Gå til innhold

Blir bv automatisk kontaktet om man går til fastlegen med alkoholproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

🙄 hvorfor svarer du her?. Du har ingen erfaring å dele. 

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Nei jeg har ingen erfaring angående å be om hjelp via legen. Men jeg har erfaring med å slutte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør også være føre var, når du skriver her inne TS. Vet om noen som tipset politiet, der de var alvorlig bekymret for barna som det ble skrevet innlegg om. Da kom politiet på døra deres, og BV ble koblet på. Når det står mellom liv og helse, kan moderatorene også tipse politiet (f.eks akutt fare for selvmord).

Jeg har også vurdert å sende tips til politiet om saker, der det er stor grunn til bekymring for at barn utsettes for vold, overgrep eller alkoholmisbruk. Folk tror de er anonyme, men det er ikke tilfelle. Politiet kan identifisere personer som har skrevet innlegg her på KG, og det med god grunn. 

Anonymkode: e41ca...555

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Lurer litt på om jeg skal tørre. Vi strever begge to med alkoholinntaket, men tenker det er best om vi evt. går en og en med litt mellomrom til hver vår lege? Blir bv. Automatisk koblet på? 

Anonymkode: de60a...814

Leger har taushetsplikt!!! 

Anonymkode: 14400...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Peth prøver er ingen hjelp kun kontroll og pressmiddel. Ruskonsulent har jeg ikke så troen på, men gjerne psykolog.

 

ts

Anonymkode: de60a...814

En psykolog kan ikke hjelpe deg med rus, du er helt på vidda i forhold til hva som er nødvendig ved alkoholmisbruk. En psykolog er en du kan gå til ETTER at du har vært rusfri i et par år, det er først når rusen er borte at dine evt psykiske skavanken kan behandles. 
En ruskonsulent kan heller ikke gjøre deg edru, men de fungerer som en støtte på veien da det å bli rusfri er krevende. De vet hva dette handler om å yter riktig hjelp. Men de kurerer deg ikke på noen måte. Barnevernet ser det som positivt hvis folk søker om ruskonsulent selv, det er å ta ansvar for barna. 
Det du trenger for å bli edru er enten deltagelse i AA/TTL, der vil du få en mentor som hjelper deg, edru kan du bli når du søker støtte der du har folk med egenerfaring. Innleggelse på klinikk er jo også er alternativ, der vil du også bli bedt om å oppsøke AA grupper. Disse gruppene er livbøyer din resten av livet ditt. 

Steg 1 er at du stepper opp å søker kontakt der du vet det er hjelp å få. 
For barna sin skyld burde du bestille en peth prøve med en gang, ønsker du at bv skal holde seg unna dere er det viktigste du kan gjøre å starte med prøvene på eget inititativ. Det er å ta ansvar for barna. Prøvene er til for tryggheten til ungen å den er ditt ansvar. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Blir bv. Automatisk koblet på? 

Nei, datamaskinen vet ikke hvordan den gjør sånt, det blir gjort manuelt av fastlegen.

Anonymkode: 8342b...d6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (1 minutt siden):

En psykolog kan ikke hjelpe deg med rus, du er helt på vidda i forhold til hva som er nødvendig ved alkoholmisbruk. En psykolog er en du kan gå til ETTER at du har vært rusfri i et par år, det er først når rusen er borte at dine evt psykiske skavanken kan behandles. 
En ruskonsulent kan heller ikke gjøre deg edru, men de fungerer som en støtte på veien da det å bli rusfri er krevende. De vet hva dette handler om å yter riktig hjelp. Men de kurerer deg ikke på noen måte. Barnevernet ser det som positivt hvis folk søker om ruskonsulent selv, det er å ta ansvar for barna. 
Det du trenger for å bli edru er enten deltagelse i AA/TTL, der vil du få en mentor som hjelper deg, edru kan du bli når du søker støtte der du har folk med egenerfaring. Innleggelse på klinikk er jo også er alternativ, der vil du også bli bedt om å oppsøke AA grupper. Disse gruppene er livbøyer din resten av livet ditt. 

Steg 1 er at du stepper opp å søker kontakt der du vet det er hjelp å få. 
For barna sin skyld burde du bestille en peth prøve med en gang, ønsker du at bv skal holde seg unna dere er det viktigste du kan gjøre å starte med prøvene på eget inititativ. Det er å ta ansvar for barna. Prøvene er til for tryggheten til ungen å den er ditt ansvar. 

Men tryggheten og barnas beste er ikke det hun vil, hun spør om erfaringer for sitt eget beste.

Anonymkode: eda3c...8ae

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Peth prøver er ingen hjelp kun kontroll og pressmiddel. Ruskonsulent har jeg ikke så troen på, men gjerne psykolog.

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Ok, så du ønsker ikke dette, men det er vel heller ikke noe å frykte, i så stor grad at du vegrer deg for å kontakte fastlegen? 

Anonymkode: d213a...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Lurer litt på om jeg skal tørre. Vi strever begge to med alkoholinntaket, men tenker det er best om vi evt. går en og en med litt mellomrom til hver vår lege? Blir bv. Automatisk koblet på? 

Anonymkode: de60a...814

Dette er omsorgssvikt. Kanskje greit at barnevernet blir involvert. 
Stakkars, stakkars traumatiserte barn.

Anonymkode: 1553b...ff2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette er omsorgssvikt. Kanskje greit at barnevernet blir involvert. 
Stakkars, stakkars traumatiserte barn.

Anonymkode: 1553b...ff2

hvordan vet du det?

Anonymkode: c35e8...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men tryggheten og barnas beste er ikke det hun vil, hun spør om erfaringer for sitt eget beste.

Anonymkode: eda3c...8ae

Joda, personen vil, det er bare vanskelig. All endring skaper frykt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (3 minutter siden):

Joda, personen vil, det er bare vanskelig. All endring skaper frykt. 

Nei det vil hun ikke. Ikke før hun innser hva det er hun holder på med og har gjort. Da er det gått ganske langt og hun må leve med dårlig samvittighet for hva hun har utsatt barna sine for.

Anonymkode: eda3c...8ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkoholikere (og rusmisbrukere) er ofte veldig egoistiske og kun opptatt av seg selv. De blir styrt av tanken om når de kan få tatt neste drink, logisk nok. Altså, ikke gode omsorgspersoner. Har tilgode å høre om en som har voks opp med avhengige foreldre si at den forelderen var en god omsorgsperson. Problemet er at den som drikker aldri/sjelden klarer å innse dette selv. Eller lyger for seg selv fordi de ikke vil tenke på det.

TS, om barnevernet griper inn for å hjelpe, så er det en grunn til det. Ganske sikker på at dere trenger hjelp.

Anonymkode: 16ffa...50f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det har vi prøvd 100 000 ganger. Greier det ikke, eller greier det en stund, så er vi tilbake. Har tenkt å be om resept på noe med Naltrexone, håper på en ikkedømmende fastlege.

Anonymkode: de60a...814

Men herregud, da. STOPP med å kjøpe alkohol, da! Så enkelt. Ikke kjøp det inn til huset. Ingen av dere. Aldri. Det får være grenser for dulling med seg selv.. «greier det ikke»…

Anonymkode: e2434...299

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Høres ut som en som sliter med rus selv. Ekstremt dårlig råd!! 


Det er nettopp gjennom hjelp man kan klare å komme ut av dette. Noen klarer å regulere selv, men da har man forsøkt og trenger heller ikke nevne til fastlegen.  
Ts klarer nok ikke dette. Jeg tipper de har forsøkt å trappe seg selv ned eller slutte flere ganger. 
Om det vil si at man tar PETH prøve i blant. Hva så? Den prøven er da mye mindre nedlatende enn å ende opp med å miste barna sine? 

Anonymkode: f8333...767

Mye rart du klarer å lese ut fra det lille jeg skrev. Hvis barnevernet stilte med en form for hjelp ja, men de tilfellene jeg vet om kom det aldri noe hjelp. Kun inngripende kontrolltiltak som hadde flere følger som kompliserte allerede vanskelige situasjoner. 

Anonymkode: baf15...0ce

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tenk på barna. De bør ikke bo med alkoholikere, det er en utrygg oppvekst. Ta sjansen, få hjelp. Om bv kontaktes er det for å hjelpe barna. Å er dere gode foreldre kommer dere gjennom dette. Det er et nødvendig steg.

Lykke til 🌷

Anonymkode: fd873...651

Man kan fint bo med barna  men familien trenger hjelp. 

Har vokst opp i hus med alkohol og vet med stor sikkerhet at om jeg hadde blitt tatt fra hjemmet ville jeg ha blitt kokko og i verste fall kriminell. Det handler om kjent og ukjent terreng. Og stabilitet hjemme var absolutt bedre enn på instutisjon. Men nå bodde jeg heller ikke i det værste hjemmet sådan. Så dette må jo vurderes individuelt 

Anonymkode: 19080...427

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Leger har taushetsplikt!!! 

Anonymkode: 14400...6d8

Leger har også meldeplikt hvis det er fare for liv og helse, eller ved mistanke om omsorgssvikt. 

Anonymkode: 1ec2a...531

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men herregud, da. STOPP med å kjøpe alkohol, da! Så enkelt. Ikke kjøp det inn til huset. Ingen av dere. Aldri. Det får være grenser for dulling med seg selv.. «greier det ikke»…

Anonymkode: e2434...299

Oi, dette kan du virkelig absolutt ingenting om! Flaut.

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette ikke er en trolletråd, håper jeg barna selv sier ifra i barnehage/skole hva som skjer hjemme, så barnevernet kontaktes den veien. 

Anonymkode: c31b6...8fe

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Om dette ikke er en trolletråd, håper jeg barna selv sier ifra i barnehage/skole hva som skjer hjemme, så barnevernet kontaktes den veien. 

Anonymkode: c31b6...8fe

Ingen fare. Alt kommer for en dag  hvor alkoholen tar overhånd enten hos ts eller mannen. Enten naboer, skole, øvrig familie eller venner reagerer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men herregud, da. STOPP med å kjøpe alkohol, da! Så enkelt. Ikke kjøp det inn til huset. Ingen av dere. Aldri. Det får være grenser for dulling med seg selv.. «greier det ikke»…

Anonymkode: e2434...299

Oi.

Tenk om det bare var så enkelt da...

Anonymkode: 4f924...426

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...