Xmasclovn Skrevet 12 timer siden #2861 Skrevet 12 timer siden Juststop skrev (1 time siden): Jeg vet at selve uttrykket «dette vesenet» ikke står som en egen fast frase i ordboken, fordi meningen farges helt av omstendighetene. Det handler altså ikke om ordbokdefinisjonen, men om forskjellen på denotasjon og konnotasjon. Ordboken gir den nøytrale betydningen, men måten du setter det opp på – i en setning full av negativ kritikk – gir ordet en helt annen og nedsettende verdi i praksis. Å kalle noen «dette vesenet» i den sammenhengen du har gjort, er nedlatende, fremmedgjørende og dehumaniserende. Så med å skrive «dette vesenet» i stedet for navnet eller «hun», tar du bort personens menneskelige identitet. Personen du omtaler reduseres fra å være et unikt enkeltmenneske med følelser, til å bli omtalt som en biologisk skapning eller et fenomen man observerer på avstand. Du skjønner godt bruken av ordet «vesen» i denne konteksten. Btw du er også et vesen! Ha en god kveld videre. 3
Villroses hage Skrevet 12 timer siden #2862 Skrevet 12 timer siden Juststop skrev (1 time siden): Jeg opplever deg veldig tydelig på at du nå iherdig prøver å fange meg i en felle. Trist at du må ty til det for å kunne svare for deg. Men ja, det er helt uproblematisk for meg å svare ja på det på generelt grunnlag: Grenseløs oppførsel og uheldig eksponering fra foreldre på nett kan selvfølgelig være uheldig for barn. Men det blir en logisk brist å bruke det generelle prinsippet som et argument i denne tråden, når de konkrete handlingene hennes viser det stikk motsatte. At en voksen dame synger i sin egen bil, utgir musikk og publiserer hobby innhold en sjelden gang på en hobbyprofil, er definisjonen på en harmløs interesse – ikke en «grenseløs selvutlevering av negativ art». Du skriver selv at du ikke vet noe om forholdene i akkurat denne familien. Likevel argumenterer du som om denne musikkhobbyen er et risikoprosjekt for barna hennes. Men du tenker kanskje å dra frem fortid igjen, istedenfor å se på nåtid – hva som har vært delt de siste par årene mot det som skrives her inne. Å kalle en spade for en spade når det gjelder sitater som «dette vesnet», «skadet» og «manglende sosial intelligens» handler ikke om å karakterisere meddebattanter. Det handler om å påpeke at tonen dere selv velger å legge dere på, overhodet ikke står i stil med det hun faktisk legger ut i dag. Ikke noe forsøk på å fange deg i en felle. Kun et forsøk på å avklare hvorfor jeg er med i diskusjonen her, og i andre tråder, og gjerne vil vite ditt synspunkt på dette temaet. Det fikk jeg jo et greit svar på. Jeg er opptatt av hvordan det er å være barn til foreldre som utleverer mye privatliv på nett. Skulle ønske slikt ble tatt tak i fra de rette myndigheter. Barn har også krav på privatliv. Synes du "pynter brura" temmelig mye, altså. Det kan da umulig være et år siden MA la ut mye om diagnoser? Ikke veldig lenge siden det ble brettet ut mye om flere arbeidsforhold, som langt fra egnet seg til offentliggjøring. Så at det ikke har vært utlevering de siste par år kan jo ikke stemme? MAs modus operandi har vært å dele opp- og nedturer, med plutselige pauser og like plutselige tilbakekomster. Du virker å prøve å flytte lite gunstige nettpubliseringer til en fjern fortid. Ok at du støtter og beundrer MA, men det er litt ugreit å disse andre for å ha et mer realistisk syn på tidslinjer, og hvilke konsekvenser man risikerer det blir av måten man har operert på over lang tid. 4
