Gå til innhold

Blir bv automatisk kontaktet om man går til fastlegen med alkoholproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Største problemet her er vel nettopp langtidsbruk.  Det er jo ikke bare alkoholsug som forsvinner. Jeg vet om flere som mistet sug etter vann (altså de ble tørste men hadde ikke lengre et sug for å slukke tørsten. 

Miste sug på mat, suget til å opprettholde livet ved å gå på jobb osv. 

Alt vi gjør er faktisk basert på sug til en viss grad og denne medisinen demper også disse. 

 

De testet å hemme reseptorer som danner sug hos mus, og de tørstet og sultet ihjel selv med god tilgang på mat og vann. 

Anonymkode: fded6...95a

Alt dette er bedre enn alkohol. Går gladelig på Naltrexone hele livet for å slippe det. Det er ikke hauger av folk som har sultet og tørstet i hjel på dette, man kan finne seg rutiner, selv om man ikke kjenner suget. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Medisinsk behandling ER behandling😊 ingen har sagt at det er quick fix, men det er en god hjelp.  Jeg fatter ikke at noen er i mot det. Det er som å ønske seg rotfylling uten bedøvelse. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Nei. Det er at effekten er såpass liten at den ikke kan kurere alkoholisme.

Men jeg gidder ikke diskutere mer med deg, du har så og si nada peiling på hva du skriver om. Men om det gir deg en trøst så værsågod. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (2 minutter siden):

Flaut hvor lite du vet om temaet, men fremdeles slenger rundt deg med påstander som det ikke er noe hold i.

I lige måde. Her er det lite kunnskap og masse fordommer. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I lige måde. Her er det lite kunnskap og masse fordommer. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Tja, som jeg skrev tidligere. Jeg er tørrlagt selv og kan mye om dette temaet. Men du får tro hva du vil 😊

  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke du helt vet hva du snakker om. Det virker liksom så lekende lett og lalala. Her har du fått svar fra flere tørrlagte alkoholikere som vet hva de snakker om, som har kjempet seg ditt de er idag. Ingen som har vært heldige.Ta det opp med legen nå, og sett i gang. For jeg regner med at det er planen nå?

Anonymkode: eda3c...8ae

Slutt å legg ord i munnen min! Jeg har ALDRI sagt det er lett, kun at det er LETTERE. Hvorfor ikke si ja til den hjelpen som finnes? 
 

selvsagt må man jobbe med seg selv, bryte rutiner, finne ut av årsaken til avhengigheten, men denne jobben er mye verre med «suget» i tillegg. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (5 minutter siden):

Nei. Det er at effekten er såpass liten at den ikke kan kurere alkoholisme.

Men jeg gidder ikke diskutere mer med deg, du har så og si nada peiling på hva du skriver om. Men om det gir deg en trøst så værsågod. 

Du burde lese deg litt opp. Masse, masse folk har kjempegod erfaring med det. 
 

https://www.reddit.com/r/Alcoholism_Medication/s/u6GXr1YenL

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alt dette er bedre enn alkohol. Går gladelig på Naltrexone hele livet for å slippe det. Det er ikke hauger av folk som har sultet og tørstet i hjel på dette, man kan finne seg rutiner, selv om man ikke kjenner suget. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Tror ikke du får gå på slik medisin over tid. 

Og det er lett for deg å si du fint kan leve uten sug, men da vet du lite om hva som ligger bak sug og forventninger.  

Alt av glede er faktisk basert på det. Forventingen og lyst på sex er ofte bedre enn sexen i seg selv. 

Det samme gjelder gleden ved å tilbringe tid med venner, familie eller barn. Det er forventningen til å kose seg, altså suget som gir oss den største gleden og gir mest endorfiner og andre hormoner. 

Du klarer ikke late som du har disse gledene når de ikke er der, du kan ikke gjøre rutine av det heller. 

Anonymkode: fded6...95a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du burde lese deg litt opp. Masse, masse folk har kjempegod erfaring med det. 
 

https://www.reddit.com/r/Alcoholism_Medication/s/u6GXr1YenL

Anonymkode: de60a...814

Og her fra felleskatalogen:  Altså det brukes som et TILLEGGSMIDDEL til behandling, ikke som behandling alene.

Naltrexone POA Pharma brukes som en tilleggsbehandling ved alkohol-avhengighet innenfor et helhetlig behandlingsprogram som støtte ved abstinens.

 

 

Endret av got2go
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (3 minutter siden):

Og her fra felleskatalogen:  Altså det brukes som et TILLEGGSMIDDEL til behandling, ikke som behandling alene.

Naltrexone POA Pharma brukes som en tilleggsbehandling ved alkohol-avhengighet innenfor et helhetlig behandlingsprogram som støtte ved abstinens.

 

 

Ja? jeg har jo ikke sagt jeg ikke ønsker hjelp i tillegg. Tar gjerne i mot terapi. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja? jeg har jo ikke sagt jeg ikke ønsker hjelp i tillegg. Tar gjerne i mot terapi. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Men hvordan skal du det når du ikke engang tør å dra til legen?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (3 minutter siden):

Men hvordan skal du det når du ikke engang tør å dra til legen?

🙄

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva om dere begge går til hver deres privatlege og forklarer situasjonen enkelt, og ber om resept på medisin?

 

Er du klar for å aldri ikke alkohol igjen?

Jeg tror dere er så alkoholiserte at avhold må til. Også må du slutte for deg selv og barna, uavhengig av hva mannen gjør.

Anonymkode: 878d3...807

Mitt inntrykk etter å ha lest denne eviglange tråden er at TS og mannen vil slutte for sin egen del fordi drikkingen ødelegger for dem selv, og ikke fordi de ønsker å gjøre det bedre for barna sine. Så appeller om barnas beste faller på døde ører. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

🙄

 

ts

Anonymkode: de60a...814

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber innen feltet. Dersom vi kan få en pekepinn på hvor mye og hvor ofte dere drikker er det mye enklere å svare på hva legen sannsynligvis ville gjort mtp. bv. Er stor forskjell på 1-3 glass vin daglig, og det å dele en kartong. Om meldeplikten slår inn eller ikke avhenger av hvor beruset dere er, om dere er fulle samtidig og hvor ofte dere drikker 

Kan du i det minste svare på om dere er så fulle at dere har vansker med å følge opp barna? 

Anonymkode: 5c4aa...dcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg jobber innen feltet. Dersom vi kan få en pekepinn på hvor mye og hvor ofte dere drikker er det mye enklere å svare på hva legen sannsynligvis ville gjort mtp. bv. Er stor forskjell på 1-3 glass vin daglig, og det å dele en kartong. Om meldeplikten slår inn eller ikke avhenger av hvor beruset dere er, om dere er fulle samtidig og hvor ofte dere drikker 

Kan du i det minste svare på om dere er så fulle at dere har vansker med å følge opp barna? 

Anonymkode: 5c4aa...dcf

Lykke til med å få svar 😁

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, har du tenkt tanken på å ta kontakt med Bv selv og spille med åpne kort? Fortelle om utfordringene deres og om at dette er noe dere ønsker å gjøre noe med, men trenger hjelp? Kanskje BV faktisk ser at dere er omsorgsfulle voksne som ønsker å ta ansvar og ønsker det beste for barna? Det må jo være målet?

Slik du legger dette frem virker det ikke som om det er bekymringen rundt barna som er største problemet, men at dere kanskje blir avslørt eller ikke får den behandlingen DU mener er best for DEG, ikke hva profesjonelle rundt denne problematikken mener.

Jeg tenker det er viktig å realitetsorientere seg og faktisk se hva dere er i ferd med å miste. Det er bare snakk om tid, og her kan du faktisk være den voksne du er og ta ansvaret for situasjonen ved å søke hjelp hos BV slik at dere får hjelp som familie sammen. 

Anonymkode: 8e4a0...79f

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja? jeg har jo ikke sagt jeg ikke ønsker hjelp i tillegg. Tar gjerne i mot terapi. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Hei Ts. Jeg leser gjennom trådene her nå og skjønner faktisk følelsen din av fordømmelse litt. Jeg er pårørende selv og jeg dømmer ikke.
Du har kommet et skritt videre med åpne deg opp her. Hvordan tenker du selv strategien din med psykolog og medisin skal hjelpe? Jeg sier ikke at det ikke gjør det, folk har ulike metoder. Selve forståelsen av alkoholisme er derimot viktig her for både de som gir råd og de med et problem ellers blir det nettopp slik. Et nettverk for deg Ts, hadde gjort kanskje underverk. Det kan jo virke som du gjerne vil vite om de psykologiske prosessene og en psykolog alene har dessverre mindre greie på dette. Selv dps rus og psykatri vil ha deg 45 min en gang i uka. Det setter ikke store ting i bevegelse, men for noen har det kanskje effekt sammen med flere ting som en del av et tverrfaglig team med fastlege og evt behandling. 

En gruppe derimot har 10x effekt. 
Om du får psykolog så vil dette si en gang i uka ca. Ved en gruppe og en mentor kan du få mye mer. Det finnes på nett også, men den virkelige effekten er ved oppmøte og god oppfølging. En lege er ikke feil start, det kan være helt rett i ditt tilfelle. Det kan være din start. 


I denne tråden skulle jeg ønske det kun var de som har opplevd rus som svarte. Om det er pårørende eller de som har vært gjennom det selv. Selv de som jobber med rus, men ikke har erfart hva dette innebærer bør være ydmyke å trå litt forsiktig. Det er så mye skam som ligger i er skjult misbruk og det må vi ikke trigge. Da kommer enda mer forsvar opp.
 Vi må snakke sant, men ikke dømme hva en annen person er i gjennom. Å presse noen til erkjennelse funker ikke. 

 

Anonymkode: f8333...767

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei Ts. Jeg leser gjennom trådene her nå og skjønner faktisk følelsen din av fordømmelse litt. Jeg er pårørende selv og jeg dømmer ikke.
Du har kommet et skritt videre med åpne deg opp her. Hvordan tenker du selv strategien din med psykolog og medisin skal hjelpe? Jeg sier ikke at det ikke gjør det, folk har ulike metoder. Selve forståelsen av alkoholisme er derimot viktig her for både de som gir råd og de med et problem ellers blir det nettopp slik. Et nettverk for deg Ts, hadde gjort kanskje underverk. Det kan jo virke som du gjerne vil vite om de psykologiske prosessene og en psykolog alene har dessverre mindre greie på dette. Selv dps rus og psykatri vil ha deg 45 min en gang i uka. Det setter ikke store ting i bevegelse, men for noen har det kanskje effekt sammen med flere ting som en del av et tverrfaglig team med fastlege og evt behandling. 

En gruppe derimot har 10x effekt. 
Om du får psykolog så vil dette si en gang i uka ca. Ved en gruppe og en mentor kan du få mye mer. Det finnes på nett også, men den virkelige effekten er ved oppmøte og god oppfølging. En lege er ikke feil start, det kan være helt rett i ditt tilfelle. Det kan være din start. 


I denne tråden skulle jeg ønske det kun var de som har opplevd rus som svarte. Om det er pårørende eller de som har vært gjennom det selv. Selv de som jobber med rus, men ikke har erfart hva dette innebærer bør være ydmyke å trå litt forsiktig. Det er så mye skam som ligger i er skjult misbruk og det må vi ikke trigge. Da kommer enda mer forsvar opp.
 Vi må snakke sant, men ikke dømme hva en annen person er i gjennom. Å presse noen til erkjennelse funker ikke. 

 

Anonymkode: f8333...767

Hei, takk for hyggelig svar! Ja, jeg skulle også ønske kun de med relevant erfaring svarte. Jeg er veldig åpen for gruppeterapi.  Det er veldig mye skam og fordømmelse som ligger i bunn her ja, jeg var bare ikke forberedt på den massive veggen av KG mobben, men ser nå at jeg var litt naiv der. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, takk for hyggelig svar! Ja, jeg skulle også ønske kun de med relevant erfaring svarte. Jeg er veldig åpen for gruppeterapi.  Det er veldig mye skam og fordømmelse som ligger i bunn her ja, jeg var bare ikke forberedt på den massive veggen av KG mobben, men ser nå at jeg var litt naiv der. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Flere med egne erfaringer som har svart. 

Anonymkode: d213a...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Flere med egne erfaringer som har svart. 

Anonymkode: d213a...c9d

Ingen vits, ts kvervulerer uansett.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...