Gå til innhold

Utfordringstråd for husarbeide.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Velkommen til både hybelgjest og Knurr :klem: ! Eller er dere samme person? :ler:

Dagens gjøremål er i boks, jippi :danse:

Hotspotene er ryddet, nå håper jeg bare at ingen legger en stor bunke med et eller annet der med det første... ;) .

To maskiner med klær ble vasket og tørket (får være flink å brette og rydde de i morgen... )

Sinken er shinet & klær er lagt frem :) .

Orket ikke enda et kjøkkenskap, så jeg får ta det igjen i morgen :sjenert: .

Og jeg har belønnet meg selv med en bukett med tulipaner på stuebordet idag for ukas innsats :) !

Er det sånn at morgendagens utfordring er gangen Bobeline ? Den trengs både å ryddes og vaskes her ihvertfall!

God natt til dere alle, vi snakkes :vinke: .

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Veldig bra formulert - Montepulciano! Alle nye er veldig velkomne og her ser de fint hva vi har gjort i den første uka vår.

Du hadde likevel glemt en ting på lista fra denne uka - TV/tv-benken. ;)

Den har ikke jeg rengjort så det skal jeg gjøre i morgen. Og så må jeg vel ta et par kjøkkenskap skal jeg hale innpå deg..  :grine2:  kan ikke ha noe av at du skal ligge på latsida ei hel uke; nei! :ler:

TV-benken, ja! Den hadde jeg glemt, for den har jeg ikke tatt selv.

Kjøkkenskap-konkurranse, ja! ikke jobb for hardt da, for jeg tar noen dager ferie til uken..... ;)

Er det lov å slenge seg på hvis man bare bor på hybel alene...? Kun 12kvm, uten bad og kjøkken, men jeg jobber og studerer nesten fullt begge deler så motivasjonen til å plukke av-vrengte klær fra gulvet foran senga er liten... Kan jeg?  :sjenert:

Velkommen skal du være! Bruk gjøremålene her som et utgangspunkt, og velg det som passer for deg. Anbefaler dog at du henger med på de daglige rutinene, for det er utrolig deilig når enkelte ting går som en vane; det blir liksom ikke husarbeid da. Også gjør det så mye selv om det er små ting.

Dette gjør vi hver dag:

- Shine Your sink: Skrubb oppvaskbenken skikkelig én gang. Deretter er oppgaven og holde den ren og ryddig hver dag. Før du legger deg tørker du over den med kluten så skinner den like fint neste dag!

- Hot spots: Et sted hvor det samler seg post,reklame + alt man ikke har noen egentlig plass til. Rydd bort denne hver dag, så rekker den ikke å vokse deg over hodet eller utover hele bordet el hvor den måtte befinne seg.

- Legg frem rene klær til neste dag: veldig deilig å slippe å lete etter klær om morgenen! Jeg legger dessuten klærne på ovnen når jeg går i dusjen, så er de varme og ta på etterpå!

Woho!

Takk til den andre gjesten :) Det var altså meg som var "bortskjemt" på plass. Jeg vasket speil og vask og TV, kjøleskap har jeg ei og vaskemaskinen er industristørrelse og koster penger så jeg venter til jeg har nok... Det ble så deilig! Nå skal jeg drikke te og vurdere veldig alvorlig om jeg skal vaske vinglassene fra i går.

Veldig bra! Du har vært flink! En god start, så du kan være fornøyd selv om vinglassene må vente en dag!

Selv har jeg sovet bort hele kvelden - har vært en grusomt hard uke - men jeg har masser av tid til å pusle litt imorgen.

Dette har jeg fått gjort idag:

- Hotspots (ikke-eksisterende, men nå fikk jeg lyst til å shine usynlige hotspots oxo....som det sikkert finnes noen av!)

- Ryddet benk/shinet sink

- hengt opp klær, brettet klær, sortert tøy i vaskerommet og satt på en ny maskin.

Nå fortjener jeg en kopp te jeg oxo!

:smilyblomst:

Gjest Gjest-Susann
Skrevet
Så flinke dere har vært!!

Tusen takk! Ja, vi føler oss ganskje flinke alle sammen her inne, gjør vi ikke? :)

God morgen, forresten!

Er vi uthvilt og klar til innsats i dag selv om det er lørdag?

Uansett klarer vi vel å holde rutinene våre;

- ren kjøkkenvask

- ryddig rothaug

- legge frem klær

For de som føler seg opplagt i dag gjør vi følgende:

- 20 minutt med klær (viktig for deg hybelboer! ;) )

- rydde/vaske gangen

- rydde/vaske 1 kjøkkenskap

- ellers kan vi ta igjen noe av det vi evt. ikke fikk tid til av tidl. utfordringer.

Noe jeg har glemt nå? Hvis ikke, høres vi senere i dag om hvordan det går.

Ha en god dag alle sammen! :digge:

Skrevet

God morgen alle sammen :) ! Takk for det Becca! Det sto noe morsomt i de norske FlyLady- dokumentene du sendte meg, som jeg har lyst til å dele med de andre her inne: Når vi rengjør barnerommene så er det viktig å vaske badekaret :ler: ! Jeg for min del har aldri hørt om noen som har badekar på soverommet... ;)

Ja, jeg føler meg uthvilt og klar til innsats idag. Har aldri vært så motivert til husarbeid før, merkelig hva denne tråden gjør med meg :-D ! Håper det varer :ler: ... Min kjære har sagt han skal trå til idag også, så nå må det vel bli bra her tenker jeg. Ha en fin lørdag, alle sammen :-D , husk å nyte dagen også da!

Gjest Gjest-Susann
Skrevet

Hei igjen!

Hvordan går det hos dere? Hos meg starta dagen litt dårlig. Skrev inn her og trodde jeg var sååå klar for husarbeid, men når jeg skulle starte gikk lufta ut av meg igjen. Så jeg satt og surra litt med pc-en helt til jeg så Malin hadde skrevet inn og var veldig klar for oppdrag i dag. Da fikk jeg fart på meg; kunne jo ikke være dårligere, jeg! Så tusen takk til deg i dag; Malin :klem:

Og når jeg først satte i gang fikk jeg gjort følgende:

-klesvask først 20 min. og senere henge opp en maskin til

-rydde og vaske et kjøkkenskap (fikk kasta noen gamle, grusomme kopper)

-rydde og vaske gangen. Grundig til verks. Sortere luer,votter, jakker, kaste gamle sko, støvsuge og vaske oppi skuffer, under skap, inni lampeskjermer, lister, dørhåndtak, støvsuge vedkasse osv. osv. Snakk om arbeidslyst! Har aldri rydda så fint i gangen før!

Etterpå synes jeg at jeg var så flink at jeg kjøpte meg en sjelden potteplante og pynta i gangen med. Ungene synes den ligna på en parykk...

Gubben hjalp litt på kjøkkenet, men han jobber mye så det er deilig å heller bruke tida i lag med han til noe koselig istedenfor å gjøre husarbeid da. Han kommenterte forresten i går at det var veldig så blank kjøkkenvask vi hadde for tida!! :ler:

Nå er jeg spent på å høre hvordan det går hos dere?

Skrevet

Hei på dere :-D ! Så fint å kunne være til inspirasjon Susann :) . Jeg har også rydda og vaska gangen idag, men må jammen innrømme at du har overgått meg ;) ... Gangen din må jo glitre den nå :-D ! Jeg var ikke så flink at jeg rydda inni skapet og kommoden, jeg da...

Men jeg har vasket 3 maskiner med klær, tørket og ryddet masse klær.

Rydda og vasket et kjøkkenskap.

Og siden mannen har gjort ferdig stua idag ( :danse: hurra), så fikk jeg rydda der :) . Og han har vasket badet.

Jeg ønsker meg også parykk-plante :ler: . Høres morsom ut ! Så flink som du har vært i dag Susann, burde du ha kjøpt deg to!

Er noen andre med idag da? Montepulciano, Bobeline, becca, Knurr eller noen gjester? :vinke: Ser mer til dere i morgen!

Skrevet

jada, jeg er her!

Har stort sett sovet og hvilt idag, vært litt dårlig, men jeg har da fått gjort noe fornuftig også!

Vært på et par timers tur med hunden (og et rådyr som vi møtte borti gaten :)

Tredje vaskemaskinen går nå.

Kjøkkenet er upåklagelig! Ikke en hotspot å se!

Ryddet stuen og pusset glassbord

Ryddet stuen oppe (som ofte blir til en diger hotspot!!!)

Og så fant jeg plutselig ut at kottet på rommet til minstemor skulle bli hennes "kreative hule", gikk i kjellern og fant malingrester, og malte hyller, vegger og tak! Og slo opp hvite plakater på veggene så hun kan tegne og male på dem (hun er til tider litt mer kreativ enn innventaret vårt har godt av.........)

"Malin"; er badet helt ferdig nå? Kan du ikke maile meg noen bilder? Veldig nysgjerrig!

Skrevet

God morgen!

Synes du Montepulciano sa du hadde stort sett hvilt i går? Hvordan fikk du tid til det etter alt du fikk gjort? Jeg er såå imponert! Det hørtes kjempelurt ut med den hulen med plakater på! Det begynner å bli ganske mye tegninger på veggene her også etterhvert... ;)

Malin; dere var jo også kjempeflinke i går! Så deilig når omtrent hele huset er nyvaska. Forresten, parykkplanten min heter Sedum morganianum... :ler:

I dag er det søndag og jeg har mest lyst til å ha litt fri i dag for de helt store utrordringer. Enig? Men de faste rutiner må jo holdes.

Jeg har en ny liten skummel hotspot som driver og klorer seg fast til kjøkkenbenken min nå etter at pc-pulten min er så ryddig! :frustrert: Den må jeg få bort, det er mitt mål i dag!

Ellers vil jeg ta et kjøkkenskap, holde vasken ren og brette masssssse klææær!!

Satser på at vi er klar til nye utfordringer i morgen! :) Hvordan går det med dere andre som har vært innom her; Bobeline, becca, hybelboere, knurr osv.?

Ha en strålende søndag, husk å nyte dagen utendørs dersom været er noenlunde bra! :briller2:

Skrevet

joda, her går det så det griner.. Kjørte det stor flyttelasset i går. Var ferdig i 3 tiden, måtte så levere bilen og fylle vår egen bil med resten av det som mamma ikke fikk plass til på varebilen.. Så vi var hjemme sent. Ergo, noe hus arbeid har jeg ikke fått gjort *skammer meg*

Skrevet
God morgen!

Synes du Montepulciano sa du hadde stort sett hvilt i går? Hvordan fikk du tid til det etter alt du fikk gjort? Jeg er såå imponert! Det hørtes kjempelurt ut med den hulen med plakater på!  Det begynner å bli ganske mye tegninger på veggene her også etterhvert... ;)

Jeg har en ny liten skummel hotspot som driver og klorer seg fast til kjøkkenbenken min nå etter at pc-pulten min er så ryddig! :frustrert:  Den må jeg få bort, det er mitt mål i dag!

Ha en strålende søndag, husk å nyte dagen utendørs dersom været er noenlunde bra!  :briller2:

Ehemmmm, jo du sier noe. Men altså; jeg sov heledagen, var så på laaang tur med hunden, hvilte på sofaen med en usedvanlig god film, og SÅ var jeg igang!!! :ler: Og når jeg først setter igang, så går ting helt av seg selv, som en lek!

Når mannene r bortreist spør han alltid om jeg har hatt det bra. Og jeg svarer -ja, kjempefint, jeg har fått gjort sånn og sånn og sånn og sånn! Og han himler med øya....... :forvirret:

Men jeg liker å holde på med god musikk og litt tempo når jege r alene. Liker å gjøre det hyggelig her! Så da går det unna:)

joda, her går det så det griner.. Kjørte det stor flyttelasset i går. Var ferdig i 3 tiden, måtte så levere bilen og fylle vår egen bil med resten av det som mamma ikke fikk plass til på varebilen.. Så vi var hjemme sent. Ergo, noe hus arbeid har jeg ikke fått gjort *skammer meg*

Becca, du skal IKKE skamme deg for ikke å ha gjort husarbeide! Det er ikke lov! Det er mye annet som er viktigere! Det fine med at vi har så gode rutiner og er så flinke, er at om vi en dag ikke orker eller klarer eller kan, så gjør det ingenting! For da er vi bare flinke dagen etter isteden, og det rekker ikke engang å bli så møkkete/rotete, for det var så lite møkk/rot fra før.

Husarbeid er ikke verdt dårlig samvittighet!

Husarbeid er ikke verdt en krangel med mannen!

Husarbeid er ikke verdt kjefting på barna!

Husarbeid skal ikke slite deg ut!

Min filosofi er enkel: Hvis ingen dør av det, så er det ikke så farlig! Ingen dør av litt skittentøy eller noen hybelelefanter!

Nyt snøen og solen, folkens!

Skrevet

Uka mi går litt i surr her, for som vanlig jobbet jeg både lørdag og søndag... men nå har jeg fri frem til jeg skal på nattevakt til tirsdag!

Vasken er ren, og vinglassene fra forrige dagen løste seg på en litt sørgerlig måte; hadde en nydelig kattepus på besøk som greide å velte dem ned fra hylla. Slapp å vaske dem, ihvertfall! Nå har jeg bare tre igjen så det blir begrenset med vingjester før neste Ikeatur... :grine:

Det beste av alt er at jeg greide å løfte på alle møblene og skrubbe gulvet med skikkelig grønnsåpe! Ble så inspirert at jeg stakk innom butikken på vei til kveldsvakt i går og kjøpte masse vaskemidler, ikke de dyreste dog. Og husket plumbo til min nesten tette vask OG eddik til anti-røykluktskåla i bokhylla. DET har jeg tenkt på lenge!

Helt utrolig hvor mye koseligere hybelen er når den er ryddig.. og hvor mye arbeid det faktisk tar! Tenker alltid at de fem minuttene det tar å plukke opp kan jeg utsette, men jeg holdt på i tre timer i går... Tror jeg blir hos dere jeg :)

Hvis jeg nå finner nok klær som skal vaskes på samme program, skal jeg tasse ned i vaskeriet.

Nyt det nydelige søndagsværet allesammen!

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet
Uka mi går litt i surr her, for som vanlig jobbet jeg både lørdag og søndag... men nå har jeg fri frem til jeg skal på nattevakt til tirsdag!

Vasken er ren, og vinglassene fra forrige dagen løste seg på en litt sørgerlig måte; hadde en nydelig kattepus på besøk som greide å velte dem ned fra hylla. Slapp å vaske dem, ihvertfall! Nå har jeg bare tre igjen så det blir begrenset med vingjester før neste Ikeatur...  :grine:

Det beste av alt er at jeg greide å løfte på alle møblene og skrubbe gulvet med skikkelig grønnsåpe! Ble så inspirert at jeg stakk innom butikken på vei til kveldsvakt i går og kjøpte masse vaskemidler, ikke de dyreste dog. Og husket plumbo til min nesten tette vask OG eddik til anti-røykluktskåla i bokhylla. DET har jeg tenkt på lenge!

Helt utrolig hvor mye koseligere hybelen er når den er ryddig.. og hvor mye arbeid det faktisk tar! Tenker alltid at de fem minuttene det tar å plukke opp kan jeg utsette, men jeg holdt på i tre timer i går... Tror jeg blir hos dere jeg :)

Hvis jeg nå finner nok klær som skal vaskes på samme program, skal jeg tasse ned i vaskeriet.

Nyt det nydelige søndagsværet allesammen!

Så flink du har vært!

Og husk at når du har fått inn gode rutiner, og gjør litt nå og da, så blir det aldri så ille at du må holde på i timesvis for å få det bra igjen. da holder det med noen minutter her og der!

Nå har hunden og jeg vært ute på en deilig totimers tur!

Gjest Gjest-Susann
Skrevet

Synes dette var så flott skrevet, Montepulciano! (får ikke til å sitere bare deler av tidl. innlegg, hvordan gjør jeg egentlig det..? :overrasket: )

Akkurat nå er jeg bare så utrolig skuffa. Fikk gjort unna oppvask o.l. og har gleda oss i hele dag til å gå på kino med ungene, og så er det utsolgt når vi kommer frem!! Det var en kjøretur på 8 mil tilsammen..til ingen nytte...!! :grine::grine:

Men det var jo en liten trøst at huset ikke stod helt på hodet når vi kom hjem igjen, da...

I dag har jeg forresten fått bort en hotspot på kjøkkenet, rydda litt i et kjøkkenskap og bretta klær i en halv time.

Det får jammen være nok på en søndag! :ler:

Nå orker jeg ikke husarbeid, nå legger jeg meg på sofaen litt. Men imorgen er jeg klar til nye oppgaver!

Forresten har du Knurr vært utrolig flink til å gjøre rent på hybelen i det siste! Tenker meg at du hadde en deilig følelse når du var ferdig!

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet

Synes dette var så flott skrevet, Montepulciano! (får ikke til å sitere bare deler av tidl. innlegg, hvordan gjør jeg egentlig det..? :overrasket: )

Takk for det! :)

Vedr sitat, så kan du bare markere og fjerne teksten du ikke ønsker med i svaret ditt.

Synd med kinoen :-( Hvilken film skulle dere se?

Nå ar jeg fått hjem gullene mine. har hatt dem i badet, lest bok om Ønskeperlen, og nå ligger de i sammeseng og ser på film.

Jeg har tatt klesvask og.......... hmmmm, ikke noe annet tror jeg. men det ser jo så fint ut her!? Hmmm, aldri skjedd før! :ler::klappe:

Idag skal jeg skrubbe sinken ordentlig igjen, sånn som for en uke siden, så den forblir skinnende. har "bare" vasket over den resten av uken.

Men mest av alt skal jeg vente på mannen min som kommer hjem inatt!!!

Skrevet

nei, det er kanskje sant det..

anyway, nå skal vi få satt i stand rommet til lillebror.. (han er 3år) så vi har fått frem alle delene til senga hans (sto innerst i rommet med hele flyttelasser) og nå skal den settes sammen. Har i kveld og morra dagen på meg til å få fiksa opp en del her, for på tisrdag kommer mamma og lillebror (mamma kan ikke gjøre så masse pga ho har nettop avsluttet 1 cellegift kur)

Får sette opp senga i natt og ta resten i morra. Også må jeg vaske gulvene nede pga dem er hvite etter flyttingen (saltet trapp)

Gjest gjest - Susann
Skrevet

God morgen! :)

Er vi klare for en ny dag og ny uke med nye utfordringer?

Det merkes faktisk her i huset at jeg begynner å få rutiner, det er utrolig deilig. Det går så mye fortere å rydde kjøkken f.eks. Jeg tar meg selv i å lure på hvorfor det er så mye mindre rot nå enn før... :ler:

Når det gjelder dagens utfordring, foreslår jeg:

- vaske dusjen...(er det forresten noen som har gode råd om vasking av fuger mellom flisene i dusjen; vi har fliser og dusjvegger)

- kaste en ting vi ikke har bruk for

Ellers blir det

- klær, 25 minutt

- holde hotspot og vask ren

- legge frem tøy (dette har ikke jeg klart å gjennomføre skikkelig enda, men det kommer vel kanskje etterhvert)

Er vi forresten klar til å innføre en ny rutine siden det er ny uke og mandag?

Tenker på vasken på badet.... :forvirret:

Montep.; det var Lille Kylling vi gikk glipp av i går.. :tristbla:

Ellers hørtes det kjempekoselig ut med nybada unger i samme seng osv. Har du fått hjem mannen nå?

Becca; du har jammen mye å streve med akkurat nå. Du står på og er kjempeflink! Synd med mora di, håper det går bra! :klem:

Ha en god dag alle sammen!

:tommelsmil:

Skrevet

Hei, her er jeg igjen :) . "Skulka" KG igår :sjenert: , da vi var på besøk hele dagen, så jeg fikk bare gjort de faste rutinene mine, - klesvask, hotspots, sinken, legge frem klær.

Men idag er jeg klar for ny dyst :-D ! Klesvasken går allerede, og jeg er helt med på at dusjen kan trenge en vask. Susann: den gang vi hadde fliser og dusjvegger brukte vi et spesialmiddel vi kjøpte i malings- & interiørbutikker som heter TD-rens (sopp og algefjerner), men det var noe vi bare påførte en gang i året. Ellers når vi vaska i dusjhjørnet brukte vi gruteskrubb og salmiakkvann en gang i blant. Noe bedre råd har jeg ikke :klø: ? Lag en egen tråd om dette, da får du sikkert mange gode råd!

Og å finne noe å kaste som vi ikke har bruk for lengre skal nok ikke bli noe problem, det er nok av ting som bare tar opp skap-plass her...

Vasken på badet er jeg også med på :) . Koseligere å stå opp til en vask uten tannkremrester hver morgen... ;) Fort støvete blir den også... Det er jo fort gjort på kvelden før man legger seg da!

Veldig fint hvis du blir her Knurr :-D . Jo flere jo bedre! Blir så motivert av denne tråden jeg! Og du har jo vært utrolig flink da :) !

Vil sende deg en stor :klem: Becca. Har selv hatt en mamma med kreft, og det er fryktelig vanskelig når man står oppi det. Ikke ha dårlig samvittighet for husarbeid ihvertfall!!! Lykke til!

Montepulciano: Du får jammen gjort mye! Også så kreativ du er :-D ! Nå er vel mannen hjemme også nå? Ja, jeg skal sende deg noen bilder av badet jeg, må bare få lasta de ned først!

Ellers idag skal jeg kose meg litt ekstra med eldstemann som har vinterferie fra skolen, jeg skal gå tur i det fine vinterværet, gjøre alle rutinene og dagens utfordringer, og evt. det jeg snubler over :ler: .

Ha en fin dag alle sammen ! :husarbeid: <----- he he, jeg motiverer litt :ler:

Skrevet

Takk suasann og malin :klem: I dag må jeg vaske gulvet og vaske opp.. gulveter hvitt av salt pga saltet trapp + flytting *grøss* også tenkte jeg å pakke ut noen esker med kjøkken ting..

Selvom jeg har litt andre gjøremål enn dere andre her er det så kjekt skrive det opp for å dytte seg selv litt i rompa ;)

Skal henge meg på å shine vasken på badet. Kjempe fint forslag!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...