Gå til innhold

Ikke få barn i godt voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde de vært yngre ville du ikke vært deg, du ville aldri blitt til.

Hvorfor ikke bare være takknemlig med at de valgte å få deg? 

Jeg mistet forresten moren min i 30-årene, av faktorer hun kunne ha gjort noe med. Ingen bitterhet, kun takknemlighet over årene vi fikk. Og ikke minst at jeg er her. 

Anonymkode: fdf71...d94

  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Men hva faen spiller det for rolle da? Foreldrene dine hadde jo ikke fått deg om de hadde begynt før. Da hadde de fått noen andre

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde de vært yngre ville du ikke vært deg, du ville aldri blitt til.

Hvorfor ikke bare være takknemlig med at de valgte å få deg? 

Jeg mistet forresten moren min i 30-årene, av faktorer hun kunne ha gjort noe med. Ingen bitterhet, kun takknemlighet over årene vi fikk. Og ikke minst at jeg er her. 

Anonymkode: fdf71...d94


Ja, hvis vi hadde hatt for eksempel tidsmaskiner, og kunne reist tilbake i tid og overtalt mine foreldre til å få barn på et tidligere tidpunkt, så hadde ikke jeg eksistert i dag. Helt riktig.

Merkelig nok var ikke det poenget mitt. Det går an å være glad og takknemlig for sine foreldre og sitt liv, og likevel ønske at en eller flere faktorer var annerledes.

Tar meg litt kaffe, jeg. (Setter pris på diskusjonen i denne tråden, for øvrig. Det gir gode perspektiver, totalt sett.)

Anonymkode: 9c4e9...d52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten - én ting til, før kaffen:

En ting jeg har lært av denne tråden - det er mange som har påpekt det samme - er hvor stor forskjell det utgjør å ha to foreldre, som begge er ressurssterke. Det er jo egentlig innlysende, men jeg har ikke reflektert over hvor mye det har å si i samspill med alder, for å si det på den måte. Mine foreldre skilte seg da jeg var ganske liten, og ingen av dem var spesielt ressurssterke, så min erfaring bærer naturligvis preg av dette også.

Klar jeg er glade i dem. Hadde jeg ikke vært det, hadde jeg nok heller ikke brydd meg om at jeg ikke får beholde dem så lenge. (Faren min er eldre enn moren min. Har ikke så mye kontakt med ham, men er glad i ham også.)

Anonymkode: 9c4e9...d52

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Mange av dere med gamle foreldre har også bekreftet det jeg sier, inkludert TS. 🙋‍♀️

Anonymkode: 90eac...d09

Men TS snakker som om dette er en sannhet for alle. Folk bør gjøre akkurat som de ønsker på dette området. 

Anonymkode: 7a766...10a

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (1 time siden):

Jeg må legge til et tankekors. Jeg er veldig pro at folk for barn når det passer og barnet er ønsket, om foreldrene da er i 20- eller 30-årene er ikke så viktig. Det er omsorgsevnen som er viktigst uansett. At foreldrene kan tilby barnet en trygg oppvekst.

MEN de snakker jo om at vi på samfunnsnivå trenger at kvinner starter tidligere med å få barn pga de lave fødselstallene.

Tenker det er viktig å ha med seg inn i debatten her vi alle heier frem oss «gamle mødre» i 30-årene. Det er viktig å legge til rette for at kvinner ønsker barn tidligere, men da ikke fordi det er så synd på barn av eldre mødre (for de har det ofte helt fint), men fordi vi trenger et samfunn som fungerer også i fremtiden.

Ja, men vel så viktig å finne ut hvorfor folk i dag stopper på 1 eller 2 barn i stedet for å få det 3. eller 4. barnet. Hvorfor har ikke folk råd/lyst/tid/krefter til å få flere?

Joa, kanskje noen av de som venter til etter 30 rekker rett og slett ikke barn nr.3+ på grunn av biologien. Men mange stopper bevisst fordi de ikke ser noen åpning i livet for det. De hadde ikke fått flere barn selv hvis de hadde starta tidligere! Det er ofte ikke det det står på.

Anonymkode: 06ff0...87b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine var spreke da de fikk meg og har holdt seg spreke etter pensjonsalder, men jeg forstår allikevel hva du mener. Tanter, onkler, mye eldre søskenbarn osv. Tror alle som har eldre foreldre har følt på det samme. Men det er vanskelig å få bar tidlig pga boligmarkedet. Jeg tjener godt, men er ikke i nærheten av å få råd til en familiebolig der jeg vokste opp. Da må jeg ut med rundt 10 millioner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mammamia1 skrev (1 time siden):

Ja og så?

Ikke noe problem. Se den jeg siterer, kommentaren min er svar til den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Men TS snakker som om dette er en sannhet for alle. Folk bør gjøre akkurat som de ønsker på dette området. 

Anonymkode: 7a766...10a

Omtrent alle prater som om ens livssyn og meninger er sannheten for alle. Det hindrer ikke resten fra å la seg, eller la være påvirkes. Burde ikke det heller.

Anonymkode: 42cfe...fd1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, men vel så viktig å finne ut hvorfor folk i dag stopper på 1 eller 2 barn i stedet for å få det 3. eller 4. barnet. Hvorfor har ikke folk råd/lyst/tid/krefter til å få flere?

Joa, kanskje noen av de som venter til etter 30 rekker rett og slett ikke barn nr.3+ på grunn av biologien. Men mange stopper bevisst fordi de ikke ser noen åpning i livet for det. De hadde ikke fått flere barn selv hvis de hadde starta tidligere! Det er ofte ikke det det står på.

Anonymkode: 06ff0...87b

Jeg var lenge usikker på om jeg ville ha barn, gikk mye frem og tilbake på det. Og som kvinne blir det mye mas og press rundt det, særlig når man er i et parforhold - altså fra folk rundt deg! 

En periode begynte jeg å si "kanskje ett," når folk spurte, for jeg trodde det ville få dem til å slutte å mase. Men neida. Da svarte de: "hvorfor bare ett?"

Så da må jeg spørre tilbake - som jeg nå også gjør her: hvorfor ikke?? 

Beklager at dette blir litt på siden av det TS tar opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (1 time siden):

Ja men det er kanskje en grunn til at dere er så tidlig ute i din familie. Et mønster eller en tradisjon på et vis, som kanskje sammenfaller med andre ting? 

Hvorfor er din mor i så dårlig form midt i 50 åra for eksempel? Har det noe med livsvalg å gjøre eller har hun kun hatt uflaks?

Når jeg sier livsvalg tenker jeg på ting som hun har mulighet til å påvirke selv, som røyking, alkoholbruk, kosthold, vekt, trim, yrke som ikke sliter deg ut,egnet bolig osv. Vi vet at helsen er bedre blant folk med god inntekt, høy utdannelse osv og dette er ofte de samme som ikke får barn når de er 19.

Hun røyker. Men det er nok ikke derfor hun er skral. Heldigvis eller uheldigvis kan vi alle bli rammet av oppbrukt kropp. Rik eller fattig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med TS, jeg er oppvokst med gamle foreldre. Min far var 50 når jeg ble født, mor 41. Har hatt gamle foreldre hele livet. Da jeg var i startfasen å etablere meg var de så gamle at jeg vegret meg for å spør om hjelp. Da jeg ble mor, var det et ork. Mine barn har ikke hatt noe forhold til de. Fra jeg var 25 ca måtte jeg trå til for å hjelpe de med hus å hjem alt fra vask til handling osv. De er begge vekk nå, så årene mine fra 30-40 brukte jeg all min fritid på sykehjem. Jeg valgte selv å bli mor i ung alder, å ja jeg vet jeg kan dø i morgen. Men jeg har fått barna mine opp å frem. Nå når de selv har kjøpt egen bolig har jeg vært der for dem, nå er jeg bestemor å løper rundt i hagen med barnebarn. Slik jeg skulle ønske min oppvekst var.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje fordi det er ikke mye som er positivt med å få barn når man er så gammel. Spesielt ikke hvis man ser dette fra barnets perspektiv...

Anonymkode: 90eac...d09

Det er nok positive og negative faktorer uansett hvilken alder man får barn...

Selv har jeg fått barn i flere ulike aldre enn de fleste, både "ung" (jeg var 21 da eldste ble født), ulike aldre midt i og seint( jeg var 49 da yngste ble født) og synes personlig det har fungert fint i alle aldre. 

De eldste barna mistet forresten faren sin da de var fra 21 og 6 år, selv om faren var bare 28 da eldste ble født...

Endret av asterix
Fjernet overflødig ord.
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rem skrev (12 minutter siden):

Hun røyker. Men det er nok ikke derfor hun er skral. Heldigvis eller uheldigvis kan vi alle bli rammet av oppbrukt kropp. Rik eller fattig.

Det er likevel sånn at mange av de som får barn tidlig er de samme som blir gamle tidlig.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, men vel så viktig å finne ut hvorfor folk i dag stopper på 1 eller 2 barn i stedet for å få det 3. eller 4. barnet. Hvorfor har ikke folk råd/lyst/tid/krefter til å få flere?

Joa, kanskje noen av de som venter til etter 30 rekker rett og slett ikke barn nr.3+ på grunn av biologien. Men mange stopper bevisst fordi de ikke ser noen åpning i livet for det. De hadde ikke fått flere barn selv hvis de hadde starta tidligere! Det er ofte ikke det det står på.

Anonymkode: 06ff0...87b

Godt poeng! 👍🏼 Er fristet til å stoppe på 1 selv, selv om det rent biologisk hadde vært mulig med fler (selv om jeg er en sånn forferdelig egoistisk gammel mor 😂)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Benytter anledningen til å ta opp en del punkter som folk har nevnt.

Ser det er flere her som tror jeg (TS her, usikker på om jeg får samme anonymkode på ulike datamaskiner) er flau, eller opphengt i foreldres alder (hva nå enn det måtte betyr).

Det er naturligvis ikke det jeg snakker om.

Ei heller påstår jeg at jeg eller andre med godt voksne foreldre har en traumatisk eller grufull oppvekst, bare på grunn av alderen til foreldrene. Og nei, naturligvis er det ikke om å gjøre å få barn når man er yngst mulig heller.

Det jeg påpeker, er at det å ha foreldre som er 40+ år eldre enn deg, oppleves annerledes enn det å ha yngre foreldre. Man må - naturligvis med unntak, folk dør jo i alle aldre - forholde seg til død og alderdom på et tidligere tidspunkt i livet, og som oftest får man mindre tid med sine foreldre og besteforeldre enn andre. Det kan vel vanskelig motsies?

Jeg har hatt en fin oppvekst, og jeg er glad i foreldrene mine. Men jeg skulle ønske de hadde vært yngre da de fikk meg. Og jeg tror mange har det på samme måten - unntak vil det alltid finnes.

Anonymkode: 9c4e9...d52

Jeg skjønner at det ikke var optimalt. Men jeg står ved poenget mitt om at det er toppen av i-landsproblemer å henge seg opp i at det ikke var optimalt. Jeg forstår at det kan være sårt og alt det der, men har det virkelig forringet din livskvalitet?

Anonymkode: b962f...446

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fru Alving skrev (25 minutter siden):

Det er likevel sånn at mange av de som får barn tidlig er de samme som blir gamle tidlig.

Jeg tror leddgikt og denslags heller er arvelig og gjenspeiler yrke enn om man fødte barn tidlig eller sent i livet. Men ja, barn sliter en ut. Derfor er det vel lurt å gjøre det når man har overskudd til det. Man blir dessverre ikke yngre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rem skrev (2 minutter siden):

Jeg tror leddgikt og denslags heller er arvelig og gjenspeiler yrke enn om man fødte barn tidlig eller sent i livet. Men ja, barn sliter en ut. Derfor er det vel lurt å gjøre det når man har overskudd til det. Man blir dessverre ikke yngre.

Noe er arvelig det er riktig. Samtidig er det ikke helt tilfeldig hva slags yrke vi ender opp med å ha. Og mange av "sliter" yrkene er det de som tidlig kommer ut i jobb som ender opp med. Og de er ofte de samme som får barn tidlig.

Tar du en lang utdanning og jobber noen år før du får barn har du gjerne ikke et yrke som typisk sliter på kroppen på samme vis.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk barn som ung (23) og det har ikke alltid vært så lett det heller. Jeg har følt på en sorg for at jeg ikke har kunnet tilby henne det som andre, litt mer voksne etablerte par med god og stabil økonomi kunne. Vi måtte flytte mye, vi bodde fortsatt på studenthybel da hun kom til. Hun har flyttet mange ganger, byttet barnehage flere ganger, vi hadde ikke råd til dyre leker som feks akebrett da hun var liten. Så det er ikke bare, bare det heller. God voksne har andre ting å tilby enn de pur unge kan, selv om jeg nå vil leve lenger enn de som kanskje var godt voksne. Men det har man jo strengt tatt heller ingen garanti for. 

Anonymkode: 6241c...986

Det er ikke noen garanti for god økonomi i 40-årene heller. Mine foreldre var over 40 da de fikk meg, hadde ikke god økonomi.

Og akebrett får man for en OK pris på finn. Jeg tipper hun synes hun hadde det helt fint, før skolealder så bryr ikke barn seg så mye om materielle goder.

image.png.7b9c09c288400b34f0e8ffb43d233621.png

Anonymkode: 62561...17b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor var over 40 da hun fikk meg, og jeg har ikke opplevd det som et problem. Foreldrene mine var nok en del eldre enn de fleste foreldrene til venner og klassekamerater, men jeg merker ikke det. Jeg ville aldri fraråder noen å få barn etter 40 hvis de kjenner seg i form til og ønsker det.

Samtidig er jeg selv glad mine ble født da jeg var i starten av 30-årene og ikke i slutten, og jeg skulle gjerne fått dem før. Det er av egoistiske årsaker. Jeg vil ha flest mulig friske og gode år i livet hvor barna mine og jeg eksisterer samtidig.

Anonymkode: ce5e1...daf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Når man velger å få barn i godt voksen alder, er det urettferdig mot barnet.

Anonymkode: 9c4e9...d52

Urettferdig - hvordan måler du rettferdighet?

Av alt som er "urettferdig" i barns liv så er nok gamle foreldre ganske langt ned på lista.  

Hvis du ikke hadde hatt gamle foreldre hadde du sikkert sutret over noe annet som er "urettferdig". 

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...