Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym_2024
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Spekulerer du i at en navngitt person har begått straffbare forhold som han nekter og som ikke er siktet for? Eller antyder du at politiet lyver?

Tro hva du vil. Forfatterne av boken har ingenting å vinne på å lyve om dette. 

Skrevet (endret)

Jeg har lest boken. Tenker at de forholdene som IKKE handler om MBH-saken, i det minste er nye. MBH-handlingen er vel stort sett fra pressekilder som allerede har vært publisert og kjent. Selv om det tas endel dikteriske friheter - ikke bare beskriv es reaksjoner i blomstende ordelag, men forfatterne setter seg også inn i de omtaltes hoder og forklarer ikke bare AT de er sinte, men også hvorfor.

Jeg reagerer på adjektiv-bruken i boken - er dette gravejournalistenes etterlengtede mulighet til å spre om seg med overdådige språkblomster? 

Sitat

Strøket rundt Magnus Bergs gate på Frogner på Oslo vest har et naturlig anstrøk av klasse. Store, lyse leiligheter med høyt tak og gigantiske lysekroner. Porsche Cayenne og Range Rovere som ruller over brosteinsbelegget før de parkeres, klemt sammen utenfor oppgangene; du kan si hva du vil om fruene på Frogner, men lukeparkering er de godepå. Hist og her er en byvilla der haven ligger skjult bak høye hekker. I Magnus Bergs gate sitter lukta av penger i asfalten.

......

Nå smalt det en blankpolert kniv inn i en av gatas hvite vestkantvegger.

Fra boka "hvite striper sorte får" av Monsen og Krokfjord. 

Ikke bare kniv i vegg, altså. Men "blankpolert kniv i hvit vestkantvegg".   "Lukt av penger som sitter i asfalten". 

Endret av pøbelsara
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Anonym_2024
Skrevet (endret)
Aricia skrev (25 minutter siden):

Det som er tynt er bokens referanseapparat, for å nevne noe.

Festlig også at de har stjålet et kunstverk til forsidebildet uten å innhente rett til å trykke bildet fra kunstneren/rettighetshaver, og så bare opplyser at de skal kreditere kunstneren i neste opplag (hvis det kommer). Dette oser seriøsitet! 

https://www.aftenposten.no/kultur/i/73X7W3/professor-ut-mot-aschehoug-bok-alvorlig-brudd-paa-presseetikk

Snakk om å lage storm i det berømte vannglasset. Forfatterne har allerede beklaget at tekst og bildet ikke hører sammen. Det er en ikke-sak. Og det er bildet inne i boken som var feil og som skal rettes på. 

Endret av Anonym_2024
Skrevet
Anonym_2024 skrev (2 minutter siden):

Ingenting å vinne??!!!! Du tuller nå!!???

De ler hele veien til banken.

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet
Anonym_2024 skrev (3 minutter siden):

Var forfatterne der selv?

Poenget er vel om den anonyme kilden (eller kilden til den anonyme kilden, vi kan ikke vite hvor mange ledd fra øyenvitnet vi er) forsto eller så situasjonen slik den faktisk var. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Ingenting å vinne??!!!! Du tuller nå!!???

De ler hele veien til banken.

OH yes! H vis de bare hadde skrevet om nettverk av organisert narkotikakriminalitet, hadde det nok ikke blitt en kioskvelter. Ved å fokusere på Marius, vil boka bli en storselger. Ikke tilfeldig at den lanseres for å rekke julehandelen. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (På 21.10.2025 den 16.47):

Nei, akkurat det tenker jeg er godt dokumentert, men vi trenger ikke denne boken for å vite akkurat det.

Men sånn som akkurat denne episoden fra boken, om kokainsalg på Karl Johan, har blitt hausset opp og brukt som grunnlag for påstander om alt fra korrupsjon til maktmisbruk, så er det ganske drøyt at de ikke har grunnlag for påstanden.

Mener jeg leste en artikkel som sa noe om at denne hendelsen om salg var sommeren /sendommer 23. Er det noe  du husker, er riktig eller feil?

Jeg hørte igjennom lydopptakene på nytt. Og kan iallfall  ikke høre noe om at politimenne retter bekymring mot han iht salg,  de nevner at de ble kalt ut  for å snakke med han pga at han hadde vært særdeles bekymringsfult ruset,  og rusbehandling  ble et tema,  der marius bekrefter  at han skal på rusbehandling samme høst. I tillegg  retter de bekymring mot miljøet rundt han at de er litt farlig nær visse miljøer. Hører ingenting  bekymring  for  at de snakker med han pga å ha blitt observert iht salg.  

