Gå til innhold

Skravletråd juli/august 2026

Fremhevede innlegg

Skrevet
sinusen skrev (46 minutter siden):

Hvordan går det med folk og babyer? 😊

Her begynner jeg så vidt å føle at jeg har hodet over vann igjen. Baby er 10 dager gammel og for noen intenst altoppslukende og magiske dager det har vært. 💛 Formen min var mildt sagt dårlig etter fødsel, operasjon og 6 dager på sykehuset, men nå begynner den ekstreme utmattelsen å lette litt og kroppen føles mindre mørbanket. Sliter fremdeles med å sitte pga stingene i klippet jeg fikk og jeg merker klart at vi sover lite, men det går rette veien 🙏🏻 

Foreløpig har vi en fornøyd baby som er lett å tilfredsstille med amming og nærkontakt. Alt i alt koser vi oss veldig i denne bobla, nesten så jeg gruer meg til å slippe flere folk inn og på besøk. Foreløpig har han kun møtt et par besteforeldre. Men samtidig er jeg så stolt at jeg sprekker og gleder meg til å vise han frem til verden 🥰

Hvordan er det med deg, @sinusen?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
blåtimen skrev (2 timer siden):

Her begynner jeg så vidt å føle at jeg har hodet over vann igjen. Baby er 10 dager gammel og for noen intenst altoppslukende og magiske dager det har vært. 💛 Formen min var mildt sagt dårlig etter fødsel, operasjon og 6 dager på sykehuset, men nå begynner den ekstreme utmattelsen å lette litt og kroppen føles mindre mørbanket. Sliter fremdeles med å sitte pga stingene i klippet jeg fikk og jeg merker klart at vi sover lite, men det går rette veien 🙏🏻 

Foreløpig har vi en fornøyd baby som er lett å tilfredsstille med amming og nærkontakt. Alt i alt koser vi oss veldig i denne bobla, nesten så jeg gruer meg til å slippe flere folk inn og på besøk. Foreløpig har han kun møtt et par besteforeldre. Men samtidig er jeg så stolt at jeg sprekker og gleder meg til å vise han frem til verden 🥰

Hvordan er det med deg, @sinusen?

Ååå, godt å høre! Her er vi 9 dager inn i livet for lillemann og vi har vært hjemme noen få dager. Det går overraskende greit! Nå har alle besteforeldrene vært innom (og vi har fått skikkelig god hjelp til flere praktiske ting!) og lillemann har lagt bra på seg - passert 2,5 kilo nå allerede. 🥰🥰 Går greit med meg også og det virker som om humøret har stabilisert seg etter alle barseltårene. ❤️

• Hjerte 1
Skrevet
sinusen skrev (3 timer siden):

Ååå, godt å høre! Her er vi 9 dager inn i livet for lillemann og vi har vært hjemme noen få dager. Det går overraskende greit! Nå har alle besteforeldrene vært innom (og vi har fått skikkelig god hjelp til flere praktiske ting!) og lillemann har lagt bra på seg - passert 2,5 kilo nå allerede. 🥰🥰 Går greit med meg også og det virker som om humøret har stabilisert seg etter alle barseltårene. ❤️

Så fint å lese at det går bra med deg og lillemann ❤️ Og hyggelig med besteforeldre som bidrar! Her har foreldrene mine hjulpet masse med ferdiglaget mat - det har vært gull verdt de intense første dagene.

Jeg følte egentlig at jeg slapp unna barseltårene fordi det ikke kom de dagene alle sa det skulle, men jeg merker at det har truffet meg mer nå de siste par dagene når litt av adrenalinet er ute og ting har landet mer. Gråter en del over hvordan fødselen endte og at jeg ikke fikk vært der med lillegutt de første timene av livet hans. Håper jeg får det ut av systemet ved å tillate meg og gråte litt over det her og der.

Skrevet

Her slapp jeg egentlig helt unna barselstårer. Følte meg kun veldig overveldet i starten. 

Baby her er 3 uker. I starten var han og veldig lett å gjøre fornøyd. Nå syns jeg det er mye opp og ned i humør. Tror han ofte er overtrøtt, og når han er sulten tar det ikke lang tid fra første signalene til han gråter. Men det blir vel bedre om noen uker. Det er jo kjent at gråt når toppen rundt 6 uker. Men han har noen fine rutiner på natt og en ganske lang hvil på dagen ☺️

• Hjerte 3
Skrevet
Overthinking skrev (17 timer siden):

Her slapp jeg egentlig helt unna barselstårer. Følte meg kun veldig overveldet i starten. 

