Gå til innhold

Utfordringstråd for husarbeide.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Neste lille task idag er å vanne blomster. har også tatt opp de som har overvintret i kjelleren så de kan få en gradvis tilnærming til utelivet.

Idag har jeg fått gjort en del, men har også slappet av i solen og lest og kost meg. En super dag:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Jada, visst har jeg et kott jeg bør rydde!! Perfekt oppdrag, for det kottet liker jeg ikke å åpne....innholdet kommer imot meg når døren går opp...!!! :overrasket:

Jeg har også hatt en god dag i dag, mine bad hadde aldri vært nyvasket hvis det ikke hadde vært for dere i dag!! Tusen takk for inspirasjonen!! :klem:

Klesvasken henger der den skal og nå gjenstår bare litt rydding rundt om.

Ha en herlig kveld!! :bukke:

Gjest Gjest_montepulciano_*
Skrevet

hei og hopp!

Det kottet, ja..... godt du minte meg på, for det har jeg glemt alt! men nå har jeg nettopp kommet fra hudpleie, og er i en så salig rus av velvære, så i første omgang blir det bare te og avis på sofaen her :tommel:

For øvrig er det bare litt rydding her også. Ikke mye. Bare litt innehold fra en hotspothylle som har havnet utover salongen på kjøkkenet.... OJ, det er en hot spot i den hyllen ja!!!!! Aldri tenkt over! Da tror jeg morgendagens utfordring blir å rydde en hylle :Nikke:

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Titt tei!!

I dag vil jeg begynne litt rolig med litt smårydding rundt om. Oppvaskmaskinen er i gang og jeg får se om jeg har nok klær ( :overrasket: ) til en vaskemaskinrunde også.

Håper å få tatt det kottet, og en hylle skal ryddes i morgen. (tror nok kanskje det blir en hylle på kjøkken.... ;) der har det stoppa litt opp i det siste.. :ler:

Nå føler jeg virkelig rutinene har kommet for å bli, men det jeg mangler oversikt på nå er handling og planlegging av hva vi skal ha til middag.... :tristbla:

Er det noen som har gode tips om hvordan jeg kan få noen gode rutiner på dette ved å starte litt gradvis...???

Skrevet

Hei susann!

Det er mange år siden jeg begynte med middagsplan og handleliste for 2 og 4 uker, men må innrømme at jeg ikke bruker de lenger. kanskje på tide å begynne igjen,da...... :sjenert:

Men hvis jeg finner igjen filene med alt jeg har laget i sin tid, så skal jeg si ifra så du kan få det. Greit å ha et utgangspunkt!

1 avis er lest, - one more to go! :)

Skrevet (endret)

God dag alle sammen :)

Solen skinner og det er ingen vind. Nydelig vær ute nå.

Å her sitter jeg inne på kontoret mitt å misunner ungene som er ute å leker. Jeg vil også ut......

Susann det er kjempelurt å sette opp middagsplaner. Jeg gjør det og klarer derfor å ha full kontroll på fryseren.

Sett opp en liste over hva du har i fryseren og ta kalenderen for deg.

Skriv inn på kalenderen hva du tenker for den enkelte dag og stryk av / korriger kalenderen for hver dag som er gått.

Ha alltid noe lettvint på lur i tilfelle det du planlegger ikke funker en dag du får dårlig tid.

Setter alltid * på de dagene som ikke blir utført som planlagt så kan jeg gå gjennom måneden som gikk og vite hva som er igjen i fryseren. På listen over innhold i fryseren føyer du til det du eventuelt kjøper å putter i den i løpen av måneden.

Handler pålegg, melk og div hver 7- 10 dag for med middagsplanlegging så er det lettvint. Sparte ca 2000,- i måneden på å slutte å handle hver / hver 2 dag. Roligere ettermiddager blir det også når en vet at en slipper å dra å handle etter jobb.

Ikke bare sparer en penger men det blir også en mer variert og sunnere kost.

Når det gjelder gjøremål fullførte jeg listen min i går og i tillegg :

- Monterte, skøtet på ledninger og stiftet opp to ledninger til lamper hos min pappa.

- 2 maskiner med klær.

Så det eneste jeg skal gjøre i dag er

- å legge på plass 4 maskiner med klær i kveld og kose meg med gjestene mine som kommer om 1,5time med flybussen.

Ønsker dere en fin dag alle sammen.

:smilyblomst:

Endret av Shea
Gjest kristin81
Skrevet

Hei. Beklager at jeg har sviktet en stund. har vært så sliten i det siste, masse som har skjedd. så jeg har ikke orket å tenke på husarbeid, rutinene som var begynt å bli så bra innarbeidet har også gått til dunders. Har bare gjort det mest nødvendige.

skal ta meg sammen å begynne på igjen i dag. Men skal prøve å ikke sette så store mål.

I dag skal jeg: Vaske klær 20 minutter

Ta en hot spots på kontoret

Vaske badet

Vaske kjøkkenvasken

Støvsuge

Dessuten skal jeg gå ut i solen og kose meg. Viktig det også.

Skal komme igjen med rapport senere. Trenger noen som pusher meg litt, det innser jeg.

Skrevet

Heia Kristin

Kjempelurt å ikke ta for store mål. Bedre å ha mindre men overkommelige mål for dag bygger du deg selv opp i stenden for å få dårlig samvittighet for det du ikke rakk.

Kos deg i solen. Det er god medisin når en har hatt det tungt.

Ingen tar skiten fra deg. Den er det i morgen også.

Vi er her og backer opp hverandre alle sammen og jeg er lik deg trenger også noen som pusher meg.

Skrevet

hei, hva eeer dette for noe?????? :overrasket: Sol, sol og sol????!!! her snør det digre filler idag!!!! var så klar for vår jeg, nå.... :grine:

har hatt flere dårlige perioder selv, jeg, men det er da man må passe på å ikke stresse med det. Fordi husarbeid er LANGT FRA det viktigste! Vi tar det når lysten melder seg.

men da er det kjempefint at dere kommer tilbake for litt samarbeid! Dre er kjempeflinke, shea og kristin! Gjestene dine kommer til å få det strålende hos deg shea!

Og kristin; kanksje du ikke skal begynne med sååå mye idag? Foreslår at du tar hotspot,klaesvask og sinken. Også tar du enten støvsuging ELLER vasker badene etterpå - dersom du har lyst og ork! babysteps, vettu! ;)

Jeg er ferdig med avisene mine, har drukket god te og spist lunsj, så nå vurderer jeg å begynne på kottet mitt før susann kommer og sier at hun er ferdig med sitt! :ler:

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Shea og kristin; så godt å høre fra dere igjen!!

Monte; må innrømme at det kottet ikke er påbegynt enda, håpte vel kanskje noen liksom bare glemte det litt ut... :ler: Men NÅ skal jeg gå løs på det!!

Tok forresten med meg en hel hotspot ut i solen jeg og rigga meg til....så kom skyene og kulden og det var bare å tusle inn igjen... :tristbla:

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Shea og monte; jeg glemte å takke for gode råd ang. middagsplanlegging. Har ikke tid til å studere så nøye akkurat nå hva dere har skrevet, men kommer tilbake i kveld.

JEG ER FERDIG MED KOTTET!!! Jabadabaduuuu!!!! Stor klem til deg monte; :blomst: Dette skapet har irritert meg i månedsvis (for ikke å si år..) og så var det så raskt ferdig ryddet!! Dette kottet er ved ytterinngangen og inneholdt altså alt fra skisko, grillkol, stjerneskudd ( :overrasket: ), fotballsko, badminton, redningsvester, blomstergjødsel, vinterdresser, regnklær osv.osv. Fikk kasta en hel haug i skrotsamlingen min. Deilig!!

Nå har jeg hengt opp klær, satt på ny maskin og tida er inne for oppvaskmaskinen før jeg må ut og kjøre på unger.

"Snakkes" senere!!

Gjest montepu
Skrevet
oppvaskmaskinen før jeg må ut og kjøre på unger.

nei, vettu hva, susann, nå må du skjerpe deg!!!! Greit at du er sinna på kottet og solen som forsvant, men ikke la det gå utover barna!!!!

:kjempesinna:

hahaaaaa!! Måtte bare :ler::ler::ler:

Så flott at du tok kottte alikevel! jeg har tatt mitt også. Dvs, jeg har kastet masse og satt inn noen nye hyller der som jeg fikk stablet ting pent i. men jeg er ikke ferdig med all detaljrydding av alle de andre hyllene der inne. DEt var mer jobb enn jeg trodde..... Men det ser fint ut og jeg har blitt kvitt mye! Dette kottete r i stuen i 2.etg og er et "reservelager" for spill, leker og klær/sko som ikke har plass på barnerom og i klessakp. pensko, bilbane, bøker, 4 årganger av gjørdetselv mm....... og en bærepose med dukker i nasjonaldrakter som jeg samlet på som liten :klø:

Nå skal jeg hvile litt igjen før jeg må på et møte. kanskje jeg tar en hotspot med meg foran tv'n til Lost ikveld :)

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Monte; dette kaller jeg mobbing på arbeidsplassen!! :sur:

Ok da, tok den... :ler::ler:

Men nå må jeg løpe, løpe.....å solen skinner!!!

Gjest montepu
Skrevet
Monte; dette kaller jeg mobbing på arbeidsplassen!! :sur:

Ok da, tok den... :ler:  :ler:

Men nå må jeg løpe, løpe.....å solen skinner!!!

Jaaaa, løøøøp! Men ikke løp på unger!!!! ;)

Nå er det endelig sol igjenher også! Hurraaaa!

ha en fortsatt strålende dag alle sammen!

Gjest kristin81
Skrevet

At ting noen ganger kan være så vanskelig å få gjort skjønner jeg ikke altså. Montepu: du hadde rett i at jeg satt litt for store mål. Har fått støvsugd hvertfall. Og for være glad for det. Nå får jeg snart besøk, så jeg får ikke gjort så mye mer i dag. Må vaske badet før de kommer, og etter det skal jeg være fornøyd med at jeg har gjort to ting i dag.

I morgen skal jeg lage meg tre små mål, så skal jeg se om jeg sakte men sikkert får orden på ting igjen.

Så flink dere er som har ryddet kottene deres. Har et jeg også som burde hatt en skikkelig kasterunde. det gleder jeg meg til å få tatt over påske.

Det er hvertfall deilig med sol, nyt den alle sammen.

Christinm

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Puh - der var ungene i seng (..og ja, monte; de er like hele fortsatt!! :ler: )

Gubben er på møte og jeg ser kaos rundt i huset akkurat nå.

MEN jeg er kjempefornøyd i dag likevel, jeg! :)

Jeg fikk ikke rydda oppvasken før jeg gikk ut dørene i dag, og det ble et pes når jeg kom hjem igjen. Men sånn var det jo nesten alltid før, så da går det opp for meg hvor godt det er med rutinene på plass.

Kristin; du høres akkurat ut som meg (og sikkert mange andre her inne) - noen dager er bare alt husarbeid et ORK!! Det føles som føttene er fylle av bly og en kunne tro det var milevis å gå til vaskerommet....heldigvis er ikke alle dagene sånn. Jeg hadde sånne dager i helga og mista troen både på rutiner, hotspoter og det hele....men i dag har jeg hatt en kjempedag takket være dere her inne!!

Håper inderlig at dere kommer innom på dårlige dager også. Om vi ikke får gjort så mye noen dager betyr det jo egentlig ingenting. Men jeg går rundt i huset og oppdager hele tiden små skuffer o.l. som er ryddige pga. denne tråden og det gjør faktisk hverdagen min gladere!!

Shea; jeg tenker nok gjestene koser seg hos deg nå; hørtes deilig ut å ha litt overskudd igjen når de kommer. Flink du har vært!! Var forresten kjempelurt å skrive opp innholdet i fryseboksen; tror jeg starter med deg jeg også!! Så tar jeg det videre derfra sånn som deg.

Vel, nå bør jeg vel ta en innsats i heimen før leggetid, selv om det hadde frista mer å sette seg foran tv'en akkurat nå...lurer på om jeg skal bruke stoppeklokka; det er sånn kriseløsning for meg når det flyter litt overalt på en gang. 10 min. på hvert rom så kan jeg kanskje stå opp til et litt triveligere hjem i morgen tidlig.

I dag gleder jeg meg over et ryddig kott!! :ironi:

Ha en fin kveld alle sammen! :kose:

Gjest montepu
Skrevet

Hei dere!

Synes alle har vært kjempeflinke idag! Dere fortjener en stor :klappe: !

Imorgen kan dere rydde en hylle hver som jeg nevnte før idag. jeg skal ingenting her hjemme imorgen, for jeg skal dra og male i min brors nye hus isteden. Men det er helt ok, for dete r så fint her nå at det ikke er noe som MÅ gjøres :)

Ønsker dere alle en riktig god torsdag!

:dagens-rose:

Gjest kristin81
Skrevet

Hei.

Ikke mye liv her i dag.

Jeg har bestemt meg for bare å ha tre små mål i dag. skulle jeg plutselig få energi til å gjøre noe utover det blir det en bonus.

Mine mål:

-rydde kjøkken/vaske vasken

-vaske en maskin med klær

-rydde litt på soverommet vårt (det ser ikke ut)

Hva driver dere med da?

Ha en fin dag. Kristin81

Skrevet

Heia

Jeg har beskjedene mål i dag jeg også ettersom gjestene mine er kommet.

- Skal bare gjøre det vanlige etter middag vedr. opprydding.

- Om iveren er helt på topp skal jeg rydde i litt papirer også når de andre ser på Tv eller er ute.

Påskemodusen har begynt å komme og jeg er mye til etters på jobb så all energi går med der.

Ha en fortsatt fin dag alle sammen.:)

Gjest Gjest_Susann_*
Skrevet

Heisann!

Jeg vil i likhet med dere sette små mål i dag. Da er det så deilig når vi ser at vi klarer å oppfylle dem!!

Eneste jeg har som mål utenom vanlig rydding og klesvask er å rydde en hylle som montepulciano hadde som forslag til dagens utfordring. Det må jeg klare, selv om dagen i dag er veldig travel med kjøring AV unger ( :ler: ) hit og dit i dag.

Nå er jeg klar for:

- klesvask, 20 min

- rydde oppvasken

- rydde benk og vask på badet

- rydde en hylle

Da møtes vi her senere i dag. Avtale? :reise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...