Gjest kristin81 Skrevet 14. mars 2006 #201 Skrevet 14. mars 2006 Heisann. Kan jeg også få lov å være med dere på dette? Er hjemme med datteren min på 8 mnd, og er ikke verdens beste husmor. Trenger et spark i baken, og denne tråden var jo genial. Lurer på en ting bare, hva er hotspots? Sikkert teot spørsmål... Håper noen svarer meg, imens går jeg ned og vasker kjøkkenvasken. Har skjønt at det må gjøres hver dag...
Bobeline Skrevet 14. mars 2006 #202 Skrevet 14. mars 2006 Velkommen Hotspots er små (eller store) hauger med ting som samler seg i løpet av dagen på bestemte steder. I mitt tilfelle på benken i gangen og på kjøkkenbenken. Det er om å gjøre å holde dem nede og ajour, så vi slipper storrydding av dem i slutten av uken. Det blir fort kjedelig og irriterende å se at de vokser, og i tillegg demotiverende å tenke på å rydde dem bort. Og da fortsetter de å vokse... I dag er utfordringen min nok en gang ilderbæsj... Og det gleder jeg meg virkelig til... Også er det veggen på kjøkkenet sin tur etter forslag fra susann (mener jeg å huske)...
Bobeline Skrevet 14. mars 2006 #203 Skrevet 14. mars 2006 Forresten, så finnes det ingen teite spørsmål jeg spør hele tiden (har jeg en følelse av)...
Gjest kristin81 Skrevet 14. mars 2006 #204 Skrevet 14. mars 2006 Takk for svar Bobeline. Veggene på kjøkkenet trenger en vask her også. Hiver meg på den jeg også. Håper å være så flink i dag at jeg virkelig kan legge meg med god samvittighet. Og hotspotsrydding daglig var jo genialt. Det gjør jeg sjelden før de er blitt små fjell... Starter i dag min nye og bedre husmortilværelse
Gjest gjest - susann Skrevet 14. mars 2006 #205 Skrevet 14. mars 2006 Eeeh....jeg mente ikke hele kjøkkenveggene som dagens utfordring...jeg tenkte bare flisene over kjøkkenbenken i første omgang. Men dersom dere orker å vaske hele veggene er jo det kjempeflott!! til deg kristina81!! Så koselig at du vil være med!! Dine oppgaver som nybegynner blir: - rydde minst en hotspot (rothaug) - vaske kjøkkenvasken og prøve å holde den ryddig - vaske litt kjøkkenfliser - og hvis du orker tar du ca. 20 min. klesvask Flere oppgaver får du i morgen. Lykke til!
Bobeline Skrevet 14. mars 2006 #206 Skrevet 14. mars 2006 Vi har kjøkkenbenker på tre av veggene, så det er mulig jeg misforstod litt Vegger fra gulv til tak orker jeg nok ikke. Også nærmer eksamen seg med stormskritt (20. april) og den må også prioriteres...
Gjest kristin81 Skrevet 14. mars 2006 #207 Skrevet 14. mars 2006 Takk for oppgavene susann. Har nå skurt kjøkkenvasken skikkelig + alle kjøkkenbenkene. har også vasket flisene på kjøkkenet, og flekkene som var rundt på veggene+ kjøkkengulvet. har i tillegg ryddet en hotspot, og satt på en maskin med klær. Har klart alle nybegynner oppgavene og er stolt over meg selv Dette opplegget var smart altså... Gjelder bare å klare å holde det ryddig nå da.
