Gå til innhold

Utfordringstråd for husarbeide.

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Gratulerer med ny leilighet, bobeline! Siden du har paket allt er du jo kommet kjempe langt :)

Det å pakke ut trenger ikke være så ille, i alle fall ikke om du har merket esker skikkelig. Vi har desverre litt for mange "esker med det rare i" derfor går det sykt tregt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Esker er merket (noen av dem med den anonyme påskriften "diverse"). Men jeg er så dårlig på å sette ting ut igjen. Jeg vet ikke hva som passer hvor og hvilke farger som går til hva, og sånt. Det er det værste med hele utpakkingen. Så mest av alt har jeg lyst til å dumpe den jobben på kameraten min som jeg skal dele leiligheten med. Han er mye flinkere enn meg til å sette sammen farger og dekor. Men det spørs om han går med på den... og selvfølgelig må jeg bruke litt tid på å klage over dette til alle som hører på :ler:

Skrevet
Forslag til dagens utfordring; vaske mikrobølgeovnen inni og utenpå...

Tenkte jeg skulle slenge meg på denne tråden, men har ikke mikrobølgeovn. Så var heldig med dagens utfordring! :ler:

Nå har jeg støvsugd + tatt et tak på kjøkkenet i dag da. Utrolig hvor interessant det ble med husarbeid etter at jeg fikk utlevert hjemmeeksamen. ;)

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet
Tenkte jeg skulle slenge meg på denne tråden, men har ikke mikrobølgeovn. Så var heldig med dagens utfordring!  :ler:

Nå har jeg støvsugd + tatt et tak på kjøkkenet i dag da. Utrolig hvor interessant det ble med husarbeid etter at jeg fikk utlevert hjemmeeksamen.  ;)

Velkommen skal du være, fru Fortuna! :)

Ja, dagens utfordrin var jo "midt i blinken" for deg! :ler: Men fortvil ikke, vi har nok av oppgaver til deg!

Har du fått med deg hvor langt vi har kommet på faste rutiner? Hver dag skal vi vaske oppvaskbenken, fjerne hotspots (rothauger), legge frem klær til neste dag, og ta 20 minutter jklesvask. Også ....jo, det har vel kommet til at vi skal tørke over badeservanten oxo.

I tillegg har vi dagens utfordring, og hvis noen er arbeidsledig en dag, har vi alltids et kjøkkenskap å rydde/vaske! ;)

Selv har jeg falt ut litt etter vinterferie foorrige uke, og mye på jobb denne uken, så jeg må nok bruke helgen til å komme ajour. Men det vi har gjort de siste ukene har nok hatt sin effekt, for det ser slett ikke verst ut her!

Men jeg kommer sterkere tilbake til/over helgen. Keep up the good work, flyttejenter!!!! Og fru Fortuna; kom innom med rapporter så vi kan rose deg for innsatsen!

"Malin" er ikke i form om dagen, så hun må også få komme sterkere tilbake siden. Men hvor har det blitt av Susann?????????? Halloooooo!!!????? Susann, o store inspirasjonskilde!!! :danse:

Gjest Gjest - susann
Skrevet

Hallo folkens!

Her er jeg tilbake etter vinterferien og det var utrolig deilig å se at tråden fremdeles eksisterer!! Dere har vært utrolig flinke alle sammen!

Velkommen til deg, fru fortuna!! Kjempekoselig at du vil være med!! :klem:

Er ikke Malin i form for tiden? Det var jo veldig synd, håper inderlig det går greit med henne!?

Jeg har vært på ferie, og det rare var at denne tråden har virkelig gjort noe med meg. Tror dere ikke jeg stod og tørka av både kjøkkenbenk og vasken på badet før jeg la meg om kveldene? Helt automatisk ble dette gjort uten at jeg tenkte over det....tannkremklatter i vasken er det faktisk helt slutt på... hva skjer 'a.... :ler:

Så flott at dere har holdt det gående med daglige utfordringer! - filter i oppvaskmaskinen og microen; glimrende oppgaver som virkelig trengs her i huset!

