Gå til innhold

Utfordringstråd for husarbeide.

Fremhevede innlegg

Gjest kristin81
Skrevet

Hei. Godt å se at det ikke bare er meg som tar det litt rolig i dag. jeg har hvertfall klart mine tre små mål og er fornøyd med det.

Tror jeg skal gjøre det på samme måten i morgen, heller ha små mål og klare de. enn store mål som likevell ikke blir gjennomført.

Ønsker dere en fortsatt fin kveld.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Kristin; så flott at du klarte målene dine i dag!! :)

Det gjorde nemlig ikke jeg.. :tristbla: Det er forsåvidt ryddig og fint i huset, men hyllen er ikke tatt...

Det får bli i morgen...

Som du sier er det lurt å ta små mål om gangen, da blir vi ikke så skuffa dersom vi ikke greier å gjennomføre.

Det viktigste er jo at vi gleder oss over det vi har gjort!!

Jeg gleder meg over at jeg er fortsatt i rute med klesvasken!! :ironi:

Blir du med meg og tar en liten hylle i morgen, kristin?? En bitteliten en.... :icon_neutral: ?

I dag har vært en sånn dag hvor vi har kommet og gått i huset hele tiden; da blir det rot da....må nok bli litt flinkere til å rydde før jeg går ut dørene så jeg slipper å komme hjem til et fullstendig rotehus. Det tar jo en evighet å rydde...

I morgen er vi klare til ny innsats, dere!!

Ha en fin kveld!! :)

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

God morgen!! :)

I dag er det skikkelig møkkavær her, og det passer fint; kanskje jeg kan få gjort litt inne i huset. ;)

Mine planer i dag er:

- rydde en hylle

- 20 min. klesvask

- rydde 1 hotspot (har flere som vokser, men jeg tar kun 1 i dag)

- skrive handleliste....(det har jeg ikke gjort på flere uker og nå er jeg lei av å kjøre på butikken dag etter dag...glemmer jo alltid noe.. :sur: ) Kanskje jeg skal skrive den handlelista på data, da blir det litt morsommere å holde på med... ;)

- og selvfølgelig skal jeg rydde vaskene på badet og kjøkken.

Da setter jeg i gang, og håper det kommer noen innom her snart!!

Ha en god dag!! :tommelsmil:

Skrevet

Opp og hopp damer :hoppe:

Det er fredag i dag.

I går ble det selvfølgelig vanlig rutine med 1 maskin med klesvask og matlaging med det som medfølger.

Med 9 personer til middag og kvelds så ble det 4 timer med kjøkkenbenket. Først middag - så opprydding- kveldsmat - så opprydding - tømmer oppvaskmaskinen osv osv.

Tiden går fort.

Når ungene var lagt kan dere tro det var godt å sette seg ned med en god kopp te og bare prate med de voksne.

Dagen i dag blir en dag uten store gjøremål.

- Skal lage middag med det som følger med

så skal jeg

- Vaske soverommet vårt da det ikke ble tatt forrige helg.

Utfordring: Tørk støv av alle gulvlistene når dere har støvsugd / vakset gulvet.

Utorlig hvor mye støv som kan sammle seg på en så liten flate.

Nå må jeg se til å få litt effektivitet her på jobb også.

Snakkes. :Gjesp: er litt trøtt i dag.

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Heisann!

Kjempelur utfordring, shea!! Har ikke fått gjort det i dag, men å tørke støv av listene skal bli gjort - det er jo liksom ikke helt uoverkommelig heller så det var midt i blinken for meg!! :ler:

Nå er jeg helt firkanta i øynene; jeg har nemlig laga min egen handleliste på regneark (exel) i dag. Det var jo supert; setter inn litt priser osv. så vet jeg hvor mye jeg skal handle for osv. Ungene hjalp å finne på ting som må stå på lista så den ble veldig lang til slutt, men den kommer garantert til å bli brukt.

Ellers har jeg fått unna litt klesvask og bittelitt rydding... :forvirret: ...resten får jeg ta nå.

Har ikke fått tatt den hylla i dag heller (hvor ble det av deg i dag, kristin??), men jeg er KJEMPEFORNØYD som har fått lagd DEN profesjonelle handlelista i dag!!! :hoppe::hoppe:

Dere som er hjemme i helga; vi tar vel en bitteliten innsats i morgen også...??