Så hvis man skal se på kjent informasjon,  så støtter iallfall  ikke de samtalene salg av narkotika.  Det som taler for, er forbruket isåfall. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

OH yes! H vis de bare hadde skrevet om nettverk av organisert narkotikakriminalitet, hadde det nok ikke blitt en kioskvelter. Ved å fokusere på Marius, vil boka bli en storselger. Ikke tilfeldig at den lanseres for å rekke julehandelen. 

Det er så spekulativt at jeg har ikke ord. Boka handler ikke egentlig om MBH. Den handler om mange fæle fyrer som på en eller måte kan kobles til MBH. Det er spekulativt i seg selv, og en anmelder kalte det "guilty by association". Så stapper de inn noen korte kapitler om MBH innmellom, som ikke inneholder noe som helst de ikke kunne klippet rett ut av denne tråden, og det rettferdiggjør at de kan klistre trynet hans på forsiden og late som det er en true crime om MBH.

Det grenser til bedrageri.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg klarer ikke og se for meg at politiet har observert Marius pushe  dop på Karl Johan. Ikke fordi Marius er så smart, men hvem har han pushet dop til? Kilden ? Det må jo være mange fler enn politiet som har observert, så hvordan har han gjort det uten at det har kommet fram? Skjønner ikke.. 

• Liker 6
Gjest Anonym_2024
Skrevet

Det er klart at når sønnen til kommende dronning av Norge har hatt knytninger til et kriminelt narkotika miljø, så er det en kioskvelter i seg selv. I følge forfatterne av boken har det kriminelle nettverket vært altfor tett på kronprinsparet. Dette over lang tid.Dette er en av Norges største maktmennesker, i tillegg til at skattebetalerne betaler for sikkerheten til paret. Så MBH sitt «privatliv» har blitt trumfet over rikets sikkerhet? Det er mange detaljer i boken som ikke pressen har utbrodert, men som forfatterne har valgt å fokusere på. 

Skrevet

Det er så spekulativt at jeg har ikke ord. Boka handler ikke egentlig om MBH. Den handler om mange fæle fyrer som på en eller måte kan kobles til MBH. Det er spekulativt i seg selv, og en anmelder kalte det "guilty by association". Så stapper de inn noen korte kapitler om MBH innmellom, som ikke inneholder noe som helst de ikke kunne klippet rett ut av denne tråden, og det rettferdiggjør at de kan klistre trynet hans på forsiden og late som det er en true crime om MBH.

Det grenser til bedrageri.

Det var anmelderen i Morgenbladet hvis jeg ikke husker feil.

https://www.morgenbladet.no/boker/demokratisk-nodvendig-og-en-vandrende-trussel-mot-hoibys-rettssikkerhet/10019634

Sitat

Fremstillingens metode er guilt by association, kan man si. Fordi forfatterne vil skildre nettverket som omgir Marius Borg Høiby, er ingen forbindelse eller kobling for liten til å utelates i det brede sveipet over terrenget. 

[...] I sum er det nesten mer oppslagsverk enn sammenhengende fortelling, med raske sprang fra scene til scene og figur til figur, i kapitler så korte at de ligner oppdateringer i sosiale medier. Cliffhangerne kommer så hyppig at det føles som å hoppe fra den ene knausen til den andre i en endeløs fjellrekke.

[... ] Boken bør leses med et stort, blinkende advarselsskilt i hodet: I seg selv er det ikke ulovlig å kjenne eller omgås med kriminelle. 

Samtidig understreker anmelderen at det er interessant og viktig å kartlegge forbindelser mellom kriminelle nettverk på østlandet og et medlem av kongefamilien, ikke minst av sikkerhetsmessige grunner.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Mener jeg leste en artikkel som sa noe om at denne hendelsen om salg var sommeren /sendommer 23. Er det noe  du husker, er riktig eller feil?

Jeg hørte igjennom lydopptakene på nytt. Og kan iallfall  ikke høre noe om at politimenne retter bekymring mot han iht salg,  de nevner at de ble kalt ut  for å snakke med han pga at han hadde vært særdeles bekymringsfult ruset,  og rusbehandling  ble et tema,  der marius bekrefter  at han skal på rusbehandling samme høst. I tillegg  retter de bekymring mot miljøet rundt han at de er litt farlig nær visse miljøer. Hører ingenting  bekymring  for  at de snakker med han pga å ha blitt observert iht salg.  

Så hvis man skal se på kjent informasjon,  så støtter iallfall  ikke de samtalene salg av narkotika.  Det som taler for, er forbruket isåfall. 

Det står at episoden på Karl Johan var sensommer 2023, og at det var den direkte foranledningen til en samtale i 2023. Det sitatet boken inneholder fra samtalen sier ingenting om at MBH skal ha solgt, men de snakker om at han henger med folk som selger. Og så kommer de med en anonym kilde som til tross for dette hevder at de skulle snakke om salg. Det de skriver henger jo bare ikke sammen, og det blir direkte komisk når de bruker mer plass på dette stemningsskapende avsnittet, enn de bruker på å belegge påstanden sin:

"Kilden stoppet midt i en setning da servitøren kom
gående med en kolbe kaffe. Mens koppen ble fylt, tok han
på ny inn i kafélokalet med politiøyne, på jakt etter kjente,
eller ukjente. Kilden som forteller, må være anonym. Han
lente seg fram over bordet.
– Jeg er ikke overrasket over at det gikk som det gikk
med Marius. Med det familietreet må det være lett å miste
seg selv, hvis han noensinne har visst hvem han er."

Denne boka er virkelig noe av det dårligste jeg har lest i hele mitt liv.

• Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet
Anonym_2024 skrev (8 minutter siden):

Det er klart at når sønnen til kommende dronning av Norge har hatt knytninger til et kriminelt narkotika miljø, så er det en kioskvelter i seg selv. I følge forfatterne av boken har det kriminelle nettverket vært altfor tett på kronprinsparet. Dette over lang tid.Dette er en av Norges største maktmennesker, i tillegg til at skattebetalerne betaler for sikkerheten til paret. Så MBH sitt «privatliv» har blitt trumfet over rikets sikkerhet? Det er mange detaljer i boken som ikke pressen har utbrodert, men som forfatterne har valgt å fokusere på. 

Er det? Hadde ikke Dagbladet en lang artikkelserie i fjor om dette nettverket?

Jeg oppfatter boka som gjenbruk av de artiklene.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Dette her forstår jeg ikke, og får ikke til å henge sammen.  

Se og hør har 3 lydopptak fra disse samtalene, som ble tatt opp iht forebyggende  arbeid. I de lydopptakene nevner  de kun bekymring  over hvor ruset han var blitt sett, at han vær litt for nær et farlig miljø og at han ikke burde krysse over de grensene. De nevner ingenting i de lydopptakene om at:  vi så jo du så deg selge mens du var svært ruset. 

Hvorfor tar dem ikke opp at han sto å solgte, iht en forebyggende  samtale ?

Jeg får da ikke dette til å stemme med at de lydopprakene har noe med salg å gjøre, men forebyggende  samtale iht forbruk og miljø . Iallefall  ingenting  i de lydopptakene som antyder at han tidligere  har vært observert iht salg, selv om se og hør i denne artikkelen  henviser til  at  dette salget ble obsert før  lydopptakene. https://www.seher.no/kongelig/krysset-mammas-siste-grense/83755346

For meg kan det høres ut som samtalen  omhandler  iht det politiet  påstår, at det ikke handlet om salg.

( @MissLucy )

Endret av Krokenguri
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (6 minutter siden):

Det står at episoden på Karl Johan var sensommer 2023, og at det var den direkte foranledningen til en samtale i 2023. Det sitatet boken inneholder fra samtalen sier ingenting om at MBH skal ha solgt, men de snakker om at han henger med folk som selger. Og så kommer de med en anonym kilde som til tross for dette hevder at de skulle snakke om salg. Det de skriver henger jo bare ikke sammen, og det blir direkte komisk når de bruker mer plass på dette stemningsskapende avsnittet, enn de bruker på å belegge påstanden sin:

"Kilden stoppet midt i en setning da servitøren kom
gående med en kolbe kaffe. Mens koppen ble fylt, tok han
på ny inn i kafélokalet med politiøyne, på jakt etter kjente,
eller ukjente. Kilden som forteller, må være anonym. Han
lente seg fram over bordet.
– Jeg er ikke overrasket over at det gikk som det gikk
med Marius. Med det familietreet må det være lett å miste
seg selv, hvis han noensinne har visst hvem han er."

Denne boka er virkelig noe av det dårligste jeg har lest i hele mitt liv.

Jeg fant artikkelen  og har  delt. Det der er jo bare rart. Ser ut som de prøver å knyte sammen  historien med spaghetti , desverre.  Har de virkelig ikke funnet noe med mer hold i... det syntes jeg er veldig rart

• Liker 3
Skrevet

Høibys forsvarer, Petar Sekulic, sa etter dette at de mener forlaget ikke tar inn over seg at politiet har avkreftet forfatternes påstand om at Høiby har solgt kokain på Karl Johan.
De mener påstanden burde tas helt ut av boken eller i det minste bli etterfulgt av et avsnitt om at Oslo politidistrikt har avkreftet dette.
Politiet avviser også det påståtte kokainsalget på Karl Johan som skal ha skjedd i 2023, og som forfatterne mener var forløpet til politiets bekymringssamtale med Høiby på Skaugum.

https://www.aftenposten.no/norge/i/3Ml5nX/forsvarerne-ber-retten-stoppe-ny-hoeiby-bok-forlaget-bestrider-kravet

• Liker 5
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Dette her forstår jeg ikke, og får ikke til å henge sammen.  

Se og hør har 3 lydopptak fra disse samtalene, som ble tatt opp iht forebyggende  arbeid. I de lydopptakene nevner  de kun bekymring  over hvor ruset han var blitt sett, at han vær litt for nær et farlig miljø og at han ikke burde krysse over de grensene. De nevner ingenting i de lydopptakene om at:  vi så jo du så deg selge mens du var svært ruset. 

Hvorfor tar dem ikke opp at han sto å solgte, iht en forebyggende  samtale ?

Jeg får da ikke dette til å stemme med at de lydopprakene har noe med salg å gjøre, men forebyggende  samtale iht forbruk og miljø . Iallefall  ingenting  i de lydopptakene som antyder at han tidligere  har vært observert iht salg, selv om se og hør i denne artikkelen  henviser til  at  dette salget ble obsert før  lydopptakene. https://www.seher.no/kongelig/krysset-mammas-siste-grense/83755346

For meg kan det høres ut som samtalen  omhandler  iht det politiet  påstår, at det ikke handlet om salg.

Det er godt observert av deg. Det som er referert i boken fra den samtalen handler ikke om hans salg, men om miljøet han går i.

Men forfatterne påstår at de anonyme politikildene deres sier de dro for å advare ham om at de må ta ham hvis de ser ham selge en gang til.

Men sånn er hele boka. De begynner å fortelle noe, og så slipper de tråden, for å gå over til noe annet, og så plukker de aldri opp tråden igjen. Det er ingenting i denne boka som henger sammen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har også lest boka og er enig i at den er himmelropende svak, spesielt på kildesiden. Skuffet over at Aschehoug har gitt ut noe som fremstår som en dårlig KI-tekst i kombinasjon med en kildeliste som en ungdomsskole-elev hadde skammet seg over. Forfatterne har kanskje hatt en god intensjon, hva vet jeg, men resultatet er svært lite interessant og nyhetsverdien er minimal. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Kvittre skrev (56 minutter siden):

Jeg klarer ikke og se for meg at politiet har observert Marius pushe  dop på Karl Johan. Ikke fordi Marius er så smart, men hvem har han pushet dop til? Kilden ? Det må jo være mange fler enn politiet som har observert, så hvordan har han gjort det uten at det har kommet fram? Skjønner ikke.. 

Det har ikke kommet fram fordi pressen ikke har skrevet om det. Hvorfor har de ikke det? Godt spørsmål. For de HAR visst. 

For de som har beveger seg fysisk i de samme kretser, og som har vært del av utelivet i Oslo, har det vært en åpen hemmelighet. Både voldtekter, dop og alskens møkk og lort. Skremmende hvor mye sannhet det har vist seg å være i disse ryktene som har versert i mange år. 

En ung fyr som til en hver tid har med seg sikkerhetsfolk, som bor under oppsyn av gardister og politi. Og ingen har meldt fra om eller fått satt en stopper for «skaugumfestivalen», råkjøring, vold, narkobruk, venner i tunge kriminelle miljøer osv.? Noe stinker i Danmark. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...