Gå til innhold

Blir bv automatisk kontaktet om man går til fastlegen med alkoholproblemer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det skjer ikke automatisk. Jeg jobber med rus og avhengighetsprobelmatikk. Vi melder ikke automatisk. Vi gjør en barnekartlegging og tar en vurdering ut i fra den. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei det vil hun ikke. Ikke før hun innser hva det er hun holder på med og har gjort. Da er det gått ganske langt og hun må leve med dårlig samvittighet for hva hun har utsatt barna sine for.

Anonymkode: eda3c...8ae

Det er gjerne sånn med alkohol… Det er veldig trist å rammer så mange.. Alikevel så er det så tabubelagt at folk ikke våger å be om hjelp. 
Jeg tror ikke folk innerst inne ønsker å drikke for mye men veien er ofte lang frem til et edruskap. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa var alkoholiker. En som ”skjulte det godt”. Jeg var faktisk tenåring før jeg forstod at han var det, og jeg har ingen dårlige minner direkte tilkoblet misbruket før jeg var 14/15 år. Med det sagt så var det mange brikker som falt på plass da jeg forstod at han var alkoholiker, og mange småkjipe og snodige situasjoner ble plutselig enklere å forstå. 

Med dette sagt så var han i perioder lite hjemme, og mamma hadde ingen rusproblemer. 
 

Nå er jeg ung voksen og pappa døde av leverkreft for ca 3 år siden, han fikk aldri møte barnebarna sine. Alkoholmisbruket hans eskalerte med årene, etterhvert som jobb og familie krevde mindre av han så drakk han mer. Han ble tilslutt en skikkelig alkoholiker som sjanglet nedover gater, fikk alkoholassosiert demens og opplevdes veldig syk. Han drakk sprit rett fra flaska foran oss, noe han aldri hadde gjort tidligere. Jeg har kun sett han drikke en øl her og der som ung. 
 

For barna, deres og fremtidens skyld.. be om hjelp❤️ Jeg hadde gitt alt for å ha en frisk pappa fortsatt i live. 

Anonymkode: 9df8d...516

  • Liker 4
  • Hjerte 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Peth prøver er ingen hjelp kun kontroll og pressmiddel. Ruskonsulent har jeg ikke så troen på, men gjerne psykolog.

 

ts

Anonymkode: de60a...814

Feil. 

Er som å si at det er ikke er nyttig å veie seg når man ønsker å gå ned i vekt. 

Ja, i noen situasjoner (som førekortsaker) har du helt rett, men for øvrig er det som å veie deg hvis du prøver å gå ned i vekt. 

Tips til deg, ikke vær så defensiv. Er helt supert at du ønsker å få hjelp, men da bør du ikke lage ulike negative fortellinger om hjelpen du kan få. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oi.

Tenk om det bare var så enkelt da...

Anonymkode: 4f924...426

Det er faktisk så enkelt. Det er viljen det går på.

Anonymkode: 8342b...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si meg enig med Andrine her. En psykolog er ikke første vei å gå for å komme ut dette. 

Anonyme møter er det beste som har skjedd meg som pårørende. Vi kjører samme prinsippene som anonyme alkoholikere. Samme de ofte kurser om på klinikker. Et møte der er som 10 psykologtimer. Du får virkelig kjørt deg mentalt. Du kan velge å ikke si noe også. Du blir lettet at du som drikker ikke er alene, du vil kjenne igjen andres historier i din, du blir IKKE DØMT, og alle har taushetsplikt😊 

 

Anonymkode: f8333...767

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En psykolog er ikke første vei å gå for å komme ut dette. 

En kommer i hvert fall ikke inn på DPS for behandling fra psykolog før en vært rusfri i 6 mnd (mener jeg det er). Da er det bra å få en ruskonsulent og evt samtalepartner fra kommunen i starten, som både kan hjelpe med alkoholen og følelser,  inkl.bakenforliggende forhold.

Anonymkode: d213a...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er faktisk så enkelt. Det er viljen det går på.

Anonymkode: 8342b...d6c

😂😂😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg var til fastlegen med å få hjelp, han meldte ikke noe til bv heller ikke noe ang førerkortet. 

Anonymkode: 0a178...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 17.51):

Lurer litt på om jeg skal tørre. Vi strever begge to med alkoholinntaket, men tenker det er best om vi evt. går en og en med litt mellomrom til hver vår lege? Blir bv. Automatisk koblet på? 

Anonymkode: de60a...814

Hvor ofte drikker dere? Helt vanlig å ha et inntak om kveldene. Men om fokuset er for mye på alkohol blir det et problem. 

Godt du ser det selv, det står det respekt av😊

Anonymkode: a2540...4bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor ofte drikker dere? Helt vanlig å ha et inntak om kveldene. Men om fokuset er for mye på alkohol blir det et problem. 

Godt du ser det selv, det står det respekt av😊

Anonymkode: a2540...4bc

Nei det er faktisk ikke «helt vanlig å ha et inntak om kveldene». Særlig ikke når man har barn. 

Anonymkode: e7e07...71d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor ofte drikker dere? Helt vanlig å ha et inntak om kveldene. Men om fokuset er for mye på alkohol blir det et problem. 

Godt du ser det selv, det står det respekt av😊

Anonymkode: a2540...4bc

Hvis man drikker hver kveld er det et problem uansett mengde. Er dessverre sånn mange blir fanget inn i sykdommen alkoholisme. For «alle» tar seg jo et glass og kvelden liksom». Eller alle gutta drikker en sixpack osv. Unnskyldningene ligger alltid der i starten. Så utvikler det seg snikende på mange og fornektelsen fortsetter inntil den dagen du tør å si at du har et problem høyt. 

Anonymkode: f8333...767

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man drikker hver kveld er det et problem uansett mengde. Er dessverre sånn mange blir fanget inn i sykdommen alkoholisme. For «alle» tar seg jo et glass og kvelden liksom». Eller alle gutta drikker en sixpack osv. Unnskyldningene ligger alltid der i starten. Så utvikler det seg snikende på mange og fornektelsen fortsetter inntil den dagen du tør å si at du har et problem høyt. 

Anonymkode: f8333...767

Hvis man MÅ ha er det et problem. Jeg kjenner flere som har ett par glass vin hver kveld, som også har barn. Hvorfor skulle kun de uten barn hatt? Barn har ikke vondt av at foreldrene har litt om kveldene så lenge de holder seg til to enheter og ikke blir synlig beruset. 

Anonymkode: a2540...4bc

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er fascinerende at man er mer opptatt av å skjule alkoholisme enn å ivareta barnas interesser. 

Folk må slutte å spille bv opp som en evig fiende. I stedetfor å dyrke negativitet og spenne buen mot dem, må man roe egoet og la seg hjelpe!

Er det én ting historier rundt omsorg og (p)syke foreldre har vist, er det at i de aller fleste tilfeller vet folk at noe skurrer, men de er for feige til å gripe inn. Noe skal man ikke vente å se an!

Ta tak i livet ditt, før andre gjør det, ts.

Be om hjelp og unn barna trygghet og stabilitet. Altfor mange har vokst opp i dysfunksjonelle hjem med øredøvende taushet. 

Et slikt par burde vite bedre og finne ut av livet på egenhånd. Jobbe på hver sin kant og finne frem noen verdier som barna kan ha nytte av. 

Det ligger uendelig mye mer kjærlighet i å la seg hjelpe enn å pynte på sannheten. 

En grevling i dress, er fortsatt en grevling. 

Endret av Tradegy
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.27):

Det håper jeg. Alkoholikere skal ikke ha noe med barn å gjøre.

Anonymkode: cd9b1...c0b

Tja, mange alkoholikere oppfører seg fint og omsorgsfull selv om de har promille, og er mye tryggere og bedre for barna enn f.eks en barneverninstitusjon. Barnas beste må komme først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor ofte drikker dere? Helt vanlig å ha et inntak om kveldene. Men om fokuset er for mye på alkohol blir det et problem. 

Godt du ser det selv, det står det respekt av😊

Anonymkode: a2540...4bc

Det spørsmålet er stilt mange ganger og ikke en eneste gang har TS svart på det. Ikke svarer hun heller på om det skjer i barnas åsyn, bare at drikkingen foregår innendørs så det er visstnok ingen som vil finne ut av det om de ikke går til fastlegen selv, fordi de ikke er synlig berusa utendørs.

Det at TS ikke vil svare på det, og er negativ til alle forslag om hjelp bortsett fra medisinering og psykolog tyder på problemet er ganske stort. 

Det bekymrer meg at de er to foreldre som sitter med alkoholproblemer. Når de er to sammen, har nok problemet blir normalisert lenge. Og barna vet nok heller ikke hvordan de skal reagere, for de ser to omsorgspersoner som drikker og tror kanskje dette er normalen? Uansett vil ingen av dem tørre å si noe til foreldrene om hvordan de opplever det, fordi det er to voksne mot barn...

Anonymkode: 2e568...8e8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må da være bedre å søke hjelp selv, enn at dette kommer frem via barna til skole/barnehage, Og når begge foreldrene drikker er det faktisk ekstra ille. Da er det ingen trygg forelder i hus. Hva om det skulle skje noe og et av barna blir syke og må på sykehus, en helt vanlig tirsdag og begge foreldrene er beruset? 

Utroli egoistisk og ikke ta tak og søke hjelp pga BV kan bli koblet inn. Jeg sjekket med min mann som jobber som fastlege om de melder inn. Det er helt avhengig av hva og hilken person. Leger leser mer mellom linjene enn det som blir fortalt, så de kan melde til BV, og de kan melde ifra så du mister førerretten for en periode. Må jo være bedre bli testet en gang pr.uke eller noe, må da være til motivasjon. Og tro det er så enkelt som en pille så er problemet løst. ER nok mer bak enn som så.

Motivasjon må være til stede, og det er det ikke her. Om barna deres ikke er motivasjon nok så er dere langt ute og kjøre

Anonymkode: 3f6d5...6cd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tanker har mannen din rundt dette da, ts?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.3.2024 den 18.02):

Selvsagt lar jeg det stoppe meg! De kobles ikke inn om vi ikke selv sier fra. Vi drikker kun hjemme, er aldri synlig beruset utenfor husets vegger. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

Du burde ikke la det stoppe deg i det hele tatt. Unner ikke du barna dine to friske foreldre?  Det er ikke bare bare å vokse opp med 2 foreldre med alkoholproblem. Det har så mye mer innvirkning på barna enn dere tror. For barna sin del søk hjelp, for barna sin del prøv å bli frisk sånn at barna kan få en god oppvekst. 

Anonymkode: ad8f7...6ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det spørsmålet er stilt mange ganger og ikke en eneste gang har TS svart på det. Ikke svarer hun heller på om det skjer i barnas åsyn, bare at drikkingen foregår innendørs så det er visstnok ingen som vil finne ut av det om de ikke går til fastlegen selv, fordi de ikke er synlig berusa utendørs.

Det at TS ikke vil svare på det, og er negativ til alle forslag om hjelp bortsett fra medisinering og psykolog tyder på problemet er ganske stort. 

Det bekymrer meg at de er to foreldre som sitter med alkoholproblemer. Når de er to sammen, har nok problemet blir normalisert lenge. Og barna vet nok heller ikke hvordan de skal reagere, for de ser to omsorgspersoner som drikker og tror kanskje dette er normalen? Uansett vil ingen av dem tørre å si noe til foreldrene om hvordan de opplever det, fordi det er to voksne mot barn...

Anonymkode: 2e568...8e8

Hvorfor skulle jeg svare på det? Jeg skylder dere ingenting. 
 

ts

Anonymkode: de60a...814

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...