Ha en riktig fin fredagskveld alle sammen!! :kys_2:

Skrevet

Heia

Kjempesupert Susann. En slik handleliste er jo super.

Da kan du jo også føre full oversikt over forbruk slik at det blir lettere å handle stort og sjelden i stede for ofte og lite som ofte medfører mye x-tra ting i handle kurven som en egentlig ikke trenger.

Om du føyer på et ark til i exell så kan du føre inn 52 uker som du kan føre inn beløpene fra handlekvitteringen. På den måten får du en konkret oversikt over hvor mye penger du sparer/bruker i mot ofte handling.

Tar gjerne en utfordring i morgen :enig_anim:

Fikk ikke vasket soverommet i dag. Ble for sent.

En av dagene som ting ikke går helt som planlagt. Først middag direkte avløst av barnetv (dvs kaffetid og avis for meg) så ble det en runde med brettspill før ungene ble sendt en etter en i dursjen.

Kveldsmat og leggetid...... da ungene sov orket jeg rett og slett ikke.

Vi snakkes vel her i morgen.

Sov godt

:sove::rosaengel:

Gjest montepu
Skrevet

hei og hopp!

Igår var jeg overhodet ikke hjemme, annet enn innom i syvtiden og tokm en dusj. Det grydde av dag før jeg kom hjem igjen, så dagen idag er særdeles slapp! :Gjesp: Men mannen er i full gang i huset idag, så jeg trenger visst ikke gjøre noe. Annet enn at når alt smårydding er gjort så skal jentene i kjelleren og hente opp esken med påskepynt! Mini begynte å mase kl 07 i morges.........!

God helg dere!

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Hei, hei!

Her sitter ungene på kjøkken for øyeblikket og forbereder taco, ute laver snøen ned ( :overrasket: ) og jeg er igrunnen ganske fornøyd etter dagens innsats.

Gubben er ute på jobb, men ungene har gjort en kjempeinnsats i dag (det hjelper godt med arbeidslistene deres når det er lørdagen som er lønningsdag for dem.. :ler: )

Jeg har fått rydda en kjøkkenhylle, bretta klær, rydda 2 hotspots og rydda litt generelt rundt om. I fellesskap med ungene har vi TØRKA STØV AV LISTENE :) , støvsugd, m.m.

Påskepynt, ja...det har jeg jo helt glemt.. :overrasket: ...bortsett fra det de har hatt med hjem..

Skal overraske dem etterpå og finne esken så kan de få pynte litt. Tenker nok lillemor spesielt setter pris på det, ja....

Monte. og Shea; slapp av med god samvittighet og nyt at andre hjelper dere!!

Ha en riktig god helg!! :heiajente:

Gjest kristin81
Skrevet

God morgen.

har dere en fin helg? Jeg er blitt syk og synes skikkelig synd på meg selv i dag. SKal prøve å holde sengen mest mulig. Håper hvertfall dere koser dere i solen.

Kristin81

Gjest Monte
Skrevet

Kristin,sender to vaskebøtter med god bedring-tanker til deg! (det er det eneste som kommer i vaskebøtta mi i helgen ;) ) Skikkelig trist å være syk. Det er dårlig med sol her nå, s jeg tusler rundt inne. Mann og barn forsvant ut før jeg sto opp idag, så jeg har huset for meg selv, og da er det hyggelig å ha på litt musikk ta en kopp te og bare gjøre som det faller meg inn.

Ha en deilig dag alle sammen! kristin, kos deg under dyna med god samvittighet!

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Heisann!

God bedring til deg, kristin!! :syk:

Monte; det hørtes ganske deilig ut å ha huset helt for seg selv en dag.....synes du er flink hvis du klarer å bare slappe av og gjøre det du har lyst til! Det er kjempelurt!

Jeg personlig blir helt stressa når jeg har huset for meg selv. Tenker at da må jeg gjøre tusen ting i huset mens jeg har anledning. Med det resultat at jeg bare blir stressa og sur når de andre kommer og roter til igjen.... :forvirret: Men merker likevel at det går bedre nå etter at vi begynte her på denne tråden, det er jo tross alt ikke så rotete lenger. Så målet mitt blir å få inn rutinene skikkelig (og kanskje noen nye rutiner i tillegg) så klarer jeg kanskje å slappe litt mer av når jeg er alene. :)

I dag har vi hatt skikkelig søndag; gått tur, god middag, sovet på sofaen osv. Det var deilig! :ler:

Men nå må jeg ta en innsats i heimen selv om det er søndag. Rutiner, rutiner, rutiner, rutiner.... :mrgreen:

Etterpå skal jeg ta en runde med ungene og finne ut hvilke klær og sko de trenger til våren (konfirmasjon osv.) Så får jeg forhåpentligvis handlet det vi trenger i morgen. Litt langt til butikkene her...så det må planlegges godt på forhånd. Det får bli dagens utfordring for meg! :bryllup:

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

God morgen!!

Er dere reist på påsketur alle sammen?? :ironi:

Vel, jeg reiser i morgen men før det har jeg myyyyyye å gjøre i huset... :tristbla:

Fikk handla en del i dag så alle varene må på plass (handlelista som jeg lagde på exel er ikke tatt i bruk, men det må jeg gjøre snarest; det er pyton å handle uten skikkelig handleliste - en kommer jo hjem med bare halvparten av det en skulle ha...)

Klær må brettes, vaskes, pakkes....

Støvsugeren mååå frem....

Skrive huskeliste til i morgen må gjøres....

Vaske gulver får jeg gjøre når jeg kommer hjem, vil ikke reise bort som en utslitt husmor da er det bedre å ta den vaskingen en gang jeg har bedre tid... ;)

Så får jeg heller prøve å riste av meg strofen; "Jammen det er jo så deilig å komme hjem til rent hus...." Har innsett at jeg blir i dårlig humør av å stresse altfor mye rett før vi skal ut og reise så dette skal jeg forandre på ved å sette mindre krav til meg selv... ;)

Vel, da får jeg starte på kjøkkenet....håper det kommer noen innom her snart og gir meg litt drivstoff... :sjenert:

..og forresten; jeg må jo lage klar påskeegga som påskeharen allerede har vært på hytta med.... :ler:

Ha en god dag!!

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet

Hei, hei!

Har vært uten pc noen dager + at dagene egntlig har vært relativt fulle. Ikke med husarbeid, det er det bare mannen som har gjort den siste uka. Men det har vært litt jobb, litt bsøk her og der - og faktisk et par kvelder på sofaen med en god Montepulciano i glassene! :briller2:

Her der det hovedsakelig hjemmepåske med innlagte småvisitter fortsatt. Venter på finværet da, for det er så mye jeg vil rundt å stelle med i hagen!

Vil ellers bare ønske dere alle en riktig god påske! Slapp av og nyt livet!

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Hei på dere!

Påsken nærmer seg slutten og nå håper jeg vi alle er klare til ny innsats med gode rutiner og utfordringer for å lette hverdagen.

Kom hjem fra ferie i går, og må innrømme at jeg ikke har begynt klesvasken enda... :tristbla:

MEN; i dag har jeg solgt en stor pakke gjennom finn og jeg har gitt bort 3 esker med barneklær til et søskenbarn. :danse: Så mitt nye motto fra nå av er at samtidig som vi anskaffer oss nye ting må vi også få ut noe gammelt eller så hooooper det seg opp. Ganske logisk egentlig... ;)

Denne uka har jeg som mål å få det litt rent og koselig i stua ettersom jeg får en venninnegjeng på besøk på fredag.

Forslag til ukas første UTFORDRING:

- rengjør peis/ovn

Ellers trenger jeg utfordringer fra dere for å komme skikkelig igang, så kom igjen!!

:hoppe:

Skrevet

hei Susann! Velkommen hjem! Håper ferien har svart til forventningene.

jeg er klar vet du! Har startet på en del generell opprydning, og har en klesvask å brette sammen.

Når jeg har gjort det, så planlegger jeg å ta for meg ett og ett rom dvs. salongdelen på kjøkkenet, stuen, spisestuen og stuen oppe, og fjerne/kaste ting som står fremme og prøve å holde krimskramset på et minimum. Jeg har nemlig sett på så mange interiørsider nå, og har fått lyst til å forenkle og fornye litt her. En av utfordringene blir å rydde kjøleskapet for ark og bokstavmagneter!

Jeg rydder og fikser litt her jeg, så kommer jeg tilbake til deg for Step 2 senere idag :-)

Forrsten, hvilken kant av landet bor du på, og hvordan er påskeværet? her i østfold forsvant alle snøen fra torsdag til lørdag. Sol, men kald vind! Spirer og gror i alle bed ute, og frøene er lagt i jorden inne.

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Måtte bare ta en bitteliten pause, jeg....men i dag har jeg den store ånden over meg som sier "kast, kast, kast!!!" :overrasket: Og jammen gjør jeg det, også!! Fikk nettopp bort enda et par bæreposer fulle av klær som jeg i dag faktisk innser at aldri kommer til å bli brukt av noen... Jobber ikke så veldig systematisk i dag, men hiver meg over alt som kan kastes og nyter at jeg klarer det!! :ler:

Jeg er også lei av alt krims kramset rundt om i huset og lengter etter å forenkle og fornye litt jeg også.

Kjøleskapet mitt er heldigvis innebygd så der slipper jeg lettvint unna! :ler: (men jeg har problemer med magnetbokstaver som flyter rundt på gulvene...de har jo ingen steder å henge dem opp.... ;) )

Påskeværet ja....måtte du spørre om akkurat det....her på Sør-Vestlandet har hele påsken regna bort, men vi har da vært litt i snøen og kost oss likevel. På fjellet kom faktisk regnet som snø. Har aldri opplevd våren så sen som i år; det er så vidt tulipanene stikker opp av jorden her hos meg. :tristbla:

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet

hei igjen!

det ble litt forandring i planene igår. En venninne har det kjipt, så jeg dro hjem til henne. Der spratt vi en flaske vin og niryddet og vasket HELE leiligheten hennes! Holdt på til laaangt på natt, og hadde det veldig koselig! Idag ser alle rommene ut som om de er tatt rett fra Bohus-katalogen :-)

Så får jeg heller fortsette i mitt eget rede i kveld.

Hvor er dere andre? Kommet dere opp av påskedvalen enda?

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Hei, hei!

Så god venninne du er, monte!! Skulle gjerne hatt deg her i nærheten altså!! :ler: Kan tenke det hjalp godt for hun som hadde det litt kjipt!! Flott jobba!! :klappe::klappe:

Det ser ut som det er bare vi som har kommet oss opp av dvalen, her ja.

Haaaallllooooo!!!! Er det noen flere der ute som kan gi oss litt mer inspirasjon???

Uansett, dagene mine flyr veldig fort uten at jeg får gjort så veldig mye akkurat. I dag har jeg handla og har som mål å få rydde huset slik at det er klart til å vaske gulvene og tørke litt støv rundt om i morgen. Føler egentlig jeg springer frem og tilbake uten at det blir så mye gjort.

Trenger litt hjelp med å vite hvor jeg skal begynne, kjenner meg faktisk litt stressa i dag. Skulle så gjerne hatt huset nokså nyvaska til helgen, både med tanke på besøk og at jeg selv går inn i en travel periode med jobbing en måneds tid fremover.

Gjest kristin81
Skrevet

Hei.

Så flink dere er som har kommet igang igjen etter påskeferien. Jeg innvilget meg en dags ekstra påskeferie. Skal starte et stramt ikke spise noe usunt opplegg i morgen, så da spiser jeg opp påskesnopet...(kan jo ikk ekastes) og har ferie i dag også.

Å rengjøre peisen høres lurt ut. Skal gjøre det i morgen. Skal skrive liste i dag over alt jeg skal få gjort i morgen, også skal jeg være skikkelig effektiv.

Nå sitter jeg bare her og prater om hva jeg skal gjøre i morgen... det er typisk meg...

Jaja, ha en fortsatt fin dag. Kristin81

Skrevet

hei, kristin, så hyggelig å ha deg tilbake!

Men du behøver ikke bry deg om resten av påskegodtet. bare send det til meg, så skal jeg "ta meg av det"! ;)

En god start etter påsken er vel å pakke ut, deretter ta et par faste rutiner:

- shine sinkene

- 20 min klesvask

- hotspot

Deretter:

- rengjøre peis/ovn

- rydde utenpå kjøleskap

Deretter velger vi oss ETT rom som vi nirydder - som om det skulla være visning neste dag! tenk susann: kast,kast,kast! Veldig greit da å ha en hotspoteske stående som vi putter i alt vi ikke vet hvor skal, så kan vi rydde ut av den esken o ro og mak senere.

Avslutt kvelden med bena på sofaen, en god kopp te og Frustrerte fruer på TV!

Og tenk hvor heldige vi er som ikke har deres bekymringer!

:kose:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...