Gå til innhold

Blir bv automatisk kontaktet om man går til fastlegen med alkoholproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg vil ha hjelp, har du lest hi?

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Har du tenkt å gå til fastlegen nå da som du har fått svar på det du lurer på?

Anonymkode: 2e568...8e8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du tenkt å gå til fastlegen nå da som du har fått svar på det du lurer på?

Anonymkode: 2e568...8e8

Denne tråden var ikke akkurat oppløftende. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Denne tråden var ikke akkurat oppløftende. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Så du skal bare finne på unnskyldninger for å ikke dra? 

 

Anonymkode: 2e568...8e8

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker av erfaring her. 
søsteren min gikk til lege for å få hjelp. Legen koblet inn barnevernet og førerkortet ble beslaglagt. PET-testen viste egentlig kun moderat forhøyet bruk og hele familien ble splittet fort. Er det rart folk ikke ber om hjelp ? Det syns ikke jeg. 
 

MEN for barnas skyld, bør dere raskt finne en måte å deale med dette på. Fort 

Anonymkode: e9374...961

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Denne tråden var ikke akkurat oppløftende. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Hva hadde du egentlig forventet? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Snakker av erfaring her. 
søsteren min gikk til lege for å få hjelp. Legen koblet inn barnevernet og førerkortet ble beslaglagt. PET-testen viste egentlig kun moderat forhøyet bruk og hele familien ble splittet fort. Er det rart folk ikke ber om hjelp ? Det syns ikke jeg. 
 

MEN for barnas skyld, bør dere raskt finne en måte å deale med dette på. Fort 

Anonymkode: e9374...961

Hva da splittet? 

Om de kunne vise til null forbruk på kommende peth tester, vil det være null problem ifh til førerkort og BV?

Anonymkode: eda3c...8ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du mulighet til å gå privat? Finn privat behandler. Krev taushetserklæring. 

Da slipper du å miste førerkort, selv om du aldri har fyllekjørt.

Se på alle drapene som skjer. Hvorfor ber ikke folk som sliter om hjelp? Dette har jeg tenkt på siste tiden etter alle tragediene. Kan det være fordi det blir mer rabalder og konsekvenser, enn hva hjelp man får?

Anonymkode: aa0de...7f8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg vil ha hjelp, har du lest hi?

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Har lest at du ikke vil til legen å fortelle dette fordi at du redd for barnevernet. Barnevernet er der for å passe på barn som har foreldre som deg TS. Det er ikke noe farlig.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du mulighet til å gå privat? Finn privat behandler. Krev taushetserklæring. 

Da slipper du å miste førerkort, selv om du aldri har fyllekjørt.

Se på alle drapene som skjer. Hvorfor ber ikke folk som sliter om hjelp? Dette har jeg tenkt på siste tiden etter alle tragediene. Kan det være fordi det blir mer rabalder og konsekvenser, enn hva hjelp man får?

Anonymkode: aa0de...7f8

Private behandlere har også meldeplikt.

Anonymkode: 1ec2a...531

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Denne tråden var ikke akkurat oppløftende. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Kjenner jeg er mest bekymra for barna dine , som vokser opp med alkoholiserte foreldre , som frykter barnevernet MER enn å fokusere på  hva som  er barnas  beste ( edru foreldre ) . 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.13):

Nja, selv private klinikker har liten suksessrate på sikt. Jeg ønsker medikamentell behandling (gjerne i tillegg til terapi). I tillegg kan vi ikke begge legge oss inn samtidig, vi har barn som må tas vare på. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Hvor mye teller dette argumentet når dere på død og liv må drikke? Hva gjør du den dagen dere ikke klarer begrense dere eller det skjer noe fryktelig? Hva tenker du om barna som vokser opp med alkoholikere som foreldre? Jeg synes det er nitrist, og får vondt av barna deres. 

Anonymkode: 8e4a0...79f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.26):

Nei. Det er ekstremt uvanlig. 

Fastleger melder generelt svært sjelden noe som helst til barnevernet.

Anonymkode: 70fe2...280

Det er min erfaring også. Fastlegen er opptatt av god tillit og veier opp sin taushetsplikt vs meldingsplikten. I dette tilfellet har h*n ikke meldingsplikt med mindre h*n har bevis for omsorgssvikt. Ts trenger ikke gå i detaljer og velger selv hva hun vil fortelle. Legen kan derimot ha ønske om å avlegge urinprøver ifm den medisinske behandlingen. Følger da foreldre ikke opp behandlingen, er det mer sannsynlig at bv kan kobles inn.

Eksen min har en sønn han han 50-50 fordeling sammen med sin andre eks. Han ble pilleavhengig og får hjelp ifm det. Han går regelmessig for å ta urinprøver. Ingen tiltak utenom det. Ingen har kontaktet barnevernet her såvidt jeg vet. Jeg har fortsatt litt kontakt med sønnen og han har røpt for meg at faren fortsatt er ganske ruset innimellom, men han er livredd bv sier han. Så det er tydelig at noen har skremt ham med det. 

Anonymkode: 9e2f5...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør moderatorer komme på banen og stenge tråden, evt også varsle politi. Det er åpenbart en psyk person med rusproblemer som skriver her. Måten ts svarer på tyder på høyt og ukontrollert alkoholforbruk (avvikende og aggressive svar, mer redd for egne ubeleiligheter enn barnas velferd osv), og dette bør ikke vi sitte her og diskutere. Ts har fått svar på spørsmålet sitt og det hjelper ikke å diskutere med rusmisbrukere på dette viset. 

Anonymkode: 35409...7f7

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/27/2024 at 6:02 PM, AnonymBruker said:

Selvsagt lar jeg det stoppe meg! De kobles ikke inn om vi ikke selv sier fra. Vi drikker kun hjemme, er aldri synlig beruset utenfor husets vegger. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Men er barna hjemme når dere drikker?.. 

Anonymkode: 75fc4...d47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men er barna hjemme når dere drikker?.. 

Anonymkode: 75fc4...d47

Virker slik. De er aldri synlig beruset utenfor hjemmet, men innen for huset 4 vegger med barna sine.

Anonymkode: eda3c...8ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (20 minutter siden):

Kjenner jeg er mest bekymra for barna dine , som vokser opp med alkoholiserte foreldre , som frykter barnevernet MER enn å fokusere på  hva som  er barnas  beste ( edru foreldre ) . 

Hun ønsker jo det beste for barnet når hun ønsker å ta i mot hjelp. Det er god grunn til å være skeptisk til bv i mange situasjoner og man vet aldri hvem man støter på der. Mange av dem misbruker makten sin grovt. En pensjonert barnevernskonsulent har til og med skrevet bok om det.

https://fontene.no/nyheter/solfrid-jobbet-40-ar-i-barnevernet-na-har-hun-skrevet-bok-om-det-hun-mener-er-en-grotesk-utvikling-6.47.872621.82c0dab29a

Anonymkode: 9e2f5...bc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun ønsker jo det beste for barnet når hun ønsker å ta i mot hjelp. Det er god grunn til å være skeptisk til bv i mange situasjoner og man vet aldri hvem man støter på der. Mange av dem misbruker makten sin grovt. En pensjonert barnevernskonsulent har til og med skrevet bok om det.

https://fontene.no/nyheter/solfrid-jobbet-40-ar-i-barnevernet-na-har-hun-skrevet-bok-om-det-hun-mener-er-en-grotesk-utvikling-6.47.872621.82c0dab29a

Anonymkode: 9e2f5...bc9

Det er ikke en god grunn til å være skeptisk til barnevernet. De er der for å hjelpe barn. Såklart finnes det folk som gjør feil. Det gjør det i alle yrker. Mange i politiet misbruker også makten sin,men vi trenger de fordet. Generelt sett så er barnevernet der for å være om barn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/27/2024 at 6:38 PM, AnonymBruker said:

Det er vel to sider av dette. Man kan like gjerne si «er det riktig at barn skal måtte leve med foreldre med rusproblematikk fordi systemet behandler foreldrene med fordømming slik at foreldrene ikke tør å søke hjelp?» 

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Barns rett til en trygg oppvekst må prioriteres over foreldres rett til å ikke føle på skam. Jeg er redd du kommer til å droppe hele planen av frykt for barnevernet, ts. Derfor spiller det åpenbart ingen rolle hva vi her inne mener om moralen til deg og din mann, som jeg kunne sagt mye om. Hva med å underdrive situasjonen til legen? Si at du har LYST til å drikke mye men ikke gjør det? Legg problemet frem på en slik måte at det fremstår som du prøver å være i forkant av å være full foran barna dine. Hvis det er den eneste måten du er villig til å søke hjelp får det bli sånn. Stakkars barn.

Anonymkode: 75fc4...d47

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.15):

Hvis man går til privat lege (typ Volvat) vil de også kunne varsle bv? 

Anonymkode: de60a...814

Helsepersonell har varslingsplikt  til Barnevernet uavhengig om de er ansatt av Volvat eller kommunen i disse tilfellene

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/fellesdel-opplysningsplikt/opplysningsplikt-helsepersonell-skal-melde-fra-til-barnevernet-nar-vilkarene-for-opplysningsplikten-er-oppfylt

 

Uansett så er det en merkelig holdning av TS å la seg stoppe av evt varsel til Barnevernet. Det er ikke sånn at de kommer og tar barna med en eneste gang (med mindre det ikke er snakk om grov omsorgssvikt, overgrep og lignende) 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/27/2024 at 6:52 PM, AnonymBruker said:

Nei, man får medikamentell behandling for det psykiske også... Feks beroligende pga abstinenser i form av angst og urolighet. 

Anonymkode: 1ec2a...531

Det er ikke vanlig å gi beroligende rusmidler til rusmisbrukere med barn, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...