennende ☺️

Og angående favorittapper; jeg tipper det er veldig mange gode det ute. Handler jo litt om tilfeldigheter hvilke man tester først og evt liker. De fleste gjør nok nytten veldig fint 😄

• Hjerte 1
Skrevet
sinusen skrev (2 timer siden):

Ja! Tidlig ultralyd (er det ikke det 12-ukers sjekk kalles?) midt i januar og 18 uker i slutten av februar. Det + svar fra legen og hcg-prøven i dag gjør at det føles veldig virkelig ut nå. Tør å glede meg litt! 🥰

Hvor langt er du på vei igjen? Neste mandag er ikke så lenge til. 😊 Jeg skal ha første svangerskapskontroll på helsestasjonen!

Ja, kan hende det ☺️ er vel bare et par år siden den 12-ukers-UL ble innført som et tilbud for alle. 

Synes du skal la deg selv glede deg nå. ❤️ det er jo nå ventetiden virkelig begynner ☺️ 

jeg tror jeg akkurat har tippet 7 uker nå, uten at jeg vet helt sikkert. Hvis det stemmer, er jeg vel 12 uker den første uka i januar og får forhåpentligvis time rundt da. 

Skrevet

Spennende tider altså ❤️ så rart å tenke at om noen uker så føles mest sannsynlig disse bekymringene som man har helt i starten ubetydelige og langt borte. Det er ganske intenst når man står i det, men så så går tiden ❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet

Spennende med dere som har fått dato til UL allerede🥰 Jordmor henviste forrige uke, fått til ul i uke 19, men de har ikke klart å finne ledig til tidlig.🤭 Er i uke 12 uka før jul, hadde håpa på å få komme inn før. 

Nå har vi sagt det til ungene, siden de har vært så redd for meg når jeg har vært kvalm. Prøvde å si at vi ikke skal si det til så mange, men de sa det til alle mine gamle kollegaer på skolen sin (jeg jobba på skolen de går på før jeg ble syk) så nå vet mange barn og voksne der🤭 Tanken er å si det til svigermor og svigerfar over helgen, da kommer de på besøk, også til mine når de kommer på julebesøk den 15. Har aldri fått si det til mine foreldre ansikt til ansikt, da de bor så langt vekke men føler nå litt på at andre i nærmiljøet vet og ikke de😅🫣 

Hvordan går det med dere og symptomer? Og er det noen som savner fenalår allerede?🤭

Skrevet
Moi123 skrev (13 minutter siden):

Spennende med dere som har fått dato til UL allerede🥰 Jordmor henviste forrige uke, fått til ul i uke 19, men de har ikke klart å finne ledig til tidlig.🤭 Er i uke 12 uka før jul, hadde håpa på å få komme inn før. 

Nå har vi sagt det til ungene, siden de har vært så redd for meg når jeg har vært kvalm. Prøvde å si at vi ikke skal si det til så mange, men de sa det til alle mine gamle kollegaer på skolen sin (jeg jobba på skolen de går på før jeg ble syk) så nå vet mange barn og voksne der🤭 Tanken er å si det til svigermor og svigerfar over helgen, da kommer de på besøk, også til mine når de kommer på julebesøk den 15. Har aldri fått si det til mine foreldre ansikt til ansikt, da de bor så langt vekke men føler nå litt på at andre i nærmiljøet vet og ikke de😅🫣 

Hvordan går det med dere og symptomer? Og er det noen som savner fenalår allerede?🤭

Veldig hyggelig å fortelle barna, selv om de ikke greide å holde seg overfor skolen 😂 🥰 Gleder de seg?  

Jeg vurderer å fortelle foreldrene våre ganske snart, men greier liksom ikke helt å senke skuldrene før vi har sett et bankende hjerte. 

Her er formen så som så. Våkner av kvalmen om morgenen og sovner med den om kvelden 😅 er fryktelig sliten og har vel knapt rørt på meg de siste par ukene. 
Må virkelig jobbe med meg selv for å få gjort det som må gjøres.. 

