Gå til innhold

Ikke få barn i godt voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alle som har sett programmet unge mødre skjønner at det ikke alltid er de skarpeste knivene som ender opp som nettopp det. Og det ødelegger litt for denne debatten. 

Det er en del unge foreldre som blir unge foreldre fordi de mangler retning i livet, ambisjoner eller driv og noen trenger kanskje en baby fordi de selv har manglet noe. 

Og på samme vis får du en overvekt av eldre ressurssterke foreldre, fordi de hare gjort noe annet. tatt utdanning, bygd seg en plattform i livet og investert i karriere og vi vet og at helse er noe som følger samfunnsklasser. Høyt utdannede og folk som tjener bra har på gruppenivå og bedre helse og de lever lenger. 

Anonymkode: 892da...62c

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Alle som har sett programmet unge mødre skjønner at det ikke alltid er de skarpeste knivene som ender opp som nettopp det. Og det ødelegger litt for denne debatten. 

Det er en del unge foreldre som blir unge foreldre fordi de mangler retning i livet, ambisjoner eller driv og noen trenger kanskje en baby fordi de selv har manglet noe. 

Og på samme vis får du en overvekt av eldre ressurssterke foreldre, fordi de hare gjort noe annet. tatt utdanning, bygd seg en plattform i livet og investert i karriere og vi vet og at helse er noe som følger samfunnsklasser. Høyt utdannede og folk som tjener bra har på gruppenivå og bedre helse og de lever lenger. 

Anonymkode: 892da...62c

Apropos...
Scrollet akkurat på NRK og kom over denne:

https://www.nrk.no/vestland/leona-tok-et-_utradisjonelt_-valg_-_-_-jeg-har-alltid-visst-at-jeg-vil-vaere-ung-mor-1.16739680
 

Anonymkode: 6ff2e...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har til alle tider vært vanlig for kvinner å få barn helt til naturen selv satte en stopper. Mange som startet i tenårene, og fikk sistemann i 40 årene. Helt vanlig at ikke alle barna levde opp heller, da det ikke fantes vaksiner. 

Min ene oldemor fikk siste da hun var 45. Hun døde 93 år gammel i 1994. Bestemor var 42 da hun fikk sitt siste barn. Hun døde 96 år gammel i 2009. 

Anonymkode: 0bbd3...840

  • Liker 11
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme ville kanskje en som hadde en ung mor si også. Moren mistet ungdomstiden og derfor ble mye festing etter barnet ble født..

Det er ingen oppskrift.

Det viktigste er :

oppegående foreldre.

Og Du ville aldri vært født om hun fikk barn tidligere eller for andre seinere! 🤪

Anonymkode: eb20a...eba

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min mor fikk meg da hun var over 40, noe som var sjeldent den gang.

Du vet at folk har fått barn i den alderen før i tida også? Noen kvinner fødte barn gjennom omtrent hele sin reproduktive periode. Det er ikke noe nymotens å få barn etter 40.

Anonymkode: 06ff0...87b

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk litt enig med TS. Jeg mistet far da jeg var 30, han døde før han ble 60. Selv ble jeg kronisk syk i 40-årene, og er glad jeg fikk barn da jeg var ca 30. Hadde ikke klart småbarn etter at jeg ble syk. 

Før man blir 30, har de fleste mer energi, tåler våkennetter godt osv. Vil tro at det ideelle er å få barn når man er mellom 25 og 30 år.

Men skjønner samtidig at mange ikke får barn før sent pga div omstendigheter. Bare det at det KAN bli en belastning for barnet, i enkelte tilfeller. Det MÅ ikke bli det.

Anonymkode: c693c...525

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjenner mange 40 åringer som har fått barn og det går helt strålende.

Anonymkode: 94dd0...42b

Ja, samme her. 

Har selv "gamle" foreldre, men de er friske og spreke. Mens jeg kjenner flere som har mistet far eller mor i ung alder. 

Så at TS har vært uheldig, rammer nok ikke så veldig mange andre i hennes situasjon. Synes alle jeg kjenner blir bare yngre og yngre jeg, jo eldre de blir. 

 

Anonymkode: 7a541...e2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du vet at folk har fått barn i den alderen før i tida også? Noen kvinner fødte barn gjennom omtrent hele sin reproduktive periode. Det er ikke noe nymotens å få barn etter 40.

Anonymkode: 06ff0...87b

Helt riktig. Historisk begynte kvinner å få barn tidlig i tyveåra og fikk kanskje siste i flokken godt over 40. Dette er nå kommet tilbake. 
Det at man er gammel mor når man bikker 30  for ikke å snakke om 40 var et fenomen i perioden 40-60/70-tallet. Da var også alderen for førstegangs historisk lav, ned i 18 år. 
 

Mamma fikk meg i 68, hun var da 41. Var yrkesaktiv fram til da. Til sin store overraskelse og glede fikk hun en til som 44-åring. Gjett om hun ble omsnakka…pappa var noe yngre. 

Har aldri lidd pga dette. Fikk beholde henne til hun var 90. Hun og pappa passa sitt eldste barnebarn og hun hadde fem barnebarn da hun døde og hadde en relasjon til alle. Fikk forresten siste når jeg var 45 selv.

Anonymkode: 84e81...e60

  • Liker 10
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ung far (24 år) og eldre mor(39). Faren min døde før fylte 60. Moren min er i 70-årene og er sprek og reiser verden rundt og lever livet. Jeg er selv en eldre mor og min eneste bekymring er at jeg kanskje ikke får et barn til eller har dårlig tid, er ikke over 40 forresten.  I oppveksten min var det mange barn som hadde eldre foreldre, så det var slettes ikke noe rart. Mamma fikk også barn da hun var rund 20 og de hadde en helt annen oppvekst enn meg. Dårlig økonomi, reiste aldri til utlandet på ferier og i det hele tatt mindre ressurser. Det viktigste er å ha tid, økonomi og trygghet nok mentalt til å ta vare på et barn. Jeg tenkte kun på fest og reising til 25 årsalderen, men ville ikke ha barn før langt ut i 30 årene. Lysten kom ikke tidligere så sånn er det. Men angrer ikke på at jeg ventet.

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min farfar var 46, min farmor 37 år, min mormor 42 og min morfar 45. Min farfar døde da han var 88 år, min farmor døde av sorg da hun var 77, min mormor døde da hun var 92 og min morfar omkom i en ulykke da han var 47 (da min mor var 2 år). Bakover i slekten er det til tider enda eldre. Eldste som fikk ett barn var langt over 50 (tror det var nedpå 1600-tallet en gang. Levde til langt over 90).

Det er ikke sånn at fordi noen opplever at foreldrene dør tidlig, så gjelder det alle. B659761F-FA7D-4548-93EE-6152CCEBF00F.gif.f6a2266ca24f0d31be90f5842737dd8f.gif

Endret av Peanut
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir egentlig litt oppgitt av hele diskusjonen. Kvinner har i all tid født barn så lenge de er fruktbare, akkurat slik som andre levende vesner her på jorda. Men av en eller annen grunn så klager vi over andres valg, uansett hvor naturlig det måtte være…. Det er uansvarlig å få barn for ung, det er dårlig gjort hvis man er godt voksen, man er egoistisk hvis man bare har et barn og man overbefolker verden hvis man har fler barn. Å hvis man ikke velger å få barn, så er man nesten umenneskelig…  Livet har ikke no fasit, så jeg skjønner ikke hvorfor man bruker så mye energi på å klage eller spekulere på andres valg. Flaut synes jeg da, siden det er så mange andre ting som er viktigere å bry seg om enn alder på forelder

Anonymkode: 23a0a...101

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er tanker jeg har hatt ofte gjennom livet, men ikke har villet dele dem. For det er ikke noe hyggelig, det jeg nå vil si:  

Når man velger å få barn i godt voksen alder, er det urettferdig mot barnet.

Min mor fikk meg da hun var over 40, noe som var sjeldent den gang. Jeg husker godt første gang jeg skjønte at min mor kom til å dø mens jeg var relativt ung: Da var jeg 8 år gammel, og hun fylte 50. 

For et barn, er 50 år eldgammelt. Jeg hadde aldri tenkt på mammas alder før den dagen, langt heller at hun skulle dø en dag, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har tenkt på det nesten hver dag siden. 

Nå er hun over 70, og helsa er dårlig. Mine besteforeldre døde for mange år siden, de var på sykehjem helt fra jeg var barn. Jeg husker dem knapt. Jeg tenker på mine egne barn, som kanskje vil miste sin bestemor når de er i tenårene. Og ja, det er slemt av meg, men jeg er bitter. 

Jeg skjønner at livet ikke går som planlagt alltid, og det er lov å ville leve livet litt før man får barn. Men det går en grense et sted, synes nå jeg. Sånn, da har jeg sagt det.

Anonymkode: 9c4e9...d52

Min mor var tenåringsmor. Jeg mistet 3 av 4 besteforeldre innen jeg var 15 år, og den siste ble dement omtrent da jeg fylte 20.

Min mann har et godt og nært forhold til SIN mormor på 95 år. Mora hans er 70 og han er 35. 

Anonymkode: 28e56...80f

  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her som gravid og nesten 40, så det stikker selvfølgelig litt å lese TS sine meninger. Samtidig tenker jeg at det viktigste er at barnet blir elsket og tatt godt vare på, og det er det ingen tvil om at vårt barn skal bli ☺️ 

Hadde jeg derimot fått barn tidligere, hadde jeg hatt mye dårligere forutsetninger for å gi det et godt liv - både fordi jeg ikke var med rett mann og fordi jeg har blitt et mye, mye klokere menneske. 

Selvfølgelig skulle jeg ønske jeg hadde en større sjanse for å leve lenger, men jeg ser mer på det som en ulempe enn at jeg ikke -bør- få barn. 

  • Liker 7
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel! Min mamma fikk meg da hun var 29. Nå er jeg 36 og hun 65 og de siste 10 årene har hun vært såpass alvorlig syk at det omtrent har ødelagt hele familien. Nå er hun nesten fullstendig avhengig av meg og min hjelp.

Så dette med alder er bare bullSHIT og jeg er så drittlei av å høre folk mene at JEG nå gjør et SLEMT valg ved å føde mitt første barn som 37-åring. 

Jeg hadde ikke muligheten til å få barn tidligere fordi jeg tok vare på min mamma. 

Virker som at i denne tiden vi er inne i nå så skal absolutt alt være perfekt og stakkars barna som må oppleve slemme mødre som føder dem som "gammel" og barna må være vitne til en ESSENSIELL del av livet. Det går ikke ann å gå igjennom livet å IKKE oppleve at folk blir gamle, sjuke, dauer. Vi kan ikke skåne dem for absolutt ALT. Hva slags mennesker er det da vi oppfostret? Som ikke tåler noenting, som har verdens tynneste hud, som det er så sykt synd på fordi de har gamle foreldre. Er det ikke heldige, som faktisk har foreldre, at de bor i Norge, at de har det trygt og bra? 

Vettu, jeg har opplevd DØD, SYKDOM og helt jævlige ting fra jeg var 25 og det var IKKE fordi mine foreldre var gamle. Hva faen skal et menneske gjøre?? Man kan ikke preppe for alt!

Min venn fra Nigeria hadde unge foreldre som ble narkomane, slo han, gav han bort. Fikk aldri feiret bursdag, fikk ikke klær. Fikk ikke omsorg. MEN HAN HAR I DET MINSTE IKKE GAMLE FORELDRE.

Anonymkode: cd733...95c

  • Liker 11
  • Hjerte 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er at du ville foretrukket å ikke eksistere. Interessant. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre var 22 (mor) og 25 (far) da de fikk sitt første. Jeg tenkte aldri over alderen deres da jeg var barn (alle over 20 var uansett urgamle), men i ettertid ser jeg jo hvor umodne de var. De hadde hatt godt av å vente 10 år. Nå som de er i 60-åra og har fått barnebarn, er de i grunn fortsatt umodne😂 Spesielt far. 
Vi har de foreldrene vi har. Får ikke gjort stort med det. 

Anonymkode: af1de...03d

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Faren min døde som 53-åring da jeg var 27. Det har jeg faktisk levd ganske greit med de siste 17 årene. Sorgen tok ikke livet av meg selv om det var vondt. Og livet gikk videre. 

Det var faktisk mye verre å miste mormor da hun var 88 og jeg 42. Det var skikkelig dritt av henne å ikke leve ti år til, slik jeg alltid trodde hun ville gjøre. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at det er urettferdig mot barnet, men kommer i grunnen ikke med noen argumenter på hvorfor det er urettferdig utover at man får "gamle" foreldre. Min mor fikk meg da hun var 40 og jeg har slettes ikke lidd noen nød, heller tvert i mot. Selv fikk jeg barn da jeg var på samme alder og vi er flere i mammagruppen som er på samme alder. Null stress med det for verken oss eller barna. Barnet mitt får all den omsorg og oppfølging et barn skal ha. Du får selvfølgelig lov til å mene det du vil, men hadde jo vært litt greit med argumenter. 

Anonymkode: 9f7aa...374

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er toppen av i-landsproblemer å klage på å ha gamle foreldre, når barn i store deler av verden vokser opp med så stor ressursmangel at gamle foreldre med god omsorgsevne hadde hørtes ut som et nirvana. Det viktigste man kan lære barna sine er å tåle virkeligheten og alle følelser som måtte dukke opp, som sorg, sinne, ja til og med bitterhet. Inkludert at livet er ikke perfekt eller 100% rettferdig. 

Jeg hadde selv to kjempeunge foreldre. Totalt uegnet. De hatet livet som foreldre og valgte heller å feste og å realisere seg selv. Ene forelderen døde da jeg gikk på barneskolen. Jeg vokste opp hos bestemor. Hun var lun, god og med masse humor. Vi var fattig. Ja, jeg har selv slitt med mye sinne og bitterhet, men det er mot foreldrene mine som var så egoistiske. Ikke mot bestemor som jeg tenker på som min egentlig mor. Hun døde da jeg var 20. Aldri har jeg vært sinna på henne.

Anonymkode: b962f...446

  • Liker 7
  • Hjerte 6
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Folk er forskjellige. Hvis jeg hadde fått barn nå etter 40 så hadde jeg gått gravid kanskje samtidig med døtrene mine. Hadde vært grusomt. 

Anonymkode: 90eac...d09

Ei venninne av mamma gjorde det. Hun fikk sin første to dager før hennes mamma fikk nr to. Hun som i utgangspunktet var tante til mammas venninnes barn ble jo mer som kusine enn tante. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...