Gå til innhold

Blir bv automatisk kontaktet om man går til fastlegen med alkoholproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Alkohol er jo lovlig da. Litt annerledes da. 🙈🙈🙈 men du vet aldri. 

Anonymkode: 878c9...d74

Barnevernet blir jo koblet på om det er bekymring for hvordan barnet har det, ikke fordi foreldrene driver med noe ulovlig (tror f.eks ikke skattemyndighetene varsler bv om du snyter på skatten). Alkohol er lovlig, ja. Men har ødelagt barndommen for mange.

At noen faktisk søker hjelp for alkoholproblemer burde jo være til barnas beste. Vet mange er livredde for barnevernet. Men at de blir kontaktet betyr jo ikke automatisk omsorgsovertakelse. De kan jo også bidra med mye positivt for familiene.

 

Anonymkode: c506e...88f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis dere har råd til det, ville jeg anbefalt og sjekke inn på privat behandlingsklinikk. Det koster nesten 150.000kr, men de har taushetsplikt. Melder ikke fra til barnevern, eller fastlege osv mtp førerkort.

 

Anonymkode: 09965...06f

Taushetsplikten er ikke absolutt. Taushetsplikten stopper der meldeplikten starter. Om meldeplikten kommer inn i dette tilfellet, vet jeg ikke. Men tror ikke alle er klar over at taushetsplikten ikke alltid gjelder.

Anonymkode: c506e...88f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Mener helsepersonell først og fremsts skal respektere taushetsplikten. Kjenner folk med lege og sykepleierforeldre. De er psykisk voldelige mot barna sine

Anonymkode: ef704...aeb

Da håper jeg du melder i fra til barneverntjenesten!

Anonymkode: ccaed...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, veldig gjerne det, jeg tror det hadde vært helt ideelt.  Jeg tror jeg hadde fått enda bedre resultater av det. Helt ening i at det må ligge noe bak, og det kan selvsagt ikke piller hjelpe meg med.
 

Samtidig er min erfaring er at det tar vinter og vår å få en slik henvisning. + at man omentrent må være på selvmordets rand før man får henvisning til det. Jeg tørr liksom ikke å håpe på at jeg kan få psykologhjelp i tillegg. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Be fastlegen søke om en ruskonsulent til deg, konsulenten kan søke deg inn i behandling. Ruskonsulent er lavterskel 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for oppløftende svar. Har du erfaring med situasjonen? 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Jeg har jobbet femten år i oslobarnevernet.

Anonymkode: 70fe2...280

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en annen har nevnt finnes det nettsamfunn der du kan delta anonymt. Det kan vel være et forsøk verdt?

Jeg har selv hatt stort utbytte av dette. Jeg hadde et alkoholkonsum som ikke passet med å ha barn og å kjøre bil. 

tilbake til livet julie winge - Søk (bing.com)

Julie Winge sitt tilbake til livet har hentet en del fra AA. Det fungerer for meg. 

Fastleger kommer i ulike utgaver, som alle andre, og de kan se ulikt på både barnevern og medisinbruk for å ikke drikke alkohol. Går du til fastlegen må du regne med at du må oppgi mengde du dikker. Fastleger- og andre som jobber med rus- vet at det er vanlig å underrapportere. 

Jeg gikk ikke til fastlege. Som deg vurderte jeg å gå til fastlegen å be om antabus eller naltrexone.  Da jeg begynte i Tilbake til livet bestemte jeg meg for å gi det en sjanse, og vurdere et legebesøk etter hvert. Da jeg var over de tre første månedene var det ikke lenger aktuelt med medisiner mot alkoholsuget. Etter disse tre månedene satt teknikkene for å håndtere suget slik at behovet ikke var der. 

Det var redselen for at fastlegen ville melde til barnevernet og melde fra slik at jeg ble fratatt sertifikatet som gjorde at jeg ikke tok opp alkoholkonsumet med ham. I tillegg litt usikker på hva legen hadde av kunnskap om alkoholavhengighet.

Anonymkode: 23172...507

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er ikke bekymret for at barna tas ut av hjemmet, det er mer det du skisserer her jeg er bekymret for. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Ikke meg du svarte,  men hvorfor det? Dere vil slutte, PEth prøver er vel da en fin hjelp? Ruskonsulent likeså. Og psykolog? Du nevnte jo selv at du ønsker sistnevnte?

Anonymkode: d213a...c9d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å leve i skjul med alkoholmisbruk skader barna. Det skader alle som er rundt en. Selv om dere ikke skulle fyllekrangle eller slike ting, er man ikke mentalt og emosjonelt tilstede for de rundt en når man er påvirka.

Dere som har blitt avhengig tror kanskje dette selv. Det er en illusjon. Oppdikting av virkeligheten for at dere skal fortsette å drikke. Å leve i fornektelse. Likevel vet du/dere dette er feil.

Jeg er tidligere pårørende. Eksmann mistet fullstendig kontroll etter en del år med synlig moderat bruk, det viste seg å være mye mye mer. Toleransen blir jo høyere og høyere. 
I dag har han skrumplever pga misbruket. Han har problemer med hukommelse og har til tider fullstendig brist på virkeligheten. 

Han er under 45 år bare for å ha sagt det. Barnevernet ble koblet på av sykehus og ikke fastlegen i hans tilfelle. I dag har det gått så langt at han har mistet jobben, vært til behandling men droppet ut. Barnevernsmøter ukentlig. Mistet lappen. Mistet meg, hus. Han lever ennå i fornektelse pga barna hans. Han lyver for å ikke miste de, men det han ikke forstår når det har gått så langt er at flere da blir koblet på. 

Dere kommer ikke til å miste barna hvis du/dere forteller dere har et problem. 
Villighet til å gjøre noe med er problem står høyt opp på listen til både leger og barnevern.
Barnevernet gjør så klart ulikt, men i feks min eksmanns tilfelle burde han ikke fått sett barna slik han er i dag uten tilsyn. Det får han utrolig nok ennå, men her snakker vi bare tid.

Barna er begge på utredning hos bup i dag. De har tatt skade av hans misbruk. Jeg har tatt skade av hans misbruk. 

Alkoholisme er en familiesykdom. Dere blir alle preget av det. Håper dere tør å ta i mot hjelp🥺 
 

Anonymkode: f8333...767

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke men den risikoen må dere jo bare ta.

Lykke til. Skjønner at dette ikke er enkelt. 

Anonymkode: c35e8...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vær obs på at de under «frivillig» tvang får dere til å gå med på å ta PeTh-tester i minst et halvt år. Hjelp gir de dere neppe. Bare mere stress og ydmykelsen ved å ta disse testene med jevne mellomrom. 

Anonymkode: baf15...0ce

Høres ut som en som sliter med rus selv. Ekstremt dårlig råd!! 


Det er nettopp gjennom hjelp man kan klare å komme ut av dette. Noen klarer å regulere selv, men da har man forsøkt og trenger heller ikke nevne til fastlegen.  
Ts klarer nok ikke dette. Jeg tipper de har forsøkt å trappe seg selv ned eller slutte flere ganger. 
Om det vil si at man tar PETH prøve i blant. Hva så? Den prøven er da mye mindre nedlatende enn å ende opp med å miste barna sine? 

Anonymkode: f8333...767

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart, fortsatt ingen svar om verken alder på barna eller hvor mye som drikkes?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du svarte,  men hvorfor det? Dere vil slutte, PEth prøver er vel da en fin hjelp? Ruskonsulent likeså. Og psykolog? Du nevnte jo selv at du ønsker sistnevnte?

Anonymkode: d213a...c9d

Peth prøver er ingen hjelp kun kontroll og pressmiddel. Ruskonsulent har jeg ikke så troen på, men gjerne psykolog.

 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Peth prøver er ingen hjelp kun kontroll og pressmiddel. Ruskonsulent har jeg ikke så troen på, men gjerne psykolog.

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Hvor gamle er barna dine og hvor mye drikker dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Swoosh skrev (1 time siden):

Synes det er rart, fortsatt ingen svar om verken alder på barna eller hvor mye som drikkes?

Hvorfor i all verden skal du vite det? 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor i all verden skal du vite det? 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Hvorfor i all verden søker du etter hjelp her for å unngå barnevernet for alt i verden. Du mistenkliggjør deg selv veldig.

 

Og det er lettere for andre å komme med hjelp når man vet hvor gamle de er, og hvor alvorlig drikkeproblemet deres er-hvor mye dere konsumerer 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swoosh skrev (6 minutter siden):

Hvorfor i all verden søker du etter hjelp her for å unngå barnevernet for alt i verden. Du mistenkliggjør deg selv veldig.

 

Og det er lettere for andre å komme med hjelp når man vet hvor gamle de er, og hvor alvorlig drikkeproblemet deres er-hvor mye dere konsumerer 

Jeg søker da ikke hjelp her. Lurte på om noen hadde noen erfaringer med det. Jeg er ikke ute etter «hjelp» fra KG. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg søker da ikke hjelp her. Lurte på om noen hadde noen erfaringer med det. Jeg er ikke ute etter «hjelp» fra KG. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Erfaringer til å komme unna?

Barna dine vet garantert at det dere driver med ikke er bra eller normalt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swoosh skrev (1 minutt siden):

Erfaringer til å komme unna?

Barna dine vet garantert at det dere driver med ikke er bra eller normalt.

Erfaringer med å ha barn og gå til fastlegen son med et alkoholproblem. 
 

Du trenger ikke å fortelle meg om hva barna mine vet og ikke vet, jeg vet nok det bedre enn deg. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Erfaringer med å ha barn og gå til fastlegen son med et alkoholproblem. 
 

Du trenger ikke å fortelle meg om hva barna mine vet og ikke vet, jeg vet nok det bedre enn deg. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Man får hjelp hos legen, det eneste du må er å be om hjelpen.

 

Mest sannsynlig vet du ikke halvparten av hva de egentlig vet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swoosh skrev (Akkurat nå):

Man får hjelp hos legen, det eneste du må er å be om hjelpen.

 

Mest sannsynlig vet du ikke halvparten av hva de egentlig vet.

🙄 hvorfor svarer du her?. Du har ingen erfaring å dele. 

 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...