Gå til innhold

Ikke få barn i godt voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo du som er bitter, overdrevet opphengt i alder, har et merkelig syn på alder og dø kan jo foreldre og besteforeldre gjøre noe som helst. At besteforeldre dør mens man er i tenårene er heller ikke noe unormalt. 

Som med alt annet er det fordeler og ulemper med alt. Både å få barn veldig tidlig, veldig sent og alt mellom der. 
Det er dog veldig mye som er mye mer relevant og aktuelt når det kommer til å få barn enn alder. 

Så kommer det jo individuelle variasjoner. Noen passer godt til å få barn tidlig eller sent, noen passer dårlig til det. Igjen er det fordeler og ulemper oppå der igjen.

Helt merkelig påstand å komme med. 

Anonymkode: 6ff2e...004

  • Liker 20
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ikke selvsagt at man er umoden, uten utdannelse og usikker på seg selv hvis man får barn som ung. Man kan være like grønn som 40 åring som hvis man er 18. 

Jeg fikk alle mine barn (5 stk) innen jeg var 27, og da var jeg også ferdig med min høyere utdannelse, hadde eget hus sammen med samboer. 

Anonymkode: 90eac...d09

Fem barn før man fyller 27 høres ut som et mareritt for noen av oss! 

Anonymkode: 7121a...ecc

  • Liker 23
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På samme måte som at ikke alle foreldre dør skrøpelige som 80-åringer

Anonymkode: 7b04f...42a

Nei, noen dør lenge før det, og da er det ekstra dumt å ha fått barna seint. Det er ikke bare bare å miste foreldrene sine før man blir tenåring f.eks. 

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fem barn før man fyller 27 høres ut som et mareritt for noen av oss! 

Anonymkode: 7121a...ecc

Å få en etter fylte 40 hadde vært et mye større mareritt mener nå jeg ;) 

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å få en etter fylte 40 hadde vært et mye større mareritt mener nå jeg ;) 

Anonymkode: 90eac...d09

Nei, det var helt fantastisk! Men da jeg var 20-23 var jeg nærmest et barn selv, hadde overhode ikke egnet meg til å ta meg av et par-tre småbarn.

Anonymkode: 7121a...ecc

  • Liker 23
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det var helt fantastisk! Men da jeg var 20-23 var jeg nærmest et barn selv, hadde overhode ikke egnet meg til å ta meg av et par-tre småbarn.

Anonymkode: 7121a...ecc

Folk er forskjellige. Hvis jeg hadde fått barn nå etter 40 så hadde jeg gått gravid kanskje samtidig med døtrene mine. Hadde vært grusomt. 

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor var 24 da hun fikk meg og 45 da hun fikk sistemann. Hennes foreldre døde da jeg var i tenåra, begge av kreft.

Min far var et par år eldre enn mamma, han døde da jeg var 10. Begge besteforeldra hans var unde da de fikk han men de døde med få dagers mellomrom før jeg ble født.

Mitt yngste søsken er nå 25 og har begge foreldrene samt ett sett besteforeldre i live. Hun har også hatt fordelen av å ha foreldre med bedre økonomi, mer livserfaring og flere muligheter enn jeg hadde i min oppvekst.

Anonymkode: 8ac59...7ab

  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg, TS! Til syvende og sist bør man tenke på hvilke betraktninger barnet kan ha rundt det å ha gamle foreldre. For meg høres det ut som mange som får barn sent rasjonaliserer hvorfor det er greit å få barn fordi deres egne behov settes foran barnets behov. Etter mitt syn burde barn ha foreldrene sine lenge. 

Det betyr dog ikke at syntes jeg det burde bli ulovlig å få barn når man 50 akkurat. Ikke optimalt for barnet kanskje, men alderen på forelderen kan også klart være en fordel når det gjelder å oppdra barn også. 

Anonymkode: 121e1...a23

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo du som er bitter, overdrevet opphengt i alder, har et merkelig syn på alder og dø kan jo foreldre og besteforeldre gjøre noe som helst. At besteforeldre dør mens man er i tenårene er heller ikke noe unormalt. 

