Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Anmeldelse av litteraturkritiker Cathrine Krøger:

Ellers er Marius en bifigur i denne fortellingen, som kapittelvis tar for seg navngitte og anonyme venner eller bekjente av Marius.

Det det egentlig handler om er kokain, og her er forfatterne gode.

Det påpekes videre at boka svekkes av dårlig språk, insinuasjoner og synsinger. 

- Sleivete https://www.dagbladet.no/bok/sleivete/83756205

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

Det har ikke kommet fram fordi pressen ikke har skrevet om det. Hvorfor har de ikke det? Godt spørsmål. For de HAR visst. 

For de som har beveger seg fysisk i de samme kretser, og som har vært del av utelivet i Oslo, har det vært en åpen hemmelighet. Både voldtekter, dop og alskens møkk og lort. Skremmende hvor mye sannhet det har vist seg å være i disse ryktene som har versert i mange år. 

En ung fyr som til en hver tid har med seg sikkerhetsfolk, som bor under oppsyn av gardister og politi. Og ingen har meldt fra om eller fått satt en stopper for «skaugumfestivalen», råkjøring, vold, narkobruk, venner i tunge kriminelle miljøer osv.? Noe stinker i Danmark. 

Det er jo ikke bare pressen som sprer ting. Hvis Marius hadde prøvd og pushe narkotika på meg så hadde jeg neppe holdt det for meg selv. 
så det har vært en åpen hemmelighet på byen i Oslo at Marius voldtok og? Og de ofrene hans som ikke viste om det selv, de ble overrasket selv om det var en åpen hemmelighet i deres kretser? 
dopbruk var kjent ja. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke bare pressen som sprer ting. Hvis Marius hadde prøvd og pushe narkotika på meg så hadde jeg neppe holdt det for meg selv. 
så det har vært en åpen hemmelighet på byen i Oslo at Marius voldtok og? Og de ofrene hans som ikke viste om det selv, de ble overrasket selv om det var en åpen hemmelighet i deres kretser? 
dopbruk var kjent ja. 

Voldtektene har vært en åpen hemmelighet, ja. For lille Marius har ikke klart å holde disse bildene for seg selv, men brukt dem som skrytetrofeer i lystige lag. Dette bekreftes jo for så vidt av den anonyme podcast-kompisen og vi ser også at vennene hans snakker om det i tekstmeldinger som er lekket til pressen. Tekstmeldinger som er sendt før voldtektene var offentlig kjent. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

Voldtektene har vært en åpen hemmelighet, ja. For lille Marius har ikke klart å holde disse bildene for seg selv, men brukt dem som skrytetrofeer i lystige lag. Dette bekreftes jo for så vidt av den anonyme podcast-kompisen og vi ser også at vennene hans snakker om det i tekstmeldinger som er lekket til pressen. Tekstmeldinger som er sendt før voldtektene var offentlig kjent. 

Så til sammenligning så er det venner han har pushet dop til på Karl Johan da? 
At han har vist bilder til kompiser sier ingenting om at det var kjent i Oslos gater. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (3 timer siden):

Det er godt observert av deg. Det som er referert i boken fra den samtalen handler ikke om hans salg, men om miljøet han går i.

Men forfatterne påstår at de anonyme politikildene deres sier de dro for å advare ham om at de må ta ham hvis de ser ham selge en gang til.

Men sånn er hele boka. De begynner å fortelle noe, og så slipper de tråden, for å gå over til noe annet, og så plukker de aldri opp tråden igjen. Det er ingenting i denne boka som henger sammen.

Det de sier i lydopptaket  er vel noe i duren om at hn får en advarsel om å ikke tråkke over videre grenser. Det de henviser til  er jo at de er bekymret iht hvor ruset og ite av stand han var. Salg nevnes ikke med ett ord. Jeg oppfatter at de retter han en trussel om at de kommer til  å aggere dersom han tråkker over den grensen. Som de gir utrykk for at han ikke har.

Marius betrygger dem med at det ikke kommer til å skje, fordi han selv har bedt om rusbehandling  han skal inn på om noen få uker senere. 

