Gå til innhold

Ikke få barn i godt voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Nei, ikke alt utenfor ring 3 er en bygd. Bodde i by vi (et sted mellom 30 000 og 60 000 innbyggere).

Anonymkode: 90eac...d09

Det har bystatus i Norge, men selv Oslo er ikke by i mine øyne. London, Paris, New Dehli og steder med over 2 millioner innbyggere er byer. Skandinavia og spesielt Morge er så bondsk og usivilisert det kan få blitt

Anonymkode: 878ad...884

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har bystatus i Norge, men selv Oslo er ikke by i mine øyne. London, Paris, New Dehli og steder med over 2 millioner innbyggere er byer. Skandinavia og spesielt Morge er så bondsk og usivilisert det kan få blitt

Anonymkode: 878ad...884

Norge 

Anonymkode: 878ad...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har bystatus i Norge, men selv Oslo er ikke by i mine øyne. London, Paris, New Dehli og steder med over 2 millioner innbyggere er byer. Skandinavia og spesielt Morge er så bondsk og usivilisert det kan få blitt

Anonymkode: 878ad...884

Så fint da at det ikke er dine øyne som bestemmer hva som er by og hva som er bygd i Norge.

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

36? Jeg setter grensen ved 40 år, så du er ikke helt i den gruppen jeg tenker på sånn egentlig.

Den egentiden du får om kvelden er ikke sammenlignbart med det å kunne skifte "stue" og roe helt ned.

Jeg kjenner ikke til så mye reising uten barn jeg  ( bortsett fra kortere kjæresteturer typisk helg eller langhelg). Fordi jeg reiste ikke så mye før jeg fikk barn, men har blitt endel reising etter. Nå de siste årene har keg vært utenlands i flere uker om gangen, men barna får også mulighet til å bli med nå når de har blitt voksne.

Anonymkode: 90eac...d09

For meg er det ikke å roe ned å dra på byen . Å roe ned er å trene, ta meg en dusj og så lese en bok eller se en serie/film. 

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke sant. Viktig poeng. True story: Min venninne som fikk barn som ung, har pådratt seg diabetes 2 pga livsstil.  Jeg er eldgammel førstegangsfødende,  men har lav puls, lavt bt, slank, greit aktivitetsnivå . Klart jeg kan dø av kreft eller bli slått ned av lynet imorgen. Men sammenlignet med min unge venninne med diabetes 2, er jeg biologisk sett yngre enn henne pga livsstil.

Anonymkode: b962f...446

Ikke mange snakker om biologisk alder nei. Jeg har også fint blodtrykk, slank og trener masse her. Men kjenner mange yngre som ikke er i like god form. 

Anonymkode: f9517...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde fått barn i 20 årene så hadde jeg fremdeles bare fått to. Derfor faller all denne argumentasjonen sammen. Vi hadde ikke fått flere bare fordi vi startet tidligere

Anonymkode: b56f0...a38

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

For meg er det ikke å roe ned å dra på byen . Å roe ned er å trene, ta meg en dusj og så lese en bok eller se en serie/film. 

Anonymkode: f9517...27f

Var det noen som nevnte å dra på byen?

Anonymkode: 90eac...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis jeg hadde fått barn i 20 årene så hadde jeg fremdeles bare fått to. Derfor faller all denne argumentasjonen sammen. Vi hadde ikke fått flere bare fordi vi startet tidligere

Anonymkode: b56f0...a38

Nei argumentasjonen faller ikke sammen. Jo eldre man er jo mindre er sannsynligheten for å bli gravid. Hvis man f.eks kunne tenkt seg 3 barn men bare får 1 eller 2 pga alderen kommer i veien for et tredje. Skjønner?

Anonymkode: 90eac...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke mange snakker om biologisk alder nei. Jeg har også fint blodtrykk, slank og trener masse her. Men kjenner mange yngre som ikke er i like god form. 

Anonymkode: f9517...27f

Eggene har en utløpsdato - den endres ikke fordi man er i god form.

Anonymkode: 90eac...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Var det noen som nevnte å dra på byen?

Anonymkode: 90eac...d09

Hvor skal jeg dra for å roe ned mener du?

Anonymkode: f9517...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Eggene har en utløpsdato - den endres ikke fordi man er i god form.

Anonymkode: 90eac...d09

Men her er det snakk om eldre som får friske barn, så lite relevant. Problemet var at man får potensielt mindre tid sammen.

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei argumentasjonen faller ikke sammen. Jo eldre man er jo mindre er sannsynligheten for å bli gravid. Hvis man f.eks kunne tenkt seg 3 barn men bare får 1 eller 2 pga alderen kommer i veien for et tredje. Skjønner?

Anonymkode: 90eac...d09

Noen som ønsker 3 barn starter ikke som 39-åring obviously..

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen som ønsker 3 barn starter ikke som 39-åring obviously..

Anonymkode: f9517...27f

Hva hvis man ikke treffer en mann til å få barn med før 39 da?

Anonymkode: 90eac...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Eggene har en utløpsdato - den endres ikke fordi man er i god form.

Anonymkode: 90eac...d09

Om man ikke kan få barn, er det jo ikke noe å snakke om. Flere i ulike aldre er ufrivillig barnløse, og det at man statistisk sett lettere kan lage et barn når man er 22 enn 35, betyr ikke at man er en bedre eller dårligere forelder. Jeg mener at de å ha evne til å unnfange et barn, på ingen måte er en refleksjon av foreldreevner. Det snakkes mye i tråden om kvinner på 40, men det snakkes lite om menn som uten problemet med fertiliteten får barn når de er 60 og konsekvensene det her for et barn. Statistisk sett vil de ikke leve lenger enn til barnet er tenåring/tidlig 20-årene. En forelder på 40 Statistisk sett leve til barnet er voksent/etablert. Man vet aldri hvem hvor lang tid man skal leve, men jeg mener argumentene burde handle om evne til å være forelder og ikke om evne til å lage barn. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor skal jeg dra for å roe ned mener du?

Anonymkode: f9517...27f

Der det passer seg for deg. Du har vel best kontroll selv på egne interesser. 

Anonymkode: 90eac...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (1 time siden):

Jeg synes TS har et poeng. Selv om stadig flere får barn i eldre alder enn tideligere er ikke det nødvendigvis positivt. Jeg fikk mitt første barn som 34-åring og jeg føler meg "gammel". Foreldrene mine er i underkant av 70 (men utrolig spreke) og det er ikke usannsynlig at jeg må ha barn boende hjemme til jeg er i midten av 50-årene. Hvis jeg får enda et barn senere vil jeg være 60 når barnet flytter ut.  

For min del var det dessuten en omveltning uten like å gå fra å kunne prioritere spa, shopping, reise og vin til å sitte hjemme og være dødssliten. Jeg føler at mange yngre mødre har mer overskudd. Jeg tror kanskje mye føles tyngre fordi man har tatt hensyn til seg selv så lenge. 

Når det er sagt, synes jeg ikke 40 er supergammelt, men jeg vet om to på 45 og 46 som fikk barn, det synes jeg er i overkant. 

Klart hun har et poeng, det er vel ingen som ikke ser det. Samtidig er hun navlebeskuende. 

Jeg fikk og mitt første barn midt i 30 årene, 36, og er helt enig i at det var en enorm omveltning. jeg tror og at vi er bedre på å takle forandringer og uforutsigbarheten i livet med små barn når vi er yngre. Jeg opplevde at hele mitt liv ble "borte" og det tok tid å venne seg til rollen som småbarnsmor. Med neste barn gikk alt enklere og nå er jeg over 50 og har to "barn" hjemme. Og vet du det er helt strålende. Jeg må si jeg ikke ser udelt frem til den dagen da begge ungene er ute av huset, hvem er jeg da? 

Vil anbefale alle og lese denne artikkelen fra Stavanger Aftenblad, den er bak mur men lager du en konto kan du lese den(skibsted) Har kopiert litt fra den...

Tomt i reiret? Kva med ein attpåklatt? (aftenbladet.no)

 

Som småbarnsfri femtiåring kan du lett bli sofagris, treningsnarkoman eller vinmarinert kulturkjerring, på stadig leit etter nye festivalar.

Fleire på min alder lir av tomt-reir-sorg, og er difor langt inne i store og heseblesande sjølvrealiseringsprosjekt. Ein høyrer jo også frå somme hald at når barna er ute, då skal Livet med stor L verkeleg starta. Med fest og fridom, jogging og anna sjølvpleie, til krampen tek deg.

Attpåklatten gir meg eit ekstra auge å sjå med, ein ekstra sans å føla med, slik at eg ikkje går i dvale når hausten kjem, for hausten er utsett.

Anonymkode: 892da...62c

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva hvis man ikke treffer en mann til å få barn med før 39 da?

Anonymkode: 90eac...d09

Da får man de barna man er i stand til få, om det er 1 eller 3. Man ville jo ikke møtt den mannen noe tidligere uansett så skjønner ikke eksemplet ditt.

Anonymkode: f9517...27f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Der det passer seg for deg. Du har vel best kontroll selv på egne interesser. 

Anonymkode: 90eac...d09

Ja trening og slappe av med bøker og tv😄

Anonymkode: f9517...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (4 minutter siden):

det at man statistisk sett lettere kan lage et barn når man er 22 enn 35, betyr ikke at man er en bedre eller dårligere forelder. Jeg mener at de å ha evne til å unnfange et barn, på ingen måte er en refleksjon av foreldreevner

Nei, alderen sier ingenting om foreldreevner. Det som snakkes om er energinivået til å følge opp i minimum 18 år etter fødsel,  og det er ingen hemmelighet akkurat at sykdommer og uførhet som medfører lavere energinivå øker med økende alder. Jeg tenker mest på de som er 40 - 45 jeg da, ikke 35.

 

Helene1982 skrev (9 minutter siden):

men det snakkes lite om menn som uten problemet med fertiliteten får barn når de er 60 og konsekvensene det her for et barn.

Jeg er enig med deg i at det snakkes for lite om menn. De bør også inn i vurderingen.

 

Helene1982 skrev (12 minutter siden):

jeg mener argumentene burde handle om evne til å være forelder og ikke om evne til å lage barn. 

Både og. Man må åpenbart ta hensyn til risikoøkning ved graviditeter. Men det er årene etter graviditeten som er viktigst. Og det er her energinivået kommer inn. Man har ikke den samme energien som 50 - 60 åring enn som 30 - 40 åring, uansett hvor fresh man føler seg som småbarnsforelder på 40.

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja trening og slappe av med bøker og tv😄

Anonymkode: f9517...27f

Og så var det noen andre som mente at jeg hadde et kjedelig liv 😅 (ikke du).

Anonymkode: 90eac...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...