Gå til innhold

Ikke få barn i godt voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg var ferdig festet og "sosialisert" allerede som 17 åring. Betyr ikke at man sitter inne med barnet 24 /7 av den grunn.

 

Det er fordi ditt liv som 20 åring ikke var likt mitt liv som 20 åring. Jeg hadde ikke alle disse interessene som deg, jeg er introvert, ikke supersosial.

 

Ja man kan la besteforeldre eller oldeforeldre passe, men det betyr ikke at man lever et slikt liv som du forespeiler med å være borte mange dager i uka. Hvis man ikke har levd et slikt sosialt liv som du tydeligvis hadde, så har man heller ikke noe man har mistet ved å leve slik.

 

Ja, akkurat som oss i 20 årene, bare at vi i tillegg hadde felles fritidsinteresse som vi gjerne tok med barna på. Altså at vi tok barna med ut i stedet for at folk kom til oss. Så kommer kjærlighetsturer oppå dette igjen da, men det er ikke snakk om flere ganger i uka slik som du beskriver.

 

Du føler det du føler, men fagfolk som har litt greie på det, tenker gjerne at du har godt av litt alenetid også.

Anonymkode: 90eac...d09

Det at du likte å tilbringe tid borte fra barna dine fra de var babyer/småbarn betyr ikke at jeg liker det. 

Nå er jo poenget her at mange av dere yngre oppfordrer til å få barn unge og reklamerer for at man kan gjøre sånn som før man fikk barn. Jeg ville ikke ha barn fordi det passet ikke livsstilen min, og jeg var altfor selvopptatt i den alderen. Det siste jeg ønsket var barn, derfor ventet jeg. Men her blir jeg fortalt det er egoistisk å vente og skulle fått barn i den perioden jeg ville farte jorden rundt, spise på 5 stjerners restauranter, jobbe uka lang og hatet tanken på barn og syntes synd i alle som hadde barn.

Dere som valgte å få barn hadde tydeligvis ikke det store behovet for selvrealisering, festing, reising og det er kanskje nettopp derfor dere fikk barn unge? Kan dere ikke respektere at folk er forskjellige? Og ikke oppfordre folk som ikke vil ha barn til å få barn bare fordi det er biologisk riktig der og da. 

Definer egentid. Siden du mener jeg ikke har egentid fordi jeg ikke drar ut flere ganger i måneden. Stusser litt over at dette kommer fra en introvert også..

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo takk,  jeg er allerede bestemor til 2 (første kom da jeg var 38) og tar gjerne imot flere barnebarn🙂

Heldigvis så stenger ikke barna mine seg inne med barna 24/7, slik at vi får låne dem av og til 🙂

Anonymkode: 90eac...d09

Besteforeldrene her bor tusenvis av kilometer unna så derfor kan de uansett ikke låne barne som du så fint skriver.  Kunne aldri ønsket å være bestemor nå. Hadde følt meg eldgammel😄

Anonymkode: f9517...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bestemor som 38-åring??? Det er jo spesielt, da. Det er ingen utenfor Livets Harde Skole-kretsen som ikke ville sett rart på deg og lurt på hvor mange dårlige valg du tok, og videreførte til barna dine, for å ende i en så lite gunstig sitch.

Anonymkode: b962f...446

Flere personangrep? Jeg har høyere utdanning.

Anonymkode: 90eac...d09

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Besteforeldrene her bor tusenvis av kilometer unna så derfor kan de uansett ikke låne barne som du så fint skriver.  Kunne aldri ønsket å være bestemor nå. Hadde følt meg eldgammel😄

Anonymkode: f9517...27f

Heller bestemor enn eldgammel småbarnsmor

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei.  Virkelig ikke. Jeg skrev det jeg mente. Barn tidlig i 20-årene og ferdig festet som 20-åring?? Hva slags mennesker tenker det liksom? Jo, mennesker med smal livsanskuelse, lite vidsyn og svært konformit syn på livet. 

Anonymkode: b962f...446

Nei, bare folk som ikke er glad i alkohol og fest.

Anonymkode: 90eac...d09

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heller bestemor enn eldgammel småbarnsmor

Anonymkode: 90eac...d09

For et voksent svar.... 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

For et voksent svar.... 

Svaret stod i stil til det "voksne" innlegget jeg svarte på. Men alt som du er enig i er vel voksent da, og det du er uenig i er lite voksent.

Totally noted.

