Gå til innhold

Skravletråd juli/august 2026

Fremhevede innlegg

Skrevet
Parv skrev (5 timer siden):

Det har jeg ikke sett her - kun telefonnummer. 
Smart å ha en meldingsfunksjon. 
Blir så jeg utsetter å ringe i arbeidstiden.

Ikke alltid man klarer å får kontakt nei😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I dag fikk jeg time til legen, etter at jeg sendte melding til legen når jeg blødde i går. Timen er i morgen.

Hva tror dere legen gjør egentlig? Prøver å berolige meg litt? Fastlegen har vel ikke ultralyd-utstyr for å faktisk kunne sjekke noe som helst?

Endret av sinusen
Skrevet
sinusen skrev (34 minutter siden):

I dag fikk jeg time til legen, etter at jeg sendte melding til legen når jeg blødde i går. Timen er i morgen.

Hva tror dere legen gjør egentlig? Prøver å berolige meg litt? Fastlegen har vel ikke ultralyd-utstyr for å faktisk kunne sjekke noe som helst?

Det er nok ikke så mye legen kan gjøre annet enn å berolige deg og evt ta hcg eller henvise til ultralyd ❤️ har du blødd etterpå? 

Skrevet
lillemeg90 skrev (1 minutt siden):

Det er nok ikke så mye legen kan gjøre annet enn å berolige deg og evt ta hcg eller henvise til ultralyd ❤️ har du blødd etterpå? 

Det var det jeg tenkte... Legen satt opp en time for meg, hvert fall.

Nei, jeg har heldigvis ikke blødd mer! Hatt litt mensen-aktige murringer i dag. 

Skrevet
sinusen skrev (1 minutt siden):

Det var det jeg tenkte... Legen satt opp en time for meg, hvert fall.

Nei, jeg har heldigvis ikke blødd mer! Hatt litt mensen-aktige murringer i dag. 

Men det kan vel kanskje være godt likevel å få luftet bekymringene? ❤️ Jeg har troen jeg altså. Har foresten hatt mye murringer i første trimester aller tre gangene. Har roet seg litt nå :)

Skrevet
lillemeg90 skrev (10 minutter siden):

Men det kan vel kanskje være godt likevel å få luftet bekymringene? ❤️ Jeg har troen jeg altså. Har foresten hatt mye murringer i første trimester aller tre gangene. Har roet seg litt nå :)

Ja, det blir helt sikkert fint! 💕 Hvordan har murringene kjentes for deg? For meg kjennes det liksom "stramt" ut.

Skrevet

@sinusen det er nok ikke så mye fastlegen får gjort annet enn å få pratet litt og evt henvist deg videre. Men det kan jo kanskje være godt å få snakket og luftet bekymringene litt, som @lillemeg90 skriver 🥰

Har selv hatt litt murringer og stikking i den ene siden i et par dager. Ganske ubehagelig, men tenker det har med å gjøre at magen også er nokså vrang om dagen. 

• Hjerte 1
Skrevet

I følge appen jeg logger i så har jeg hatt mensmurringer 25 av de siste 30 dagene, så her er det veldig vanlig. For meg er det veldig likt sånn jeg vil beskrive milde menssmerter, mest bare ubehag liksom som ligger og murrer store deler av dagen, men ikke så vondt at det noe problem. Så vidt jeg har skjønt det så er det bare livmoren som strekker og tilpasser seg :)

Lykke til hos legen, Sinusen 🫶🏻

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
sinusen skrev (1 minutt siden):

Ja, det blir helt sikkert fint! 💕 Hvordan har murringene kjentes for deg? For meg kjennes det liksom "stramt" ut.

Det har vert en blanding av typiske mensen murringer og stramming. Har også kjent en del ligamentsmerter ved brå bevegelser.  Det føles som en skarp rivende smerte fra lyskene og opp.Men tror ikke jeg hadde det før senere med nummer 1.

• Hjerte 1
Skrevet

Haha, noen dager innbiller jeg meg at jeg ikke er kvalm lenger, fordi jeg er ikke egentlig så mye _kvalm_. Men så brekker jeg meg av å pusse tennene eller når jeg tar en for stor slurk med vann eller hoster litt hardt og bare "ja stemmer, ja". 😅 Når jeg spiser bare tullemat sånn som nå så holder jeg selve kvalmen i sjakk, men jeg brekker meg søren hele dagen lang av alt og ingenting. 

Begynner å bli såå lei av at all mat gjør meg kvalm. Ingenting frister noen gang. Savner å spise faktisk middag og proteiner og grønnsaker 😂 Stakkars mannen lagde ordentlig middag i går for første gang siden vi begge ble syke og jeg bare pirket litt i den og brakk meg et par ganger før jeg ga opp. 

Sånn, dagens klagepost 🙈 Gleder meg til bedre tider! Influensa, ME og svangerskapskvalme har rett og slett vært en ganske shitty pakkedeal den siste uka.

• Hjerte 2
Skrevet
sinusen skrev (14 timer siden):

Håper timen går greit!

Fastlegen min har UL-utstyr, så han tok første UL av meg. Det kan jo hende din også har, men jeg aner ikke hvor vanlig det er å ha det. 

Skrevet
sinusen skrev (15 timer siden):

Min lege har ikke ultralydutstyr. Kanskje du blir henvist videre til en tidlig ultralyd om du er veldig bekymret? Var høyrisiko med barn nr 2 og da ble jeg henvist til sykehus med en gang. 

Skrevet

Jeg har blitt veldig oppblåst de siste dagene. Det er vanskelig å kle meg uten at jeg ser ut som jeg er 5 måneder på vei. Sånn sett flaks at det er vinter nå og det er akseptabelt å gå med tjukke gensere på kontoret. 

Skrevet

Her har de heller ikke slikt utstyr, dessverre. Synd at det ikke prioriteres å skaffe kompetansen til legekontor i kommuner som ligger et stykke unna sykehus. Det hadde jo vært veldig fint å kunne gå til fastlegen for å konstatere liv/hjerteslag fremfor å måtte henvise til sykehus og spesialist hver gang. 

Jeg fikk time til tidlig UL i dag og skal dit allerede nå på fredag. Gruer meg noe helt fryktelig, da akkurat UL er noe av det som trigger veldig.

Skulle ønske jeg bare kunne spole tiden frem til etter timen..

• Hjerte 3
Skrevet

Høres ut som du har hatt nok i det siste @blåtimen! Vi begynner vel heldigvis å nærme oss å være forbi de værste ukene når det gjelder kvalme.

@sinusenhvordan har det gått med deg i dag? 

@Anonymis1236 jeg ser også ut som jeg er 5 måneder på vei 😂 har litt å ta i også så det hjelper jo ikke. Hadde vert vanskeligere på sommeren ja.

@Parv jeg er helt enig. Det burde de skjønne nytten av! Det vil jo også lette trykket på sykehusene. Forstår at ultralyd kan være triggende For deg ❤️ det blir bra når helgen kommer!

• Hjerte 1
Skrevet
blåtimen skrev (6 timer siden):

Haha, noen dager innbiller jeg meg at jeg ikke er kvalm lenger, fordi jeg er ikke egentlig så mye _kvalm_. Men så brekker jeg meg av å pusse tennene eller når jeg tar en for stor slurk med vann eller hoster litt hardt og bare "ja stemmer, ja". 😅 Når jeg spiser bare tullemat sånn som nå så holder jeg selve kvalmen i sjakk, men jeg brekker meg søren hele dagen lang av alt og ingenting. 

Begynner å bli såå lei av at all mat gjør meg kvalm. Ingenting frister noen gang. Savner å spise faktisk middag og proteiner og grønnsaker 😂 Stakkars mannen lagde ordentlig middag i går for første gang siden vi begge ble syke og jeg bare pirket litt i den og brakk meg et par ganger før jeg ga opp. 

Sånn, dagens klagepost 🙈 Gleder meg til bedre tider! Influensa, ME og svangerskapskvalme har rett og slett vært en ganske shitty pakkedeal den siste uka.

Ah, helt innafor å være lei nå. ❤️‍🩹
Kan ikke forestille meg hvor tungt det må være å ha en ME-diagnose oppå den heftige svangerskapsutmattelsen… 

Krysser fingrene for at  kvalmen snart har nådd toppen og at ting blir lettere i løpet av de neste ukene. 

har selv vært helt utslått etter jobb de siste dagene, men har et  ørlite håp om at energien skal være hakket bedre i kveld så jeg får gått meg en liiiten tur. Hodet trenger virkelig litt frisk luft nå. 

Jeg tok celleprøve i forbindelse med kontrollen i går og har selvsagt blødd litt igjen etter det (mer som brunt slim)

Veldig irriterende og stressende selv om jeg må være rasjonell og tenker at det er pga prøven. 

• Hjerte 1
Skrevet

De tok hcg-prøve som jeg skal ta på nytt på torsdag. Legen sa bare at det dessverre ikke er noe som kan gjøres så tidlig, og at det mest sannsynligvis går bra. Det var jo bare et engangstilfelle.

Også skal jeg jo til ultralyd privat på fredag! Begynner å nærme seg.

• Hjerte 3
Skrevet
blåtimen skrev (7 timer siden):

Åh, det er fint med et sted der man kan poste en klagepost! Det går over, heldigvis. Høres ganske tøft ut.

Skrevet
sinusen skrev (1 time siden):

De tok hcg-prøve som jeg skal ta på nytt på torsdag. Legen sa bare at det dessverre ikke er noe som kan gjøres så tidlig, og at det mest sannsynligvis går bra. Det var jo bare et engangstilfelle.

Også skal jeg jo til ultralyd privat på fredag! Begynner å nærme seg.

Bra du blir tatt på alvor og fikk tatt en prøve. 

håper en prat med legen fikk beroliget deg litt til tross for at man ikke får gjort så mye fra eller til. 

Når på fredag har du UL? Jeg skal også inn da. 

• Hjerte 1
Skrevet
Parv skrev (17 minutter siden):

Bra du blir tatt på alvor og fikk tatt en prøve. 

håper en prat med legen fikk beroliget deg litt til tross for at man ikke får gjort så mye fra eller til. 

Når på fredag har du UL? Jeg skal også inn da. 

Det at jeg ikke har blødd mer har gjort meg roligere, hvertfall. 

Det blir rett etter jobb for meg. Vi får krysse fingrene for hverandre 💕🤞🏼 Det vil jo helst gå bra. 

Tenker jeg forteller det til sjefen på mandag hvis ultralyd går fint - det har jo ballet litt på seg med noen legevisitter og på mandag skal jeg til helsestasjonen. Også føles det fint å ha sagt ifra hvis jeg ender opp med å si det pga. alle sikkert kommer til å lure når jeg kjører alkoholfritt enda en gang (jeg kjører ikke bil)..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...