Fra å trene 4-5 ganger i uka er det nå helt utenkelig å komme seg på en løpetur. 

Forhåpentligvis blir det bedre, sånn at kroppen ikke visner helt fremover 😅 Har allerede lagt på meg et par kilo som følge av småspisingen som må til for å holde kvalmen i sjakk 🤷‍♀️ 

og JA, jeg savner spekemat. Helgefrokosten er ikke helt den samme uten spekeskinke… 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har ikke rukket å savne noe enda, det er jo bare en uke siden jeg oppdaget at jeg er gravid og levde (til en viss grad) ikke-gravid-livet. 😊 Trooor jeg har fått oversikt over hva man ikke skal spise nå. 

Skrevet

Jeg spiser ikke kjøtt(som på mange måter gjør det veldig lettvint som gravid!), men merker jeg syns det er rart å skulle gjennom en hel jul uten noe brie på frokostbordet. Og ingen ost og kjeks på lillejulaften, som har vært tradisjon her de siste årene 🤭

• Hjerte 1
Skrevet
blåtimen skrev (2 minutter siden):

Jeg spiser ikke kjøtt(som på mange måter gjør det veldig lettvint som gravid!), men merker jeg syns det er rart å skulle gjennom en hel jul uten noe brie på frokostbordet. Og ingen ost og kjeks på lillejulaften, som har vært tradisjon her de siste årene 🤭

Eniiiig! Brie ❤️ 

• Hjerte 1
Skrevet
Parv skrev (3 timer siden):

Veldig hyggelig å fortelle barna, selv om de ikke greide å holde seg overfor skolen 😂 🥰 Gleder de seg?  

Jeg vurderer å fortelle foreldrene våre ganske snart, men greier liksom ikke helt å senke skuldrene før vi har sett et bankende hjerte. 

Her er formen så som så. Våkner av kvalmen om morgenen og sovner med den om kvelden 😅 er fryktelig sliten og har vel knapt rørt på meg de siste par ukene. 
Må virkelig jobbe med meg selv for å få gjort det som må gjøres.. 

Fra å trene 4-5 ganger i uka er det nå helt utenkelig å komme seg på en løpetur. 

Forhåpentligvis blir det bedre, sånn at kroppen ikke visner helt fremover 😅 Har allerede lagt på meg et par kilo som følge av småspisingen som må til for å holde kvalmen i sjakk 🤷‍♀️ 

og JA, jeg savner spekemat. Helgefrokosten er ikke helt den samme uten spekeskinke… 

De gleder seg såå mye. Dog er de også litt skeptisk og spent, på hvordan hverdagen blir når det plutselig blir en baby i hus😏 

Godt vi er flere som legger på oss😂 Er så trøtt pga kvalmestillende at jeg og småspiser hele dagen, det holder kvalmen i sjakk sammen med medisin.

Har aldri gått gravid over jul før, og ser mørkt på desember uten ostefat og spekemat😅 Selvom m jeg vet det kun er i år og det skal jo gå helt fint så er det så mye god spekemat og oster jeg savner, spesielt fordi både mannen og eldste koser seg med det i helgene🥹 

Skrevet

Fulgt med i tråden noen dager, men ikke riktig turt å melde meg på før nå. Føles så uvirkelig at det er to streker på testen. Nå krysser jeg fingrene for at spiren holder seg🤞🏼 Tidligere i høst gikk jeg gjennom en SA, men her er vi igjen én syklus senere🥰

Fiolaa - 12. aug 

• Hjerte 2
Skrevet

Apropos mat: hvilke ting tolererer dere andre som er kvalme? Jeg er ikke kjempekvalm liksom, bare uvel og småkvalm hele dagen. Men merker jeg sliter mer og mer med å få i meg nok mat fordi det ikke er noe som frister 😬 Så jeg tar gjerne noen tips om lite kvalmende matvarer, gjerne på den sunnere siden av skalaen 😅

Det som frister meg mest er lys bakst, luftige rundstykker og hveteboller og alt magen min hater 😂. Vanligvis spiser jeg bare grovt hjemmebakt surdeigsbrød, men nå spiser jeg mye lefser som vi lager på fin spelt og gresk yoghurt. Med smør og ost - så nøytrale smaker som mulig, haha. 

