Gå til innhold

Skravletråd juli/august 2026

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hørt at flere får en blødning rundt da de skulle hatt mensen. Har ei venninne som blødde under hele svangerskapet og visste ikke hun var gravid. Nyresteinen viste seg å være fødsel🙈 skal sies at dette var i en alder hun ikke forventet å være gravid.

@Parvjeg grudde meg også veldig til å si det til arbeidsgiver. Jeg hadde akkurat gått opp i stillingsprosent, og jeg er en av mange gravide. Men det gikk overraskende fint. Håper du blir møtt på samme måte ❤️ 

Her er formen opp og ned. Sliter med å godta at jeg har gode dager og det blir mye bekymringer de dagene selv om jeg burde nyte det. Jeg hadde en plan om å gå på jobb i morgen men blir nok sykemeldt ut perioden legen sykemeldte meg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merker foresten litt ubehag i bekkenet allerede. Synes det er litt tidlig 🙈 ikke veldig men kjenner det river litt når jeg går tur, og får vondt i symfysen om jeg ligger på siden uten pute mellom beina. 

Skrevet

Fint å høre at det gikk fint å fortelle @lillemeg90 🥰 sjefen er veldig allright altså, så tror jo egentlig at det skal gå fint selv om det er litt nervepirrende. 

Oi, kjenninger i bekkenet allerede nå ja.. Får håpe det forverrer seg. 
Har du slitt med bekkenet under tidligere svangerskap også? 

Skrevet
Parv skrev (3 minutter siden):

Fint å høre at det gikk fint å fortelle @lillemeg90 🥰 sjefen er veldig allright altså, så tror jo egentlig at det skal gå fint selv om det er litt nervepirrende. 

Oi, kjenninger i bekkenet allerede nå ja.. Får håpe det forverrer seg. 
Har du slitt med bekkenet under tidligere svangerskap også? 

Mener jeg kjente noe så tidlig med nummer 1 men at det gav seg. Tror legen da sa at det bare var hormonelt så tidlig og ikke uvanlig. Hadde ingen bekkensmerter ellers med han. Med nummer to kjente jeg mer men var ikke immobilisert. Men var vondt å gå lange turer feks og husker at det var vondt å ta ut av oppvaskmaskinen og lignende oppgaver. 

Skrevet
lillemeg90 skrev (4 minutter siden):

Mener jeg kjente noe så tidlig med nummer 1 men at det gav seg. Tror legen da sa at det bare var hormonelt så tidlig og ikke uvanlig. Hadde ingen bekkensmerter ellers med han. Med nummer to kjente jeg mer men var ikke immobilisert. Men var vondt å gå lange turer feks og husker at det var vondt å ta ut av oppvaskmaskinen og lignende oppgaver. 

Får krysse fingrene for at det ikke blir verre enn det nå heller. Jeg har ikke slitt noe særlig med bekkenet tidligere annet enn at det har vært litt vondt å ligge uten å ha støtte mellom beina. 

Jeg håper det fortsetter sånn, men er jo litt redd for at både alder og flere graviditeter kan jobbe litt i mot 😅 

Skrevet

Jeg drømte faktisk at jeg fortalte til sjefen at jeg er gravid 😂 Husker ikke helt hvordan det gikk. 

Og bekkenet mitt tror jeg aldri jeg har kjent noe spesielt på....

Skrevet

Hei! Jeg er 38 og gravid med tredje barnet, en slags attpåklatt. Har mistet to ganger i missed abortion tidligere, men det er mange år siden. Spottet i 7 dager rundt uke 4. Var på en privat ultralyd 5+5 og så plommesekk, embryo og hjerteslag. Termin ble estimert til 3. august. Er bekymret for litt andre ting denne gangen enn de tidligere graviditetene, mest pga min alder er høy nå. Er det noen flere bekymrede «eldre» her?

Skrevet
Anonymis1236 skrev (1 minutt siden):

Hei! Jeg er 38 og gravid med tredje barnet, en slags attpåklatt. Har mistet to ganger i missed abortion tidligere, men det er mange år siden. Spottet i 7 dager rundt uke 4. Var på en privat ultralyd 5+5 og så plommesekk, embryo og hjerteslag. Termin ble estimert til 3. august. Er bekymret for litt andre ting denne gangen enn de tidligere graviditetene, mest pga min alder er høy nå. Er det noen flere bekymrede «eldre» her?

Hei, gratulerer så mye ❤️ 

Jeg er 36 og er vel å regne som eldre, sånn sett 😅 Har ikke kjent så mye på bekymringene rundt alder, men har hatt to senaborter som gjør at jeg ikke helt greier å se for meg at det skal holde hele veien denne gangen heller. De andre bekymringene jeg sitter på handler også om alt jeg vet nå i forhold til det jeg gjorde som ung og naiv førstegangsgravid. 

hvor gamle er de to andre barna dine? 

Skrevet
Anonymis1236 skrev (38 minutter siden):

Velkommen og gratulerer så mye ❤️ jeg er også "eldre" gravid denne gangen. 35 år. Fikk de andre to barna mine i tyveårene. Så kjenner også litt på en økt bekymring rundt alder. Men de sier jo at alle disse risikoene som øker øker gradvis og at det generelt ikke er så mye større risiko. Prøver å ikke tenke så mye på det men det blir nok litt mer bekymring enn ved de andre graviditetene

Skrevet
sinusen skrev (2 timer siden):

Jeg drømte faktisk at jeg fortalte til sjefen at jeg er gravid 😂 Husker ikke helt hvordan det gikk. 

Og bekkenet mitt tror jeg aldri jeg har kjent noe spesielt på....

