Sol Rampelyset Skrevet 16 timer siden #3201 Skrevet 16 timer siden Ryddet for latterliggjøring. Sol, admin. 1
dkfru Skrevet 16 timer siden #3202 Skrevet 16 timer siden Xmasclovn skrev (44 minutter siden): Når du velger å formulere deg på måter som «…har en nedkjølingseffekt på hele autisme- og ADHD-miljøet», er det vanskelig å forstå som annet enn at du snakker på vegne av hele miljøet og vet hva det tenker og mener. Skal du nevne hykleri er det du som står for den biten all den tid du mener det er en grusom tråd, men likevel er med på den eksistens. Jeg er åpenbart her fordi jeg liker at den finnes og ønsker å diskutere Mette. Min beste guilty pleasure😍 Når noen sier at noe har en «nedkjølingseffekt på hele miljøet», mener de at saken skaper en generell frykt, usikkerhet eller passivitet som potensielt rammer alle i dette miljøet. Nedkjølingseffekten (chilling effect) betyr ikke at man har snakket med eller representerer hvert enkelt individ, men altså at offentlig hets og fordommer skaper en generell barriere og frykt i et miljø. Det er et helt vanlig sosiologisk begrep som handler om samfunnsmekanismer, ikke om å leke tankeleser for en hel gruppe. Det siste avsnittet ditt, hvor du igjen åpent innrømmer offentlig at et annet menneskes utbrenthet og tøffe livssituasjon er din «beste guilty pleasure» og ren underholdning gjør at du som kritiker mister all tyngde og seriøsitet i det du legger ut her inne. Det at du med vilje og vel viten ønsker å bli oppfattet som et menneske som fryder seg over andres utfordringer for din egen underholdnings skyld, er rett og slett hårreisende. 2
Xmasclovn Skrevet 16 timer siden #3203 Skrevet 16 timer siden dkfru skrev (1 minutt siden): Når noen sier at noe har en «nedkjølingseffekt på hele miljøet», mener de at saken skaper en generell frykt, usikkerhet eller passivitet som potensielt rammer alle i dette miljøet. Nedkjølingseffekten (chilling effect) betyr ikke at man har snakket med eller representerer hvert enkelt individ, men altså at offentlig hets og fordommer skaper en generell barriere og frykt i et miljø. Det er et helt vanlig sosiologisk begrep som handler om samfunnsmekanismer, ikke om å leke tankeleser for en hel gruppe. Det siste avsnittet ditt, hvor du igjen åpent innrømmer offentlig at et annet menneskes utbrenthet og tøffe livssituasjon er din «beste guilty pleasure» og ren underholdning gjør at du som kritiker mister all tyngde og seriøsitet i det du legger ut her inne. Det at du med vilje og vel viten ønsker å bli oppfattet som et menneske som fryder seg over andres utfordringer for din egen underholdnings skyld, er rett og slett hårreisende. Jeg er ikke kritiker. Jeg er et KG troll og takk for ditt bidrag med å fore meg😂 3
Zenhouse Skrevet 15 timer siden #3204 Skrevet 15 timer siden Xmasclovn skrev (1 time siden): Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Det gamle som tas opp ift Mette har til en viss grad relevans fordi det nevnes i sammenheng med argumenter som er aktuelle også i dag. Hva journalisten skrev på Twitter for 15 år siden har ingenting med hennes journalistiske arbeid rundt Isabels virksomhet i 2026. Mettes ekteskap, gamle blogginnhold og reiser til Tyrkia har overhodet ingen relevans til det hun legger ut om sin adhd utredning og hobbyer hun har i dag. 3
dkfru Skrevet 15 timer siden #3205 Skrevet 15 timer siden Xmasclovn skrev (9 minutter siden): Jeg er ikke kritiker. Jeg er et KG troll og takk for ditt bidrag med å fore meg😂 Synes det er helt ufattelig at et voksent menneske kan være stolt av å potensielt skade et annet menneske, skade andre med tilsvarende utfordringer, spre fordommer og bruke andre menneskers sykdom og tøffe livssituasjon som ren underholdning for å «fore» seg selv. 2
Xmasclovn Skrevet 15 timer siden #3206 Skrevet 15 timer siden Zenhouse skrev (10 minutter siden): Mettes ekteskap, gamle blogginnhold og reiser til Tyrkia har overhodet ingen relevans til det hun legger ut om sin adhd utredning og hobbyer hun har i dag. Nei, men det har relevanse for bl.a de argumentene som går på at Mette har brukt alle midler for å få ønsket oppmerksomhet rundt seg. En av de metodene var nettopp provoserende blogging og dele private ting fra ekteskapet. Ingen har vel påstått at hun fremdeles legger ut slike ting, eller benekter at hun har modreret seg siden den gang? 4
Xmasclovn Skrevet 15 timer siden #3207 Skrevet 15 timer siden dkfru skrev (11 minutter siden): Synes det er helt ufattelig at et voksent menneske kan være stolt av å potensielt skade et annet menneske, skade andre med tilsvarende utfordringer, spre fordommer og bruke andre menneskers sykdom og tøffe livssituasjon som ren underholdning for å «fore» seg selv. Istedet for å gå i sirkel med deg for evig, så gir jeg deg det du ønsker å høre, men det er heller ikke godt nok. Nei vel. 1 4
dkfru Skrevet 14 timer siden #3208 Skrevet 14 timer siden Xmasclovn skrev (57 minutter siden): Istedet for å gå i sirkel med deg for evig, så gir jeg deg det du ønsker å høre, men det er heller ikke godt nok. Nei vel. Du prøver med andre ord å fraskriver deg ansvar ved å prøve å fremstille det som om du bare ga etter ved å si «så gir jeg deg det du ønsker å høre» i stedet for å innrømme at det faktisk var du selv som først kalte andres situasjon for din «guilty pleasure» (noe du har kommentert flere ganger i denne tråden). I tillegg prøver du å tre inn i offerrollen med setningen «men det er heller ikke godt nok. Nei vel» Helt tydelig at du prøver å få det til å se ut som om det er jeg som er umulig å tilfredsstille, selv om kritikken min hele veien har handlet om mangel på diagnoseforståelse, empati og folkeskikk og ikke om hvem som får det siste ordet. 1 2
Vintermåne Skrevet 14 timer siden #3209 Skrevet 14 timer siden dkfru skrev (3 timer siden): Da tar du feil. Jeg forsøker ikke å representere hele miljøet, men jeg forholder meg til de faglige realitetene. Både ADHD og autisme er et spekter, og det varierer enormt fra person til person. Å bruke Skeiv-ostepop sine uttalelser om sin egen ADHD-diagnose her inne som et alibi for å dømme Mette, er rent hykleri. Mette har en ekstremt kompleks AuDHD-profil der autismens behov for struktur konstant kolliderer med ADHD-hjernens jakt på dopamin. Å sammenligne en ren ADHD-diagnose med en sammensatt AuDHD-utbrenthet blir derfor som å sammenligne epler og pærer. At du i tillegg prøver å gi meg skylden for å «opprettholde tråden» fordi jeg tar til motmæle mot fordommer, er det absolutte lavmål av hykleri. Det er din og andres konstante synsing, latterliggjøring og merkelapper som gjør denne tråden til et mareritt. Hvordan vet du at Mette har en «ekstremt kompleks AuDHD profil?? 5
dkfru Skrevet 13 timer siden #3210 Skrevet 13 timer siden Vintermåne skrev (5 minutter siden): Hvordan vet du at Mette har en «ekstremt kompleks AuDHD profil?? Fordi hun selv har delt at hun har en kombinasjon av ADHD og autisme (AuDHD), i tillegg til en 2E-profil. Har ikke satt meg noe voldsomt inn i det, men har lest litt og det som kjennetegner en 2E-profil ved en WAIS-test, slik hun tok, er at personen ofte skårer 130 eller over på enkelte kognitive hovedområder, samtidig som man har store utfordringer eller fall på andre områder på grunn av diagnosene. Dette er faglig beskrevet som en ekstremt kompleks og asynkron nevroprofil. Et levende paradoks som er svært utmattende å leve med, nettopp fordi ressursene og funksjonsnedsettelsene konstant kolliderer. 1 3
Xmasclovn Skrevet 13 timer siden #3211 Skrevet 13 timer siden dkfru skrev (1 time siden): Du prøver med andre ord å fraskriver deg ansvar ved å prøve å fremstille det som om du bare ga etter ved å si «så gir jeg deg det du ønsker å høre» i stedet for å innrømme at det faktisk var du selv som først kalte andres situasjon for din «guilty pleasure» (noe du har kommentert flere ganger i denne tråden). I tillegg prøver du å tre inn i offerrollen med setningen «men det er heller ikke godt nok. Nei vel» Helt tydelig at du prøver å få det til å se ut som om det er jeg som er umulig å tilfredsstille, selv om kritikken min hele veien har handlet om mangel på diagnoseforståelse, empati og folkeskikk og ikke om hvem som får det siste ordet. Du skriver side opp og side ned om latterliggjøring, håning, manglende diagnoseforståelse, mobbing osv i denne tråden. Så når jeg til slutt sier jeg er et troll for å imøtekomme dette synet ditt fordi jeg ikke orker å gå i en evig diskusjonssirkel, er ikke det godt nok heller. Kanskje du bare liker å sirkle. Hva vet jeg. Jeg hverken er et offer eller prøver å fremstille meg som et. At denne tråden er en guilty pleasure har jeg aldri lagt sjul på. 6
loffen Skrevet 13 timer siden #3212 Skrevet 13 timer siden Jeg forstår ikke at det går an å hate et annet menneske så mye at det er en hobby å være SÅ JÆVLIG!!!! Er det noen som trenger psykisk hjelp så er det en viss klovn. Fy faen at det går an. 4
Xmasclovn Skrevet 13 timer siden #3213 Skrevet 13 timer siden loffen skrev (7 minutter siden): Jeg forstår ikke at det går an å hate et annet menneske så mye at det er en hobby å være SÅ JÆVLIG!!!! Er det noen som trenger psykisk hjelp så er det en viss klovn. Fy faen at det går an. Jeg hater ingen. Men jeg elsker loff! 3 1
Vintermåne Skrevet 12 timer siden #3214 Skrevet 12 timer siden dkfru skrev (43 minutter siden): Fordi hun selv har delt at hun har en kombinasjon av ADHD og autisme (AuDHD), i tillegg til en 2E-profil. Har ikke satt meg noe voldsomt inn i det, men har lest litt og det som kjennetegner en 2E-profil ved en WAIS-test, slik hun tok, er at personen ofte skårer 130 eller over på enkelte kognitive hovedområder, samtidig som man har store utfordringer eller fall på andre områder på grunn av diagnosene. Dette er faglig beskrevet som en ekstremt kompleks og asynkron nevroprofil. Et levende paradoks som er svært utmattende å leve med, nettopp fordi ressursene og funksjonsnedsettelsene konstant kolliderer. Faglig beskrevet som en EKSTREMT KOMPLEKS nevroprofil?? Hvor og hvilket fagmiljø er det som bruker dette begrepet? Et levende paradoks?? Er det også fagspråk? - høres mer ut som AI-begreper enn fagspråk…. 7
Ina89 Skrevet 2 timer siden #3215 Skrevet 2 timer siden Vintermåne skrev (10 timer siden): Faglig beskrevet som en EKSTREMT KOMPLEKS nevroprofil?? Hvor og hvilket fagmiljø er det som bruker dette begrepet? Et levende paradoks?? Er det også fagspråk? - høres mer ut som AI-begreper enn fagspråk…. Det er ingen fagterm, det er klink AI. Som alt annet de pøser ut. Det er en dårlig skjult hemmelighet at enkelte her inne utelukkende bruker AI for å forsøke å vinne en debatt. Det er rene repetisjoner gjentatt og gjentatt i det uendelige. Kan minne om opphavet til tråden. Hun har jo den samme kommunikasjonsformen. Tilfeldig? Neppe. ChatGPT er jo en «nær og god samtalepartner» 🥰 4
dkfru Skrevet 2 timer siden #3216 Skrevet 2 timer siden Vintermåne skrev (10 timer siden): Faglig beskrevet som en EKSTREMT KOMPLEKS nevroprofil?? Hvor og hvilket fagmiljø er det som bruker dette begrepet? Et levende paradoks?? Er det også fagspråk? - høres mer ut som AI-begreper enn fagspråk…. «levende paradoks» er en beskrivende metafor for hverdagen til de det gjelder, ikke en medisinsk diagnosekode. Men det faglige og nevropsykologiske fenomenet jeg beskriver er uomtvistelig. I faglitteraturen kalles det for asynkron utvikling og maskeringseffekten ved en 2E profil. Om du vil lese på de nøyaktige begrepene og testprofilene anerkjente nasjonale og internasjonale fagmiljøer bruker om det jeg beskrev som en kompleks profil, kan du sjekke disse kildene jeg har lest: Child mind institutt NAGC 2
dkfru Skrevet 2 timer siden #3217 Skrevet 2 timer siden Ina89 skrev (21 minutter siden): Det er ingen fagterm, det er klink AI. Som alt annet de pøser ut. Det er en dårlig skjult hemmelighet at enkelte her inne utelukkende bruker AI for å forsøke å vinne en debatt. Det er rene repetisjoner gjentatt og gjentatt i det uendelige. Kan minne om opphavet til tråden. Hun har jo den samme kommunikasjonsformen. Tilfeldig? Neppe. ChatGPT er jo en «nær og god samtalepartner» 🥰 Så fordi jeg bruker etablerte faguttrykk, og i tillegg sitter med betydelig mer kunnskap og kompetanse om nevromangfold enn det du gjør, så må det altså være AI? Det er en ganske fascinerende hersketeknikk. At kombinasjonen av en 2E-profil og AuDHD blir beskrevet som en ekstremt kompleks nevroprofil og et levende paradoks i hverdagen er ikke en «AI-term». Det er helt vanlige beskrivelser som brukes i faglitteratur for å forklare drakampen mellom autismens behov for struktur og ADHD-hjernens konstante jakt på dopamin og nye impulser. Men jeg skjønner godt at det er behagelig for dere å stemple alt dere ikke har grunnleggende kunnskap om som «ChatGPT-fjas». Da slipper dere nemlig ta innover dere at dere har brukt månedsvis på å håne og sykeliggjøre helt reelle, veldokumenterte kjernesymptomer. Fortsett gjerne med konspirasjonsteorier om retorikken min i stedet for å svare på saken. Det gjør det i hvert fall veldig tydelig for alle som leser tråden hvem som faktisk sitter på kunnskapen her, og hvem som bare driver med anonym synsing. 2
skeiv-ostepop Skrevet 2 timer siden #3218 Skrevet 2 timer siden dkfru skrev (1 minutt siden): Fortsett gjerne med konspirasjonsteorier om retorikken min i stedet for å svare på saken. Det gjør det i hvert fall veldig tydelig for alle som leser tråden hvem som faktisk sitter på kunnskapen her, og hvem som bare driver med anonym synsing. Ikke ulikt deg altså. 2 3
dkfru Skrevet 2 timer siden #3219 Skrevet 2 timer siden skeiv-ostepop skrev (På 4.9.2026 den 12.22): Å «dele alt» betyr ikke nødvendigvis at hun deler mye/mengder, men for mye detaljer. Du bør nok legge til ordet konspirasjonsteori på listen over hva du bør lese deg opp på, før du prøver å trekke paralleller tilbake til meg 🤦♂️ Jeg forholder meg til medisinske og sosiologiske fakta. At dere kollektivt velger å stemple kunnskap dere beviselig ikke besitter som «ChatGPT-fjas» fordi argumentene deres faller sammen er ikke annet enn latterlig. 2
sukkerspinnis Skrevet 1 time siden #3220 Skrevet 1 time siden dkfru skrev (22 minutter siden): Så fordi jeg bruker etablerte faguttrykk, og i tillegg sitter med betydelig mer kunnskap og kompetanse om nevromangfold enn det du gjør, så må det altså være AI? Det er en ganske fascinerende hersketeknikk. At kombinasjonen av en 2E-profil og AuDHD blir beskrevet som en ekstremt kompleks nevroprofil og et levende paradoks i hverdagen er ikke en «AI-term». Det er helt vanlige beskrivelser som brukes i faglitteratur for å forklare drakampen mellom autismens behov for struktur og ADHD-hjernens konstante jakt på dopamin og nye impulser. Men jeg skjønner godt at det er behagelig for dere å stemple alt dere ikke har grunnleggende kunnskap om som «ChatGPT-fjas». Da slipper dere nemlig ta innover dere at dere har brukt månedsvis på å håne og sykeliggjøre helt reelle, veldokumenterte kjernesymptomer. Fortsett gjerne med konspirasjonsteorier om retorikken min i stedet for å svare på saken. Det gjør det i hvert fall veldig tydelig for alle som leser tråden hvem som faktisk sitter på kunnskapen her, og hvem som bare driver med anonym synsing. Må bare si at jeg digger å se hvordan du bruker ren fakta og kunnskap, samtidig som du holder deg så rolig og saklig. Du rister rommet så mye, at trollene dukker frem en etter en 💪 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå