Gå til innhold

Blir bv automatisk kontaktet om man går til fastlegen med alkoholproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis man går til privat lege (typ Volvat) vil de også kunne varsle bv? 

Anonymkode: de60a...814

Ja, de har plikt på lik linje med offentlig dersom det foreligger bekymring om omsorgssvikt. 

Anonymkode: 29008...fbe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mener du at helsepersonell ikke bør ha meldeplikt? Sånn at barn må leve med rus, vold, omsorgssvikt etc? Er det rett ovenfor barn synes du å bli utsatt for dette? Det høres ut som at du ikke bryr deg om hva dine egne barn blir utsatt for i det hele tatt. 

Anonymkode: 73030...f80

Det er vel to sider av dette. Man kan like gjerne si «er det riktig at barn skal måtte leve med foreldre med rusproblematikk fordi systemet behandler foreldrene med fordømming slik at foreldrene ikke tør å søke hjelp?» 

 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Selvsagt lar jeg det stoppe meg! De kobles ikke inn om vi ikke selv sier fra. Vi drikker kun hjemme, er aldri synlig beruset utenfor husets vegger
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Nei, dere er bare synlig beruset foran de som kan ta absolutt mest skade av det.. 

Herlighet, bv bør kobles inn og barna bør fjernes fra dere dersom dere ikke klarer å slutte. 

Anonymkode: 1f506...e81

  • Liker 19
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, du kan tydeligvis lite om dett. Jeg/vi ønsker ikke medikamentell behandling for abstinenser, men et medikament som minsker suget (Naltrexone). Vi har ingen fysisk avhengighet.
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Abstinenser er mer enn bare fysiske... 

Anonymkode: 1ec2a...531

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig kan de bli det. Barn selv kan si ifra til en voksen, også barn som går i barnehage etter min erfaring.

Anonymkode: e41ca...555

Ja, det er mulig, men det er ikke vanlig. Det aller meste skjer i det skjulte. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel to sider av dette. Man kan like gjerne si «er det riktig at barn skal måtte leve med foreldre med rusproblematikk fordi systemet behandler foreldrene med fordømming slik at foreldrene ikke tør å søke hjelp?» 

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Nei, man kan absolutt ikke like gjerne si det. Barn har ikke rettssikkerhet og trenger barnevarnet for å ivareta deres rettigheter. De kan ikke stå opp for seg selv og da må andre stå opp for dem.

Anonymkode: 73030...f80

  • Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men TS: Dersom alt er på stell og ingen merker alkoholproblemet deres uten at dere sier det, og alt er bra med omsorgssituasjonen, hva er da farlig med at barnevernet mottar en bekymringsmelding og vurderer å åpne en undersøkelsessak?

Barnevernet er for å hjelpe barn og deres familier, de er ikke synderen her. 

  • Liker 28
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, dere er bare synlig beruset foran de som kan ta absolutt mest skade av det.. 

Herlighet, bv bør kobles inn og barna bør fjernes fra dere dersom dere ikke klarer å slutte. 

Anonymkode: 1f506...e81

Glad du ikke er min lege.

 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke automatikk i at det blir sendt vekymringsmeldong til barnevernet. Da må det foreligge bekymring om omsorgssvikt av et visst omfang. 

Og dersom det blir meldt inn bekymring så tre ger ikke det være noe " farlig:", vanligvis får man en vurdering og det blir enten lukket sak eller en rår tilbud om hjelpetiltak. 

Anonymkode: 29008...fbe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Abstinenser er mer enn bare fysiske... 

Anonymkode: 1ec2a...531

Ja, men det er kun fysiske plager man kan få medikamentell behandling for. De psykiske må man deale med på bare måter, det var poenget mitt.

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni skrev (2 minutter siden):

Men TS: Dersom alt er på stell og ingen merker alkoholproblemet deres uten at dere sier det, og alt er bra med omsorgssituasjonen, hva er da farlig med at barnevernet mottar en bekymringsmelding og vurderer å åpne en undersøkelsessak?

Barnevernet er for å hjelpe barn og deres familier, de er ikke synderen her. 

Deg om det. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er det jo problematisk overfor barna eller så er det ikke, hvis det er så trenger dere jo hjelp av bv så det er jo vinn vinn det da…

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Deg om det. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Eh nei , hun har helt rett

Anonymkode: 9995d...a2e

  • Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Deg om det. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Nei, her tenker jeg du bør ta et oppgjør med egne holdninger, om de så kommer av skam eller frykt for at barnevernet vil dere vondt. Det er ikke sikkert du i din situasjon per nå, er den beste til å vurdere hva som er merkbart og ikke av deres rusproblemer. Barnevernet er dessuten så presset på ressurser at de ikke lager seg saker ut av løse lufta. 

  • Liker 18
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (2 minutter siden):

Enten er det jo problematisk overfor barna eller så er det ikke, hvis det er så trenger dere jo hjelp av bv så det er jo vinn vinn det da…

Nei, vi trenger ikke det, men det er jo ikke sikkert fastlegen er enig. 
 

Ts

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, vi trenger ikke det, men det er jo ikke sikkert fastlegen er enig. 
 

Ts

Anonymkode: de60a...814

Hvis dere ikke trenger det og fastlegen melder, vil barnevernet isåfall henlegge saken. Så du trenger jo ikke være bekymret hvis barna ikke blir utsatt for omsorgssvikt. Hvorfor er du så redd for barnevernet? Det er mange foreldre med rusproblemer som har barna sine. De får forsterket helsestasjon og leverer rusprøver.

Anonymkode: 73030...f80

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tydelig at ingen har erfaring eller kompetanse her. Kunne like gjerne skrevet «hva syntes du personlig at burde skje med foreldre som strever med alkoholinntaket?» det spørsmålet er jeg ikke så interessert i svar på. Det har ingen verdi for meg. 
 

Hvis noen har erfaring eller kompetanse å komme med blir jeg glad, hvis ikke er jeg lite interessert i din personlige mening om hvordan ting burde være. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke alkoholforbruket deres skaper akutt fare for barnas liv og helse, er det ikke sikkert at barnevernet blir koblet inn til å begynne med. Dere blir sikkert nødt til å ta Peth blodprøve med jevne mellomrom for å sjekke alkoholbruket/nivået. Det er kun rusprøver som må tas som urin under oppsyn. Peth måler nivået i blodet over tid. Hvis dere frivillig går med på et opplegg for å få hjelp. Om barnevernet blir kontaktet kan de kreve at dere tar disse som en del av et behandlingsopplegg i samarbeid med fastlege og barnevern. 

Anonymkode: 12a67...dd1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis dere ikke trenger det og fastlegen melder, vil barnevernet isåfall henlegge saken. Så du trenger jo ikke være bekymret hvis barna ikke blir utsatt for omsorgssvikt. Hvorfor er du så redd for barnevernet? Det er mange foreldre med rusproblemer som har barna sine. De får forsterket helsestasjon og leverer rusprøver.

Anonymkode: 73030...f80

Det stoler jeg ikke på i. Det. Hele. Tatt. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det ligger en automatikk i dette. Så det vil nok avhenge av hva du forteller. 
 

Gjennom jobben min har jeg ofte sittet rundt bordet i møte med barnevernet og foreldre. Barnevernet er der for å hjelpe. Jeg tror ikke du har noe å frykte om dere skulle bli meldt. Dere kan få hjelp, veiledning og tiltak. Det er ikke akkurat som barnevernet kommer til å røske ungene deres ut av hjemme uten at det er helt krise hjemme hos dere.

Be om hjelp! Det vil uansett være formidlende om barnet selv sier ifra til noen voksne.. 

 

 

Anonymkode: 0cc5e...8ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...