Gå til innhold

Blir bv automatisk kontaktet om man går til fastlegen med alkoholproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvsagt lar jeg det stoppe meg! De kobles ikke inn om vi ikke selv sier fra. Vi drikker kun hjemme, er aldri synlig beruset utenfor husets vegger. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

For barnet/a, er jo det mye verre! Far til eldste barnet mitt er alkoholiker, og den perioden vi forsøkte å få det til å fungere var hovedregelene at han måtte i behandling og at han aldri drakk hjemme! Han fikk aldri komme hjem før han var 100 % edru. 

For en egoisme. Har dere tenkt på hvorfor det er en risiko for at bvt blir koblet på? Tror dere det er fordi andre folk ser dere fulle på byen? Det er jo ikke det som er skadelig for barna.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Tusen takk for fin kommentar. Ja, kanskje jeg ikke helt skal miste troen på psykolog (i tillegg) før jeg har prøvd. Ønsker veldig gjerne det, har bare ikke så troen. 
 

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Det skulle bare mangle - jeg blir overrasket over mentaliteten til enkelte anonyme her inne.

Jeg tenker at du kanskje ikke taper noe på å prøve? Og hvis det ikke passer for deg, kanskje vedkommende har andre forslag.

Ulike behandlinger passer for ulike mennesker, selv brukte jeg noen år på å forstå at gestaltterapi og yoga var riktigst for meg. Men hvert steg man tar gjør at man har mer kunnskap til hvordan man når målet. 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har vi prøvd 100 000 ganger. Greier det ikke, eller greier det en stund, så er vi tilbake. Har tenkt å be om resept på noe med Naltrexone, håper på en ikkedømmende fastlege.

Anonymkode: de60a...814

Gå til privat lege, som Volvat.

Anonymkode: 6b084...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Tydelig at ingen har erfaring eller kompetanse her. Kunne like gjerne skrevet «hva syntes du personlig at burde skje med foreldre som strever med alkoholinntaket?» det spørsmålet er jeg ikke så interessert i svar på. Det har ingen verdi for meg. 
 

Hvis noen har erfaring eller kompetanse å komme med blir jeg glad, hvis ikke er jeg lite interessert i din personlige mening om hvordan ting burde være. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Jeg har erfaring ang det å leve med en forelder med rusproblemer, det er ett regelrett helvete. Man vet aldri hvor man har vedkommende, kommer personen til og være blid? Kan man tulle og tøyse med vedkommende? Eller er det slik at man må gå på eggeskall rundt vedkommende og gjøre alt man kan for at vedkommende ikke skal bli sint, slik at man må gjøre ablegøyer og prøve og løfte humøret til vedkommende?

Du lyver for alle, og du lyver for deg selv! Barna dine har allerede merket misbruket, men velger og ikke si noe, fordi barn er lojale, de vil ikke (oute) foreldrene sine til noen, minst av elle utenforstående som ikke vet noe som helst om situasjonen i første omgang.

Du har 2 valg her i min mening:

1. Skaff deg hjelp før det gå så lang tid før folk vil stille spørsmål. For med en fyllik så kan det faktisk gå, mens med 2 fyllinger som drikker og gir faen i ungene sine (fordi di har jo kontroll. Kyss meg bak)

2. Eller gå til barnevernet og fortell dem som det er, du må ikke tro på alt du hører om barnevernet, ja de har gjort noen blemmer, men de er ikke der for voksne, de er der for barna som ikke kan snakke for seg selv.

Uansett hva du velger, så har nok barna fanget opp personlighetsforandringen hos dere, det kunne jeg gjøre etter 2 glas vin allerede.

Anonymkode: fea03...5f4

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de kontakter ikke BV så lenge ungene blir tatt vare på. Alkohol er lovlig rusmiddel. Hadde det vært heroin derimot så hadde de blitt koblet inn. 

Anonymkode: 4801a...375

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke meldt noe til bv da pappaen til sønnen min slet med alkoholmisbruk i hvert fall. Nå var det jo bare én av foreldrene og ikke to da, men. 

Anonymkode: 80924...594

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper du går til fastlegen TS og søker hjelp. Jeg blir bekymret når jeg leser dette.

Jeg blir bekymret når du minimerer problemet til at det bare drikkes innendørs, i tillegg til at dere begge drikker. Barna har ikke bare en omsorgsperson, men to de ikke føler seg trygge på...Og de føler seg ikke trygg innen husets fire vegger, fordi dere drikker der.

En annen ting er at du ikke vil svare på hvor mye dere drikker, antagelig fordi fordi det ikke er så uskyldig som du skal ha det til. 

Anonymkode: 2e568...8e8

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvsagt lar jeg det stoppe meg! De kobles ikke inn om vi ikke selv sier fra. Vi drikker kun hjemme, er aldri synlig beruset utenfor husets vegger. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Og det tenker du er greit for barna dine?

Om bv blir koblet inn, betyr ikke det nødvendigvis at barna blir hentet.  De kan få dra på avlasting og dere alle kan få hjelpen dere trenger til dere slutter. Hvilken hjelp dere og barna trenger er jo avhengig av hvor ille det står til.

 Jeg syntes du er svært egoistisk og ikke så smart om du tenker at ungene dine har det best med to alkoholiserte foreldre som ikke tar tak. Helt utrolig 

Anonymkode: 19080...427

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det tenker du er greit for barna dine?

Om bv blir koblet inn, betyr ikke det nødvendigvis at barna blir hentet.  De kan få dra på avlasting og dere alle kan få hjelpen dere trenger til dere slutter. Hvilken hjelp dere og barna trenger er jo avhengig av hvor ille det står til.

 Jeg syntes du er svært egoistisk og ikke så smart om du tenker at ungene dine har det best med to alkoholiserte foreldre som ikke tar tak. Helt utrolig 

Anonymkode: 19080...427

Hulsen ei som vokste opp i alkohol helvete og er preget og ødelagt pga det

Anonymkode: 19080...427

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna?

Hvor mye drikker dere/hver dag?

Hvorfor vil du ikke ha peth prøver hos lege jevnlig?

Anonymkode: eda3c...8ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ved en kommunal familieenhet som gir tverrfaglig behandling til foreldre som strever med rus og/eller psykiatri. 
 

Hva er det du lurer på, ts?

Anonymkode: 340f9...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg jobber ved en kommunal familieenhet som gir tverrfaglig behandling til foreldre som strever med rus og/eller psykiatri. 
 

Hva er det du lurer på, ts?

Anonymkode: 340f9...7e7

Det har hun jo sagt.

Anonymkode: 2c821...ec5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på barna. De bør ikke bo med alkoholikere, det er en utrygg oppvekst. Ta sjansen, få hjelp. Om bv kontaktes er det for å hjelpe barna. Å er dere gode foreldre kommer dere gjennom dette. Det er et nødvendig steg.

Lykke til 🌷

Anonymkode: fd873...651

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei de kontakter ikke BV så lenge ungene blir tatt vare på. Alkohol er lovlig rusmiddel. Hadde det vært heroin derimot så hadde de blitt koblet inn. 

Anonymkode: 4801a...375

Det er dumt da. For barn er ikke trygge i slike hjem. Det at det ikke taes tak i når det åpenbart er et problem, er en av grunnene til at andre stoffer aldri må bli lovlig. Flere barn i dårlige kår som ikke får hjelp. 

Anonymkode: fd873...651

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stort er inntak? Hvis det skjer et nødstilfelle, er dere edru nok til å kjøre barna dres til akutt hjelp? Får dere fulgt opp barna deres på alt de trenger? Står dere opp om morran og følger de opp, eller må de klare det sjøl? Opplever barna berusa foreldre som endrer personlighet?

Hvis svaret er JA på noe av dette, burde dere søke hjelp. Feks bv. Ikke fordi at dere ikke er glade i ungene deres og ikke fordi dere mister dem. Det gjør dere ikke. Men fordi INGEN barn skal oppleve utrygghet. Og med 2 foreldre som har et alkoholproblem, kan jeg nesten garantere på at de har følt utrygghet, nen de holder ut fordi de vet ikke bedre og har ikke et valg! Men det har dere. Gjør noe!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg håper du går til fastlegen TS og søker hjelp. Jeg blir bekymret når jeg leser dette.

Jeg blir bekymret når du minimerer problemet til at det bare drikkes innendørs, i tillegg til at dere begge drikker. Barna har ikke bare en omsorgsperson, men to de ikke føler seg trygge på...Og de føler seg ikke trygg innen husets fire vegger, fordi dere drikker der.

En annen ting er at du ikke vil svare på hvor mye dere drikker, antagelig fordi fordi det ikke er så uskyldig som du skal ha det til. 

Anonymkode: 2e568...8e8

Er det noe som får meg til å ikke gå så må det være den tråden her. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Er det noe som får meg til å ikke gå så må det være den tråden her. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Typisk alkoholikere , tusen unnskyldninger..

Anonymkode: 9995d...a2e

  • Liker 23
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er det noe som får meg til å ikke gå så må det være den tråden her. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Du er på et stort åpent nettforum, så du må overse for eksempel kommentarer fra dem som har vokst opp i en situasjon som hadde en annen kontekst en hva barna dine vokser opp i. 

Du har fått korrekt svar på ditt konkrete spørsmål, det er ikke noen automatikk i en bekymringsmelding til barnevernet hvis du/dere søker hjelp for deres helsemessige utfordring koblet til alkohol. 

Du har også fått det korrekte svaret at hvis legen har grunn til å tro at barnen utsettes for alvorlig omsorgssvikt, så har legen plikt å ta kontakt med barnevernet.

Nå har jeg ikke jobbet i allmennpraksis på evigheter men kan beskrive sånn omtrent hvordan jeg hadde gjort hvis du var min pasient og kom med det du presenterte i ditt HI. Jeg tolker ditt HI som at det dere strever med er at dere drikker oftere enn hva dere hadde ønsket, og da mer enn hva dere hadde ønsket. Så at du hadde sagt noe som omtrent:

"Etter pandemien så har vi havnet i en dårlig vane med daglig bruk av alkohol, det blir flere glass vin eller øl så og si hver kveld. Jeg ønsker å få hjelp med å komme tilbake til der jeg var innen pandemien, der alkohol ikke var en del av min hverdag som det er nå."

Akkurat likt med andre tilstander, så hadde vi så hatt en dialog der jeg hadde prøvd å forstå ditt helseproblem best mulig, og ettersom dette er et problem som krever en del å få gjort noe med, så hadde vi blitt enige om en plan videre. Der du innen neste besøk hadde tatt noen blodprøver.

Så hadde vi fortsatt, jeg hadde selvfølgelig lest leksa for deg om hvilke konsekvenser på kort og lang sikt alkoholforbruket ditt har hatt, og kan få, akkurat som om du hadde kommet med alvorlig overvekt. Så hadde vi laget en behandlings og oppfølgingsplan sammen. 

Til ditt spørsmål om barnevernet. Hvis jeg i løpet av denne prosessen hadde fått grunn å tro at dine barn ble utsatt for omsorgssvikt, så hadde jeg tatt opp den bekymringen med deg, og hvis omsorgssvikten var alvorlig (som er lovkravet for at jeg har plikt og lov å kontakte barnevernet) så hadde jeg fortalt at jeg kom å kontakte barnevernet. Samtidig hadde jeg informert at barnevernet kan virke skremmende, men at dem har til for å hjelpe.

Vi som samfunn ønsker at du skal ta valget å søke hjelp for din utfordring med alkohol og vi som samfunn har ikke noe å vinne på at du av frykt for barnevernet ikke søker helsehjelp. Men utsetter du nå dine barn for alvorlig omsorgssvikt, så må barna og dere få hjelp også av barnevernet så den omsorgssvikten opphører så raskt som mulig.

Mitt råd til deg, bestill time hos legen din. 

  • Liker 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mener du at helsepersonell ikke bør ha meldeplikt? Sånn at barn må leve med rus, vold, omsorgssvikt etc? Er det rett ovenfor barn synes du å bli utsatt for dette? Det høres ut som at du ikke bryr deg om hva dine egne barn blir utsatt for i det hele tatt. 

Anonymkode: 73030...f80

Mener helsepersonell først og fremsts skal respektere taushetsplikten. Kjenner folk med lege og sykepleierforeldre. De er psykisk voldelige mot barna sine

Anonymkode: ef704...aeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lurer litt på om jeg skal tørre. Vi strever begge to med alkoholinntaket, men tenker det er best om vi evt. går en og en med litt mellomrom til hver vår lege? Blir bv. Automatisk koblet på? 

Anonymkode: de60a...814

Vil tro at fastlegen er pliktig å melde fra og vil informere dere om det, men at det at dere selv oppsøker hjelp anses som positivt.

Anonymkode: acfcc...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...