Baby her er 3 uker. I starten var han og veldig lett å gjøre fornøyd. Nå syns jeg det er mye opp og ned i humør. Tror han ofte er overtrøtt, og når han er sulten tar det ikke lang tid fra første signalene til han gråter. Men det blir vel bedre om noen uker. Det er jo kjent at gråt når toppen rundt 6 uker. Men han har noen fine rutiner på natt og en ganske lang hvil på dagen ☺️

Jeg var skikkelig overveldet og frynsete på sykehuset. Bekymret fordi han var så liten, lei meg fordi jeg ikke kunne/fikk til å amme (han fikk jo oppmålte mengder med mme for å sørge for vekst uansett), overveldende glad fordi han var så søt, lei meg for at mannen min var så mye flinkere på alt - alt mulig. Går mye bedre nå som vi er hjemme fra sykehuset og det er færre ukjente mennesker å forholde seg til (og jeg står stødigere på egne bein!). 🥰

• Hjerte 2
Skrevet
sinusen skrev (På 20.7.2026 den 15.35):

lei meg for at mannen min var så mye flinkere på alt - alt mulig

Åh, den følelsen husker jeg at jeg også fikk! Tror mange har veldig høye forventninger til seg selv!  Vi må huske på at vi er den beste mammaen for babyene uansett ❤️

Jeg går rundt og ruger og venter. Merker det er vanskelig å forholde seg til at jeg ikke vet om fødsel skjer i dag eller om 3-4 uker 🙈 Uke 38+ nå, så sannsynligheten for fødsel øker hver dag. 

Skrevet
sisini skrev (På 21.7.2026 den 19.39):

Åh, den følelsen husker jeg at jeg også fikk! Tror mange har veldig høye forventninger til seg selv!  Vi må huske på at vi er den beste mammaen for babyene uansett ❤️

Jeg går rundt og ruger og venter. Merker det er vanskelig å forholde seg til at jeg ikke vet om fødsel skjer i dag eller om 3-4 uker 🙈 Uke 38+ nå, så sannsynligheten for fødsel øker hver dag. 

Godt å høre at noen kjenner seg igjen, på en måte. Litt fælt å føle at mannen får til å mate barnet vårt bedre enn meg selv... Sårt. 

Men åh, så spennende! Kom jo ikke så langt i den verden selv. Du vet jo at du er nærmere fødsel for hver dag som går! Håper ikke du blir utålmodig helt enda. ❤️

Skrevet

Jeg ruger også fortsatt, er 39+0. Magen er tung og jeg har nokså mye vann i kroppen, så føler meg sliten. Mye nedpress, men det har jeg hatt et par uker nå. Håper babyen melder sin ankomst veldig snart! 

• Hjerte 1
Skrevet
sinusen skrev (På 20.7.2026 den 15.35):

Jeg var skikkelig overveldet og frynsete på sykehuset. Bekymret fordi han var så liten, lei meg fordi jeg ikke kunne/fikk til å amme (han fikk jo oppmålte mengder med mme for å sørge for vekst uansett), overveldende glad fordi han var så søt, lei meg for at mannen min var så mye flinkere på alt - alt mulig. Går mye bedre nå som vi er hjemme fra sykehuset og det er færre ukjente mennesker å forholde seg til (og jeg står stødigere på egne bein!). 🥰

Kjenner meg godt igjen i de følelsene fra tiden på sykehus med eldstemann, det er tøft. Godt å høre at det er mye bedre nå som dere er hjemme:) 

Skrevet
Anonymis1236 skrev (5 timer siden):

Jeg ruger også fortsatt, er 39+0. Magen er tung og jeg har nokså mye vann i kroppen, så føler meg sliten. Mye nedpress, men det har jeg hatt et par uker nå. Håper babyen melder sin ankomst veldig snart! 

Det skjønner jeg! 😊 Og snart kommer den, selv om dagene kanskje føles lange.

Hva bruker dere tiden til, dere som faktisk fikk tre uker med perm og slik før fødsel?

Skrevet
sinusen skrev (1 time siden):

Hva bruker dere tiden til, dere som faktisk fikk tre uker med perm og slik før fødsel?

Ikke noe veldig spesielt, er sammen med mann og barn. De har ferie, så vi var på stranden nesten hver dag når det var hetebølge. For min del innebar det å sitte i skyggen med isvann og se på mens de andre badet. 

Skrevet
sinusen skrev (10 timer siden):

Føles ikke som perm ettersom mann og barn er også har ferie 😅 Vi har reist litt rundt (bla Dyreparken i Kristiansand) og diverse hytter, men nå er planen å roe ned og være mer hjemme fremover. Jeg har «endelig» fått tid til en tur til frisøren, og så er planen å fylle fryseren. Trenger også prioritere litt mer tid til trening og gravidyoga for å passe på kroppen. 

Skrevet
sisini skrev (1 time siden):

Føles ikke som perm ettersom mann og barn er også har ferie 😅 Vi har reist litt rundt (bla Dyreparken i Kristiansand) og diverse hytter, men nå er planen å roe ned og være mer hjemme fremover. Jeg har «endelig» fått tid til en tur til frisøren, og så er planen å fylle fryseren. Trenger også prioritere litt mer tid til trening og gravidyoga for å passe på kroppen. 

Høres akkurat som mine planer! Ble jo lagt inn to dager før permisjonen min skulle starte, og måtte ringe og avbestille en frisørtime 🙈 

Men det er digg å gå ut i permisjon samtidig som resten av landet tar sommerferie! Ble veldig naturlig å runde av ting på jobb, og alle andre er i en spesiell modus også. 

Skrevet

Hvordan går det med alle sammen? Både nybakte mødre og slitne høygravide? 😅💛

Skrevet
blåtimen skrev (På 29.7.2026 den 10.15):

Går ganske bra, vil jeg si! Synes helt ærlig dagene blir litt ensformige og setter stor pris på de dagene vi får besøk.

Hva med deg?

Skrevet

Føler vi er inne i de tøffe tidene nå. Han gråter mye om dagen, spesielt på ettermiddagen, typisk kveldsuro. Nå er han snart 5 uker, så vi når vel gråtetoppen snart håper jeg. Jeg har vært alene i 2 uker nå siden mannen jobber offshore. 

Skrevet
Overthinking skrev (3 timer siden):

Føler vi er inne i de tøffe tidene nå. Han gråter mye om dagen, spesielt på ettermiddagen, typisk kveldsuro. Nå er han snart 5 uker, så vi når vel gråtetoppen snart håper jeg. Jeg har vært alene i 2 uker nå siden mannen jobber offshore. 

Oi! Jeg er så imponert over de som er alene, det er skikkelig bra jobba. Og det sies vel at ofte er gråtetoppen rundt uke 6? Og det er jo cirka da vi mødre skal være litt mer "tilbake" også, så forhåpentligvis føles det bedre snart.

Skrevet
sinusen skrev (8 timer siden):

Går ganske bra, vil jeg si! Synes helt ærlig dagene blir litt ensformige og setter stor pris på de dagene vi får besøk.

Hva med deg?

Haha, motsatt her! Går jevnt over ganske bra, men nå har vi hatt mye besøk og jeg setter stor pris på de dagene jeg får kose meg med baby uten planer og folk innom 🤭 Veldig hyggelig med besøk selvsagt, men syns også det er krevende og slitsomt. Tilpasser meg fremdeles lite søvn og å ha noen som trenger meg 24/7. 

Overthinking skrev (7 timer siden):

Uff, du er en helt som har klart deg alene i to uker! Jeg hadde faktisk krepert av å være alene i denne fasen, så jeg bøyer meg i støvet. Vår gutt har også en del kveldsuro, gjerne i det vi skal legge oss og er som mest slitne og trøtte, men det hjelper jo enormt å være to som deler på det. Klem til deg! Det går over ❤️

Skrevet
blåtimen skrev (På 29.7.2026 den 10.15):

Baby kom rett før termin og fødsel gikk så fint. Veldig glad for det. Litt vanskelig å komme i gang med amming med en søvnig baby. 

Skrevet
Anonymis1236 skrev (7 timer siden):

Baby kom rett før termin og fødsel gikk så fint. Veldig glad for det. Litt vanskelig å komme i gang med amming med en søvnig baby. 

Gratulerer så mye ❤️❤️ Så bra at fødselen gikk så fint. Vi strevde også litt med amming de første dagene, gutten her hadde litt gulsott(men under hva som må behandles) og var veldig søvnig i starten, bare duppet av på puppen. Hjalp mye når han kviknet til litt etter noen dager :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...