Nor Skrevet 11 timer siden #2863 Skrevet 11 timer siden (endret) Snublefot62 skrev (På 28.6.2024 den 18.45): Nei det vet jeg ikke. Han bor og jobber i Bergen og har samvær med datter som bor hos Mette. Og han og Mette er mye sammen. Feirer jul samme. Bla. Han jobber på Egon der Mette og barna spiser noen ganger, og han spanderer. Kjenner en av Mette sine bekjente, som beskriver henne som noe av det snilleste, men noe av det minst sosiale menneske som finnes. Hun har også vært åpen om sine diagnoser stilt av fagfolk, og ikke medlemmer i denne tråden. Hennes mange ganger spesielle oppførsel har nok noe med dette og gjøre. Til stor glede for nett troll som har en mye hyggeligere oppførsel en henne ( bør vel opplyse om at det siste er ironi) Endret 11 timer siden av Nor 1
Juststop Skrevet 11 timer siden #2864 Skrevet 11 timer siden Xmasclovn skrev (16 minutter siden): Du skjønner godt bruken av ordet «vesen» i denne konteksten. Btw du er også et vesen! Ha en god kveld videre. Takk for en god demonstrasjon av forskjellen på konnotasjon og denotasjon i praksis – og takk det samme! Villroses hage skrev (7 minutter siden): Ikke noe forsøk på å fange deg i en felle. Kun et forsøk på å avklare hvorfor jeg er med i diskusjonen her, og i andre tråder, og gjerne vil vite ditt synspunkt på dette temaet. Det fikk jeg jo et greit svar på. Jeg er opptatt av hvordan det er å være barn til foreldre som utleverer mye privatliv på nett. Skulle ønske slikt ble tatt tak i fra de rette myndigheter. Barn har også krav på privatliv. Synes du "pynter brura" temmelig mye, altså. Det kan da umulig være et år siden MA la ut mye om diagnoser? Ikke veldig lenge siden det ble brettet ut mye om flere arbeidsforhold, som langt fra egnet seg til offentliggjøring. Så at det ikke har vært utlevering de siste par år kan jo ikke stemme? MAs modus operandi har vært å dele opp- og nedturer, med plutselige pauser og like plutselige tilbakekomster. Du virker å prøve å flytte lite gunstige nettpubliseringer til en fjern fortid. Ok at du støtter og beundrer MA, men det er litt ugreit å disse andre for å ha et mer realistisk syn på tidslinjer, og hvilke konsekvenser man risikerer det blir av måten man har operert på over lang tid. Helt enig i at den debatten er svært viktig, og at barn selvfølgelig har krav på privatliv. Alle barn bør få vokse opp i trygge og gode hjem hvor de både blir sett, hørt og validert, noe dessverre ikke alle gjør. Jeg forstår også at utlevering av barn ikke bare er å dele bilder av selve barnet, men at det også kan være å dele for mye om seg selv som forelder til barnet. Vi vet ennå ikke langtidskonsekvensene for barn av influensere. Kanskje noen vil få livslange problemer, mens andre ikke vil oppleve det som utfordringer i det hele tatt. Dette vil nok være veldig varierende fra barn til barn. Men jeg synes det er viktig å ha to tanker i hodet samtidig, og ikke minst behandle mennesker med respekt i en slik debatt – selv om man er uenig. Livet er sjeldent enten/eller, og ting har flere nyanser enn svart og hvitt. Ingen er perfekte, og vi gjør alle feil i løpet av livet. Man blir aldri utlært, og vi vil kunne forandre mening om mye flere ganger i livet basert på livssituasjon, erfaring, ny kunnskap og selvinnsikt. Det viktigste vi kan gjøre som mennesker er å prøve vårt ytterste til å behandle hverandre med godhet, respekt, forståelse og empati, samt være åpne for nye synspunkter og bedre forståelse. Med det sagt, synes ikke jeg det er et automatisk likhetstegn mellom det å snakke offentlig om diagnoser og det å drive med skadelig «selvutlevering». Det å dele erfaringer rundt ADHD, autisme og en 2E-profil er ikke automatisk skadelig for hverken personen selv eller familien. Det kommer helt an på hvordan det legges frem. Åpenhet rundt usynlige diagnoser, som samfunnet fortsatt mangler mye kunnskap om, kan faktisk være veldig positivt og opplysende – også for kommende generasjoner 7