Rare drømmer som gravid 😂

Skrevet
Parv skrev (6 timer siden):

Hei, gratulerer så mye ❤️ 

Jeg er 36 og er vel å regne som eldre, sånn sett 😅 Har ikke kjent så mye på bekymringene rundt alder, men har hatt to senaborter som gjør at jeg ikke helt greier å se for meg at det skal holde hele veien denne gangen heller. De andre bekymringene jeg sitter på handler også om alt jeg vet nå i forhold til det jeg gjorde som ung og naiv førstegangsgravid. 

hvor gamle er de to andre barna dine? 

Tiden som ung og naiv er definitivt over. Jeg håper å skifte fokus litt vekk fra bekymringer, men det er ikke så lett. Det høres veldig krevende ut å ha senaborter i erfaringsbanken, håper virkelig du slipper det nå.
Barna er 6 og 10. Hva med dine?

Skrevet
lillemeg90 skrev (5 timer siden):

Velkommen og gratulerer så mye ❤️ jeg er også "eldre" gravid denne gangen. 35 år. Fikk de andre to barna mine i tyveårene. Så kjenner også litt på en økt bekymring rundt alder. Men de sier jo at alle disse risikoene som øker øker gradvis og at det generelt ikke er så mye større risiko. Prøver å ikke tenke så mye på det men det blir nok litt mer bekymring enn ved de andre graviditetene

Ja, du har nok rett, og så hjelper det jo ikke å bekymre seg akkurat. Når har dere tenkt å fortelle barna det, hvis dere ikke har gjort det enda? 

Skrevet
Anonymis1236 skrev (2 timer siden):

Tiden som ung og naiv er definitivt over. Jeg håper å skifte fokus litt vekk fra bekymringer, men det er ikke så lett. Det høres veldig krevende ut å ha senaborter i erfaringsbanken, håper virkelig du slipper det nå.
Barna er 6 og 10. Hva med dine?

Absolutt. Heldigvis medfører jo også alderen vår litt ekstra oppfølging og obligatorisk NIPT, som er nytt for meg. 

Risikoene er kanskje litt større nå, men samtidig er det likevel nokså sjeldent at noe faktisk går galt. 

Mine er 12 og 4. ☺️ 

Skrevet
Anonymis1236 skrev (4 timer siden):

Ja, du har nok rett, og så hjelper det jo ikke å bekymre seg akkurat. Når har dere tenkt å fortelle barna det, hvis dere ikke har gjort det enda? 

Jeg har funnet en liten ro i at jeg ikke kan styre det eller gjøre noe fra eller til. Men enkelte dager fører mer bekymring med seg enn andre.. Mine er også 6 og 10 år! :) jeg er 10+1 nå og vi har ikke fortalt det ennå. Ønsker å overraske besteforeldre på julaften, og tror 6 åringen hadde slitt ned å holde på det i mange uker. Synes likevel de også skal få være med å bære hemmeligheten litt, så sier det nok denne uken tenker jeg ❤️ 

@Parv trodde ikke det var obligatorisk med nipt men vi får tilbud om det. Jeg har tenkt å ta det i hvertfall:)

Skrevet
Anonymis1236 skrev (11 timer siden):

Hei og gratulerer! Jeg føler meg litt i mellom "eldre" og "ung og naiv", jeg er 29. Blir 30 relativt snart. 

Skrevet

@lillemeg90 det stemmer nok ja 😊 

Jeg kommer nok også til å takke ja denne gangen. Selv om den ikke er noen garanti, er det en ekstra trygghet som er fin å ha med seg. 

Var hos legen for første kontroll i dag og kjenner det er godt at ballen endelig begynner å rulle litt. 
Fikk både tatt blodprøver, celleprøve og  henvisning til gyn der legen ønsker å få meg inn så tidlig som mulig selv om det enda er noen uker til uke 12. 

Tviler på at det blir før jul, men det hadde vært veldig fint å fått se om forutsetningene for et komplett svangerskap er til stede.

Skrevet
Parv skrev (2 timer siden):

@lillemeg90 det stemmer nok ja 😊 

Jeg kommer nok også til å takke ja denne gangen. Selv om den ikke er noen garanti, er det en ekstra trygghet som er fin å ha med seg. 

Var hos legen for første kontroll i dag og kjenner det er godt at ballen endelig begynner å rulle litt. 
Fikk både tatt blodprøver, celleprøve og  henvisning til gyn der legen ønsker å få meg inn så tidlig som mulig selv om det enda er noen uker til uke 12. 

Tviler på at det blir før jul, men det hadde vært veldig fint å fått se om forutsetningene for et komplett svangerskap er til stede.

Så godt å ha en lege som tar historien din på alvor ❤️ 

Skrevet
lillemeg90 skrev (2 minutter siden):

Så godt å ha en lege som tar historien din på alvor ❤️ 

Absolutt ❤️ 

har forsøkt å ringe jordmortjenesten her flere ganger. Der får jeg faktisk ikke svar og de ringer heller ikke opp igjen… Veldig irriterende 😅

Skrevet
Parv skrev (24 minutter siden):

Absolutt ❤️ 

har forsøkt å ringe jordmortjenesten her flere ganger. Der får jeg faktisk ikke svar og de ringer heller ikke opp igjen… Veldig irriterende 😅

Hos oss skal man sende melding første gang til et sånn typ 2097 nummer. Dere har ikke noe lignende?

Skrevet
lillemeg90 skrev (23 minutter siden):

Hos oss skal man sende melding første gang til et sånn typ 2097 nummer. Dere har ikke noe lignende?

Det har jeg ikke sett her - kun telefonnummer. 
Smart å ha en meldingsfunksjon. 
Blir så jeg utsetter å ringe i arbeidstiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...