Ellers har jeg funnet ut at gulrot er lite kvalmende, så jeg spiser mye av det. Og klementiner er nydelig om dagen! Men man blir jo ikke mett av gulrot og klementin 😂 Merker jeg skyr vekk fra alt som er proteinholdig som igjen bare gjør at jeg aldri føler meg mett og blir mer kvalm. Ikke så lett dette, vil jo gjerne spise sunt, men så blir det mye å spise etter hva jeg orker å få ned uten å forverre kvalmen.

Skrevet (endret)
Fiolaa skrev (2 minutter siden):

Fulgt med i tråden noen dager, men ikke riktig turt å melde meg på før nå. Føles så uvirkelig at det er to streker på testen. Nå krysser jeg fingrene for at spiren holder seg🤞🏼 Tidligere i høst gikk jeg gjennom en SA, men her er vi igjen én syklus senere🥰

Fiolaa - 12. aug 

Ååå, velkommen, Fiolaa ❤️ Gratulerer så mye med to streker. Veldig lik historie som min da, en spontanabort tidlig i høst og gravid igjen med én gang etterpå. Håper det sitter hele veien for oss nå 🤞🏻❤️

Er du førstegangs?

Endret av blåtimen
Skrevet
Fiolaa skrev (7 minutter siden):

Fiolaa - 12. aug 

Velkommen så mye ❤️ krysser fingrene for deg denne gangen! Er det første barnet?

Skrevet (endret)
blåtimen skrev (11 minutter siden):

Apropos mat: hvilke ting tolererer dere andre som er kvalme? Jeg er ikke kjempekvalm liksom, bare uvel og småkvalm hele dagen. Men merker jeg sliter mer og mer med å få i meg nok mat fordi det ikke er noe som frister 😬 Så jeg tar gjerne noen tips om lite kvalmende matvarer, gjerne på den sunnere siden av skalaen 😅

Det som frister meg mest er lys bakst, luftige rundstykker og hveteboller og alt magen min hater 😂. Vanligvis spiser jeg bare grovt hjemmebakt surdeigsbrød, men nå spiser jeg mye lefser som vi lager på fin spelt og gresk yoghurt. Med smør og ost - så nøytrale smaker som mulig, haha. 

Ellers har jeg funnet ut at gulrot er lite kvalmende, så jeg spiser mye av det. Og klementiner er nydelig om dagen! Men man blir jo ikke mett av gulrot og klementin 😂 Merker jeg skyr vekk fra alt som er proteinholdig som igjen bare gjør at jeg aldri føler meg mett og blir mer kvalm. Ikke så lett dette, vil jo gjerne spise sunt, men så blir det mye å spise etter hva jeg orker å få ned uten å forverre kvalmen.

Dette høres kjent ut 😂 på det verste har jeg bare spist det jeg har lyst på. Mat med lite lykt fungerer best for meg, ellers så synes jeg tørr mat er bedre enn noe med saus. Stekt ris gikk feks fint. De siste dagene har det fristet med knekkebrød, de med chia og havsalt som er sånn boblete med ost. Har også klart å spise noen koke egg med meierismør på. Tenker det er hakket bedre enn toast med lyst brød. Men altså, den verste kvalmen er kortvarig forhåpentligvis og om det ikke er det mest næringsrike og det som er bra for kroppen går nok det ok 😅 

Synes foresten at tomatiserte ting er vanskelig! 

Endret av lillemeg90
Skrevet
lillemeg90 skrev (4 minutter siden):

Velkommen så mye ❤️ krysser fingrene for deg denne gangen! Er det første barnet?

Takk for det! Nei, barn nr. 2❤️ 

Krysser fingrene for at det nå sitter for oss, @blåtimen

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...