Skal se hva jeg får tid til, det blir nok mest utpakking for min del i dag. Gangen er full av bager og poser som venter på å komme på riktig plass.

Forresten må jeg ta med et lite tips som jeg fikk erfart i ferien. Den nye komfyren på hytta var blitt brukt til å steke pizza i uten bakepapir under. Dermed var ikke stekebrettene så blanke som nye lenger. Prøvde å vaske med zalo osv. men ingenting hjalp. Da brukte jeg Cera-fix (flaske med beskyttelsemiddel for keramiske topper). Brettene ble helt som nye!! Utrolig! :ler:

Nei, nå må jeg sette igang med husarbeid her. Vi må vel ha en liten utfordring i dag også, jenter? Mitt forslag til dagens utfordring er:

- pusse\vaske blank minst en vase, lysestake e.l. som står framme og har blitt litt "grå"

Ellers husker vi:

- ren kjøkkenvask og badeservant

- 20 min. med klær

- vaske 1 kjøkkenskap

- ryddige hotspot

Hva bruker dere forresten til å holde sluken på kjøkken fri for lukt? Synes det lukter litt dårlig der av og til. :tristbla:

Montepulciano; takk for fine ord!

:rodme: Men husk at DERE er min store inspirasjonskilde!! :)

Ha en god dag alle sammen!! :hoppe:

Gjest gjest - susann
Skrevet

Det ser ut som jeg er alene her i dag, men jeg gir ikke opp av den grunn!! :ler:

I dag har jeg vaska et kjøkkenskap, vaska to lamper med glass (perfect home) og ellers holdt det ryddig rundt vasken på kjøkken og badet. Tok en omgang Plumbo i kjøkkenvasken og satser på den er god som ny i morgen. Har ellers pakka ut bagasje, men klesvask ble det litt lite av i dag. Må ta igjen litt der i morgen.

Er det noen som har en bitteliten utfordring til i morgen?? Helst ikke altfor tidkrevende, vil gjerne nyte det fine vinterværet litt også... :)

God natt! :sove:

Skrevet
Det ser ut som jeg er alene her i dag, men jeg gir ikke opp av den grunn!! :ler:

I dag har jeg vaska et kjøkkenskap, vaska to lamper med glass (perfect home) og ellers holdt det ryddig rundt vasken på kjøkken og badet. Tok en omgang Plumbo i kjøkkenvasken og satser på den er god som ny i morgen. Har ellers pakka ut bagasje, men klesvask ble det litt lite av i dag. Må ta igjen litt der i morgen.

Er det noen som har en bitteliten utfordring til i morgen?? Helst ikke altfor tidkrevende, vil gjerne nyte det fine vinterværet litt også... :)

God natt!  :sove:

Velkommen hjem!

Håper ferien var alt du håpet på!

Her har det gått i ett hele dagen, både på jobb og etterpå, så jeg har brukt kvelden til å slappe av litt. (Jeg har litt større behov enn normalt for søvn og hvile, så det må prioriteres). Men om ikke jeg har fått gjort alle rutinene vår, så har jeg egentlig brukt tiden godt alikevel, for jeg har jo:

- Vært og trent sammen 6åringen

- Spist sammen barna

- Sett på leksene til eldstefrøken

- Hørt på begge barnas historien fra dagen

- Ligget i sengen og sunget for 6åringen før hun sovnet

- Satt på en vaskemaskin og hengt opp det rene

Er ganske fornøyd alikevel, jeg! Husmor kan jeg være imorgen. Idag har jeg vært mest mor! :klem:

Vedr lukt fra vasken så har ikke jeg hatt problemer m det. men det høres fornuftig ut at Plumbo kan være løsningen. Det andre tipset ditt var genialt! jeg har en sånn Mr.Muscle - sak til komfyrtoppen. Kan kanskje bruke den også på stekeplater?

Kommer ikke innom her før fredag kveld, men da skal jeg sjekke hvor mange av dere som har........

...........pusset speil (og glassplater)!

Ha en strålende dag!!!

Gjest gjest - susann
Skrevet

God morgen!

Montepulciano; jeg synes du var kjempeflink som mor i går. Poenget med denne tråden er vel igrunnen at vi jobber oss inn litt ekstratid innimellom og kan bruke den litt ekstra på det som er viktigst som f.eks. i vårt tilfelle ungene (dette ble en klønete setning, men håper du forstår hva jeg mener.. :ler: )

God idè å pusse speil! Har mange av de rundt i huset, bl.a. på skapdører på soverommene.

I dag har jeg som mål:

- pusse speil

- klesvask, max. 30 min.

- vaske 1 kjøkkenskap

- rydde 2 voksende hotspoter... :tristbla:

- holde vaskene rene (kikket nettopp ned i kjøkkenvasken med lommelykt... :overrasket: ....ligger masse gruff helt øverst i sluket, må nok skru opp vasken for å få det bort....æsj... :hår:)

Hvor blir det av dere andre forresten??? Bobeline, becca, fru Fortuna og dere andre?

Uansett; ha en riktig god dag!! :vinke:

Skrevet

Takk for alle tipsene om fjerning av utøy på innbarkede komfyrer :) Dette skal prøves ut på den står her.

Jeg var i en bilulykke i går, og har ikke prioritert husarbeid i går eller i dag. Bilen skal leveres til verksted nå snart. Kvinnen som hadde kjørt inn i bilen min bakfra mente det var nok at hun sa "unnskyld" for at hun ikke så meg, så oppgjøret oss i mellom med skademelding tok lenger tid enn vanlig. Det hjalp sikkert ikke at det var unger som maste på henne i bilen hennes, og i tillegg fikk hun meg på slep... (jeg har ikke barn så min forståelse for dette var nok heller mangelfull).

I kveld får vi middagsgjester, og jeg skal servere kyllinglasagne. Det skal bli spennende for jeg er ingen god kokk. Jeg er heldig hvis det ikke blir brent :ler:

Er forresten med på å pusse speil og messingstakene i leiligheten, og kommer til å ta let jeg kan før gjestene kommer. Jeg vil jo at det skal være rent og pent her når de kommer.

Fra mandag er jeg tilbake for fullt for nye utfordringer ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Bobeline: åssen går det med deg? tenker på om du fikk vondt i nakke osv.. sånnt kommer gjerne litt etter hvert. Men om du har litt vondt så er det viktig at du kommer deg til lege.

gjeste-susan: joda jeg er her, men jeg får liksom ikke gjort noe fornuftig om dagen.Blir litt utpakking og små rydding/ støvsuging og klesvask.

Dagens "to do" liste for min del:

Pakke ut 1 eske til

Piske gubben i gang til å rydde ting på plass på data hjørnet sitt..

Rydde bokhyllene/cd hylla

Ha en fin dag alle sammen :klem:

Gjest Gjest - susann
Skrevet

God morgen!

Håper det går bra med deg Bobeline etter bilulykken! Hvordan gikk det med kyllinglasagnen i går? Det hørtes kjempegodt ut! Jeg er heller ingen god kokk, men dette var en god idè å servere til gjester! Hm..går det an å spørre hvor jeg finner oppskrift....? ;)

Becca; hvordan gikk det med deg i går? Fikk du gjort det du skulle? Pakke ut 1 eske osv.? Har selv funnet ut at det er veldig greit å ta små oppgaver hver dag, ellers blir vi lei hele opplegget. Din oppgave blir dermed å ta en eske hver dag fremover til du er ferdig! :)

Montepulciano; jeg fikk pussa speilene i går, så nå skinner det rundt i huset! :klappe:

Ellers fikk jeg vaska 1 kjøkkenskap, vaska klær og rydda en hotspot. Dessuten fikk jeg ordna opp i sluken på kjøkken... Fikk faktisk gjort oppgavene mine, så jeg burde være fornøyd. Var litt lat i går, så det var deilig å slappe av litt på sofaen etterpå.. :ler:

Prøver på nytt i dag selv om det er lørdag.

Forslag til dagens utfordring for de som er hjemme:

- vaske badekar/badegulv. Deilig å ta et bad i nyskrubba badekar før leggetid... :sjenert:

Ellers :

- klesvask, 20 min.

- kjøkkenvask og vask på badet

- vaske 1 kjøkkenskap/skuff

- holde hotspoten ryddig

- legge frem klær til i morgen

Savner deg Malin, hvordan går det? Hvor blir det forresten av fru Fortuna?

Ha en strålende dag alle sammen!!

- :dusje:

Skrevet (endret)

takker for alle tanker jeg får etter ulykken :) Etter de to årene jeg har hatt førerkort har jeg vært i fire ulykker, hvor tre av dem var min feil :tristbla: Den ene så grov at bilen ble smadret til det ugjenkjennelige på motorveien :tristbla: Dette var den første (og så langt eneste) ulykken som ikke var min feil. Akkurat da var jeg ikke så opptatt av om ting gjorde vondt, jeg var mest opptatt av at den andre kvinnen ikke skulle dra fra meg. Bilen har vært til taksering, og hele skjermen ved hjulet må enten byttes eller rettes opp og omlakkeres. Med andre ord så er jeg glad jeg ikke gikk med å ikke utveksle personalia og skriving av skademelding fordi vi ikke så noen skade på bilene i mørket.

Kyllinglasagnen har gjort stor suksess blant mine venner. Vi oppdaget den ved en tilfeldighet når vi skulle lage middag sammen, og manglet kjøttdeig. Og siden vi ikke er helt trygge på hvordan ordentlig lasagne lages, improviserte vi denne også. Da kom smulemor på at vi kunne prøve med kylling. Vi bruker 1,1/2 - 2 grillede kyllinger som skjæres i biter, 1 (liten) boks tomatpuré, en pose spagetti saus, og alt spes ut med omtrent 2-3 dl vann (det står 4 dl på spagettisausposen men det blir for tyntflytende etter vår smak). Smulemor er flink til å krydre, men det er ikke jeg så jeg setter dette frem på bordet så kan hver og en sørge for det selv. Det kan være lurt med en liten skvett melk for å bli kvitt litt av tomatpuré smaken. I ostesausen bruker vi 1 ss smør, som smeltes og rører inn 2 ss hvetemel, sper ut med 4dl melk. Når det er varmt has 3 ss revet ost i sammen med 1/2 ts salt og 1/4 ts pepper.

Jeg og den andre ildermoren vasket hele leiligheten i går, inkludert badet :) Det har aldri vært så rent der i alle rom på en gang. Og hun fikk to nye ildre i går, så nå er det totalt 8 stykker i ilderstua. For oss blir dagens og morgendagens utfordring snømåking. Det kom 30 cm på de to siste dagene, så vi har litt å gjøre :ler:

Endret av Bobeline
Skrevet
Hvor blir det forresten av fru Fortuna?

Hei! Her er jeg!

:hoppe:

Skal prøve å få vasket badet i dag + vaske et par maskiner klær. Men holder på med hjemmeeksamen og en annen oppgave som skal leveres inn til uka. Så nå sitter jeg her med bøker og notater overalt og har ikke fått tid til å være så flink med husarbeidet som jeg burde.

Men jeg skal nok komme sterkere tilbake. :)

Ha en fin dag alle sammen!

Gjest gjest1
Skrevet

I går fikk jeg pakket ut en eske og sortert cder og ryddet i bokhyllene.. Skal ta en eske i dag også.

Bobeline; du er ikke alene om å være uheldig når det gjelder bilkjøring/ nytt førerkort. Da jeg hadde hatt lappen 1,5 år hadde jeg hatt 2 uhell..

Gjest Gjest - susann
Skrevet

Bobeline; tusen takk for oppskrift! Den skal prøves! :Nikke:

Fru Fortuna; lykke til med eksamen!! Du bør absolutt la husarbeidet vente en stund nå til du er ferdig med oppgavene dine. Dersom du klarer å holde det noenlunde ryddig bør jo det holde i massevis! Vaske kan du gjøre senere, men du kan kanskje holde vaskene rene, trivselen blir litt bedre av det...hvertfall hos meg.

Så oppgavene dine frem til du har levert oppgave og fått unnagjort eksamen er å holde kjøkkenvasken og vasken på badet ren + litt klesvask. Du får flere oppgaver senere! :ler:

Becca; så bra at du får tatt en eske om dagen! Plutselig er du i mål uten at det hele blir et ork!

Når det gjelder meg selv i dag er jeg veldig fornøyd. Synes det var et ork å komme i gang, men det hjelper å ha nedskrevne mål for dagen. Badekaret skinner, badegulvet er rent, en kjøkkenskuff full av fargestifter o.l. er rydda og vaska og jeg har vaska 3 maskiner med klær. Nå vil jeg ta helg med god samvittighet. Men jeg er veldig klar for nye oppdrag på mandag, så kom med forslag folkens!!

Ha en riktig god helg!! :enig:

Skrevet

hei, hei!

Dere er helt utrolige! Dere står jo på som bare det! Og helt uten å klage; bare fornøyde alle sammen. Kjempeflott! Det er så gøy å høre om rene bad, blanke speil og skinnende vasker! Og ikke minst: Rene sluk! :klappe: Og du Flyttelise, du gir meg lyst til å pakke ut resten av eskene som har stått i kjelleren siden vi flyttet - for ca 3 år siden...... :sjenert: Hmmmm!

Jeg er alene m barna hele dagen imorgen, så da tenker jeg det blir mye lek og kosing, høy musikk og litt ajourføring av husarbeide! Så er jeg også klar for nye utfordringer på mandag!

Kan jeg kanskje få en liste av dere hva jeg har å gjøre på søndag? Både faste rutiner og et par daglige utfordringer som jeg har gått glipp av. Mye lettere å sette igang da!

klem :klem:

Gjest gjest - susann
Skrevet

Hei & hå!

Montepulciano; din utfordring i morgen:

- ta opp en flytteeske og se hva som er oppi!

- hjelp ungene med litt rydding på rommene deres. Hør på musikken deres og kos dere mens dere "jobber" litt sammen. Kanskje de har lyst til å ommøblere litt eller få litt bedre system i skuffene sine? Da kan det sikkert være greit med litt hjelp fra mamma. ;)

Ellers har vi vel hatt tidligere utfordringer som:

- vaske komfyr

- vaske microen

- vaske kjøleskap

- rengjør kjøkkenvifte

- rengjør "filter" til oppvaskmaskin

- rydde sokkeskuffer

- tørke støv av tv-benken

- pusse speil

- pusse lysestake

- skrubbe badekar

- vaske gangen

- vaske kjøkkenskap (1 hver dag)

- vaske dusjvegger

- klær til fretex (minst 2 plagg)

- kaste ting vi ikke bruker på kjøkkenet

Er det flere utfordringer som jeg har glemt? :klø:

Jeg har ikke fått gjort alt dette, men ganske mye av det. Nå forstår jeg hvorfor det var så deilig å komme hjem fra ferien; det var jo så rent og pent overalt! Selv om det ligger litt hybelkaniner i krokene klarer jeg å overse dem og heller fokusere på den blanke lysestaken jeg ikke har pusset på flere år osv. Deilig!!

Ellers må vi huske:

- ren vask på kjøkkenet

- ren vask på badet

- 20 min. klesvask

- legge frem klær til neste dag

- ryddige hotspot (minst 2 stk.)

Forslag til utfordring på mandag: Skrubbe ren vasken på vaskerommet dersom dere har det. Noen som har forslag til alternative utfordringer?

Vel, alle sammen; kos dere i morgen og husk det er søndag!! Da er det kun lov å gjøre husarbeid i veldig liten grad dersom humøret tilsier det!! :)

Nei, nå vil jeg bruke resten av kvelden på å kose meg i lag med gubben! :sjarmor:

Kos dere resten av helgen!! :briller2:

Skrevet
Hei & hå!

Montepulciano; din utfordring i morgen:

- ta opp en flytteeske og se hva som er oppi!

- hjelp ungene med litt rydding på rommene deres. Hør på musikken deres og kos dere mens dere "jobber" litt sammen. Kanskje de har lyst til å ommøblere litt eller få litt bedre system i skuffene sine? Da kan det sikkert være greit med litt hjelp fra mamma. ;)

Ellers har vi vel hatt tidligere utfordringer som:

- vaske komfyr

- vaske microen

- vaske kjøleskap

- rengjør kjøkkenvifte

- rengjør "filter" til oppvaskmaskin

- rydde sokkeskuffer

- tørke støv av tv-benken

- pusse speil

- pusse lysestake

- skrubbe badekar

- vaske gangen

- vaske kjøkkenskap (1 hver dag)

- vaske dusjvegger

- klær til fretex (minst 2 plagg)

- kaste ting vi ikke bruker på kjøkkenet

Er det flere utfordringer som jeg har glemt?  :klø:

Jeg har ikke fått gjort alt dette, men ganske mye av det. Nå forstår jeg hvorfor det var så deilig å komme hjem fra ferien; det var jo så rent og pent overalt! Selv om det ligger litt hybelkaniner i krokene klarer jeg å overse dem og heller fokusere på den blanke lysestaken jeg ikke har pusset på flere år osv. Deilig!!

Ellers må vi huske:

- ren vask på kjøkkenet

- ren vask på badet

- 20 min. klesvask

- legge frem klær til neste dag

- ryddige hotspot (minst 2 stk.)

Forslag til utfordring på mandag: Skrubbe ren vasken på vaskerommet dersom dere har det. Noen som har forslag til alternative utfordringer?

Vel, alle sammen; kos dere i morgen og husk det er søndag!! Da er det kun lov å gjøre husarbeid i veldig liten grad dersom humøret tilsier det!! :)

Nei, nå vil jeg bruke resten av kvelden på å kose meg i lag med gubben! :sjarmor:

Kos dere resten av helgen!!  :briller2:

Takk, takk Susann! jeg er igang alt, jeg! :-) mannen har nettopp lagt seg, så da begynner jeg på den nederste listen, og så tar jeg fatt på det øverste imorgen når alt er "klart" her.

Lur ide å rydde med jentene. Er enda ikke ferdig med å innrede det lille lekekottet til minstemor, og den eldste trenger litt hjelp med kaoset oppa kommoder og skrivebord.

Okei, da er det oppva.maskinen som skal tømmes og sinken skal shines. deretter er det hotspot-tid!!!

God natti! :klem:

Skrevet

Jeg fikk ånden over meg, og brått var det blitt langt på natt.......

Men nå skinner både sinken og kjøkkenet for øvrig! klesvasken er hengt opp, og to digre hotspots er vekk. Oppvaskmaskkinen er tømt osv.

Så da er jeg klar for å gå løs på resten av rutinene, samt litt større oppgaver imorgen!

Ha en strålende søndag alle sammen! :-)

Gjest gjest - susann
Skrevet
Jeg fikk ånden over meg, og brått var det blitt langt på natt.......

Men nå skinner både sinken og kjøkkenet for øvrig! klesvasken er hengt opp, og to digre hotspots er vekk. Oppvaskmaskkinen er tømt osv.

Så da er jeg klar for å gå løs på resten av rutinene, samt litt større oppgaver imorgen!

Ha en strålende søndag alle sammen! :-)

Du store allverden så flink du var i natt!!! :klappe: Men jeg blir nesten litt bekymret for deg; du trenger vel litt søvn oppi det hele??

Jeg må rydde kjøkkenbenken, den var nok ikke helt ryddig når jeg la meg i går... :tristbla: Men om et øyeblikk så er den nok i orden håper jeg. Ellers må jeg brette litt klær i dag. Kanskje jeg får vaska et kjøkkenskap, ellers vil jeg ha fri i dag siden det er søndag.

Ha en riktig god søndag alle sammen; så starter vi med nytt mot i morgen. Avtale?

:velkommen: til alle nye som er innom her også! :digge:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...