Nora har vel ytret  tidligere at hun samme høst kontaktet kronprinsparet iht at hun var bekymret /varslet for rusen og at han  måtte få hjelp. Noe han da tydeligvis fulgte opp. I lydopptaket sier han iallefall  at han hadde bedt om det selv. Så ingenting  i det lydopptaket antyder at den samtalen  omhandler salg av narkotika 

• Liker 2
Skrevet

Når vi snakker om lydklippene, så er de vel ikke ute i sin helhet? Selv om de kanskje ikke nevner noe salg uansett, så kan det likevel være klippet bort noe vi aldri vil få høre?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Når vi snakker om lydklippene, så er de vel ikke ute i sin helhet? Selv om de kanskje ikke nevner noe salg uansett, så kan det likevel være klippet bort noe vi aldri vil få høre?

Tror du virkelig at de klipper vekk  akkurat  det? Høres ikke ut som klipping heller der de forklarer hvorfor de tar kontakt 

• Liker 3
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Tror du virkelig at de klipper vekk  akkurat  det? Høres ikke ut som klipping heller der de forklarer hvorfor de tar kontakt 

Tja, jeg vet ikke. Jeg spør bare. Kan jo være noen regler for hva de kan ha med og ikke når de skal publisere det i et tabloid?

• Liker 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Tja, jeg vet ikke. Jeg spør bare. Kan jo være noen regler for hva de kan ha med og ikke når de skal publisere det i et tabloid?

Hvis en i krim org sier det i lydopptak, ser jeg ikke helt hva som skulle være mer ulovlig  med det, enn alt annet i de klippene 

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Hvis en i krim org sier det i lydopptak, ser jeg ikke helt hva som skulle være mer ulovlig  med det, enn alt annet i de klippene 

Nei, altså, jeg spør bare. Jeg vet jo ikke 😊

Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Nei, altså, jeg spør bare. Jeg vet jo ikke 😊

Ikke jeg heller.  Men ser ikke noen logisk grunn til  at akkurat  det skulle vekk, kontra resten av innholdet

Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (4 timer siden):

Jeg har også lest boka og er enig i at den er himmelropende svak, spesielt på kildesiden. Skuffet over at Aschehoug har gitt ut noe som fremstår som en dårlig KI-tekst i kombinasjon med en kildeliste som en ungdomsskole-elev hadde skammet seg over. Forfatterne har kanskje hatt en god intensjon, hva vet jeg, men resultatet er svært lite interessant og nyhetsverdien er minimal. 

Har ikke lest boka

Men forfatterne har rullet opp vennskapene rundt Høiby. Deres fortjeneste vi vet om Hans Marius. Hans Marius har koblinger til et tungt miljø (det tyngste i Norge?). Det er flere slike vennskap.

Forfatterne har rullet opp at Høiby har vennskap med Luca Murati. Og Luka Murati (eller hva han heter) er venn med Kinahan-kartellet. Europa mektigste kriminelle ffamilie.

Dette er samfunnsviktig.

Endret av totti_1
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
-Pusheen- skrev (13 minutter siden):

Ja, det tror jeg du har rett i . Det står i boken at lydopptaket som ble publisert var sensurert.

Men det som gjør meg så kritisk til denne boken, er at forfatterne bare nevner det i forbifarten (det at klippet er kuttet).

Det fremgår ikke om forfatterne har hørt de usensurerte delene av opptaket.

Der er ingen redegjørelse for hva de bygger på når de sier at opptaket handler om salg, samtidig som det de faktisk trykker, ikke gjør det.

De forklarer ikke hvem den anonyme kilden er, og de gjengir ikke hva han sier, bortsett fra det uinteressante sitatet jeg postet lenger opp om kildens teorier om hvorfor det gikk galt med MBH. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Anonym_2024 skrev (5 timer siden):

Når de ikke har opplysninger om det, så er det fordi det ikke er loggført eller at det aldri skjedde. Et tydelig «vi kan avkrefte at dette ikke stemmer» ville ikke gitt rom for noe tvil. 

