Gå til innhold

Blir bv automatisk kontaktet om man går til fastlegen med alkoholproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, som en hjelp til å slutte. Tenk hvor mye enklere det er å slutte når suget er borte! 
 

suksessraten er mye høyere enn for de som kun skal satse på viljestyrken. 

ts

Anonymkode: de60a...814

Du har fortsatt misforstått veldig mye. Du sier at AA forventet totaltavhold med en gang, hvor har du denne feilinformasjonen fra? Ingen i AA slutter med viljestyrke, det brukes en tilpasset mentaliseringsteknikk. 
Sug er ikke et stort problem, det er behovet for flukt som oppstår når livet blir vanskelig å man ikke kan bedøve seg, da trenger man støtte og ringingen teknikker for å komme seg igjennom. 
Du viser stor motvilje når det er snakk om AA, kun negative ting blir nevnt, de som ikke ønsker å slutte å drikke har denne holdningen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Alt dette er bedre enn alkohol. Går gladelig på Naltrexone hele livet for å slippe det. Det er ikke hauger av folk som har sultet og tørstet i hjel på dette, man kan finne seg rutiner, selv om man ikke kjenner suget. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Du overdriver voldsomt dette suget, det er virkelig ikke slik at de som drikker er underlagt et mektig sug, det er et behov for flukt som oppstår fordi man har angst. Dette kan man fint stå i. 
Du kan ikke hoppe over øvelsene du må igjennom for å takle å stå i følelsene dine uten å bedøve de. For hver gang du har stått i vonde følelser jo flinkere blir du. 
Avhengighet er en følelsesykdom. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hei Ts. Jeg leser gjennom trådene her nå og skjønner faktisk følelsen din av fordømmelse litt. Jeg er pårørende selv og jeg dømmer ikke.
Du har kommet et skritt videre med åpne deg opp her. Hvordan tenker du selv strategien din med psykolog og medisin skal hjelpe? Jeg sier ikke at det ikke gjør det, folk har ulike metoder. Selve forståelsen av alkoholisme er derimot viktig her for både de som gir råd og de med et problem ellers blir det nettopp slik. Et nettverk for deg Ts, hadde gjort kanskje underverk. Det kan jo virke som du gjerne vil vite om de psykologiske prosessene og en psykolog alene har dessverre mindre greie på dette. Selv dps rus og psykatri vil ha deg 45 min en gang i uka. Det setter ikke store ting i bevegelse, men for noen har det kanskje effekt sammen med flere ting som en del av et tverrfaglig team med fastlege og evt behandling. 

En gruppe derimot har 10x effekt. 
Om du får psykolog så vil dette si en gang i uka ca. Ved en gruppe og en mentor kan du få mye mer. Det finnes på nett også, men den virkelige effekten er ved oppmøte og god oppfølging. En lege er ikke feil start, det kan være helt rett i ditt tilfelle. Det kan være din start. 


I denne tråden skulle jeg ønske det kun var de som har opplevd rus som svarte. Om det er pårørende eller de som har vært gjennom det selv. Selv de som jobber med rus, men ikke har erfart hva dette innebærer bør være ydmyke å trå litt forsiktig. Det er så mye skam som ligger i er skjult misbruk og det må vi ikke trigge. Da kommer enda mer forsvar opp.
 Vi må snakke sant, men ikke dømme hva en annen person er i gjennom. Å presse noen til erkjennelse funker ikke. 

 

Anonymkode: f8333...767

Jeg tror ikke fiendtligheten fra folk i kommentarfeltet kommer fordi ts har et alkoholproblem og barn i hus. Heller ikke det at hun er redd for barnevernet. Det er det mange som er. Det som er provoserende er hvordan TS svarer, og at hun ikke på noe som helst tidspunkt har nevnt barna sine eller at hun ønsker det beste for dem. Jeg tror tråden hadde tatt en annen retning dersom TS fremstod som et bedre menneske.

Anonymkode: 75fc4...d47

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dere så stygge med ts egentlig? Er det for å føle dere bedre så er det vel mer nyttig å gå en tur eller noe? 

Jeg er selv avholds og mener at barn og alkohol hører ikke sammen. Men oppførselen deres øker jo ikke akkurat sjansen for at hun søker hjelp.

Anonymkode: c35e8...dca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke fiendtligheten fra folk i kommentarfeltet kommer fordi ts har et alkoholproblem og barn i hus. Heller ikke det at hun er redd for barnevernet. Det er det mange som er. Det som er provoserende er hvordan TS svarer, og at hun ikke på noe som helst tidspunkt har nevnt barna sine eller at hun ønsker det beste for dem. Jeg tror tråden hadde tatt en annen retning dersom TS fremstod som et bedre menneske.

Anonymkode: 75fc4...d47

Jeg ser noe annet enn du ser. Hvis du er åpen og ikke dømmende så vil heller ikke personen trenge å forvare seg. Nå er fornektelse en del av prosessen og for dessverre noen noe de aldri kommer ut av. Jeg ser ts ikke er sånn. Hun er åpen om hjelp, men beskytter seg her på forumet. 

Anonymkode: f8333...767

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 17.51):

Lurer litt på om jeg skal tørre. Vi strever begge to med alkoholinntaket, men tenker det er best om vi evt. går en og en med litt mellomrom til hver vår lege? Blir bv. Automatisk koblet på? 

Anonymkode: de60a...814

Om dere begge har et alkoholinntak som påvirker deres omsorgsevne, så håper jeg jo virkelig at dere selv er interessert i hjelp?

Dere burde jo selv kontakte barnevernet. De kan være til veldig god hjelp for dere ved å få dere inn i et behandlingsforløp for deres alkoholmisbruk.

Du mener ikke seriøst at barna skal lide under deres alkoholmisbruk fordi dere er «redd for barnevernet»?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.02):

Selvsagt lar jeg det stoppe meg! De kobles ikke inn om vi ikke selv sier fra. Vi drikker kun hjemme, er aldri synlig beruset utenfor husets vegger. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Som jo er enda værre.

Dere vet at dere har et problem. Dere skjuler det bevisst.

Du burde selv kontakte barnevernet. Da kan de raskt sette inn hjelpetiltak.

Vil du heller at barna dine skal lide under deres skjulte alkoholmisbruk, en å få hjelp?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.10):

Hvis dere har råd til det, ville jeg anbefalt og sjekke inn på privat behandlingsklinikk. Det koster nesten 150.000kr, men de har taushetsplikt. Melder ikke fra til barnevern, eller fastlege osv mtp førerkort.

 

Anonymkode: 09965...06f

Jøss.

Kam du vise meg dokumentasjon som viser at private behandlingsinstitusjoner er fritatt meldeplikt ved mistanke om omsorgssvikt?

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.13):

Nja, selv private klinikker har liten suksessrate på sikt. Jeg ønsker medikamentell behandling (gjerne i tillegg til terapi). I tillegg kan vi ikke begge legge oss inn samtidig, vi har barn som må tas vare på. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Nettop. Derfor kontakter dere selv barnevernet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg tror ikke fiendtligheten fra folk i kommentarfeltet kommer fordi ts har et alkoholproblem og barn i hus. Heller ikke det at hun er redd for barnevernet. Det er det mange som er. Det som er provoserende er hvordan TS svarer, og at hun ikke på noe som helst tidspunkt har nevnt barna sine eller at hun ønsker det beste for dem. Jeg tror tråden hadde tatt en annen retning dersom TS fremstod som et bedre menneske.

Anonymkode: 75fc4...d47

Og da går du ut i fra at jeg driter i de? Uansett hva jeg svarer i denne tråden er jeg et jævelig menneske som mishandler ungene mine og burde vært glad om BV tok de. Ingenting godt kommer ut av om jeg nevner barna mine i en slik tråd. Det er en klassisk tap tap situasjon. Da får du heller gå ut i fra at jeg ikke ønsker det beste for mine barn. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg ser noe annet enn du ser. Hvis du er åpen og ikke dømmende så vil heller ikke personen trenge å forvare seg. Nå er fornektelse en del av prosessen og for dessverre noen noe de aldri kommer ut av. Jeg ser ts ikke er sånn. Hun er åpen om hjelp, men beskytter seg her på forumet. 

Anonymkode: f8333...767

Yep, akkurat dette! Jeg er absolutt åpen for hjelp.

 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (18 timer siden):

Riktig. En alkoholiker kan aldri få et normalt forhold til alkohol igjen. Det er enten alt eller ingenting. Fakta.

Ikke helt enig. Var sammen med en alkoholiker i mange år. Han kuttet all alkohol i 11 år, tar seg nå en drink en sjelden gang. Gjort dette i mange år nå,for så bare å legge den vekk i mange uker/mnd.

Anonymkode: eca6c...7b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke helt enig. Var sammen med en alkoholiker i mange år. Han kuttet all alkohol i 11 år, tar seg nå en drink en sjelden gang. Gjort dette i mange år nå,for så bare å legge den vekk i mange uker/mnd.

Anonymkode: eca6c...7b9

Det tilhører sjeldenhetene, og bør ikke trekkes fram som et eksempel. 

Det finnes alltids de få promillene som klarer det, men statistikken sier at de er veldig mindretall.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og da går du ut i fra at jeg driter i de? Uansett hva jeg svarer i denne tråden er jeg et jævelig menneske som mishandler ungene mine og burde vært glad om BV tok de. Ingenting godt kommer ut av om jeg nevner barna mine i en slik tråd. Det er en klassisk tap tap situasjon. Da får du heller gå ut i fra at jeg ikke ønsker det beste for mine barn. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Jeg tror absolutt du ønsker det beste for dine barn. 100%

Jeg tror også du har noen tanker som ikke samsvarer med å faktisk gjøre det beste for dine barn.

Jeg tror også du har en oppfatning av hva barnevernet er og gjør, som ikke samsvarer med virkeligheten.

Det er ikke slik at barnevernet kommer å henter barna dine fordi dere har et alkoholproblem. Men det er mange støttetiltak de kan iverksette som kan hjelpe dere å gi bedre omsorg.

Eneste som gjør dette til en «tap tap situasjon» er at dere har et alkoholproblem dere ikke søker hjelp for, fordi dere er redd barnevernet.

Til tross for dine beste intensjoner, så tar du valg som skader dine barn. 
 

Dette er et klassisk «veien til helvete er brolagt med gode intensjoner» tilfelle.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Og da går du ut i fra at jeg driter i de? Uansett hva jeg svarer i denne tråden er jeg et jævelig menneske som mishandler ungene mine og burde vært glad om BV tok de. Ingenting godt kommer ut av om jeg nevner barna mine i en slik tråd. Det er en klassisk tap tap situasjon. Da får du heller gå ut i fra at jeg ikke ønsker det beste for mine barn. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Du gir jo ikke folk mulighet til å tro noe annet, så. 

Anonymkode: 75fc4...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Flere med egne erfaringer som har svart. 

Anonymkode: d213a...c9d

Jeg har egenerfaring men ts overser konsekvent alt jeg skriver. Har kun fått svar som viser at ts ikke kjenner AA overhode pga de feilaktige påstandene som kommer. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

got2go skrev (4 timer siden):

Det tilhører sjeldenhetene, og bør ikke trekkes fram som et eksempel. 

Det finnes alltids de få promillene som klarer det, men statistikken sier at de er veldig mindretall.

Uansett hvilken historie folk forteller så er avhengighet progressivt enten man inntar alkohol eller ikke. Det å holde ut eller å la være å drikke er ikke noe problem for en alkoholiker, problemet er at det er umulig å vite når det går galt. Å det går til slutt galt uten at den som drikker skjønner det sjøl, det er jo det som er så farlig med dette. Plutselig sitter man i gjørma der rusen styrer livet… 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.48):

Nei, vi trenger ikke det, men det er jo ikke sikkert fastlegen er enig. 
 

Ts

Anonymkode: de60a...814

Jo dere gjør jo det. 

Du beviser stadig at dere kun tenker på dere selv og ikke barna. Så du vil heller at barna skal bli ødelagt enn å skaffe hjelp? 

Ja, det er typisk alkoholikere det. Meg selv og meg selv og meg selv. Ikke hendte til å ha barn vet du! 

 

Anonymkode: cc278...379

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (8 minutter siden):

Uansett hvilken historie folk forteller så er avhengighet progressivt enten man inntar alkohol eller ikke. Det å holde ut eller å la være å drikke er ikke noe problem for en alkoholiker, problemet er at det er umulig å vite når det går galt. Å det går til slutt galt uten at den som drikker skjønner det sjøl, det er jo det som er så farlig med dette. Plutselig sitter man i gjørma der rusen styrer livet… 

 

Og så havner dem slik som ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.38):

Det er vel to sider av dette. Man kan like gjerne si «er det riktig at barn skal måtte leve med foreldre med rusproblematikk fordi systemet behandler foreldrene med fordømming slik at foreldrene ikke tør å søke hjelp?» 

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Nei der er bare en side. 

Den siden du står på har avhengigheten din skapt.

Snu det til det normale som er " er det riktig at barn måtte leve med foreldre med rusproblematikk fordi foreldrene ikke ønsker barnevern eller hjelp til å slutte å drikke for barnas skyld" 

Anonymkode: cc278...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...