Gå til innhold

Utfordringstråd for husarbeide.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Flylady har et eget opplegg for flytting, men tror ikke det finnes i oversatt versjon..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er kjøkkenvasken skrubbet med Jif!

Imorgen skal jeg rydde HotSpots! Synes Babystepsene var litt vel små, så jeg hopper litt.

men takk for inspirasjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jeg hadde igrunnen allerede gitt opp, men så så jeg noen som hadde vaska vasken med Jif, så nå fikk jeg ny arbeidslyst likevel!

Men jeg kan være enig i at det er dumt å kalle denne tråden for Flylady, det ble litt vel mye engelsk og mye lesing for min del. Har ikke tid til det når jeg skal jobbe så mye med husarbeidet mitt! :ler:

Jeg trenger noen til å "jobbe sammen med" så jeg håper noen er klar for nye arbeidsoppgaver i dag. Jeg starter med ny utfordring og håper noen kommer med nye oppgaver utover dagen.

Min første utfordring å starte dagen med å sette på en maskin med klær, (evt. brette eller sortere dersom det trengs mest) Sett på stoppeklokka, max 20 minutt har vi lov å bruke på klærne!

Deretter tar vi kjøkken hvor vi rydder benkene, oppvaskmaskinen og rydder i kjøleskapet. Nå mener jeg rydding; ikke vasking av krinkler og kroker, kun tørke av benker o.l. ;)

Tror vi sier 25 minutt på kjøkkenet. Blir vi ikke ferdige. lar vi bare resten stå med god samvittighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til utfordring i løpet av dagen:

HANDLELISTE PÅ DATA

Prøv å skrive en handleliste som dekker det meste for en uke fremover (unntatt melk o.l. som en jo må handle litt oftere)

Sett deg ned og bla i oppskriftsbøker og finn ut hva du trenger til de forskjellige dagene.

Prøv å lage en fin handleliste på data hvor som du enkelt kan "redigere" senere slik at du slipper å skrive alt på ny for hver uke.

Målet er at vi hver torsdag går innom dataen og "fornyer" lista. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært hjemme hele dagen, skulle jeg nok klart å holde orden på huset uten hjelp. Men i full jobb og unger blir det at man gjør det litt mer lettvint.. Hadde fått enda dårligere samvittighet enn jeg allerede har ved å følge et slikt program. Orker ikke det..

Og husk å overlate litt til gubben også da!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overlater masse til min samboer, går ikke hjemme, og vet at NETTOPP ved å få den hjelpen FLyLady gir (som ikke er i nærheten av hva denne tråpden handler om) så HAR jeg en viss sjangs til å få det hele til å gå rundt, FlyLady handler om å IKKE ha dårlig smvittighet, men gjøre "god nok", ikke perfekt, litt hele tiden, ikke alt på en gang. Slik at selv vi som ikke går hjemme hele dagen skal ha en sjangs. For gjennom rutiner klarer vi holde en orden som er mulig å opprettholde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg hadde vært hjemme hele dagen, skulle jeg nok klart å holde orden på huset uten hjelp. Men i full jobb og unger blir det at man gjør det litt mer lettvint.. Hadde fått enda dårligere samvittighet enn jeg allerede har ved å følge et slikt program. Orker ikke det..

Og husk å overlate litt til gubben også da!!!!

Problemet ved å gå hjemme hele dagen er at en blir sløv; tenker at alt kan gjøres senere og jeg kommer inn i en ond sirkel. Vanskelig å ta tak i seg selv på en måte og trenger et puff fra tid til annen som jeg hadde håpet å få her.

Når det gjelder gubben gjør han så godt han kan, men han jobber dobbelt og jeg får dårlig samvittighet når han er hjemme sent på kvelden og må stå å ta ut av oppvaskmaskinen. Da fortjener han å slappe av... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Jeg hadde igrunnen allerede gitt opp, men så så jeg noen som hadde vaska vasken med Jif, så nå fikk jeg ny arbeidslyst likevel!

Men jeg kan være enig i at det er dumt å kalle denne tråden for Flylady, det ble litt vel mye engelsk og mye lesing for min del. Har ikke tid til det når jeg skal jobbe så mye med husarbeidet mitt!  :ler:

Jeg trenger noen til å "jobbe sammen med" så jeg håper noen er klar for nye arbeidsoppgaver i dag. Jeg starter med ny utfordring og håper noen kommer med nye oppgaver utover dagen.

Min første utfordring å starte dagen med å sette på en maskin med klær, (evt. brette eller sortere dersom det trengs mest) Sett på stoppeklokka, max 20 minutt har vi lov å bruke på klærne!

Deretter tar vi kjøkken hvor vi rydder benkene, oppvaskmaskinen og rydder i kjøleskapet. Nå mener jeg rydding; ikke vasking av krinkler og kroker, kun tørke av benker o.l.  ;)

Tror vi sier 25 minutt på kjøkkenet.  Blir vi ikke ferdige. lar vi bare resten stå med god samvittighet!

hei, hei ,hei! En ting av gangen please!!!! ;) jeg har ikke løftet en finger hele dagen, men sa igår at jeg skulle ta hotspots idag, så det får jeg gjøre ikveld. Hot spots er de stedene hvor man bare samler ting, post, reklame, ting man ikke gidder rydde bort. Det første stedet man ser når man komme rinn i rommet. Hos meg er det en haug på enden av kjøkkenbrdet, og en haug i stua og på gjestesenga i 2. etasje.

Også skulle jeg isst tørke over min jif-skurede oppvaskbenk ikveld før jeg legger meg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt stresset over tempoet her inne jeg... Her er det fullt kjør med vaskemaskiner og 25 minutter på kjøkkenet og dataskrevne handlelister. Dette er langt fra flylady! Kanskje tråden skulle hete noe annet enn flylady? For dette høres ut som crash & burn spør du meg.

Jeg tror jeg tusler tilbake til rapporteringstråden gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er vel mest egnet for hjemmeværende husmødre...

Det bør vel kanskje finnes en mellomting...? Flylady passer heller ikke meg, men er det noen som kan starte en tråd hvor de fleste klarer å holde tritt og hvor vi slipper å lese side opp og side ned på engelsk for å klare husarbeidet?

Poenget bør jo være å gi motivasjon til husarbeid....anyone? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_montepulciano_*
Jeg blir helt stresset over tempoet her inne jeg... Her er det fullt kjør med vaskemaskiner og 25 minutter på kjøkkenet og dataskrevne handlelister. Dette er langt fra flylady! Kanskje tråden skulle hete noe annet enn flylady? For dette høres ut som crash & burn spør du meg.

Jeg tror jeg tusler tilbake til rapporteringstråden gitt.

Denne tråden er vel mest egnet for hjemmeværende husmødre...

Det bør vel kanskje finnes en mellomting...? Flylady passer heller ikke meg, men er det noen som kan starte en tråd hvor de fleste klarer å holde tritt og hvor vi slipper å lese side opp og side ned på engelsk for å klare husarbeidet?

Poenget bør jo være å gi motivasjon til husarbeid....anyone?  :)

Det var vel bare en eller to som tok av litt ovenfor og skulle gjøre massevis. jeg har som sagt skrubbet oppvaskbenken igår og skal ta hot spots idag.

Jeg har ingen ambisjon om å binde meg til noen Flylady-timeplan, men tittet innom siden igår og valgte ut ovennevnte punkter som passet for meg.

En ting igår, en ting i dag og en ting imorgen. Ser ikke poenget ed å gjøre mest mulig - det er v jo også langt ifra meningen med flylady såvidt jeg forstår.

kan ikke dere også skrubbe oppvaskbenken idag, så finner vi på en - 1 - ny ting imorgen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med deg!! Jeg har også skrubbet oppvaskbenken i dag!! :hoppe:

Er klar for nye oppgaver i morgen hvis det er litt tidlig på dagen, reiser nemlig bort i helgen. Men jeg er veldig klar for nye oppgaver på mandag!

Altså; da har vi skinnende oppvaskbenker rundt om! Vi er jammen flinke!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med sistemann her inne..... :Nikke:

Jeg går hjemme hele dagen, men det er ikke dermed sagt at jeg har verken tid eller overskudd til å holde på hele tiden. Derfor hadde det vært greit med ett opplegg som var enkelt, strukturert , og morsomt å følge. Og jeg gidder ikke å sitte å lese side opp og sode ned på engelsk.

Men jeg liker å sitte ved dataen, og handleliste ideen likte jeg veldig godt. Spesielt fordi vi faktisk har ett stykke til butikken, og bilen ikke er helt i orden.... :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er med deg!! Jeg har også skrubbet oppvaskbenken i dag!!  :hoppe:

Er klar for nye oppgaver i morgen hvis det er litt tidlig på dagen, reiser nemlig bort i helgen. Men jeg er veldig klar for nye oppgaver på mandag!

Altså; da har vi skinnende oppvaskbenker rundt om! Vi er jammen flinke!! :ler:

Kjempebra!!! Så flink du har vært!!!

Det siste du gjør før du drar imorgen, er å tørke over oppvaskbenken engang til, så du kommer hjem til den like skinnende og ren!

Det ble ingen hotspots på meg idag, for jeg har vært sååååå sliten. Men jeg brettet klærne som hang på stativet, og hang opp neste runde. Mannen gikk ned og satt på en ny maskin.

Da blir det å brette og henge opp imorgen også, samt å rydde av to Hot Spot-bord. Den virkelig utfordringene r jo å holde haugene borte, men det går jo hvis jeg fjerner haugen hver dag........Har forresten begynt m en ny vane: Når jeg tar posten opp av kassen, går reklamen rett i papirsøpla ved siden av. bare post som kommer inn i huset!

men dette ble mye: Oppgavene imorgen for deg blir altså

- rydde et hotspot

- tørk over benken før du reiser.

Så tar jeg klesvasken.

Avtale?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtalen er herved inngått!! :ler:

Altså; i morgen skal jeg rydde en hotspot....har forstått det sånn at det er en plass det samler seg alt mulig rart? Her i huset må det bli pc-pulten for den står i stua og inneholder alt fra lego, skrujern, en list ligger her...regninger, reklame, fotoapparat osv... Den trenger virkelig en opprydning til jeg kommer igjen fra helgeturen!

Og så skal jeg være litt ekstra nøye med å tørke over oppvaskbenken slik at den skinner mot meg når jeg kommer hjem!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Avtalen er herved inngått!!  :ler:

Altså; i morgen skal jeg rydde en hotspot....har forstått det sånn at det er en plass det samler seg alt mulig rart? Her i huset må det bli pc-pulten for den står i stua og inneholder alt fra lego, skrujern, en list ligger her...regninger, reklame, fotoapparat osv... Den trenger virkelig en opprydning til jeg kommer igjen fra helgeturen!

Og så skal jeg være litt ekstra nøye med å tørke over oppvaskbenken slik at den skinner mot meg når jeg kommer hjem!! :ler:

pc-bordet ja.....

:sjenert:

Jeg er på jobb på formiddagen imorgen, men kommer innom senere på dagen for en statusrapport fra deg! Nå går jeg og legger meg. Skal bare tørke av benken først.......... :) Natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei montep.!

Nå er jeg ferdig med hotspot nr. 1!!! Pc-pulten i stua ble som en drøm. Jeg fant en haug med regninger som jeg fikk betalt i samme sleng. Å, så flink jeg er! :ler:

Oppvaskbenken står for tur, jeg orka ikke ta den i går kveld, så den er full av tomme melkekartonger, stekepanner osv. Men den skal ordnes før jeg reiser!

Når det gjelder dine oppdrag i dag:

- Klesvask (ikke overdriv, men ta litt ; det er tross alt fredag)

- En hotspot (kjøkkenbordet). Tror det er nok for i dag...

MEN: i løpet av helgen skal denne hotspot'en (finnes det forresten ikke et norsk ord for dette..?) HOLDES RYDDIG HELE HELGEN!!

Da møtes vi på mandag til en ryddig hotspot hver; pc-pulten hos meg og kjøkkenbordet hos deg.....og selvfølgelig skinnende oppvaskbenker hos begge!

Avtale?

(du er forresten blitt veldig flink til å sortere bort reklamen, det får jeg begynne med en gang senere...)

Må ta med noen ord til LISS også; har du gjort noe med handlelisteidèen? Jeg har ikke tid til sånne ting enda, men det hadde vært morsomt å høre praktiske erfaringer... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei montep.!

Nå er jeg ferdig med hotspot nr. 1!!! Pc-pulten i stua ble som en drøm. Jeg fant en haug med regninger som jeg fikk betalt i samme sleng. Å, så flink jeg er!  :ler:

Oppvaskbenken står for tur, jeg orka ikke ta den i går kveld, så den er full av tomme melkekartonger, stekepanner osv. Men den skal ordnes før jeg reiser!

Når det gjelder dine oppdrag i dag:

- Klesvask (ikke overdriv, men ta litt ; det er tross alt fredag)

- En hotspot (kjøkkenbordet). Tror det er nok for i dag...

MEN: i løpet av helgen skal denne hotspot'en (finnes det forresten ikke et norsk ord for dette..?) HOLDES RYDDIG HELE HELGEN!!

Da møtes vi på mandag til en ryddig hotspot hver; pc-pulten hos meg og kjøkkenbordet hos deg.....og selvfølgelig skinnende oppvaskbenker hos begge!

Avtale?

(du er forresten blitt veldig flink til å sortere bort reklamen, det får jeg begynne med en gang senere...)

Må ta med noen ord til LISS også; har du gjort noe med handlelisteidèen? Jeg har ikke tid til sånne ting enda, men det hadde vært morsomt å høre praktiske erfaringer... :)

Knallbra! Dette fikser vi jo glatt!

Nå har jeg vært på jobben en tur, og sittet ned i ti min., så nå tar jeg kjøkkenbordet. LOVER å holde benken og bordet bra i helgen! X på halsen! (Mannen har reist bort for helgen, så det gjør jobben litt enklere! *knis* ;)

Drøyer bretting av klær til senere, hvis jeg får lyst. tar i hvertfall en tur på biblioteket først.

Til alle vedr handlelister:

jeg har tidligere satt opp både menyer og handlelister for fire uker. Skal rote gjennom gamle dokumenter, så dukker det nok opp. Send meg en pm med mailadresse hvis noen vil ha dem som inspirasjon/ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotspot= het flekk? Neeeeeeeiiiiii! :ler:

Hva med Samlingspunkt? :klappe:

Litt bedre hvertfall! men synes Hotspot er litt tøft jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...