Gå til innhold

Utfordringstråd for husarbeide.

Fremhevede innlegg

Skrevet

vet det er en msn gruppesom har allt flyladis på norsk.. husker ikke helt hvor jeg fikk den linken, men har allt lagret på data`n. Om du vil ha det på norsk kan du sende meg en Pm med mail adresse så kan jeg mail deg det

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke kjøkkenvifte :) Så der var jeg ferdig med den :)

Min utfordring i dag (som jeg regner med få av dere deler med meg) er å rydde ilderrommet for ilderbæsj. Ilderne har to eiere, den ene er på jobb, mens den andre er opptatt med å spille dataspill. Dermed er det ingen andre som gjør det, og siden jeg ikke orker å leve i dette, må jeg gjøre det. Når det er sagt, hun som er på jobb gjør denne delen når hun er hjemme så det er ikke så ille.

Skrevet

Hvis ikke det er dine ildere, hvorfor tar du ikke den som spiller data i nakken og ber h*n gjøre det selv? Det ville jeg ha gjort. Tipper du har nok annet å gjøre. Er det dine barn eller samboere?

Skrevet
Hvis ikke det er dine ildere, hvorfor tar du ikke den som spiller data i nakken og ber h*n gjøre det selv? Det ville jeg ha gjort. Tipper du har nok annet å gjøre. Er det dine barn eller samboere?

De er mine samboere, vi er alle i begynnelsen av 20 årene. Og jeg får han ikke vekk fra datamaskinen for å plukke ilderbæsj. Jeg kan skrike meg hes, jeg kan lokke, jeg kan legge meg flatt på gulvet og be. Ingenting hjelper. Og det er dataspilleren sin leilighet, så han mener jeg ikke har noe jeg skulle sagt. Hun (andre ildereier) maser også på han om ilderbæsjen, og ingen av oss når frem. Det er som å prate til veggen, han hører oss ikke. Og siden jeg ikke orker å tråkke rundt i bæsjen deres når de har løpt og lekt i andre rom enn ilderrommet, har jeg ikke noe annet valg enn å plukke det opp. Jeg prøvde å la være å gjøre det slik at han skulle se hvor ille det ble, men han enser ikke dritten rundt seg (med mindre ilderbæsjen er i nærheten av datamaskinen hans).

Jeg opplever det som om jeg gir meg før kampen er startet. Jeg orker ikke sokker fulle av ilderbæsj, og siden jeg rydder for to (tredjemann rydder når hun ikke er på jobb) har jeg mer og bedre ting å gjøre. Jeg har skole, jobb og husarbeid, hun har skole, jobb og husarbeid, han er arbeidsledig og har dataspill.

Der fikk jeg ut litt frustrasjon :)

Skrevet

Dette er vel bare en fyr du deler leilighet med; det er vel ikke typen din?

Skrevet
God morgen Montepulciano og alle dere andre!

Så godt å høre fra deg igjen! Så synd at du har kjipe dager! Håper det går snart over!  :klem:

Men du verden så flink du er likevel! Ryddige hotspots og skinnende vask når du er i dårlig form! Høres ut som du også er blitt angrepet av rutiner. Jeg klarte heller ikke legge meg i går før vasken var shinet og hotspoten var ryddig...rene tvangstanken... :ler:

Er spent på å høre om vi får noen oppdrag fra malin eller noen andre i dag. Hvis ikke; kanskje du finner noen i Flylady? Må innrømme at jeg ikke orker gå innom der, er så dårlig i engelsk.. :tristbla:

Ha en god dag alle sammen!  :pippi:

Hei og God morgen  :) ! Begynner med å gi dagens ufordring jeg da  :) : Kjøkkenvifta her i huset kunne trenge en vask. Noen fler som henger seg på?

En stor  :klem: til deg Montepulciano! Håper ting går seg til, og at det blir bra snart!

Tusen takk for hyggelig hilsen og klem! :)

Jeg merket at idet jeg begynte å lese innleggene deres nå, så tittet jeg rundt meg for å se hvordan det så ut på benken og på hotspotsene..... :ler: Dere har visst fått kustus på meg!

Status er at hotspoten inneholder de samme to tingene som igår, sinken skinner, det ligger bare en brødfjel på benken.

Ellers har jeg jobbet idag, måket snø i to timer, laget snølykter (bare fordi det var så deilig å være i snøen når jeg først hadde kommet meg ut :-) og gjort istand to karnevalsdrakter til imorgen (Jada, det ble Hermine Grang til slutt!)

Kjøkkenviften min behøver nok en runde. Men hvordan da? Det er år og dag siden sist jeg så oppunder den; har ikke engang hatt lys i den på det jeg kan huske! Vi har en gammel modell. Er det bare å løs div deler å bløtlegge i ettellerannet vidundermiddel?

dagens sjekkliste:

- Shine ur sink

- Hotspots

- Legge frem rene klær

- Kjøkkenvifte

Og imorgen kan vi legge til

- 20 min klesvask

- Rydde og vaske et kjøkkenskap

:klappe: for oss!

Skrevet

Hei igjen :) ! Nå er kjøkkenvifta mi ren, sinken shinet, mine to hot spoter ryddet og klær lagt frem til i morgen :) . Nei, du har rett i det Bobeline, det er ikke så mye ilderbæsj å rydde bort hos oss :ler: ...

Noe jeg syns går trææægt med 2 voksne og 2 unger i huset er å holde klesdunken tom for klær :forvirret: . Så snart jeg syns jeg ser bunnen så hoper det seg opp igjen! Men det er jo essensen av husarbeid... - det tar aldri slutt ;) .

Men nå skal jeg ta kvelden, og slappe av med min kjære :) , vi snakkes i morgen!

Skrevet

Så flink du er Montepulciano :klappe: ! Så koselig med snølykter! Og nå er vel datteren fornøyd tenker jeg :-D .

Skrevet
Dette er vel bare en fyr du deler leilighet med; det er vel ikke typen din?

Nei, han er ikke typen min. Hadde han vært det hadde han kanskje brydd seg mer om hva jeg synes om alt rotet... Jeg kaller begge to for samboere siden vi bor sammen, og det er så enkelt og greit å si det når jeg skal forklare boforholdene. Men det er kart det kan bli litt misvisende her...

Uansett, nok om det. Venter spent på morgendagens utfordring. Har blitt lovet hjelp til å vaske kjøkkengulv.

Gjest gjest-susann
Skrevet

God morgen!

Jeg blir så utrolig inspirert av å lese om hva dere holder på med at husarbeidet formelig går som en lek for tiden! Lurer litt på hvor lenge det varer... :ler:

Uansett; i går hadde jeg det veldig travelt med besøk osv. så jeg fikk ikke gjort unna kjøkkenviftevaskinga, men den tar jeg i dag.

Montepulciano; jeg tar løs risten oppi vifta og legger den rett og slett i oppvaskmaskinen. Da pleier den å bli ganske ren. Men nå er det leeeenge siden sist, så den må kanskje kjøres to omganger..

Tilbake til i går; jeg er en veldig dårlig kokk, men i går bakte jeg boller og kake og fikk en deilig lukt i huset og smørblide unger av det. Før har det vært et ork med alt oppvasken etter bakinga, men jeg merka rett og slett i går at det gikk lettere. Oppvaskkummen har jeg klart å holde ren denne uka takket være dere og da går resten også mye lettere.

Pc-pulten er fortsatt ryddig etter en hel uke!! :ironi:

Går ut fra at dagens utfordring er å rydde og vaske et kjøkkenskap, og det passer midt i blinken for meg. Har utrolig mange skaper på kjøkkenet som er overfylt til randen av barnetegninger, tupperware osv. osv. Vi trenger mange dager med denne utfordringen, så det skal bli deilig å få begynne på dette.

Jeg har allerede tatt 20 min. med klær, så nå står ny maskin og surrer.

Lykke til med dagens husarbeid alle sammen! :husarbeid:

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet

Hei!

Så flink du har vært med pc-pult og baking mm!!! Kjempebra!

Bare man er flink til noen enkle ting - som å shine sinken - så gir det lyst til å gjøre noe med flere ting!

Jeg putter viftedelene i oppv.mask. ja, men det blir nok ikke før over helgen. Vi har ikke så mye oppvask at jeg får fylt maskinen for tiden (Jepp, mannen er bortreist enda! :ler: )

Du kan ha en xtra fast daglig rutine, nemlig å rydde et kjøkkenskap. Det kan du gjøre hver dag som du har litt tid til overs _hvis du har lyst og ork_!! Altså ikke noe must, men et punkt som gjør at du aldri står fast i mangel av arb.oppgaver - når arbeidslysten flommer over deg! ;)

Selv har jeg også et ekstra punkt for tiden: MÅKING!!!! Det laver ned, så det blir et par timers måking hver dag - enten jeg orker eller ikke........... Men det er jo kos med snø, dA!

Ha en strålende dag!

Gjest Gjest-Susann
Skrevet

Nå har jeg vaska og styrt hele formiddagen og er kjempefornøyd.

Er nok litt misunnelig på den snøen din, Montepulciano, her er det ikke snø i det hele tatt... :tristbla: Men det er virkelig hardt arbeid å måke snø, så du kan slappe av med god samvittighet etterpå!

Jeg har rydda og vaska et hjørneskap som var fullt av tusjer, tegninger, skåler, store glassfat m/stett m.m. (som vi fikk til bryllupet og som aldri blir brukt...) - altså et skap som fungerte som en skikkelig hotspot både for små og store her i huset. Plutselig fikk jeg en hel hylle ledig!

Ellers har jeg totalt 21 skap og 16 skuffer på kjøkkenet; så hvis jeg tar 1 til dagen blir jeg vel ferdig om ca. en mnd.... :overrasket: Men nå er jeg hvertfall i gang.

Kjøkkenvifta fikk jeg også tatt i formiddag. :)

Nå har vi vel vært flinke ca. en uke og siden det er fredag synes jeg vi har lov å belønne oss selv litt. Kanskje vi trenger oss en deilig ny dusjsåpe alle sammen etter all denne jobbingen? :ler:

Malin; du sier noe om haugen av klesvask....vi er 5 her i huset og du kan trygt si det tar tid. Men med litt rutine i hverdagen skal nok det gå greit også etterhvert. Du har forresten vært kjempeflink til å jobbe! Du har jo full kontroll! Så flott!

Gleder meg til å høre fra dere alle igjen! Stå på! :plystre:

Skrevet

Hei igjen :-D ! Med denne tråden går jo husarbeidet som en lek :ler: ! Jeg har ryddet & vasket i benkeskapet under vasken der hvor alle vaskemidlene står, og det var litt av en jobb, for flere av såpene hadde lekket, så skapet var fullt av såpe... Litt av en jobb! Deilig å få det gjort! Også grønnsåpeskurte jeg slagbenken og kjøkkenbordet samtidig, så nå er jeg litt stolt :) .

Ja, det blir nok bedre med rutiner Susann :) ! Da ser jeg nok bunnen av vaskehaugen litt oftere. Skal vi ha utfordringer i helgene også, - hva synes dere? Da har vi jo bedre tid til å ta i et tak da, få vasket badet og slike ting... ;)

Så flink du er Montepulciano :klappe: ! Får jo trening så det holder på toppen av det hele, med all den snømåkinga!

Resten av dagen står det igjen: Klesvask, enda et kjøkkenskap, shine sinken, mine to hot spot.

Også sier jeg bare :klappe::klappe::klappe: til Susann, Montepulciano, Bobeline og eventuelle gjester.

Javisst fortjener vi en belønning så flinke som vi har vært :-D . Viktig for å holde motivasjonen oppe også det ;) ! Titter innom senere ikveld!

Skrevet
Hei igjen  :-D ! Med denne tråden går jo husarbeidet som en lek  :ler: ! Jeg har ryddet & vasket i benkeskapet under vasken der hvor alle vaskemidlene står, og det var litt av en jobb, for flere av såpene hadde lekket, så skapet var fullt av såpe... Litt av en jobb! Deilig å få det gjort! Også grønnsåpeskurte jeg slagbenken og kjøkkenbordet samtidig, så nå er jeg litt stolt  :) .

Ja, det blir nok bedre med rutiner Susann  :) ! Da ser jeg nok bunnen av vaskehaugen litt oftere.  Skal vi ha utfordringer i helgene også, - hva synes dere? Da har vi jo bedre tid til å ta i et tak da, få vasket badet og slike ting...  ;)

Så flink du er Montepulciano  :klappe: ! Får jo trening så det holder på toppen av det hele, med all den snømåkinga!

Resten av dagen står det igjen: Klesvask, enda et kjøkkenskap, shine sinken, mine to hot spot.

Også sier jeg bare  :klappe:  :klappe:  :klappe: til Susann, Montepulciano, Bobeline og eventuelle gjester.

Javisst fortjener vi en belønning så flinke som vi har vært  :-D . Viktig for å holde motivasjonen oppe også det  ;) ! Titter innom senere ikveld!

Skal si du står på! Flott! Det var det skapet under vasken, ja..... :tristbla:

Jeg blir med på utfordringer i helgene!! (bortsett fra når vi er bortreist da..)

Er veldig klar denne helga så kom igjen med utfordringer, jeg bretter opp ermene... :ler:

Skrevet

Tenk at husarbeidet kunne bli gøy! :overrasket: Hehe!

Jeg tok meg et laaaangt varmt aromabad igår kveld, og synes det var en passe belønning! Nå er det sofa, slappe av osv., men senere ikveld blir det de faste rutinene pluss klesvask. Tar gjerne en utfordring i helgen også, men ellers kan helgen være grei å komme ajour for de som ikke har hengt med gjennom uken. Også er det jo alltids et kjøkkenskap å rydde........ :sjarmor: Ang. kjøkkenskap; jeg har 14 skap og 10 skuffer, men jeg tok jo 6 skap + toppene forrige helg, så da hviler jeg på laubærene en ukes tid jeg........Hehe! :ler:

Oppsummeringen for denne uken skulle vel bli sånn:

- Hotspots

- Shine sink

- Legge frem rent tøy

- vasket kjøleskap

- Vasket kjøkkenvifte

- Klesvask

- Vasket kjøkkenskap

- Ryddet sokkeskuffer

- Vasket ilderbæsj ( :danse: )

Så da er det bare å hake av, og være utrolig tilfreds med resultatet!!!

For evt. nyankomne er det jo bare å henge seg på i løpet av helgen, så starter vi likt på mandag!

Gjest Gjest-Susann
Skrevet

Veldig bra formulert - Montepulciano! Alle nye er veldig velkomne og her ser de fint hva vi har gjort i den første uka vår.

Du hadde likevel glemt en ting på lista fra denne uka - TV/tv-benken. ;)

Den har ikke jeg rengjort så det skal jeg gjøre i morgen. Og så må jeg vel ta et par kjøkkenskap skal jeg hale innpå deg.. :grine2: kan ikke ha noe av at du skal ligge på latsida ei hel uke; nei! :ler:

Skrevet

Er det lov å slenge seg på hvis man bare bor på hybel alene...? Kun 12kvm, uten bad og kjøkken, men jeg jobber og studerer nesten fullt begge deler så motivasjonen til å plukke av-vrengte klær fra gulvet foran senga er liten... Kan jeg? :sjenert:

Skrevet
Hei igjen  :-D ! Med denne tråden går jo husarbeidet som en lek  :ler: ! Jeg har ryddet & vasket i benkeskapet under vasken der hvor alle vaskemidlene står, og det var litt av en jobb, for flere av såpene hadde lekket, så skapet var fullt av såpe... Litt av en jobb! Deilig å få det gjort!

Valgte det samme skapet i dag. Hadde det samme problemet med såpe som hadde lekket og laget fine merker i skapet. I morgen er det gangen og klesvask som står for tur, det må tas nå :)

Skrevet
Er det lov å slenge seg på hvis man bare bor på hybel alene...? Kun 12kvm, uten bad og kjøkken, men jeg jobber og studerer nesten fullt begge deler så motivasjonen til å plukke av-vrengte klær fra gulvet foran senga er liten... Kan jeg?  :sjenert:

Selvfølgelig er du velkommen!! :klem: Her er ingen for liten eller for stor!

Snakkes i morgen. Nå trenger jeg litt søvn for å være klar til morgendagens utfordringer

Skrevet

Woho!

Takk til den andre gjesten :) Det var altså meg som var "bortskjemt" på plass. Jeg vasket speil og vask og TV, kjøleskap har jeg ei og vaskemaskinen er industristørrelse og koster penger så jeg venter til jeg har nok... Det ble så deilig! Nå skal jeg drikke te og vurdere veldig alvorlig om jeg skal vaske vinglassene fra i går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...