Som med alt annet er det fordeler og ulemper med alt. Både å få barn veldig tidlig, veldig sent og alt mellom der. 
Det er dog veldig mye som er mye mer relevant og aktuelt når det kommer til å få barn enn alder. 

Så kommer det jo individuelle variasjoner. Noen passer godt til å få barn tidlig eller sent, noen passer dårlig til det. Igjen er det fordeler og ulemper oppå der igjen.

Helt merkelig påstand å komme med. 

Anonymkode: 6ff2e...004

Eh, ja? Ať Jeg er bitter skriver jeg jo selv. Leste du ikke innlegget? Og jeg påstår da ikke at alder er det eneste som er viktig. 

Jeg mener det er mer sannsynlig at en 40-åring blir syk eller dør før en som er la oss si 27. Hvis det er å være overopphengt i alder, så får det bare være.

Anonymkode: 9c4e9...d52

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (1 time siden):

Du vet at folk kan dø i ung alder også eller? Merkelig argument. Mine foreldre var hhv 36 og 47 da jeg kom til verden. Det har gått aldeles utmerket.

Ikke kom med den. Alle vet at sannsynligheten for å dø øker med alderen. Veldig glad for at jeg som 31-åring har to foreldre som er 59 og ikke nesten 80. 

Anonymkode: 121e1...a23

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er tanker jeg har hatt ofte gjennom livet, men ikke har villet dele dem. For det er ikke noe hyggelig, det jeg nå vil si:  

Når man velger å få barn i godt voksen alder, er det urettferdig mot barnet.

Min mor fikk meg da hun var over 40, noe som var sjeldent den gang. Jeg husker godt første gang jeg skjønte at min mor kom til å dø mens jeg var relativt ung: Da var jeg 8 år gammel, og hun fylte 50. 

For et barn, er 50 år eldgammelt. Jeg hadde aldri tenkt på mammas alder før den dagen, langt heller at hun skulle dø en dag, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har tenkt på det nesten hver dag siden. 

Nå er hun over 70, og helsa er dårlig. Mine besteforeldre døde for mange år siden, de var på sykehjem helt fra jeg var barn. Jeg husker dem knapt. Jeg tenker på mine egne barn, som kanskje vil miste sin bestemor når de er i tenårene. Og ja, det er slemt av meg, men jeg er bitter. 

Jeg skjønner at livet ikke går som planlagt alltid, og det er lov å ville leve livet litt før man får barn. Men det går en grense et sted, synes nå jeg. Sånn, da har jeg sagt det.

Anonymkode: 9c4e9...d52

Ok takk for historien din.

Mine foreldre fikk meg unge men døde når jeg var 13 og 32, så ikke alt en kan planlegge 

Anonymkode: 7a67f...bb1

  • Liker 6
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe, men samtidig kan ikke alt planlegges. Når det er sagt er jeg veldig takknemlig over å bli 26 år i år og fremdeles ha fire besteforeldre i live. Den ene besteforelderen er knappe 70 år. 

  • Liker 1
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for at jeg i det hele tatt ble født. Alternativet, å ikke eksistere, er jo ganske trist å tenke på…

Anonymkode: fe004...550

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et grunnleggende spørsmål her blir jo: Er det av ulike grunner fundamentalt viktig at foreldre lever så lenge som mulig? Det går vel egentlig ikke an gi et entydig ja eller nei på dette spørsmålet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre var 27 og 29 da de fikk meg. Jeg er nå 39 år. Mamma døde da jeg var 29 og pappa ligger for døden nå. Så alt kan skje. For mine barn sin del så er jeg glad for at jeg fikk dem da jeg var ung, 20 og 22 år. Sånn sett så fikk de iallefall oppleve litt tid med besteforeldrene sine. Og hvis jeg også stryker med mens jeg er ung, så er de iallefall blitt voksne og slipper å miste mora si mens de er barn.

Anonymkode: baf41...1b0

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Eh, ja? Ať Jeg er bitter skriver jeg jo selv. Leste du ikke innlegget? Og jeg påstår da ikke at alder er det eneste som er viktig. 

Jeg mener det er mer sannsynlig at en 40-åring blir syk eller dør før en som er la oss si 27. Hvis det er å være overopphengt i alder, så får det bare være.

Anonymkode: 9c4e9...d52

Åpenbart gjorde jeg jo det. Du er jo overopphengt i alder. I seg selv å komme med en bastant påstand uten nyanser i seg selv vitner jo om det.

Anonymkode: 6ff2e...004

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine foreldre var unge da de fikk meg og min bror. Vi hadde kun en besteforelder, og han var syk. Min far døde tidlig. Min nevø hadde foreldre som var 40 da han ble født. Han er ung voksen nå,og har foreldre som er veldig spreke. Han har god utdanning og økonomi takket være sine foreldre. Greia er at man aldri vet. 

Anonymkode: e7490...8bd

  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med TS jeg også. Min mor fikk meg i midten av tjueårene og min lillesøster rett før hun fylte 40. Husker jeg var så flau over at min «gamle» mor var gravid, det var ikke vanlig å få barn så sent på 80-tallet. Det gikk over for min del, men for lillesøsteren min var det noe som bekymret henne gjennom hele barndommen. Så fort hun skjønte at moren hennes var mye eldre enn venninnes mødre utviklet hun en slags angst for å miste mamma tidlig. Moren vår gikk bort når søsteren min var 35 og det følte hun naturligvis at var altfor tidlig. 
 

Anonymkode: 803db...272

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er tanker jeg har hatt ofte gjennom livet, men ikke har villet dele dem. For det er ikke noe hyggelig, det jeg nå vil si:  

Når man velger å få barn i godt voksen alder, er det urettferdig mot barnet.

Min mor fikk meg da hun var over 40, noe som var sjeldent den gang. Jeg husker godt første gang jeg skjønte at min mor kom til å dø mens jeg var relativt ung: Da var jeg 8 år gammel, og hun fylte 50. 

For et barn, er 50 år eldgammelt. Jeg hadde aldri tenkt på mammas alder før den dagen, langt heller at hun skulle dø en dag, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har tenkt på det nesten hver dag siden. 

Nå er hun over 70, og helsa er dårlig. Mine besteforeldre døde for mange år siden, de var på sykehjem helt fra jeg var barn. Jeg husker dem knapt. Jeg tenker på mine egne barn, som kanskje vil miste sin bestemor når de er i tenårene. Og ja, det er slemt av meg, men jeg er bitter. 

Jeg skjønner at livet ikke går som planlagt alltid, og det er lov å ville leve livet litt før man får barn. Men det går en grense et sted, synes nå jeg. Sånn, da har jeg sagt det.

Anonymkode: 9c4e9...d52

Er enig i deg med tanke på selve prinsippet, men da må det litt mer til:

Kvinne (74) fødte tvillinger

https://www.nrk.no/urix/stadig-flere-eldre-modre-i-india-1.14692384

Når disse barna begynner på skolen, er moren rundt 80, og når de fyller 18, er moren 92.

Samme med fedre - flott at man er viril når man blir eldre og har sex fire ganger hver natt, men å bli far som 94-åring ...?

Verdens eldste far (94) har tatt rekorden for andre gang. Se hva som er årsaken til hans heftige libido.

https://www.nettavisen.no/verdens-eldste-far/har-sex-fire-ganger-hver-natt/s/12-95-3495324

Da er man 100 når barnet begynner skolegangen, og 112 når man blir myndig; i mellomtiden kan det bli visse uenigheter hjemme mellom den 14 år gamle tenåringen og pappa på 108 som forteller hvordan det var å være ung før i tiden.

Samme far kan også bli lagt merke til på foreldremøtene eller fotballtreningen på skolen: "Er du bestefaren, eller oldefaren til ...? Nei, jeg er pappaen ..."

Anonymkode: 7f2f6...132

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist for din del, TS.
Jeg har noe å tilføre et barn de kommende tretti årene, så jo; med glede.

Anonymkode: 42cfe...fd1

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...