Gjest Gjest - susann Skrevet 14. mars 2006 #208 Skrevet 14. mars 2006 Takk for oppgavene susann. Har nå skurt kjøkkenvasken skikkelig + alle kjøkkenbenkene. har også vasket flisene på kjøkkenet, og flekkene som var rundt på veggene+ kjøkkengulvet. har i tillegg ryddet en hotspot, og satt på en maskin med klær. Har klart alle nybegynner oppgavene og er stolt over meg selv Dette opplegget var smart altså... Gjelder bare å klare å holde det ryddig nå da. ← Så flink du er!! Da gjenstår bare som du sier å klare å holde det ryddig. Det er det vi har øvd på en stund nå og faktisk har det begynt å gi resultater. Vi har fått inn skikkelige rutiner og det letter hverdagen helt utrolig. For min egen del hadde jeg ikke så mange mål i dag. Med en syk 2 åring på skulderen, samt en litt større unge som var like syk på sofaen og en tredje som ikke var helt frisk han heller..... så ble det mye roping på mamma i dag og heller lite tid til husarbeid og utfordringer... MEN...jeg er fornøyd med meg selv likevel, jeg! For jeg har nemlig fått gjort følgende (når de søte små sov noen øyeblikk på sofaen) - pakka ut all bagasjen etter helgen - vaska 2 maskiner med klær. Bretta en maskin som var tørketrommeltørr - vaska og rydda en bitteliten kjøkkenskuff - lufta dyner - ryddig kjøkkenbenk - ren vask på badet - ryddig i gangen Flinke meg!! I morgen er vi vel klare til ny innsats?! Forslag til morgendagens utfordring: - RYDDE I KRYDDERHYLLEN ELLER VASKE EN VINDUSKARM Ellers er det disse faste rutinene våre som gjelder: - ryddig kjøkkenbenk/vask - ren vask på badet - klesvask 20 min. - minst 2 ryddige hotspots -rydde litt i gangen Jeg for min del har som rutine å vaske 1 kjøkkenskap/skuff pr. dag for å i det hele tatt bli ferdig med kjøkkenvaskingen en gang. Noen har også som rutine å legge frem klær til dagen etter. Kristin81; du tar disse rutinene litt gradvis; vi har tross alt brukt flere uker på å innarbeide dette. Møtes til ny innsats i morgen! God natt alle sammen!!
Montezuma Skrevet 14. mars 2006 #209 Skrevet 14. mars 2006 Hjertelig velkommen til "nykommeren"! Synes du har kommet veldig godt igang allerede, jeg! Konsentrer deg mest om rutinene i begynnelsen så du får de ordentlig innarbeidet. Da går det etterhvert av seg selv! Også er det jo kjempefint om du henger på med utfordringene også, men HUSK; husarbeid er ikke hovedoppgaven din! Det er å ta vare på deg selv og barnet så dere begge har det bra. Flinke husmødre er vi når vi er fornøyd med det vi HAR gjort, istedenfor misfornøyd med det vi IKKE har gjort! Det er jeg såååå nøye på altså! Min kjepphest! Derfor var det godt å høre , susann, at du har kost deg lit med de syke små idag. Kjempeflott at du klarte å få gjort litt i huset også, så klart, så du kan også være strålende fornøyd med deg selv! Men den der med å vaske flisene over kjøkkenbenken, dere...... Ehh.... i vårt urslitne kjøkken som bare venter på ombygging så har noen vært lure og MALT flisene over benken! Har dere forsøkt å vaske malte fliser med ru overflate???? Hjeeeelp........ sier jeg bare....... Tips anyone? Idag har jeg vært flink på jobben i 11 timer, kom hjem til rent hus og slang bena på bordet! :-D Synes det får holde for en dag! Og imorgen var det snakk om en krydderhylle. men susann, da! Den skrapet jeg jo ren for møkk den dagen jeg shinet 10 (el var det 14?) kjøkkenskap! *litt ovenpå her nå, ja* hehe Ryddet og kastet gjode jeg også, og det har IKKE kommet nytt rot oppi der! *stolt* Ha en strålende dag allesammen! Kristina81, håper du fortsetter å henge med!
Gjest Gjest_Susann_* Skrevet 15. mars 2006 #210 Skrevet 15. mars 2006 Hei, hei! Vel, jeg deler ut på utfordringer som jeg ikke klarer gjennomføre selv engang; det er jo en prestasjon i seg selv!! Montepulciano; jeg husker faktisk ganske godt at du var flink og vaska kjøkkenet ditt her tidligere, ja. Men - hm....hm....leste du resten av linjen; ...krydderhylle ELLER vask en vinduskarm. Da tenkte jeg selvfølgelig på deg, vet du!! Her nytter det ikke å sluntre seg unna! Har i dag hatt enda sykere unger, så i dag har jeg vært fulltidsmamma med god samvittighet. Men jeg fikk tatt litt klesvask under barne-tv og ellers er det ikke så fryktelig rotete. Jeg fikk faktisk støvsugd alle rommene i første etasje i et ledig øyeblikk, så jeg er veldig fornøyd, jeg. Alle utfordringene som har hopet seg opp kan jeg ta en dag senere. Eneste skuffelsen i dag er at jeg ikke fikk tatt det ene kjøkkenskapet mitt; den rutinen sitter faktisk litt dypt i meg nå...men jeg prøver på nytt i morgen. Ser ikke ut som det har vært så mange innom her i dag akkurat, men nestemann som kommer har kanskje et forslag til ny utfordring i morgen?? Ha en fortsatt god kveld!!
Gjest kristin81 Skrevet 15. mars 2006 #211 Skrevet 15. mars 2006 Har ikke fått gjort så mye i dag, for vi har vært ute og fartet hele dagen. Har hvertfall klart å vaske krydderhyllen som var dagens utfordring. har også fått støvsuget stue og kjøkken, holdt vasken ren og vasket en maskin med klær. Trenger virkelig å få vakset kjøleskapet jeg. Foreslår ydmykt det som morgendagens utfordring. Høres det greit ut? Natta.
Gjest Gjest_montepulciano_* Skrevet 16. mars 2006 #212 Skrevet 16. mars 2006 Hei, hei! Vel, jeg deler ut på utfordringer som jeg ikke klarer gjennomføre selv engang; det er jo en prestasjon i seg selv!! Montepulciano; jeg husker faktisk ganske godt at du var flink og vaska kjøkkenet ditt her tidligere, ja. Men - hm....hm....leste du resten av linjen; ...krydderhylle ELLER vask en vinduskarm. Da tenkte jeg selvfølgelig på deg, vet du!! Her nytter det ikke å sluntre seg unna! ← åneiii, jeg leste ikke resten! festet meg bare veldig ved min egen (innbilte) fortreffelighet! Men jeg har jobbet 14 timer idag, så jeg drøyer til helgen, hvis jeg får lov.......... Forresten må du overstrøes med beundring! Liksom bare mamma idag, men jammen har du fått gjort en del alikevel! Imponerende! Men nå synes jeg dine små skal ta seg en tur ned bedringens vei snart...... Har ikke fått gjort så mye i dag, for vi har vært ute og fartet hele dagen. Har hvertfall klart å vaske krydderhyllen som var dagens utfordring. har også fått støvsuget stue og kjøkken, holdt vasken ren og vasket en maskin med klær. Trenger virkelig å få vakset kjøleskapet jeg. Foreslår ydmykt det som morgendagens utfordring. Høres det greit ut? Natta. ← Du har jo også vært kjemeflink idag! Selv om du har vært på farten. Suverent! Er begge vaskene rene? har du lagt frem klær til imorgen? Rutiner, rutiner, rutiner.... Kjøleskapet tok vi for noen uker siden, så nå er det vel på tide at alle tar en liten runde igjen ja. For tar vi det litt nå og da, så slipper vi storvask av hele kjøleskapet på en stund. Selv har jeg blitt flink til å slenge en og en hylle inn i oppvaskmaskinen når jeg ser det er sølt noe. Da holder det seg jevnt rent. Ha en strålende torsdag! Stikker innom på kvelden og ser hvordan dagen deres har vært! klem
Gjest kristin81 Skrevet 16. mars 2006 #213 Skrevet 16. mars 2006 Nå skinner kjøleskapet utrolig deilig å endelig ha fått gjort det. Hadde ikke sett at dere hadde vasket det allerede, men det har vell ikke vondt av en liten vask til. Ellers har jeg vasket litt klær, og holdt vaskene rene. Gjenstår å rydde litt i gangen og få ryddet hotspotsene nå da. Føler liksom at jeg er nødt å gjøre disse tingene nå som jeg må "stå til rette" for dere. Genialt!!! Er spent på morgendagens utfordring...
