Gå til innhold

Ikke få barn i godt voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, alderen sier ingenting om foreldreevner. Det som snakkes om er energinivået til å følge opp i minimum 18 år etter fødsel,  og det er ingen hemmelighet akkurat at sykdommer og uførhet som medfører lavere energinivå øker med økende alder. Jeg tenker mest på de som er 40 - 45 jeg da, ikke 35.

 

Jeg er enig med deg i at det snakkes for lite om menn. De bør også inn i vurderingen.

 

Både og. Man må åpenbart ta hensyn til risikoøkning ved graviditeter. Men det er årene etter graviditeten som er viktigst. Og det er her energinivået kommer inn. Man har ikke den samme energien som 50 - 60 åring enn som 30 - 40 åring, uansett hvor fresh man føler seg som småbarnsforelder på 40.

Anonymkode: 90eac...d09

Jeg er enig i at man må ta hensyn til risiko for sykdom. Det gjelder både genetiske sykdommer og sykdommer som oftere rammer eldre foreldre. Jeg tror ikke nødvendigvis de som er klare og har «gjort alt rett» er de beste foreldrene, og for mange barn er lista så lav at det de ønsker er foreldre stiller opp. Ikke bare ved samleiet, eller de første årene, men konsekvent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Klart hun har et poeng, det er vel ingen som ikke ser det. Samtidig er hun navlebeskuende. 

Jeg fikk og mitt første barn midt i 30 årene, 36, og er helt enig i at det var en enorm omveltning. jeg tror og at vi er bedre på å takle forandringer og uforutsigbarheten i livet med små barn når vi er yngre. Jeg opplevde at hele mitt liv ble "borte" og det tok tid å venne seg til rollen som småbarnsmor. Med neste barn gikk alt enklere og nå er jeg over 50 og har to "barn" hjemme. Og vet du det er helt strålende. Jeg må si jeg ikke ser udelt frem til den dagen da begge ungene er ute av huset, hvem er jeg da? 

Vil anbefale alle og lese denne artikkelen fra Stavanger Aftenblad, den er bak mur men lager du en konto kan du lese den(skibsted) Har kopiert litt fra den...

Tomt i reiret? Kva med ein attpåklatt? (aftenbladet.no)

 

Som småbarnsfri femtiåring kan du lett bli sofagris, treningsnarkoman eller vinmarinert kulturkjerring, på stadig leit etter nye festivalar.

Fleire på min alder lir av tomt-reir-sorg, og er difor langt inne i store og heseblesande sjølvrealiseringsprosjekt. Ein høyrer jo også frå somme hald at når barna er ute, då skal Livet med stor L verkeleg starta. Med fest og fridom, jogging og anna sjølvpleie, til krampen tek deg.

Attpåklatten gir meg eit ekstra auge å sjå med, ein ekstra sans å føla med, slik at eg ikkje går i dvale når hausten kjem, for hausten er utsett.

Anonymkode: 892da...62c

Takk for godt innlegg og interessant artikkel.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Og så var det noen andre som mente at jeg hadde et kjedelig liv 😅 (ikke du).

Anonymkode: 90eac...d09

Jeg har gjort alt jeg ville med livet mitt. Nå er det tiden for barn😄

Anonymkode: f9517...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Klart hun har et poeng, det er vel ingen som ikke ser det. Samtidig er hun navlebeskuende. 

Jeg fikk og mitt første barn midt i 30 årene, 36, og er helt enig i at det var en enorm omveltning. jeg tror og at vi er bedre på å takle forandringer og uforutsigbarheten i livet med små barn når vi er yngre. Jeg opplevde at hele mitt liv ble "borte" og det tok tid å venne seg til rollen som småbarnsmor. Med neste barn gikk alt enklere og nå er jeg over 50 og har to "barn" hjemme. Og vet du det er helt strålende. Jeg må si jeg ikke ser udelt frem til den dagen da begge ungene er ute av huset, hvem er jeg da? 

Vil anbefale alle og lese denne artikkelen fra Stavanger Aftenblad, den er bak mur men lager du en konto kan du lese den(skibsted) Har kopiert litt fra den...

Tomt i reiret? Kva med ein attpåklatt? (aftenbladet.no)

 

Som småbarnsfri femtiåring kan du lett bli sofagris, treningsnarkoman eller vinmarinert kulturkjerring, på stadig leit etter nye festivalar.

Fleire på min alder lir av tomt-reir-sorg, og er difor langt inne i store og heseblesande sjølvrealiseringsprosjekt. Ein høyrer jo også frå somme hald at når barna er ute, då skal Livet med stor L verkeleg starta. Med fest og fridom, jogging og anna sjølvpleie, til krampen tek deg.

Attpåklatten gir meg eit ekstra auge å sjå med, ein ekstra sans å føla med, slik at eg ikkje går i dvale når hausten kjem, for hausten er utsett.

Anonymkode: 892da...62c

Det var utrolig godt skrevet! Og veldig sant! Jeg har stor aldersforskjell mellom mine barn, og fikk det siste sent, og det er en stor lykke å ha hjemmeboende barn i 50-årene. Når yngste flytter, er 30 år med barn i huset over, og det gleder jeg meg ikke til.

 

Anonymkode: 47086...eac

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har gjort alt jeg ville med livet mitt. Nå er det tiden for barn😄

Anonymkode: f9517...27f

Høres trist ut egentlig, men kos deg med den nye tilværelsen 🙂 Man kan kun leve sitt eget liv, ikke alle andres 😉

Anonymkode: 90eac...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig i at man må ta hensyn til risiko for sykdom. Det gjelder både genetiske sykdommer og sykdommer som oftere rammer eldre foreldre. Jeg tror ikke nødvendigvis de som er klare og har «gjort alt rett» er de beste foreldrene, og for mange barn er lista så lav at det de ønsker er foreldre stiller opp. Ikke bare ved samleiet, eller de første årene, men konsekvent. 

Genetiske feil man bærer på er da ikke aldersbetinget

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Genetiske feil man bærer på er da ikke aldersbetinget

Enig  - meg: 

 

Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Jeg er enig i at man må ta hensyn til risiko for sykdom. Det gjelder både genetiske sykdommer og sykdommer som oftere rammer eldre foreldre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei argumentasjonen faller ikke sammen. Jo eldre man er jo mindre er sannsynligheten for å bli gravid. Hvis man f.eks kunne tenkt seg 3 barn men bare får 1 eller 2 pga alderen kommer i veien for et tredje. Skjønner?

Anonymkode: 90eac...d09

Nei for folk er ikke dumme. De ventet ikke med barn til de er 40 hvis de vil ha 3. 2 barn i 30 årene er ofte normen. Det rekker de fleste. De som får barn over 40 har jo ikke ventet fordi de selvrealiserer seg. De har ventet enten i mangel på mann eller at en ikke har fått det til

Anonymkode: b56f0...a38

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei for folk er ikke dumme. De ventet ikke med barn til de er 40 hvis de vil ha 3. 2 barn i 30 årene er ofte normen. Det rekker de fleste. De som får barn over 40 har jo ikke ventet fordi de selvrealiserer seg. De har ventet enten i mangel på mann eller at en ikke har fått det til

Anonymkode: b56f0...a38

Vel … en del menn får flere barn i 50- og 60- årene. De fleste som får barn etter 40, er menn. Igjen - det at man kan lage barn eller ønsker å lage X antall barn bør ikke være motivasjonen. Kvinner og menn som får friske, ønskede barn i 40-årene har som regel svært gode odds for en «god oppvekst» 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/26/2024 at 12:16 PM, AnonymBruker said:

Nei, det må de virkelig ikke gjøre. Og det går an å ha det gøy med barna også da 😵

Anonymkode: 90eac...d09

Du har det ikke gøy på samme måte med barn. Det betyr ikke det ikke kan være gøy, men det er ikke det samme livet. Det kan ikke sammenlignes. Er sjeleglad vi ikke fikk barn før 34; jeg har heller ikke gått 5 år utdannelse for å få barn med en gang. 

Anonymkode: 56d58...7a3

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Høres trist ut egentlig, men kos deg med den nye tilværelsen 🙂 Man kan kun leve sitt eget liv, ikke alle andres 😉

Anonymkode: 90eac...d09

Samme som jeg synes det høres trist ut å ikke få reise på utveksling eller ta mange års utdanning i utlandet, reise jorden rundt og være oppe hele natta, bare fordi man kan. 

Jeg er ikke trist fordi jeg mangler ikke noe av disse opplevelsene fra ungdommen. Jeg har levd 36 år kun for meg og mine interesser og egentid. Å bruke tiden med barn er en sann glede og jeg nyter hvert sekund og alt vi skal gjøre sammen. Og selvfølgelig gjør jeg sikkert mer og mer sosiale ting etterhvert. Men de 4-5 timene våkentid man har med barnet i ukedagene hver dag, de er hellige for meg. Såpass tid må jeg kunne få med barnet mitt i løpet av en dag.

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...