Anonymkode: 90eac...d09

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Svaret stod i stil til det "voksne" innlegget jeg svarte på. Men alt som du er enig i er vel voksent da, og det du er uenig i er lite voksent.

Totally noted.

Anonymkode: 90eac...d09

Er lite voksent å mene at en på 40 er eldgammel ..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Er lite voksent å mene at en på 40 er eldgammel ..

Er faktisk 38. Men er jo eldgammelt det også her😄 Skjønner jo man føler seg eldgammel hvis man ble bestemor da.

Anonymkode: f9517...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det at du likte å tilbringe tid borte fra barna dine fra de var babyer/småbarn betyr ikke at jeg liker det. 

Altså hvor mange ganger trenger man å si at det finnes en mellomting? Ikke enten eller. 

 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå er jo poenget her at mange av dere yngre oppfordrer til å få barn unge

Jeg oppfordrer til at man får barn i den biologiske mest riktige alderen. Jeg innrømmer gjerne at jeg fikk min første altfor tidlig, men jeg kan ikke se den samme innsikten hos de som har fått sine altfor seint.

 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ville ikke ha barn fordi det passet ikke livsstilen min, og jeg var altfor selvopptatt i den alderen.

Helt greit. Er man ikke klar så skal man heller ikke få barn.

 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dere som valgte å få barn hadde tydeligvis ikke det store behovet for selvrealisering, festing, reising og det er kanskje nettopp derfor dere fikk barn unge?

Ikke behov for festing nei. Men reising jo. Men man kan ta med barn på reiser.

 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Definer egentid. Siden du mener jeg ikke har egentid fordi jeg ikke drar ut flere ganger i måneden

Egentid handler om at du får tid for deg selv, uten barnet. Jeg sier ikke at dette må skje flere ganger i måneden. Men kanskje litt oftere enn du tar deg tid til.

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (7 minutter siden):

Er lite voksent å mene at en på 40 er eldgammel ..

Akkurat som det er lite voksent å mene at en på 38 år er eldgammel bare fordi hun er bestemor...

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de som har god helse og økonomi og som har mye å tilby barnet, kan få barn selvsagt. Heller en voksen på 45 enn et umodent barn i tenårene. Da blir det nav og nav.

Anonymkode: 94dd0...42b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat som det er lite voksent å mene at en på 38 år er eldgammel bare fordi hun er bestemor...

Anonymkode: 90eac...d09

Jeg sa jeg ville "følt" meg eldgammel, ikke at du er eldgammel. Å være bestemor er for meg en eldre dame gjerne nærmere pensjonsalder.  Om du føler deg ung som bestemor er selvfølgelig opp til deg.

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Akkurat som det er lite voksent å mene at en på 38 år er eldgammel bare fordi hun er bestemor...

Anonymkode: 90eac...d09

Personen sa jeg hadde følt meg eldgammel. Det var ikke et angrep mot deg. Men ordet bestemor... Man assosierer ikke det ordet med en ung person

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg sa jeg ville "følt" meg eldgammel, ikke at du er eldgammel. Å være bestemor er for meg en eldre dame gjerne nærmere pensjonsalder.  Om du føler deg ung som bestemor er selvfølgelig opp til deg.

Anonymkode: f9517...27f

Og for meg så er det en dame i 40 årene og oppover. Da føles det veldig unaturlig ut at man er småbarnsmor i den alderen. Min egen mor ble bestemor da hun var 35, min bestemor ble det da hun var 37.

Anonymkode: 90eac...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Altså hvor mange ganger trenger man å si at det finnes en mellomting? Ikke enten eller. 

 

Jeg oppfordrer til at man får barn i den biologiske mest riktige alderen. Jeg innrømmer gjerne at jeg fikk min første altfor tidlig, men jeg kan ikke se den samme innsikten hos de som har fått sine altfor seint.

 

Helt greit. Er man ikke klar så skal man heller ikke få barn.

 

Ikke behov for festing nei. Men reising jo. Men man kan ta med barn på reiser.

 

Egentid handler om at du får tid for deg selv, uten barnet. Jeg sier ikke at dette må skje flere ganger i måneden. Men kanskje litt oftere enn du tar deg tid til.

Anonymkode: 90eac...d09

Skal jeg innrømme hva? Jeg ville ikke barn tidligere uansett hvor mye biologisk riktig det var. Jeg fødte et friskt barn som 36 åring og har ingenting jeg skal unnskylde meg for.

Det er ikke det samme å reise med barn uansett hvor mye du mener det er det. Og legger restriksjoner på hvor langt man kan reise. Hva man kan gjøre på reisen og ikke minst når man skal stå opp og legge seg, eller ha "innetid".

Egentid får jeg flere timer hver eneste kveld. Ellers har jeg behov for å gjøre noe så gjør jeg det, om jeg vil. 

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og for meg så er det en dame i 40 årene og oppover. Da føles det veldig unaturlig ut at man er småbarnsmor i den alderen. Min egen mor ble bestemor da hun var 35, min bestemor ble det da hun var 37.

Anonymkode: 90eac...d09

Du har vokst opp i en eller annen bygd der det er normalen. Jeg mener ikke tenåringsmødre eller de som blir mødre før de såvidt har forlatt barndomshjemmet er idealet å trakte etter. For folk som bor i store byer er det nesten umulig å få etablert seg så tidlig som det der. Og det er ganske imponerende å holde sammen livet ut med barndomskjæresten. Uansett om man får det til å funke og holder sammen med den man har valgt som far til barnet og i tillegg har god nok økonomi og hus og hjem, så ser jeg ikke noe negativt med å få barn så tidlig. Men jeg personlig er glad for jeg levde singelivet til midten av 20-årene og ikke minst hadde mange gode år med mannen min alene før vi tok steget videre.

Jeg kjenner mange som er barnløse og single i 40-årene så jeg ser absolutt ikke på de som noe bestemødre. 

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal jeg innrømme hva? Jeg ville ikke barn tidligere uansett hvor mye biologisk riktig det var. Jeg fødte et friskt barn som 36 åring og har ingenting jeg skal unnskylde meg for.

Det er ikke det samme å reise med barn uansett hvor mye du mener det er det. Og legger restriksjoner på hvor langt man kan reise. Hva man kan gjøre på reisen og ikke minst når man skal stå opp og legge seg, eller ha "innetid".

Egentid får jeg flere timer hver eneste kveld. Ellers har jeg behov for å gjøre noe så gjør jeg det, om jeg vil. 

Anonymkode: f9517...27f

36? Jeg setter grensen ved 40 år, så du er ikke helt i den gruppen jeg tenker på sånn egentlig.

Den egentiden du får om kvelden er ikke sammenlignbart med det å kunne skifte "stue" og roe helt ned.

Jeg kjenner ikke til så mye reising uten barn jeg  ( bortsett fra kortere kjæresteturer typisk helg eller langhelg). Fordi jeg reiste ikke så mye før jeg fikk barn, men har blitt endel reising etter. Nå de siste årene har keg vært utenlands i flere uker om gangen, men barna får også mulighet til å bli med nå når de har blitt voksne.

Anonymkode: 90eac...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har vokst opp i en eller annen bygd der det er normalen. Jeg mener ikke tenåringsmødre eller de som blir mødre før de såvidt har forlatt barndomshjemmet er idealet å trakte etter. For folk som bor i store byer er det nesten umulig å få etablert seg så tidlig som det der. Og det er ganske imponerende å holde sammen livet ut med barndomskjæresten. Uansett om man får det til å funke og holder sammen med den man har valgt som far til barnet og i tillegg har god nok økonomi og hus og hjem, så ser jeg ikke noe negativt med å få barn så tidlig. Men jeg personlig er glad for jeg levde singelivet til midten av 20-årene og ikke minst hadde mange gode år med mannen min alene før vi tok steget videre.

Jeg kjenner mange som er barnløse og single i 40-årene så jeg ser absolutt ikke på de som noe bestemødre. 

Anonymkode: f9517...27f

Nei, ikke alt utenfor ring 3 er en bygd. Bodde i by vi (et sted mellom 30 000 og 60 000 innbyggere).

Anonymkode: 90eac...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Heller bestemor enn eldgammel småbarnsmor

Anonymkode: 90eac...d09

Så kvinner på 45 er eldgamle? Ok, hva er de når de fyller 95 da? Hva med å fokusere på eget liv, gjøre det beste ut av det. Så kan alle familier enten mor og far er 16 eller 42 velge det livet de ønsker for seg og sin familie. Kvinner har mensen fra de er 12-48/50 og i den perioden også eggløsning. Når folk studerer, gifter seg og får barn er opp til hvert enkelt ektepar å avgjøre. Ei jente på 15 har selvfølgelig ikke doktorgrad, men kan bli super omsorgsfull og snill mamma. Det samme kan ei på 43 år. Husk at vi er forskjellige, og at det gjør oss verdifulle❤️

Anonymkode: 878ad...884

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...