Gå til innhold

Utfordringstråd for husarbeide.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hei & hå!

Ellers har vi vel hatt tidligere utfordringer som:

- vaske komfyr

- vaske microen

- vaske kjøleskap

- rengjør kjøkkenvifte

- rengjør "filter" til oppvaskmaskin

- rydde sokkeskuffer

- tørke støv av tv-benken

- pusse speil

- pusse lysestake

- skrubbe badekar

- vaske gangen

- vaske kjøkkenskap (1 hver dag)

- vaske dusjvegger

- klær til fretex (minst 2 plagg)

- kaste ting vi ikke bruker på kjøkkenet

Ellers må vi huske:

- ren vask på kjøkkenet

- ren vask på badet

- 20 min. klesvask

- legge frem klær til neste dag

- ryddige hotspot (minst 2 stk.)

Forslag til utfordring på mandag: Skrubbe ren vasken på vaskerommet dersom dere har det. Noen som har forslag til alternative utfordringer?

Av hele listen, er mandags utfordring det eneste som jeg har lyst til å gi opp med en gang. Det er vaskerom her, men den vasken har gutten i huset brukt til å skylle ned alt fra saft til maling, og andre ting som ikke hører hjemme i en vask :tristbla: Skal likevel gjøre så godt jeg kan, men aldri i verden om den blir skinnende ren :tristbla:

Noen forlag til hvordan maling, olje og tektyl kan skrubbes vekk??? Har skrape, men vet ikke hvilke vaskemidler som bør brukes :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Noen forlag til hvordan maling, olje og tektyl kan skrubbes vekk??? Har skrape, men vet ikke hvilke vaskemidler som bør brukes  :sjenert:

Hvor er det du har malinge da? er det på vasken? Om det ikke er på flater som er ømfintlige så kan du bruke whitesprit...

I går tok vi å pakket ut av resten av eskene. Kjempe deilig!! Har også fått ryddet ut/ sortert tupperwere`ne. I tillegg har jeg fått inn rutine på å vaske "sink`n" og håper på å få lagt inn en rutine på å ta oppvasken hver kveld. Hadde jo vært digg stå opp til ryddig/ren kjøkken benk :sjenert: Får se om jeg ikke begynner å spare til oppvaskmaskin ;)

Gjest Gjest - susann
Skrevet

Hei Bobeline!

Ang. vasken i vaskerommet; min var også full av maling, sand, fugemasse o.l. og har stått omtrent ubrukt i flere år. Orka ikke tanken på å begynne å skrape maling osv. Men i dag har jeg gjort den ren! Den skinner! :hoppe:

Jeg brukte Jif skurekrem og en gammel oppvaskkost. Brukte håndtaket til å skrape med og resten skurte jeg vekk. Holdt på ganske lenge og brukte masse Jif og lite vann. Lykke til!!

Becca; du har vært kjempeflink!! Du får legge av litt penger hver kveld du har rydda oppvaskbenken skikkelig. På den måten får du både ryddig kjøkken til frokost samtidig som du belønner deg selv og plutselig har du nok til oppvaskmaskin!! :ler:

Nå vil jeg ut i snøen med unger og mann!! :babyjente:

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet

Søndagsrapport! :)

Spist og vært ute på tur med barna og hunden

Satt på vaskemaskin, hengt opp, brettet og lagt på plass klær (klarte tilogmed å få kastet noen slitne og lagt vekk noen fravokste!)

Ryddet soverom, bad og TVstue (inkl noen rotete hyller)

Pakket ut "koffertrester" etter vinterferien

Sittet under pledd m minstemor og strøk henne på ryggen til hun sovnet

:kose: bare å bære henne rett i seng!

Har lagt fre noe klær til imorgen, legger frem resten og vasker badevasken før jeg legger meg.

Nå kommer mannen snart hjem, så da skal vi kose vårs litt! :kline:

Gjest gjest - susann
Skrevet

Montepulciano; du har jo bare vært kjempeflink i dag også i tillegg til å være en kjempegod mor!!

Oppsummeringen min i dag: tok morgendagens utfordring litt på forskudd og fikk skrubba vasken i vaskerommet. Ellers har jeg bretta klær og pakket ut rester fra vinterferien. Har rydda og vaska et kjøkkenskap som var overfylt av tupperwarer...(hvorfor har jeg kjøpt alle disse store boksene som jeg ikke har bruk for..!?!? :grine: - de er liksom litt for fine til å kaste også..)

Kjøkkenbenken er ryddig og vasken på badet er ren...å, så flinke vi er!!! :ler:

Har forresten rydda 2 hotspoter også.

I morgen får jeg ta noen av de utfordringene jeg ikke har fått gjort; microen, komfyren eller tv-benken eller....

Føler rutinene er kommet for å bli, jeg er ikke kommet skikkelig igang med å legge frem klær om kvelden men det skal jeg nok klare etterhvert.

I morgen er vi klare til ny innsats!! :husarbeid:

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet

Veldig bra Susann!

Du er jo ordentlig på gli med faste vaner! jeg er heller ikke heeelt inne i det med klærne, men det kommer vel.... Også har jeg ikke rutine på badeservanten enda - fordi jeg ikke har vært helt med på en stund.

Det er utrolig deilig med den holdningen jeg føler at jeg har til husarbeid nå: Skikkelig fornøyd når jeg gjør noe "stort", synes det er sååå trivelig når det skinner rundt omkring til stadighet, samtidig som det ikke så fryktelig viktig heller. Om ikke det blir gjort noe en dag, så tan't pis - det kan gjøres siden. Blir uansett ikke skikkelig kaos her fordi nå har jeg så gode rutiner i bunnen. Samme med dere?

Hvordan går det med faste rutiner hos Becca, Bobeline, fruFortuna m.fl.? Er de innarbeidet?

Har lyst til å gi dere alle to tips:

- Ha en vindusnal liggende i skapet på badet. Dra av speilet etter hver dusj. da er det alltid rent og pent!

- Ha en pakke med våtservietter for baderom liggende der oxo - da er det kjempeenkelt å tørke over hver kveld eller ved behov.

Ønsker dere en strålende ukestart!

:vinke:

Skrevet

Faste rutiner er ikke helt innarbeidet enda...

Vasken på kjøkkenet er bestandig skinnende ren nå, skittentøysdunken blir tømt samme dag som det kommer nok klær til en maskin i den (og siden vi er tre skjer det fort), vasken på badet er ren mesteparten av tiden, det samme gjelder oppvaskmaskinen (har fått de andre til å skylle bort matrester og sånt). Problemet her i gården er hotspotene, siden de to andre lager nye hotspoter hele tiden. Og vi følger ikke klesrutinen heller, mesteparten av mine klær ligger i plastposer og esker :ler: Heldigvis har ilderne begynt å skjønne poenget med doene sine :)

I dag kommer rørleggeren på besøk for å skifte kran på vaskerommet, så vasken som er full av maling og annet utøy må vente med å bli rengjort til etter rørleggeren har vært her. Regner med han vil skitne den til igjen når kranen skal byttes, og da trenger jeg ikke rengjøre den akkurat nå før han kommer. Og tusen takk for alle tips om hvordan jeg skal få bort urenhetene som ligger der :)

Gjest gjest1
Skrevet

Rutiner.. hm.. fremmed ord.. *fnis* nei, det som jeg har fått innarbeidet er vaske vasken på badet hver kveld og vask av klær. Det å legge frem klær ser jeg ikke helt poenget i, siden jeg har "idiotsikker" orden i komoden/kleskapet..

I går fikk vi gjordt en del her, og i dag tror jeg vi kommer til å kjøre bort en del esker og søppel

Gjest Gjest - susann
Skrevet

Heisann!

Synes det er veldig inspirerende å lese hvordan det går hos dere! Dere er jo kjempeflinke og det høres ut som vi begynner å få faste rutiner alle sammen. Det er jo kjempebra!! Hadde det ikke vært for dere hadde ikke kjøkkenet, vasken på badet, hotspot'ene og klesvasken vært sånn under kontroll som det faktisk er hos meg nå, det er helt sikkert!!

Slet litt i kveld med å ta meg sammen for å gjøre mer enn det mest nødvendige, men tok meg kraftig sammen og vaska microen før jeg ikke orka mer for i dag. Tror det er tanken på at jeg skal innom her og oppsummere som gjør at jeg tar meg sammen likevel.

I dag har jeg gjort følgende: vaska og rydda en kjøkkenskuff, vaska microen, kommet noenlunde ajour med klesvasken, rydda kjøkkenbenken og tørka over vasken på badet. Hotspot'ene er på mystisk vis borte vekk! Mannen min har lært seg å legge regningene på plass så nå kan jeg kaste reklamen uten å samle den noen uker for å lete etter regninger innimellom... :ler:

Nå trenger vi gode tips om utfordring til i morgen!! Er vi forresten klar til å prøve oss på en ny rutine etterhvert...???

Hva er det som skriker mest etter å bli ryddet/vasket hos dere? :overrasket:

Montepulciano; supert med gode råd! Takk!

Nå er jeg spent på om noen kommer innom med utfordringer snart; så stiller jeg klar i morgen. Satser på at dere er med!! :idesmil:

Gjest gjest1
Skrevet

forslag til utfordring til i morra: vaske stekovnen :)

Skrevet
forslag til utfordring til i morra: vaske stekovnen :)

Er med å ta stekeovnen igjen, det trengs her i huset selv om det ikke er lenge siden sist. Av en eller annen grunn tror jeg det bare er jeg som vasker den :ler:

Skrevet

Hiver meg på den utfordringen.

Skal vaske den mens brødeigen står på heving.

Slenger med en annen utfordring.

- På tide å vaske all små lego og sortere dem etterpå??

Det gjorde jeg i går.

Skrevet

Det gjorde jeg i går.

Utrolig glad jeg ikke har barn nå :ler:

Gjest Gjest - susann
Skrevet

Passer kjempefint å vaske stekeovn. Fikk ikke gjort det sist det var utfordring å vaske komfyren, men i dag er jeg klar. Har akkurat satt inne en skål med halvblanding av vann og salmiakk; det skal visstnok gjøre susen - men det stinker!! :forvirret: Har varmt opp ovnen til 50 grader og venter på at den skal bli kald. Håper den blir lett å vaske da, det står hvertfall det på flasken...

:velkommen: til deg; Shea - så flott at du blir med!! Lego...du var jammen flink som fikk gjort det i går....for meg blir det et hav av arbeid - men jeg prøver og tar litt om gangen... Ingen tvil om at det trengs her i huset, god idè!!

Må få høre senere hvordan det har gått med dere i dag. :)

Skrevet
Passer kjempefint å vaske stekeovn. Fikk ikke gjort det sist det var utfordring å vaske komfyren, men i dag er jeg klar. Har akkurat satt inne en skål med halvblanding av vann og salmiakk; det skal visstnok gjøre susen - men det stinker!! :forvirret: Har varmt opp ovnen til 50 grader og venter på at den skal bli kald. Håper den blir lett å vaske da, det står hvertfall det på flasken...

Super idé, det må jeg prøve. Hadde egentlig tenkt til å bare late meg i dag, og ikke gjøre noen utfordringer, og bare holde på de faste rutinene. De to nye ilderne synes også det er morsomt å jage støvsugeren, og den ene av dem stjeler klutene mine. Nå er mikrofiberklutene mine dratt under den største og tyngste kommoden i ilderstus, så jeg får de ikke frem igjen. Kanskje den nye sjefen i stua prøver å gi meg et hint? Så da skal jeg ta komfyren i morgen, og bare slappe av i dag :)

Gjest Gjest - susann
Skrevet

Så var det tid for dagens oppsummering:

- vaska et kjøkkenskap (hvor jeg fikk kasta en haug med isbokser o.l. skrap) Nå begynner jeg virkelig å få god plass i skapene, gitt!! :) Forresten fungerer det kjempegreit for meg med et skap pr. dag. Da blir jobben gjort uten at jeg mister motet fullstendig...det tar tross alt litt tid sammen med alt det andre som skal skje i løpet av en dag.

- vaska stekeovnen. Vet ikke om den salmiakkblandingen gjorde helt susen, men jeg vaska så godt jeg kunne. Glasset ble veldig rent hvertfall. Fornøyd likevel. :)

- vaska klær. Føler at jeg er i rute med klesvasken. Deilig følelse! :)

- skinnende kjøkkenvask og ryddig kjøkkenbenk. Jeg klarer rett og slett ikke sette meg ned om kvelden lenger før kjøkkenbenken er ryddig!! Skummelt!! :ler:

- ren vask på badet. Ingen tannkremklatter. :)

Sååå fornøyd med meg selv!! :ler:

Hvordan ligger dere an?

Så var det morgendagens utfordring:

Forslag:

- rydde flasker, melkekartonger o.l. som skal leveres i retur. Andre forslag?

Lurer også på om jeg skal tørre komme med et forslag til ny rutine.......

- ta et rask overblikk i gangen hver kveld; heng opp jakker og rydd sko som flyter. Ingen vasking e.l.; kun rydding. Gangen er tross alt det første uventede gjester ser; så jeg tenkte kanskje det kunne vært lurt å innføre en rutine her...

Hva synes dere? :overrasket:

Skrevet
Problemet her i gården er hotspotene, siden de to andre lager nye hotspoter hele tiden.

Foreslår at du fjerner nye hotspots enkelt ved å forflytte dem fra fellesrom inn på de respektive syndernes egne rom (for dere har hvert deres , har jeg skjønt?) Så er det dems problem, ikke din iritasjon!

Det gjorde jeg i går.

Velkommen skal du være! Bare hyggelig at flere kommer med :-)

Så var det tid for dagens oppsummering:

- vaska et kjøkkenskap (hvor jeg fikk kasta en haug med isbokser o.l. skrap) Nå begynner jeg virkelig å få god plass i skapene, gitt!!  :)  Forresten fungerer det kjempegreit for meg med et skap pr. dag. Da blir jobben gjort uten at jeg mister motet fullstendig...det tar tross alt litt tid sammen med alt det andre som skal skje i løpet av en dag.

-Så var det morgendagens utfordring:

Forslag:

- rydde flasker, melkekartonger o.l. som skal leveres i retur. Andre forslag?

Lurer også på om jeg skal tørre komme med et forslag til ny rutine.......

- ta et rask overblikk i gangen hver kveld; heng opp jakker og rydd sko som flyter. Ingen vasking e.l.; kun rydding. Gangen er tross alt det første uventede gjester ser; så jeg tenkte kanskje det kunne vært lurt å innføre en rutine her...

Hva synes dere? :overrasket:

Vet du , det er såååå innmari morsomt at du fortsatt vasker skap for skap, bare fordi jeg en eller annen dag for 2-3 uker siden foreslo det som "fritidssyssel! :klappe: Jammen tar vi dette på alvor! :ler: Veldig bra, Susann!

Jeg har vært litt opptatt de siste dagene. (Jobber bare annenhver uke, men akkurat nå for tiden skjer det litt ekstra). Men det er ikke ille her alikevel altså!

Et par mini-hotspots, bare. benken er ren, oppvaskmaskinen nettopp ferdig.

Vaskekjelleren tom for klær, så da kan jeg vel bære ned skittentøyskurven og fortsette der.

Badevasken er ikke blitt rutine enda..... :sad: Men det kommer! Rydde gangen er en god ny rutine! Det blir enkelt, for jeg er ganske god til det allerede.

Titter innom imorgen jeg, for å få litt inspirasjon til en prodktiv dag!

klem

Gjest gjest1
Skrevet

Det å rydde gangen som rutine er et veldig bra forslag. Siden vi har så liten yttergang og ingen barn går det av seg selv (heldigvis) Men jeg ser et annet behov (men det er stor fare for at det er jeg som er ekstremt rotete på dette området da :rodme: ) det å ha det rydding på siden av senga.. *grøss* det er et sted hvor det alltid er "noe"

Ang dagen i dag; Har vært mye borte, men har rydde stua og støvsugd hele leiligheten pluss vasket/hengt opp klær.

Skrevet

Rapport fra i går.

Komfyren er vasket. Gulle ren men det er alltid et herk å vake risten og sideristene. Skure skure skure..... Det er nå i alle fall rent.

Dagens gjøremål blir da som følger

- Rydde ut gammle leker fra barnerom for å gjøre plass til alle de nyvaskede legoene som er så pent sortert i passende bokser.

- Vaske og skifte på senga på barnerommer

(minsten hjelper til for lommepenger og vi må gjøre det i dag til tross for at vi får middagsbesøk da han skal til besteforeldrene i helgen)

- Fortsette å komme gjennom den uhorvelige store mengden med skittne klær.

- Rydde og støvsuge gangene.

- Vakse gulv i yttergang

Da tror jeg kvelden min er mer så fullsatt. Håper jeg kommer gjennom hele denne listen. Kommer vel litt ann på hvor leng middagsgjestene blir på besøk.

Ja og så må jeg bake brød for det ble ikke gjort i går.

Skrevet

God formiddag!

Jeg fr så mye inspirasjon av alt dere gjør! Men det er en liten ting som det ikke virker på....... Stekeovnen! Jeg har bare IKKE mot til å gå løs på den! grøss og gru! Men jeg har gjort noe idag:

Ryddet badene og båret ned skittentøy. Sortert og satt på vaskemaskinen.

Ryddet og shinet sink, benk og bord

Tømt oppvaskmaskinen

Gnukket komfyrtoppen ren

Vasket filteret i avtrekksviften (men jeg tror den trenger en omgang til......)

Tatt skitne glasshyller ut av kjøleskapet og satt i oppv.maskinen. (Wow! ;) )

Det går sakte, men det går........ :forvirret:

Neste poster på programmet er å brette/rydde bort fra tørkesnoren

Rydde gangen (mannen bygger inn garderobe. ser ikke ut).

Hotspots

Tur med hunden

og så får vi se......

Ha en riktig god dag, og keep up the good work :vinke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...