sinusen Skrevet 2. august #1301 Skrevet 2. august Anonymis1236 skrev (16 timer siden): Baby kom rett før termin og fødsel gikk så fint. Veldig glad for det. Litt vanskelig å komme i gang med amming med en søvnig baby. Ååå, så nydelig! Gratulerer så mye 🤩🤩 Fortell gjerne mer. Vi har også en søvnig liten type, sovner gjerne under måltider (han får flaske da).
Overthinking Skrevet 3. august #1302 Skrevet 3. august sinusen skrev (På 30.7.2026 den 17.07): Oi! Jeg er så imponert over de som er alene, det er skikkelig bra jobba. Og det sies vel at ofte er gråtetoppen rundt uke 6? Og det er jo cirka da vi mødre skal være litt mer "tilbake" også, så forhåpentligvis føles det bedre snart. Ja. Vi er inne i uke 6 nå. I dag har det bare vært gråt utenom amming og soving… Så håper virkelig det bedrer seg fremover. Mannen er heldigvis hjemme igjen nå da. blåtimen skrev (På 30.7.2026 den 21.15): Haha, motsatt her! Går jevnt over ganske bra, men nå har vi hatt mye besøk og jeg setter stor pris på de dagene jeg får kose meg med baby uten planer og folk innom 🤭 Veldig hyggelig med besøk selvsagt, men syns også det er krevende og slitsomt. Tilpasser meg fremdeles lite søvn og å ha noen som trenger meg 24/7. Uff, du er en helt som har klart deg alene i to uker! Jeg hadde faktisk krepert av å være alene i denne fasen, så jeg bøyer meg i støvet. Vår gutt har også en del kveldsuro, gjerne i det vi skal legge oss og er som mest slitne og trøtte, men det hjelper jo enormt å være to som deler på det. Klem til deg! Det går over ❤️ Uff. Her er det heldigvis en som er glad for å legge seg. Men det er uro fra 17-23 ca. Vi legger oss litt sent. Forsøkte i går å legge oss tidligere for mindre kveldsuro, men det følte jeg ikke hjalp særlig. Brukte bare veldig lang tid på å få han til å sovne.
Kaizerr Skrevet 4. august #1303 Skrevet 4. august Først og fremst: gratulerer til dere som har født❤️ Nå var det endelig også min tur! Jenta mi ble født en liten halvtime etter midnatt på mandag, to dager før termin. Vi er fortsatt på sykehuset og blir nok her en liten stund da fødselen endte i akutt keisersnitt pga. mistanke om infeksjon i livmor og en baby som var tydelig stresset pga feberen jeg hadde. Jeg var allerede godt i gang med naturlig fødsel før beslutningen ble tatt, så det ble litt armer og ben på slutten. Men nå er hun her og vi begge har det fint💓 2
sinusen Skrevet 5. august #1304 Skrevet 5. august Kaizerr skrev (11 timer siden): Først og fremst: gratulerer til dere som har født❤️ Nå var det endelig også min tur! Jenta mi ble født en liten halvtime etter midnatt på mandag, to dager før termin. Vi er fortsatt på sykehuset og blir nok her en liten stund da fødselen endte i akutt keisersnitt pga. mistanke om infeksjon i livmor og en baby som var tydelig stresset pga feberen jeg hadde. Jeg var allerede godt i gang med naturlig fødsel før beslutningen ble tatt, så det ble litt armer og ben på slutten. Men nå er hun her og vi begge har det fint💓 Gratulerer så mye! ❤️ Keisersnitt høres veldig tøff ut, godt å høre det går bra med deg. Fin dato på jenta di, da! Det er jo litt rått å føde barn, tenk så mye kult og tøft vi damer går gjennom. Og mennene bare bidrar med litt frø? Og forhåpentligvis veldig mye verdifull støtte oppi alt, for all del, men sånn fysisk. 1 1