Villroses hage Skrevet 10 timer siden #2865 Skrevet 10 timer siden Juststop skrev (1 time siden): Takk for en god demonstrasjon av forskjellen på konnotasjon og denotasjon i praksis – og takk det samme! Helt enig i at den debatten er svært viktig, og at barn selvfølgelig har krav på privatliv. Alle barn bør få vokse opp i trygge og gode hjem hvor de både blir sett, hørt og validert, noe dessverre ikke alle gjør. Jeg forstår også at utlevering av barn ikke bare er å dele bilder av selve barnet, men at det også kan være å dele for mye om seg selv som forelder til barnet. Vi vet ennå ikke langtidskonsekvensene for barn av influensere. Kanskje noen vil få livslange problemer, mens andre ikke vil oppleve det som utfordringer i det hele tatt. Dette vil nok være veldig varierende fra barn til barn. Men jeg synes det er viktig å ha to tanker i hodet samtidig, og ikke minst behandle mennesker med respekt i en slik debatt – selv om man er uenig. Livet er sjeldent enten/eller, og ting har flere nyanser enn svart og hvitt. Ingen er perfekte, og vi gjør alle feil i løpet av livet. Man blir aldri utlært, og vi vil kunne forandre mening om mye flere ganger i livet basert på livssituasjon, erfaring, ny kunnskap og selvinnsikt. Det viktigste vi kan gjøre som mennesker er å prøve vårt ytterste til å behandle hverandre med godhet, respekt, forståelse og empati, samt være åpne for nye synspunkter og bedre forståelse. Med det sagt, synes ikke jeg det er et automatisk likhetstegn mellom det å snakke offentlig om diagnoser og det å drive med skadelig «selvutlevering». Det å dele erfaringer rundt ADHD, autisme og en 2E-profil er ikke automatisk skadelig for hverken personen selv eller familien. Det kommer helt an på hvordan det legges frem. Åpenhet rundt usynlige diagnoser, som samfunnet fortsatt mangler mye kunnskap om, kan faktisk være veldig positivt og opplysende – også for kommende generasjoner Takk for et bra innlegg. Vi er nok enige om mangt. Når det kommer til deling av diagnoser, er jeg veldig usikker. Det er mye deling for tiden, og mange heier på det. Jeg er nok en person som setter pris på hegning om privatlivet. Barn har faktisk ikke noe valg når de tilfeldigvis "tilhører" en influenser, en ekstremt pr-kåt person, eller en ekstrovert kjendis. Diagnoser er jo svært sårbart, og kanskje ikke noe et barn ønsker å ha hengende ved seg, enten det er egne eller foreldres diagnoser. Så jeg faller ned på den siden at man skal være uhyre varsom med å dele sånt, i særdeleshet om man har identifiserbare barn. Synes bare det blir feil å bruke egne erfaringer, selv om det absolutt er behov for opplysninger om dette i samfunnet.
Ina89 Skrevet 8 timer siden #2866 Skrevet 8 timer siden (endret) Xmasclovn skrev (4 timer siden): Vurderte å skrive just stop i håp om å treffe mer presist😜 Det er noe funky med trangen til å overforklare i det vide og det brede uten å hverken komme til poenget eller bli ferdig. Klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er, det virker nesten litt .. kjent? 😎 Endret 8 timer siden av Ina89 2 2
dkfru Skrevet 2 timer siden #2867 Skrevet 2 timer siden Ina89 skrev (5 timer siden): Det er noe funky med trangen til å overforklare i det vide og det brede uten å hverken komme til poenget eller bli ferdig. Klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er, det virker nesten litt .. kjent? 😎 Er nok mer det at noen ikke klarte å forstå et tydelig og godt poeng 😎
Kosetosta Skrevet 2 timer siden #2868 Skrevet 2 timer siden For min del kan jeg heller ikke helt forstå at vi gidder å diskutere Mette lenger, la hun få synge og legge ut sangene sine i fred. Og ja hun har lagt ut mye hun ikke burde men har nok også lært den harde måten at drt ikke var så lurt. Og har jo skjerpet seg enormt mye på det. Syns det er koselig å se hun legge ut noe igjen jeg. De jeg ikke liker å følge de følger jeg ikke, det er jo ett valg vi alle burde ta. 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå