Gå til innhold

Utfordringstråd for husarbeide.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Se det...

Da er kjøkkenbenken ryddig, stua er støvsugd, doen er vaska og sengen er oppredd...

Kanskje ikke den største rengjøringen men gulv vasken får vente...

Føler meg mye bedre jeg...

En venninne var innom med en ny topp til meg... ( takk for hjelpen gave)

Så nå skinner det litt av meg også... :ler:

Likte denne siden jeg... kommer tilbake hit :)

Lat og lei: Det kommer alltids nye muligheter for rydding. Det er vannsklig å innrømme, men det hjalp faktisk litt på både humøret og samvittigheten ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Püs: kjempebra jobba!! :klappe::klappe: Den store gulvvasken tar du en gang senere - helst en hverdag når du har god tid, så slipper du gjøre det i helgene. Vi tar det sammen en dag senere i uka - avtale?

Lat og lei: Sitter du fortsatt?? Må innrømme at det går litt treigt hos meg også i dag, MEN nå tar vi 10 minutter hver med rydding på kjøkken - deretter møtes vi her! Greit? - Sett i gang (etter de 10 minutta tar vi en pause - det er jo lørdag.. :ler: )

Skrevet

Jeg er med på den Susann!!! Det er så mye lettere når man er to :Nikke:

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Flott, da avtaler vi nærmere neste uke hvilken dag vi vasker gulv.

Lat og lei; er du der????? Hallooo? Nå fikk jeg tatt 10 minutter på kjøkken. Det resulterte i en mindre hotspot; tørrmopping av gulv og ren kjøkkenvask. Utrolig hva man får gjort på 10 minutter! I tillegg fikk jeg mer arbeidslyst, så jeg kommer til å fortsette litt mer etter mat.

Håper inderlig du også får begynt litt, Lat og lei!! :klem: (forresten var det et litt trist navn du har; når du har vært med her en stund skal vi nok sørge for at navnet ditt blir litt optimistisk!) :)

Hvor blir det forresten av dere andre; Montepulciano, shea, bobeline, kristin81 og alle dere andre???? (er litt dårlig på å huske navn - dere får ha meg unnskyldt!) Vi trenger dere; har dere reist på påskeferie eller....? :overrasket:

Skrevet
Men nå vil jeg ut og nyte sola litt. Jeg har ikke fått gjort halvparten av det jeg skulle i dag, men poenget med denne tråden er at vi ikke skal få dårlig samvittighet over det vi ikke har gjort. Vi skal derimot glede oss over det vi har fått gjort! :)

Hei, her er jeg!!!!!!! :ironi:

:velkommen: skal dere være, Pus og Lei!

Susann, måtte quote deg nå, for du har virkelig tatt dette innover deg!!!! Dette er liksom selve "livsfilosofien" min, og jeg gjentar det om igjen og om igjen.... Derfor er det såååå supert med deg som virkelig har tatt det til deg!

Og så tror jeg vi alle kan takke deg for at denne tråden er så livlig som den fortsatt er!

Javisst , vi har holdt på i flere uker nå. Kjempebra!

Og veldig moro at det stadig kommer nye til!

Jeg som jeg nevnte forleden, hatt jobbeuke, og da er det altså ikke mye jeg orker. MEN, det har sett rimelig bra ut hele uken siden rutinene har blitt så....rutiner!!! Går av seg selv :-)

Også bruker jeg MYE tid med barna og alle "småtingene" de behøver meg til. Småting for meg, men enormt viktige ting for dem.

Jeg setter igang for alvor imorgen eller mandag, men har begynt så smått idag.

- Sovet leeenge! Trengte det.

- Tatt ALL klesvasken (fire maskiner, og da knakk tørkestativet!)

- Laget GOD middag, ryddet underveis og etter at vi hadde spist, så kjøkkenet så like bra ut som før jeg begynte! En god venninne lærte meg en gang mottoet "Clean as You cook!". Lønner seg å leve etter det, så slipper man gigasjau etter endt matlaging.

- Gått tur til butikken med barn og bikkje. handlet, og opplevde et helikpter på nært hold på veien. Stort for Mini!!!

- Vasket kjapt over gulvene med våtmopp.

- Satt på en full oppv.maskin.

Klør etter å legge ut ting for salg på Finn, men digitalkamera ligger på jobben.....

:klaske:

Fortsetter igjen imorgen - med friskt mot! Må skrive et par artikler i helgen, men skal prøve å raide huset litt også, altså!

Vi "snakkes"!

Ønsker dere en strålende søndag!

klem, Monte :vinke:

Skrevet

Forresten, susann, husker du at Mini fikk nye møbler på rommet sitt? Det var så populært at nå har hun bestemt at alle vennene hennes må komme på besøk i tur og orden for å leke. "Jeg har jo fått nytt rom, mamma!" :)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei & hå!!

Jasså, montepulciano; du prøver å være frempå med mine nydelige gardinkapper på en annen tråd her inne...bare pass deg eller så forteller jeg hvilken farge de er også..!! :ler: Hm...kanskje jeg kan få solgt dem på Finn... :idesmil:

Vel, for å være litt seriøse her...altså i går fikk jeg da ikke gjort så veldig mye...MEN jeg fikk rydda en pyntehylle på badet som var fyllt til randen av gamle parfyme- og andre fine flasker. Jeg gjorde kort affære og kasta nesten alt sammen...om de var aldri så kostbare når de var nye.. :forvirret:

Mitt nye motto er: det som ikke har blitt brukt på over 1 år kan jeg igrunnen bare kvitte meg med, det blir jo aldri brukt likevel!! (innen rimelighetens grenser da selvfølgelig :ler: )

Ellers er jeg veldig fornøyd med den klesvask-rutinen vår. Det føles som om vi har mye mindre klær for tida, likevel har vi alltid det vi trenger når vi skal ut på noe.. ;) ....hvis noen forstår hva jeg mener.... ;)

I dag er det jo søndag, og jeg ville i utgangspunktet ikke gjøre så mye. Men jeg fikk solgt noe på Finn i dag også!! :hoppe:

I tillegg har jeg rydda i nattbordkommoden...skikkelig spennende saker altså....

Massa gamle blader...ikke av denne sorten :humpe: altså!!! ...heller av den ukeblad- oppskriftsorienterte husmortypen!! :ler: Men nå ble det plutselig plass til mye nytt og spennende!! :sjarmor:

Montepulciano; jeg er faktisk veldig imponert over hva du fikk gjort i går!! Som du sier går jo mesteparten av tida med til ungene, og det er jo slik det skal være!!

Hørtes jo sååå koselig ut med Mini hos deg som skal ha besøk på det "nye" rommet sitt!! :babyjente:

For å skryte litt av meg selv, har jeg laget "jobbelister" til ungene hvor de krysser av hva de gjør osv. for å tjene litt ukepenger. Dette har vært utrolig effektivt, og de står på som bare det! Ene punktet er matlaging...det blir jo heller litt ekstraarbeid for min del nå i begynnelsen, men de storkoser seg!!

Nei, nå må jeg stikke! "Snakkes"

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Det var jo meg ovenfor, da...

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet

:ler: jaaaa, jeg har liksom hengt meg opp i "retrotrenden" din da! :ler:

jeg henger sånn etter på så mye selv, og det er et utall ting jeg burde gjort noe med her! men det faktum at andre også har noen gamle innredningsspøkelser, gjør at jeg ikke føler meg heeelt på feil jorde. jeg er i så fall ikke der helt alene! Hehe! :sjarmor:

Her er arbeidslysten meget fraværende idag. Tror det har noe med at solen glimrer med sitt fravær, og skuffelsen over det er noe mer enn moderat.......

Også ER jeg sliten for tiden.

jeg glemte noe annet jeg gjorde igår, en sånn ting som jeg har tenkt på lenge men ikke somlet meg til. jeg fant frem bilder av noen små sjarmører, skrev et brev, og sendte til ukeblad slik at disse små får en hilsen fra oss!

Nå skal jeg titte litt på internett etter ferieforslag. Og så får vi se om arbeidslysten skulle komme krypende her etterhvert! :)

Skrevet

Hei og hå

En ny uke i annmarsj og jeg ligger godt i rute.

Gårdagen var kjempeeffektiv. Jeg fikk gjort:

- Vasket alle stue vinduene innvendig (5 store og 2 små)

- Vannet og vasket alle blomstrene mine (fyller alle vinduene så det er mange)

- Vasket 5 maskiner med klær

- La på plass 2 maskiner med klær som allerede var tørr.

- Tørket støv i hele stua

- Vasket peisen og hyllen rundt ( innemurt peis med stor skiferhelle ca 2 m2 rundt) Værg det var skitten.

- Ryddet gangene

og på toppen av det hele ble det tid til å lage søndagsmiddag m.oppvask og det som fører med + spillte ludo med minsten.

Mannen var også blitt så inspirert at han tok en grunndig gjennomgang og systematisering av alt HV utstyret sitt og fikk det på plass i eget garderobeskap.

Det var 12 effektive timer.

Dagens gjøremål

- Støvsug begge sofaene i stua og gulvteppene

- Vask stuegulv og kjøkkengulv

- Støvsug ganger

- Rygg og vask klart 1 gjesterom (klarer alltid å fylle dette rommet med rot og ting som egentlig skal legges i skap)

+ hot spots på kjøkkenet.

Onsdag er det full innmarsj av gjester og jeg skal være klar :)

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

God morgen!!!

Shea; jeg er helt målløs!! For en innsats du har gjort!! :klappe::klappe:

Min innsats har heller vært liten denne helgen - lurer på om jeg lider av vårslapphet... :overrasket:

Ja, ja klesvasken er hvertfall i rute og vaskene klarer jeg å holde nokså rene. I dag skal jeg mye bort så det blir lite gjort i heimen. Må holde rutinene og få bort et par hotspoter (bl.a. regninger..)

Men en bitteliten utfordring må vi vel ha?

Mitt forslag er:

- se gjennom skoene; har ungene vokst fra noen - hva trenger vi nytt nå når våren nærmer seg? Våre egne trenger kanskje også en gjennomgang med litt impregnering, skopuss e.l.

Ha en flott dag!! :vinke:

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet

Shea, jeg bøyer meg i støvet ( :ler: ) for din fanatastiske innsats! Du burde ha gullmedalje! Vær ihvertfall uhyre fornøyd med deg selv!

Sus, vi er nok i samme båt. Det går treegt her også for tiden. Litt vårsol hadde hjulpet. Men i det triste gråværet som er her nå, har jeg null arbeidsvilje. Hjeeelp!

Ka jeg få oppgavene inn med teskje nå? Én bitteliten oppgave om gangen?

Og du; gardinene dine er nok i lekre bondefarger, tenker jeg. Mørk blå, grønn el rød. ;)

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Hallo!

Javel monte; hvordan skal vi få opp arbeidslysten igjen mon tro...? :klø:

Jeg sliter faktisk også skikkelig om dagen, alt er jo bare et ork. Kan det være møkkaværet som vi også har?

I dag satte jeg meg ned og leste ukeblad midt på dagen!! ...sånn som jeg gjorde ofte før... :rodme: Men egentlig hadde jeg ikke så dårlig samvittighet for når jeg tenkte etter så var klesvasken i rute, regningene betalt og det var ryddig på badet (om ikke helt nyvaska da..)