Moi123 Skrevet 6. august #1305 Skrevet 6. august Gratulerer til alle som har født og lykke til med innspurten til dere andre❤️ Datt litt ut av denne tråden da svangerskapet ble tungt og jeg såvidt hadde hodet over vannet føltes det ut som. Her fødte jeg 3 dager over termin i starten av Juli, i ambulanse. Hadde murringer over helga, føltes som svake rier ca hvert 10-15 minutt. Så mandag morgen slo kraftige rier ned som lyn med 2 minutt mellomrom. Vi hadde føden på telefon fra 6.20 men skjønte fort jeg ikke ville nå til sykehus så det ble bestemt at de ringte ambulanse, da vi har 30 minutt å kjøre. Sto i oppkjørselen og venta på ambulansen, og planla hvordan jeg og samboer trygt kunne ta baby imot om ikke ambulansen rakk frem🤭 De ble ringt 6.30, vannet gikk 6.35, ambulansen kom 6.37, 6.42 var jenta vår ute❤️ Er 1mnd idag❤️ men det har vært tøft. Mye gråt, magesmerter, uro. Jeg legger med i mørkt rom med henne tidlig hver kveld. Sover heldigvis greit om natten når hun førsta sovner. 3
sinusen Skrevet 6. august #1306 Skrevet 6. august Moi123 skrev (8 timer siden): Gratulerer til alle som har født og lykke til med innspurten til dere andre❤️ Datt litt ut av denne tråden da svangerskapet ble tungt og jeg såvidt hadde hodet over vannet føltes det ut som. Her fødte jeg 3 dager over termin i starten av Juli, i ambulanse. Hadde murringer over helga, føltes som svake rier ca hvert 10-15 minutt. Så mandag morgen slo kraftige rier ned som lyn med 2 minutt mellomrom. Vi hadde føden på telefon fra 6.20 men skjønte fort jeg ikke ville nå til sykehus så det ble bestemt at de ringte ambulanse, da vi har 30 minutt å kjøre. Sto i oppkjørselen og venta på ambulansen, og planla hvordan jeg og samboer trygt kunne ta baby imot om ikke ambulansen rakk frem🤭 De ble ringt 6.30, vannet gikk 6.35, ambulansen kom 6.37, 6.42 var jenta vår ute❤️ Er 1mnd idag❤️ men det har vært tøft. Mye gråt, magesmerter, uro. Jeg legger med i mørkt rom med henne tidlig hver kveld. Sover heldigvis greit om natten når hun førsta sovner. Ååå, gratulerer så mye! Og wow, så tøft, bra at ambulansen kom i tide. Det er helt rått. Og gratulerer med månedsbursdag! 🥳🥰 Min er faktisk også straks en måned! 1
Overthinking Skrevet 6. august #1307 Skrevet 6. august Moi123 skrev (19 timer siden): Gratulerer til alle som har født og lykke til med innspurten til dere andre❤️ Datt litt ut av denne tråden da svangerskapet ble tungt og jeg såvidt hadde hodet over vannet føltes det ut som. Her fødte jeg 3 dager over termin i starten av Juli, i ambulanse. Hadde murringer over helga, føltes som svake rier ca hvert 10-15 minutt. Så mandag morgen slo kraftige rier ned som lyn med 2 minutt mellomrom. Vi hadde føden på telefon fra 6.20 men skjønte fort jeg ikke ville nå til sykehus så det ble bestemt at de ringte ambulanse, da vi har 30 minutt å kjøre. Sto i oppkjørselen og venta på ambulansen, og planla hvordan jeg og samboer trygt kunne ta baby imot om ikke ambulansen rakk frem🤭 De ble ringt 6.30, vannet gikk 6.35, ambulansen kom 6.37, 6.42 var jenta vår ute❤️ Er 1mnd idag❤️ men det har vært tøft. Mye gråt, magesmerter, uro. Jeg legger med i mørkt rom med henne tidlig hver kveld. Sover heldigvis greit om natten når hun førsta sovner. Wow for en fødsel! Var du førstegangs eller har du født før? Interessant at dere skjønte at det ville gå så fort. Føler med deg på uroen og gråtingen. Vi har det samme. Funker det for dere å legge dere tidlig? Her føler jeg bare jeg bruker en evighet på å legge han hvis jeg gjør det. I går hadde han sovnet på rommet kanskje 1 time før han pleier, så jeg trakk meg ut. Men da våknet han 😂 Jeg syns det er litt kjipt selv å legge meg veldig tidlig.
sisini Skrevet 7. august #1308 Skrevet 7. august Åh, gratulerer til alle dere som har født! Her har termin kommet og gått uten noe baby, så venter fremdeles 😅 Får tiden til å gå med diverse prosjekter i hus. @Overthinking Vi strevde veldig med kveldsuro med første. Var delvis plaget med mye luft i magen. Soving i bæresele var det eneste som fungerte på kvelden, hvis vi fikk til soving i hele tatt. Det vi følte hjalp var faktisk å få litt rutine (les det som jevnlig, ikke faste tidspunkt) på dupper og å legge tidligere til kvelden, men tok lang tid før jeg kunne legge barnet og ikke være inne med barnet. Kindle og podcast/lydbok kan være fint 😅
sisini Skrevet 7. august #1309 Skrevet 7. august @Overthinking Og vil også bare si at det er beintøft å stå i som to, så du er en superhelt som står i det delvis alene når mannen er borte ! 💪🏻 1
Moi123 Skrevet 7. august #1310 Skrevet 7. august Overthinking skrev (16 timer siden): Wow for en fødsel! Var du førstegangs eller har du født før? Interessant at dere skjønte at det ville gå så fort. Føler med deg på uroen og gråtingen. Vi har det samme. Funker det for dere å legge dere tidlig? Her føler jeg bare jeg bruker en evighet på å legge han hvis jeg gjør det. I går hadde han sovnet på rommet kanskje 1 time før han pleier, så jeg trakk meg ut. Men da våknet han 😂 Jeg syns det er litt kjipt selv å legge meg veldig tidlig. 3.gangs, og har kun hatt 1-3 pressrier under fødsel, så kjente igjen trykketrangen og vet at da går det fort. Vanskelig å forklare og, men sto ute med en følelse av sykehuset har vi ikke sjans å nå, så måtte mentalt koble om. Det som var kjipt var at jeg sa til ambulansepersonellet at jeg har trykketrang, baby kommer veldig snart. De trodde meg ikke for de kunne ikke se hodet, så da begynte de å kjøre. Kom oss 500meter. Her funker det greit å gå i sengen tidlig. Hu sovner fort, jeg strikker/ser serie/lydbok/ leser med dempet belysning. Storebror kommer å leser kveldsboka si med oss❤️ Tror det at det er mørkt + stille som hjalp her. Delammer, så byttet mme merke nå idag for å se om det kan funke på luft/avføring, som jeg tror er største årsaken til all gråten.
Overthinking Skrevet 9. august #1311 Skrevet 9. august Moi123 skrev (På 7.8.2026 den 14.30): 3.gangs, og har kun hatt 1-3 pressrier under fødsel, så kjente igjen trykketrangen og vet at da går det fort. Vanskelig å forklare og, men sto ute med en følelse av sykehuset har vi ikke sjans å nå, så måtte mentalt koble om. Det som var kjipt var at jeg sa til ambulansepersonellet at jeg har trykketrang, baby kommer veldig snart. De trodde meg ikke for de kunne ikke se hodet, så da begynte de å kjøre. Kom oss 500meter. Her funker det greit å gå i sengen tidlig. Hu sovner fort, jeg strikker/ser serie/lydbok/ leser med dempet belysning. Storebror kommer å leser kveldsboka si med oss❤️ Tror det at det er mørkt + stille som hjalp her. Delammer, så byttet mme merke nå idag for å se om det kan funke på luft/avføring, som jeg tror er største årsaken til all gråten. Åå da skjønner jeg hvorfor du visste det. Når legger du henne vanligvis og når våkner hun for dagen da?
blåtimen Skrevet 9. august #1312 Skrevet 9. august Økedøgn er ikke for pyser altså 😅 Her har lillegutt villet bli ammet hver time hele det siste døgnet, inkludert natten gjennom. Greit sliten av å sove maks 45 minutter om gangen før han setter i å hylskrike før han får puppen igjen. Merker det krever mye av kroppen og, jeg spiser og drikker hele tiden føles det ut som. Det har generelt blitt mer og mer uro og gråt den siste tiden, merker han jobber mye med magen og sånt. Vi bysser og går trilleturer til den store gullmedalje 😅 Flaks han er søt, si!
Moi123 Skrevet 9. august #1313 Skrevet 9. august Overthinking skrev (5 timer siden): Åå da skjønner jeg hvorfor du visste det. Når legger du henne vanligvis og når våkner hun for dagen da? Vi legger oss mellom 19.30-20, for om vi er oppe i lys og lyd blir "witching hour" mye verre😅 Ikke alltid hun sover hele veien, vi skrur på litt lys og pludrer litt men mørke har virkelig hjulpet på kveldsuroen. Våkner litt for mat om natta, vi prøver å stå opp til kl 7.30, for å få hverdagsrutina tilbake, men hele sommeren sto vi opp mellom 9-10. Økedøgn er blytungt ja🥵 Og tar masse av kroppen, godt du tar vare på deg selv oppi det hele🥰 2
sisini Skrevet 16. august #1314 Skrevet 16. august Over en uke etter termin kom den lille jenta mi også til verden! Det var psykisk tungt å gå så lenge etter termin, men fødselen ble en fin opplevelse. Fødte uten medisinsk smertelindring i badekar på sykehuset 🥰 2
blåtimen Skrevet 16. august #1315 Skrevet 16. august sisini skrev (4 minutter siden): Over en uke etter termin kom den lille jenta mi også til verden! Det var psykisk tungt å gå så lenge etter termin, men fødselen ble en fin opplevelse. Fødte uten medisinsk smertelindring i badekar på sykehuset 🥰 Ååå, gratulerer så mye med jenta di! 💛 Det høres ut som en drømmefødsel, så fint at du fikk oppleve det 😍 Skjønner godt at det var tungt å gå på overtid, men desto større kan jeg tenke meg gleden var når hun endelig bestemte seg for å komme. 💛
Overthinking Skrevet 16. august #1316 Skrevet 16. august sisini skrev (7 timer siden): Over en uke etter termin kom den lille jenta mi også til verden! Det var psykisk tungt å gå så lenge etter termin, men fødselen ble en fin opplevelse. Fødte uten medisinsk smertelindring i badekar på sykehuset 🥰 Gratulerer 😍 Enig med blåtimen, høres ut som en drømmefødsel! Her er baby 7 uker nå ☺️ Merker litt bedring både på kveldsuro og bæsjingen går stort sett bedre. Han sliter enda med en del luft i magen og gråter derfor en del for det utover hele dagen. Han er har begynt å smile så det veier en del opp for gråtingen 🥰
Anonymis1236 Skrevet 19. august #1317 Skrevet 19. august sinusen skrev (På 2.8.2026 den 16.32): Ååå, så nydelig! Gratulerer så mye 🤩🤩 Fortell gjerne mer. Vi har også en søvnig liten type, sovner gjerne under måltider (han får flaske da). Hvordan går det med mat og søvn nå? Vi hadde en tøff start på ammingen og gir også flaske med delamming. Fødselen var rask, min tredje uten smertelindring (jeg er veldig redd for epiduralnål). Tre pressrier så var det gjort. Fikk en grad 1 rift. Hadde en veldig erfaren jordmor også denne gangen, trygg og god. Hvordan gikk det med deg? 1
sinusen Skrevet 20. august #1318 Skrevet 20. august Anonymis1236 skrev (15 timer siden): Hvordan går det med mat og søvn nå? Vi hadde en tøff start på ammingen og gir også flaske med delamming. Fødselen var rask, min tredje uten smertelindring (jeg er veldig redd for epiduralnål). Tre pressrier så var det gjort. Fikk en grad 1 rift. Hadde en veldig erfaren jordmor også denne gangen, trygg og god. Hvordan gikk det med deg? Nå går det ganske bra! Han spiser og går opp i vekt. Sovner selvsagt under måltider innimellom fortsatt (særlig når vi har styra med å fikse flaske selv om det ikke er lenge siden sist), hehe. Epidural var fantastisk! Vet ikke helt hvor mange pressrier det var, men det gikk 15 minutter med pressing før han ble tatt med vakum. Det var jo litt kaos med blodtrykket mitt og de hadde litt problemer med å få overvåket baby ordentlig, tror jeg, så derfor ville de at det skulle gå så raskt som mulig. Hvis ikke hadde det blitt keisersnitt ganske raskt. Det ble en del blødning og utskrapning av morkake i narkose i stedet, men alt i alt opplevde jeg det å føde som ganske kult. I journalen min står det at aktiv fødsel var 2 timer. 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå