Gå til innhold

Blir bv automatisk kontaktet om man går til fastlegen med alkoholproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Nja, selv private klinikker har liten suksessrate på sikt. Jeg ønsker medikamentell behandling (gjerne i tillegg til terapi). I tillegg kan vi ikke begge legge oss inn samtidig, vi har barn som må tas vare på. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Ikke for å virke dømmende, men tror du ikke at det vil bli enda tyngre med partner borte og uten avlastning? 

Helt greit at dere ikke vil involvere barneverntjenesten (har hørt mye rart via-via), men spill iallfall på nettverket deres. 

Husk at alt av helsepersonell har meldeplikt, men med mindre dere har samme fastlege vil ikke legen vite om situasjonen til den andre forelderen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alt helsepersonell uavhengig av hvor de jobber, har meldeplikt til barnevernstjenesten hvis de har grunn til å tro at et ban blir mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt.

Anonymkode: 73030...f80

Er nok mye derfor 90% aldri søker hjelp. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Håper det kommer en dag for deg, der det at barnevernet ikke blir kontaktet blir ansett som underordnet at du får hjelp med avhengigheten din. 

Anonymkode: 36fc2...4b1

Jeg håper jo ikke at avhengigheten min kommer dit, men ok…

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så høyt alkoholinntak som det virker som dere har tenker jeg at det bør meldes ja. Men at barnevernet kobles på betyr ikke at de tar barna eller at det blir skummelt eller farlig, de er jo der for å hjelpe med at barnas beste ivaretas. Så alkoholiserte foreldre er ikke barnas beste, så dette bør dere jo virkelig få hjelp med. 

Anonymkode: 35e46...8ca

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (3 minutter siden):

Ikke for å virke dømmende, men tror du ikke at det vil bli enda tyngre med partner borte og uten avlastning? 

Helt greit at dere ikke vil involvere barneverntjenesten (har hørt mye rart via-via), men spill iallfall på nettverket deres. 

Husk at alt av helsepersonell har meldeplikt, men med mindre dere har samme fastlege vil ikke legen vite om situasjonen til den andre forelderen.

Ja, det er det som er litt planen. Vi har ikke samme fastlege.

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er nok mye derfor 90% aldri søker hjelp. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Er jo åpenbart at du ikke er klar for å bli rusfri, for du har mange "gode" grunner til at du ikke søker hjelp... Dette vil enten gå så langt at barnevernet blir koblet inn, utenfor din kontroll, eller så vil barna dine ende opp med å distansere seg når de blir voksne, fordi dere har påført dem så mye vondt med deres avhengighet. Jeg jobber i helsesektoren, og det "verste" jeg har opplevd i tilfeller hvor foreldre selv søker hjelp for alkoholavhengighet, er at barnevernet ilegger krav om negative alkohol-tester tatt med blodprøver. 

Anonymkode: 1ec2a...531

  • Liker 25
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Det er ekstremt uvanlig. 

Fastleger melder generelt svært sjelden noe som helst til barnevernet.

Anonymkode: 70fe2...280

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jaja, da prioriterer du jo egen interesse, fremfor dine barn. Du velger selv å fortsette med drikking, i frykt for at barnevernet blir koblet inn, når barnevernet mest sannsynlig kun vil be om negative alkohol-tester for en viss periode.. Snakk om egoisme! Men er vel ikke noe annet å forvente fra noen som er avhengig.. Og plutselig en dag har en lærer overhørt barnet ditt snakke om den gangen mamma og pappa ble skikkelig fulle, da står du gjerne i en situasjon hvor du ikke lenger har noe som helst kontroll. Hilsen barn av rusmisbruker. 

Anonymkode: 1ec2a...531

Godt skrevet 

Anonymkode: 9995d...a2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med så høyt alkoholinntak som det virker som dere har tenker jeg at det bør meldes ja. Men at barnevernet kobles på betyr ikke at de tar barna eller at det blir skummelt eller farlig, de er jo der for å hjelpe med at barnas beste ivaretas. Så alkoholiserte foreldre er ikke barnas beste, så dette bør dere jo virkelig få hjelp med. 

Anonymkode: 35e46...8ca

Nå har jeg vel ikke skrevet ett eneste sted om hvor høyt inntaket vårt er, så det var en pussig slutning. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det håper jeg. Alkoholikere skal ikke ha noe med barn å gjøre.

Anonymkode: cd9b1...c0b

  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør evne å sette barna først. Er problemet så stort at dere trenger hjelp er dere ikke i stand til å ivareta barna på en god nok måte. Er dere fulle mens ungene er hjemme er det veldig ille, er en av dere edru så er det mindre kritisk. Det spørs hva dere gjør mot ungene. 
Hva med å be om hjelp før ungene blir mer skadet? 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er jo åpenbart at du ikke er klar for å bli rusfri, for du har mange "gode" grunner til at du ikke søker hjelp... Dette vil enten gå så langt at barnevernet blir koblet inn, utenfor din kontroll, eller så vil barna dine ende opp med å distansere seg når de blir voksne, fordi dere har påført dem så mye vondt med deres avhengighet. Jeg jobber i helsesektoren, og det "verste" jeg har opplevd i tilfeller hvor foreldre selv søker hjelp for alkoholavhengighet, er at barnevernet ilegger krav om negative alkohol-tester tatt med blodprøver. 

Anonymkode: 1ec2a...531

Det har du helt rett i. Derfor jeg ønsker medikamentell behandling, slik at jeg kan komme dit. 

Anonymkode: de60a...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Det er ekstremt uvanlig. 

Fastleger melder generelt svært sjelden noe som helst til barnevernet.

Anonymkode: 70fe2...280

Takk for oppløftende svar. Har du erfaring med situasjonen? 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå har jeg vel ikke skrevet ett eneste sted om hvor høyt inntaket vårt er, så det var en pussig slutning. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Du skriver jo selv at dere aldri er beruset utenfor hjemmet. Åpenbart er inntaket høyt nok til at dere er beruset, og høyt nok til at du ønsker medikamentell behandling for abstinenser...

Anonymkode: 1ec2a...531

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

vi har barn som må tas vare på. 

Selvinnsikt lik null? Synes så utrolig synd i barna deres, og jeg håper du skammer deg dypt og inderlig over at du skader de for livet. 

Anonymkode: d69e3...db2

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er nok mye derfor 90% aldri søker hjelp. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Mener du at helsepersonell ikke bør ha meldeplikt? Sånn at barn må leve med rus, vold, omsorgssvikt etc? Er det rett ovenfor barn synes du å bli utsatt for dette? Det høres ut som at du ikke bryr deg om hva dine egne barn blir utsatt for i det hele tatt. 

Anonymkode: 73030...f80

  • Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du skriver jo selv at dere aldri er beruset utenfor hjemmet. Åpenbart er inntaket høyt nok til at dere er beruset, og høyt nok til at du ønsker medikamentell behandling for abstinenser...

Anonymkode: 1ec2a...531

Nei, du kan tydeligvis lite om dett. Jeg/vi ønsker ikke medikamentell behandling for abstinenser, men et medikament som minsker suget (Naltrexone). Vi har ingen fysisk avhengighet.
 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå har jeg vel ikke skrevet ett eneste sted om hvor høyt inntaket vårt er, så det var en pussig slutning. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Du skisserer et forbruk som er så høyt at du ønsker medikamentell behandling. Ingen trenger behandling for lavt forbruk. 

Anonymkode: 35e46...8ca

  • Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er det som er litt planen. Vi har ikke samme fastlege.

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Da trenger ikke du å bekymre deg over det iallfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Selvsagt lar jeg det stoppe meg! De kobles ikke inn om vi ikke selv sier fra. Vi drikker kun hjemme, er aldri synlig beruset utenfor husets vegger. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Selvfølgelig kan de bli det. Barn selv kan si ifra til en voksen, også barn som går i barnehage etter min erfaring.

Anonymkode: e41ca...555

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...