Gjest Gjest_Susann_* Skrevet 16. mars 2006 #215 Skrevet 16. mars 2006 Nå skinner kjøleskapet utrolig deilig å endelig ha fått gjort det. Hadde ikke sett at dere hadde vasket det allerede, men det har vell ikke vondt av en liten vask til. Ellers har jeg vasket litt klær, og holdt vaskene rene. Gjenstår å rydde litt i gangen og få ryddet hotspotsene nå da. Føler liksom at jeg er nødt å gjøre disse tingene nå som jeg må "stå til rette" for dere. Genialt!!! Er spent på morgendagens utfordring... ← Så flink du er Kristin81!! Høres ut som du har fått inn rutiner allerede!! Vaske kjøkeskapet var midt i blinken synes jeg, selv om vi gjorde det for en stund siden. Nå er det myyye lettere å vaske. Har rett og slett ikke fått anledning til å ta utfordringer i dag heller, men de faste rutinene er stort sett på plass. Har en litt voksende hotspot rett foran meg her, men den skal jeg nok få tatt kverken på snart... Klesvasken er det faktisk jeg som har kontroll over nå, og ikke motsatt sånn som det var før vi begynte denne tråden....det er utrolig deilig! Hverdagen blir så mye enklere når en slipper å irritere seg over at de klærne en trenger akkurat der og da ligger til vask. Når jeg bare får familien frisk skal det bli deilig å få jobbe litt rett og slett. Så bare kom med flere utfordringer. Kan jo være litt greit å ha litt å velge i når jeg skal prøve å få tatt igjen litt her.. Ser det har vært en morsom gjest innom her; noe sånt småtteri klarer aldri ta knekken på arbeidslysten vi får gjennom denne tråden, det er helt sikkert!! Ha en koselig kveld alle sammen!! Montepulciano; du pleier å være flink til å komme innom her om kvelden. Har du en utfordring til oss til i morgen? Bortsett fra å vaske gulvet på vaskerommet som hvertfall blir min personlige utfordring... Ha en riktig koselig kveld alle sammen! :bukke:
Gjest Gjest_montepulciano_* Skrevet 16. mars 2006 #216 Skrevet 16. mars 2006 Jadda, fredagsutfordring skal dere få! Dere skal stryke tøy, evt reparere et plagg hvis dere har et ødelagt liggende. (Nå håper jeg deres strykehaug kan måle seg med min, da.... :evil: hehe!) Neida. 30 minutter stryking får holde. Og vask et vindu dersom det ikke er gjort. jeg følger etter i helgen, og i neste uke skal jeg være superflink igjen! Men nå er jeg bare sliiiiiteeeeennnn.......... God fredag!
Gjest Gjest_Susann_* Skrevet 17. mars 2006 #217 Skrevet 17. mars 2006 Hei, hei!! I dag har jeg begynt å få litt gang på utfordringene igjen. Jippiiii!! Jeg har vaska gulvet på vaskerommet og krydderhyllen/skapet. Begge deler var på høy tid... Men nå er det rent og deilig!! Stryking, ja.....jeg har vel egentlig ikke så mye stryketøy liggende...pga alt stryketøyet ligger og venter på vask. Dvs. nå holder jeg på å vaske maskin nr. 2 i dag med bare stryketøy...Duker og skjorter fra julen o.l. Uffameg, dette var jammen på tide, gitt.. Fikk forresten kasta to sett kjøkkengardiner og et pyntehåndlke som lå til vask og som jeg vet innerst inne aldri kommer til å bli brukt igjen. Så slapp jeg hvertfall arbeidet med å vaske dem!! Vel, nå får jeg ta meg av ungene litt.
Bobeline Skrevet 17. mars 2006 #218 Skrevet 17. mars 2006 Henger meg på utfordringen fra i går, og tar kjøleskapet i dag. Siden jeg står midt mellom to hjem, og flytter i slutten av mars eller begynnelsen av april, er alle klærne mine pakket ned. Så da er det ikke så mye å stryke på, og de andre i bofellesskapet kan stryke sine egne klær... I morgen skal jeg på jobb, og har skaffet leiebil til det. Bilen min er fremdeles på verkstedet, og jeg må ta dette på egen kaskoforsikring. Jeg var ikke påståelig nok ovenfor politiet, og siden jeg ikke tvang dem til å komme til ulykkesstedet for å få bistand må jeg nå påkoste skaden på egen bil selv. Forsikringsselskapet mener det beste de vil få til er delt skyld siden skaden og "lasatebilens flukt" ikke ble politianmeldt. Men forsikringsselskapet nekter å betale ut for skadene til lastebilen, så det går heldigvis ikke på min forsikring. Men det har gått litt inn på meg, siden dette var en utgift jeg ikke trengte nå...
Gjest Gjest_susann_* Skrevet 18. mars 2006 #219 Skrevet 18. mars 2006 God morgen! For dere som er hjemme i helgen blir dagens utfordring: Rydd/tørk støv av en bokhylle, cd-hylle e.l. i stua. Husk de faste rutinene: - rene vasker (kjøkken, bad og vaskerom...!) - 20 min. klesvask - ryddige hotspots - rydde i gangen - legge frem klær Ha en god lørdag!!
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #220 Skrevet 18. mars 2006 Tidligere fulgte vi fremgangsmåten til Flylady vedr. "få oppvaskkummen til å skinne". Ved bytte av vask ble det opplyst at på stål skal man aldri bruke skurepulver (pga risser) eller klorholdig rengjøringsmiddel (pga blir matt). Har derfor sluttet med det, og rengjør med spesialmiddel beregnet for stål - Stål-fix eller stålpoleringsmiddel. Bare ett lite tips. Link: http://www.blanco.dk/page.asp?CategoryID=1...PageObjectID=45
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå