Gå til innhold

Utfordringstråd for husarbeide.

Fremhevede innlegg

Skrevet
God morgen!  :)

Er vi klare for en ny dag og ny uke med nye utfordringer?

- vaske dusjen...(er det forresten noen som har gode råd om vasking av fuger mellom flisene i dusjen; vi har fliser og dusjvegger)

- kaste en ting vi ikke har bruk for

Ellers blir det

- klær, 25 minutt

- holde hotspot og vask ren

- legge frem tøy (dette har ikke jeg klart å gjennomføre skikkelig enda, men det kommer vel kanskje etterhvert)

Er vi forresten klar til å innføre en ny rutine siden det er ny uke og mandag?

Tenker på vasken på badet.... :forvirret:

Jeg bruker skrubbebørste og salmiakk, og går over det igjen med skrubbebørste og jif baderom andre gang, før alt skylles vekk. Det tar tid, men jeg får det rent med litt arbeid... Noen jeg vasket for før, ønsket at det skulle brukes ajax og eddik, og det virket det også (såvidt jeg husker)...

Her i huset skal vi nå kaste mye vi ikke har bruk for. Har satt av hele dagen til rydding av en bod. Vaskemaskin med ilder-tepper er i gang. Alle klærne våre er vakset, brettet og lagt inn i skap. I går vasket vi kjøkkenet sammen, gulv og alle skap, og vi har klart å holde det ryddig så langt...

Også har vi vasket ilder-stua etter ilder-treffet som fant sted i går, og da sier det selv at rommet må vaskes... Med 30 ildere og deres eiere er det klart det blir litt mer rot enn vanlig...

Lykke til alle sammen med ulike gjøremål :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :) . Nå er jeg klar for senga ihvertfall :ler: ! Har hatt en lang dag idag, med 3 timer i akebakken med ungene og naboer, hadde det skikkelig gøy :-D . Hadde ikke helt styring med all den snøen, så det ble endel utforkjøringer og snø laaangt innunder skidressen... ;) .

Har fått gjort alt jeg skal også: Halvtimes klesvask,

shinet sinken: kjøkkenet & badet,

lagt frem klær til i morgen,

vasket dusjen, og feide over resten av badet også når jeg var igang,

mine hotspoter er fortsatt ryddige,

og jeg kastet en bærepose med træl fra yngstguttens rom... ;)

Også har jeg satt inn masse bilder i album idag da :-D. Scrapboocing er min store hobby, og jeg tar bilder i hytt og pinevær. Men på grunn av bla. a. oppussingen så har jeg ligget veldig etter med dette. Deilig å bli kvitt bildehaugene på fotoalbumhylla! Jeg setter inn i tre album også, et til hver av barna og et til mannen og meg, så det hele tar litt tid... Særlig når jeg skal pynte og dille og sånt....

Bobeline, - ilderne deres må ha det utrolig godt så god pleie som de får! Krever tydeligvis litt stell også de små dyra... ;)

Men nå er jeg sliten og det skal bli deilig å :sove: . Håper jeg ser dere alle imorgen! God natt :) .

Gjest gjest - susann
Skrevet

God morgen alle sammen :-D

Utrolig så flinke dere er alle sammen! Jeg må innrømme at jeg fikk problemer med å følge mine egne utfordringer i går.. :ler: Jeg var på skøyteisen med ungene og storkoste meg der noen timer med kakao og full pakke. Så jeg har ikke dårlig samvittighet, jeg fikk gjort ganske mye likevel før det.

Jeg tok en halvtime med klær, vaska dusjveggene (flisene får jeg ta senere; tusen takk for gode tips ang. rengjøring! Skal teste ut dette en dag senere.)

Jeg holdt hotspot'ene rene samt kjøkkenvask osv. I tillegg kasta jeg en stor pose med barnetermoser og drikkeflasker som ikke er tette osv. Deilig å få litt bedre plass i kjøkkenskapet. Ja, jeg vaska et kjøkkenskap også. Har visst vært riktig flink likevel! :ler:

Det er ingen som har kommet med utfordringer til i dag, så jeg foreslår at vi skifter på minst en seng - eller tilsvarende rydding på et soverom.

I tillegg rydder vi bort noen klesplagg som kan gis til Fretex eller kastes.

Men som becca sier; det betyr jo ikke så mye hva vi gjør; denne tråden er mest for å gi oss selv et spark bak. Men jeg merker på meg selv at det er greit å ha noen konkrete mål for dagen, derfor disse utfordringene.

Forresten becca og malin; min mamma hadde også kreft. Det er fryktelige greier og husarbeid oppi det hele virker totalt meningsløst. Likevel tror jeg det er ekstra viktig i slike situasjoner å ha litt rutiner slik at en ikke blir sittende rett opp ned om dere forstår hva jeg mener. Håper inderlig det går bra, becca! :klem:

Malin; jeg skulle gjerne hatt deg her noen uker til å limt inn bilder! :ler: Det har jeg ikke gjort de siste 6 åra, så bildebunken er ganske så stor etterhvert... :tristbla: Men jeg blir inspirert av å høre at du er så flink, så jeg skal nok finne dem frem en dag. :)

Nei, nå må jeg sette i gang med husarbeidet. Var borte i går kveld, så jeg orka ikke shine vasker osv. så jeg har litt mer å ta igjen i dag.

Altså:

- skifte sengtøy eller tilsvarende rydding på et soverom

- minst 2 klesplagg til Fretex

- vaske 1 kjøkkenskap

- 20 min. klær

- ryddige hotspot

- rene vasker

- finne frem klær til i morgen

Ha en deilig dag alle sammen!! :vinke:

Skrevet

Hei og hopp! Her skinner sola og det letter humøret og motivasjonene masse :)

I går fikk jeg gjordt masse, til og med husarbeid :overrasket: Støvsugde og vaske gulvene nede pluss trappa/gangen oppe. Så fant vi gulvteppene som skal på rommet til lillebror og satt opp bokhylla hans, bytta gardiner (nå har han 101 dalmatiner gardiner med blå bakgrunn) I tilllegg pakket vi ut 7-8 esker med kjøkken utstyr for mamma, så hun blir nok overrasket når hun kommer i dag :) Fikk også pakket 4 esker selv.

Dagens "to do" liste:

~ Ta ned tv'n

~ Henge opp skapet over vaskemaskinen

~ Sette opp gammel pulten min på rommet til lillebror

~ Finne sengetøy til dynene til mamma og lillebror

~ Vaske opp og pakke ned glass/kopper osv som er igjen av våre ting (1 eske)

~ Pakke ned det vi ikke MÅ ha på badet (1 eske)

Og dette må være gjort til klokka halv 2..

Skrevet

I dag har jeg ikke gjort så mye. Jeg står midt mellom to bosteder nå, må flytte fra leiligheten og tilbake til bofellesskapet jeg bodde i før, og leter etter nytt bosted med en kamerat. Det siste har vist seg å være vanskeligere enn jeg trodde. Så i dag har jeg pakket ned alle sakene mine og satt eskene på lager.

Husarbeid har jeg ikke gjort, de andre har klart å vedlikeholde kjøkkenet og badet :) og det synes jeg er kjempebra.

Jeg har en følelse av at ilderne tar nesten like mye oppmerksomhet som barn. Greit nok så sover de 16 av døgnets 24 timer, men det virker ikke slik når jeg må lete huset rundt etter bilnøklene mine. Klær, og spsielt sokker er de også begeistret for. Alt som kan gjemmes, blir gjemt. På mandag skal det flytte inn to til, hun som eier de spurte så pent om det gikk greit for oss å ta imot to ildere som er på omplassering, så dette skal bli spennende. Forresten, så har vi sammen med seks ildere også vært i akebakken, og du verden; snø er moro!

Gjest gjest - susann
Skrevet

Nå er jeg trøtt som en dupp, og skal snart legge meg i ren seng på et nyvasket soverom. Det skal bli deilig!! :sove:

I dag har jeg altså skifta sengtøy og vaska soverommet, vaska et kjøkkenskap, rydda bort to svære poser med klær til fretex og tatt klesvask i en halvtime. Dette fikk jeg gjort unna litt tidlig på dagen og etterpå var jeg på isen med ungene. Det var kjempekoselig!

I kveld er nok ikke vaskene helt ryddige, jeg har også en ørliten hotspot på kjøkkenbenken og har heller ikke funnet klær til i morgen. Men jeg synes faktisk ikke det gjør noenting. Jeg er fornøyd med det jeg har fått gjort, vaskene er blitt tørket av litt tidligere og det er ikke sååå veldig mye å ta igjen i morgen.

Men i morgen er jeg klar for nye utfordringer; er det noen som har noen forslag? :)

Skrevet

Hva med å skrubbe komfyren ren innvendig og utvendig?

Den som står i bofelleskapet mitt ser ikke ut til å ha møtt børste og vann på flere år... En mer skitten komfyr skal det letes lenge etter... Så det må jeg gjøre i morgen :)

Skrevet

Hei på dere :-D ! Fikk ikke vært innom igår, hadde barn med omgangssyke, og hadde hendene fulle med dem! Men når jeg ser gårsdagens utfordring: å skifte på sengene, - ja det fikk jeg gjort opp til flere ganger :ler: ... Og vaska gulvene på barnerommene også... Og det var vel stort sett det jeg fikk gjort igår :sjenert: , bortsett fra å være på scrapbooking kurs :-D

Men nå er de heldigvis iform igjen! Og alle rutinene mine skal gjennomføres. Komfyren høres ut som en god ide Bobeline, den er ganske inngrodd den vi har også :sjenert: ....

Begynner du å se enden av flyttinga becca? Du er jo kjempeeffektiv :) ! Alle her er så flinke, og da har ikke jeg lyst til å være dårligere :ler: . Kjempemotivasjon til å komme igang å få gjort noe fornuftig... Men det er som dere sier becca og susann: husarbeid er jo ikke noe en skal ha dårlig samvittighet for, men det er greit med et spark bak!

Ha en flott dag allesammen :tommelsmil:

Gjest Gjest - susann
Skrevet

God morgen! :)

Så godt å ha deg tilbake, Malin! Omgangssyke er ingen spøk, men det var vel rett utfordring til rett dag for din del! :ler: Håper du holder deg frisk!

Bobeline; jeg er klar for å rengjøre komfyren. Det trengs virkelig her i huset!

Ellers må jeg nevne at jeg klarte ikke legge meg i går kveld før jeg hadde rydda vasken og benkene på kjøkkenet likevel. Tror denne tråden har gjort noe med meg! :ler:

I dag er vi klar for:

- 20 min. klesvask

- vaske komfyr

- holde hotspot'ene ryddige

- rene vasker på kjøkken og bad

- legge frem klær til i morgen

Ha en god dag! :rosasmil:

Gjest Gjest - susann
Skrevet

Hallo! Er det noen igjen her? :forvirret:

Eller har alle fått det så ryddig i huset sitt at dere ikke trenger mer utfordringer? :ler:

I dag må jeg støvsuge rundt om i huset så det blir dagens utfordring for meg. I morgen reiser jeg på vinterferie, så jeg prøver å få rydde mest mulig her og der i dag. Da er det så mye koseligere å komme hjem igjen.

Hvordan står det til hos dere? ;)

Skrevet

Jeg er her, jeg er her :hoppe: . Montepulciano skulle bort litt denne uka husker jeg. Flere derute?

Jo, jeg trenger utfordringer, det skal jammen være sikkert :ler: ! Idag skal jeg ta en skikkelig ryddesjau i hele leiligheten tenkte jeg. Og litt støvsuging hadde ikke gjort no' her heller ;) . I tillegg til de faste gjøremålene

30 minutter klesvask

Shine sinken: bad & kjøkken

Legge frem klær til i morgen

Holde hotspotene ryddige

Helt enig Susann, - myyye koseligere å komme hjem til et hus som ser ordentlig ut, enn et som flyter! Ha en fin vinterferie :reise: !

Eventuelle gjester: Dere er hjertelige velkommen! Hopp inn :-D !

Skrevet

God ettermiddag :-D ! Jeg holder liv i tråden mens alle er på ferie, ser det ut som :ler: . Jeg er flink idag, har gått inn for den store helgevasken med støvsuging og vasking av alle gulv :klappe: . Nå skal jeg kaste meg over badet, også skal min kjære ta kjøkkenet i kveld. Itilleg er det rutinene våre som jeg ikke har tenkt å hoppe over:

en halvtimes klesvask.

to hotspoter.

shine sinken på badet og på kjøkkenet.

legge frem klær til i morgen.

Og daaa kan jeg virkelig ta helg med god samvittighet! En :blomst: til meg :) ! Ha en fin kveld alle sammen :-D, og heng dere på!

Skrevet

Endelig tilbake igjen :) Har jobbet 13-timers vakter på jobben siden onsdag og er rimelig sliten. Og i morgen venter en 10-timers vakt. Jobber heldigvis ikke slik til vanlig, men når jeg har fri fra skolen er det fint å kunne tjene noen ekstra kroner. Og heldigvis her jeg internett tilgang på jobben slik at jeg kan følge med på alle de viktige gjøremålene :)

I morgen skal det ryddes i kontorskap og kontorskuffene :) Kommer ikke til å orke å gjøre mer en hotspotene og ilder-rydding før søndag. Dette må gjøres hver dag, og da går det greit. Men ekstra krefter til annet har jeg ikke nå, så nå venter jeg på en ny utfordring til mandag som jeg kan kose meg med :ler:

Skrevet

13-timers vakter :overrasket: ! Husker når jeg jobba slike. Heldigvis noen år siden nå! Skjønner godt at du blir sliten av de, ja :sove: ... Koselig at du orker å stikke innom Bobeline :) ! Vi får sprudle rundt her alene mens alle de andre koser seg på ferie :ler: .

Fikk gjort så mye igår at idag har jeg friii :-D, bortsett fra de vanlige rutinene:

30 minutter klesvask

shine to vasker

legge frem klær til i morgen

og rydde to hot spoter.

Og det samme i morgen, tror jeg :-D

Pønske ut en utfordring til mandag... Noen idéer Bobeline?

Gjest Gjest_Montepulciano_*
Skrevet

Hei!

Er tilbake fra vinterferie! Men tror faktisk at jeg bare må begynne på en generell opprydning/utpakking før jeg får gjort noe annet.......... Starter med å sette på vaskemaskinen, tenker jeg!

Skrevet

I dag kan utfordringen være å rense filteret i oppvaksmaskinen... Har nettopp gjort det med vår, og der var det mye rart... Her er det nemlig noen som ikke tømmer askebegrene sine før de hives inn til vask...

Ellers er ilder-rørene i taket blitt tatt ned og vasket, og rommet er støvsugd. Og den obligatoriske klesvasken er tatt :) Da gjenstår egentlig bare resten av leiligheten (i og med at det stort sett bare er jeg som vasker her)...

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet

Så flink du er, ildermor! Synes du står på masse,jeg! Dine omgivelser må jo være strålende fornøyd med alt du utretter.

Selv har jeg fått tatt generell opprydning og vasket klær idag. Okei, jeg har startet to maskiner. Gubben har stått for å henge opp :)

ellers har jeg vært litt på jobb ikveld, så jeg har ikke gjort noe fast, annet enn ålegge frem klær til minsten. men det er ihvertfall ryddet så huset kan helvaskes imorgen!

ha en fin tirsdag, folkens! :dagens-rose:

Skrevet

Hei! Har vært bort pga jeg ikke har hatt internett før i går :)

Nå er vi vel inne i den nye leiligheten, og har paket ut 2-5 esker og masse annet stash. Har 7-8 esker igjen...

Skrevet
Så flink du er, ildermor! Synes du står på masse,jeg! Dine omgivelser må jo være strålende fornøyd med alt du utretter.

Takker og bukker :) De er så fornøyd med meg at forrige helg ble jeg tatt hardt i armen og kastet ut med virkning for hele lørdagen... Jeg forstyrret noen som skulle spille dataspill :ler: Hun som eier ilderne er veldig glad for all hjelp hun kan få, men sistemann som skal spille dataspill er ikke fullt så fornøyd...

I går fikk jeg ny leilighet, og flytter inn i denne i begynnelsen av april, og det gleder jeg meg til. Da er det min tur til å stå på like hardt som becca og få den delen unnagjort :) Heldigvis er selve pakkingen unnagjort, men det å pakke ut er den vanskeligste delen, synes jeg...

Her snør det så mye at dagens utfordring for meg må bli snømåking i tillegg til det faste gjøremålene som klesvask og vasken på kjøkken og bad. Ellers tror jeg badegulvet må tas snart, men det kommer helt an på hvor mye tid jeg har til overs (og krefter) når den tid nærmer seg. Også må rommet mitt vaskes grundig (det eneste rommet ilderne ikke får gå inn i, og det morsomste rommet som de kan snike seg inn i) for der er det ikke helt bra nå. Våknet av at noen små rampetasser markerte alle klærne mine som deres eiendom :ler:

Skrevet

Forslag til dagens utfordring; vaske mikrobølgeovnen inni og utenpå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...