Så jeg er også veldig åpen for bittesmå oppgaver nå; kanskje det hjelper å jobbe seg oppover igjen? Vi får prøve det! :ler:

Mitt forslag til i morgen er:

- rydd oppi håndvesken/lommeboken ;)

Og du igjen; -jada, jada....gardinkappene mine er.....mørkerøde!!! :grine:

Men nå må jeg legge meg dersom jeg skal være uthvilt nok til morgendagens utfordring!! :ler:

Skrevet

:bukke: Takk takk Montepulciano og Susann.

Jeg må bare innrømme at det er langt fra hver helg (eller hver mnd) jeg tar så mye på en gang.

Jeg har vært så opptatt siden jul at litt nå og da arbeid har det vært lite av og siden jeg får gjester nå så er det greit å få unna mest mulig slik at jeg ikke står i vaskebøtta hver dag når jeg har besøk.

Alt på listen bortsett fra 1 gjesterom ble gjort i går. Byttet ut gjesterommet med noen runder med klesvask og stryking.

Så dagens gjøremål blir:

- Gjør klart 2 gjesterom

- Vask badet

- Tørk støv i ganger (siden jeg støvsugde dem i går)

Da tror jeg at kvelden min er full etter som jeg ikke er hjemme før kl 18.15 i dag og det er jo frustrerte fruer på tv i kveld. Mulig det blir en tv pause i vaskinga og så må jeg jo legge minsten og da går det jo fort 1 time med kveldsmat og lesing på senga.

Susann jeg tar utfordringen din når det kommer til sko. Har alt for mange av dem stående i garderoben og gangen som ikke er i bruk.

Skal hoppe på den utfrodringen når gjestene er på shopping torsdag kveld. :)

Nå skal jeg ha 2t avspassering på jobb for å dra med pappa å handle belysning. Ha en fin dag alle sammen. :vinke:

Skrevet
Hallo!

Javel monte; hvordan skal vi få opp arbeidslysten igjen mon tro...? :klø:

Jeg sliter faktisk også skikkelig om dagen, alt er jo bare et ork. Kan det være møkkaværet som vi også har?

I dag satte jeg meg ned og leste ukeblad midt på dagen!! ...sånn som jeg gjorde ofte før... :rodme:  Men egentlig hadde jeg ikke så dårlig samvittighet for når jeg tenkte etter så var klesvasken i rute, regningene betalt og det var ryddig på badet (om ikke helt nyvaska da..)

Så jeg er også veldig åpen for bittesmå oppgaver nå; kanskje det hjelper å jobbe seg oppover igjen? Vi får prøve det! :ler:

Mitt forslag til i morgen er:

- rydd oppi håndvesken/lommeboken  ;)

Og du igjen; -jada, jada....gardinkappene mine er.....mørkerøde!!! :grine:

Men nå må jeg legge meg dersom jeg skal være uthvilt nok til morgendagens utfordring!! :ler:

:ler: hahaaaa, jeg visste dt!!! Det måtte være "bondestilen" fra 90-tallet! :klappe: Hadde vi snakket lenger tilbake, hadde jeg gjettet på noe gammelrosa blomstrete :sjarmor: Jeg kan med stolthet melde at alle mine bondefarger og luta furumøbler forsvant som dugg for solen litt etter litt da vi nærmet oss et nytt årtusen. Det siste som gikk var de flotte gardinene som jeg var så glad i (og som kostet et lass med penger!!!), og de ble byttet ut med lyse gardiner for 2-3 år siden. Mine var i ALLE de nevnte mørke farger

:rodme:

Idag har jeg gått lang tur m hunden, vært på posten og i butikken.

Nå tenkte jeg å gjøre som følger:

- sette på en maskin m klær

- rydde inn i skapene det som er rent og brettet fra igår

- rydde sko (kan kanskje ha skiskoene litt mindre tilgjengelig fra nå av..... :tristbla: )

- Shine badevasker og speil

Er dere med? Må ha på bra musikk da. jeg velger meg icanal top 40listen eller p4 (andre gode forslag?)

Sett igang folkens!!!! :hoppe::hoppe::hoppe:

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Bare for å ha sagt det med en gang, monte: mine forrige gardiner var altså gammelrosa og blomstrete!! Hva er dette her?? :ler:

Jeg gleeeeeder meg til å få lysere farger jeg også, men så lenge ungene er såpass små er det ganske praktisk med mørke farger!! ;)

Så flott at dere var innom i dag, shea og monte!! Det hjalp utrolig på arbeidslysten min!! :klem: Solen kikker så vidt innom i dag, og nå føler jeg meg klar til nye arbeidsoppgaver.

Shea; det hørtes kjempekoselig å komme til deg på besøk, du har jo full kontroll. Og det er jo som du sier litt kjedelig å stå med hodet i vaskebøtta når gjestene har kommet ;) Kos deg med gjestene!!

Vaskemaskin og tørketrommel surrer allerede og nå må jeg skyndte meg å få gjort litt mer sammen med dere.

Får vel ta en runde i skohyllen jeg også..! :forvirret:

Etterpå skal jeg til frisøren og slappe av i flere timer, det skal bli deiiilig!! :sexy:

(skulle du være i tvil, monte; jeg skal IKKE ta permanent!!! :ler: )

Skrevet
Bare for å ha sagt det med en gang, monte: mine forrige gardiner var altså gammelrosa og blomstrete!! Hva er dette her?? :ler:

Etterpå skal jeg til frisøren og slappe av i flere timer, det skal bli deiiilig!! :sexy:

(skulle du være i tvil, monte; jeg skal IKKE ta permanent!!! :ler: )

Hahaaa, jeg VISSTE det!!! Som du forstår er jeg et trendikon av dimensjoner, og har full kontroll på stiler og epoker. jeg har bare aldri klart å henge med selv......Verken på det ene eller det andre området....... :sjenert::forvirret:

Men du, problemet med barn og lyse møbler løste vi enkelt og greit med å kjøpe tre billige hvite Ikea Klippan sofaer. Trekket kan vaskes, nytt trekk koster 200,-, så det er ingen krise når Mini tegner eller klipper i de (JA, hun gjør slikt enda!!! :sur: ) De kostbare lyse møblene får komme når Mini har vokst av seg slike uvaner. Det skulle vel skje omkring konfirmasjonsalder, vil jeg tro.... :tristbla:

Nå går jeg løs på badene!!!

(IKKE permanent????? Hmmmm, da blir det nok en kledelig liten bolleklipp! :ler: Nei, det håper vi ikke.... Kos deg masse du! jeg skal til hudpleie imorgen :)

Skrevet

Ferdig med badene, skohyllene og klærne. Tror det er fortjent med en lunsjpause og avisen :-)

Etterpå bør jeg nok svinge støvsugeren her ser det ut til.

:husarbeid:

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Se det; da skinner mine bad også!! Flinke vi er altså!! :ironi:

Nå venter jeg bare på at vaskemaskinen skal bli ferdig så jeg får henge opp litt klær (har jeg noensinne måttet vente på vaskemaskinen før uten at det ligger stabler som venter på å bli brettet...? :overrasket: )

Kjøkkenet er ryddig, hm..skohyllen får vente til jeg kommer hjem fra frisøren.

Ha en fortsatt deilig dag dere!! :reise:

Forresten, jeg håper at dere har noen gode ideèr om oppgaver til i morgen?

Skrevet

Vi er knallflinke! vanvittig effektive!

Jeg har støvsuget en etasje også nå. Og du , det m klesvasken er så herlig! Jeg sa jeg skulle ned å sette på en maskin i formiddag, men det var faktisk ikke nok skittentøy til en hel maskin! X i taket! :klappe:

jeg har egentlig et kott jeg bør rydde.... men vet ikke om jeg får gjort det imorgen. Har du noe tilsvarende? Eller så kan du jo bare vaske et kjøkkenskap! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...