Var det ikke sånn at de ikke loggførte episoden i august i fjor heller? Inntil det ble så mye andre skriverier at de måtte innrømme det til slutt? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Justlooking skrev (Akkurat nå):

Var det ikke sånn at de ikke loggførte episoden i august i fjor heller? Inntil det ble så mye andre skriverier at de måtte innrømme det til slutt? 

Hvken episode tenker du på?

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Ja, det tror jeg du har rett i . Det står i boken at lydopptaket som ble publisert var sensurert.

Men det som gjør meg så kritisk til denne boken, er at forfatterne bare nevner det i forbifarten (det at klippet er kuttet).

Det fremgår ikke om forfatterne har hørt de usensurerte delene av opptaket.

Der er ingen redegjørelse for hva de bygger på når de sier at opptaket handler om salg, samtidig som det de faktisk trykker, ikke gjør det.

De forklarer ikke hvem den anonyme kilden er, og de gjengir ikke hva han sier, bortsett fra det uinteressante sitatet jeg postet lenger opp om kildens teorier om hvorfor det gikk galt med MBH. 

Ja, det var det jeg fikk med meg i det lille utdraget, at klippene var sensurert. Er derfor jeg lurer. 

Ellers enig i resten også. 

• Liker 1
Skrevet
Justlooking skrev (5 minutter siden):

jo, de loggførte den, men så vidt jeg oppfattet så ble det litt forvirring fordi det er en politilogg som er åpen og en versjon som er lukket.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

At noen har sett Marius sjangle på Karl Johan, vifte med stoff og prøve æ selge, det tror jeg på. Fyren var jo helt ute av kontroll tydeligvis. Det høres jo dessuten mer ut som et rop om hjelp, enn noe seriøs dopsalg ..

Og med så mye kokain over tid, dårlige venner, så var han jo fucka. Guilt by assosiation synes jeg er riktig. Omgås dere med dypt kriminelle?? Jwg gjør ikke. Det må vel være viktig å få frem hvilke suspekte karakterer han omgikk med.

Endret av Mooza
Feilskriving
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Mooza skrev (5 timer siden):

At noen har sett Marius sjangle på Karl Johan, vifte med stoff og prøve æ selge, det tror jeg på. Fyren var jo helt ute av kontroll tydeligvis. Det høres jo dessuten mer ut som et rop om hjelp, enn noe seriøs dopsalg ..

Og med så mye kokain over tid, dårlige venner, så var han jo fucka. Guilt by assosiation synes jeg er riktig. Omgås dere med dypt kriminelle?? Jwg gjør ikke. Det må vel være viktig å få frem hvilke suspekte karakterer han omgikk med.

Det uthevede: Helt enig. Hvis denne historien har en kjerne av sannhet i seg, så tipper jeg også at den innebærer noe sånt.

Anmelderen i Morgenbladet er inne på noe av det samme: https://www.morgenbladet.no/boker/demokratisk-nodvendig-og-en-vandrende-trussel-mot-hoibys-rettssikkerhet/10019634

Sitat

Bildet av Høiby på Karl Johan rommer så mye trist psykologi: unggutten med en far som en gang ble arrestert i et større kokainbeslag på Oslos vestkant, og som selv fikk et liv han ikke hadde bedt om, innenfor kongefamilien, men utenfor kongehuset, en slags offentlig person i manges øyne, men uten en offentlig rolle, konkrete verv eller direkte makt.

Scenen har også rike overtoner av klasse og kultur, der adelens privilegier møter østkantganstere og organisert kriminalitet, i tillegg til store doser komplisert juss. For hva skulle politiet gjøre etter et sånt opptrinn?

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Sitatet fra Morgenbladet stiller det spørsmålet som jeg også stiller meg; 

«Hva skulle politiet gjøre etter er sånt opptrinn?» 

Hvor mye visste politiet? Hva gjorde de? Behandlet de sakene annerledes fordi han var medlem av Kongefamilien? Ble det utøvd press fra noen? 

Det er dette som gjør at saken opptar meg. Jeg registrere at i det øyeblikket MBH sine handlinger gikk ut over tredjeperson, så agerte politiet. Heldigvis gikk grensa ved vold. Da kunne ingenting beskytte MBH lenger. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...