Gå til innhold

Ikke få barn i godt voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg og mannen var 22 og 25 da vi fikk vår første. Nå er  hun 20 og han andre 17, og vi bare litt over 40. Et så glad vi var unge, vi er spreke og friske og de hat besteforeldre på begge sider, til og med oldeforeldre .

Anonymkode: 4933f...fac

Da er det bare å krysse fingrene for at dere blir besteforeldre snart😊Og at dere ikke blir uføre eller dør snart, for det er jo det vi eldre mødre har risiko for. 

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er da vel du som ikke kan matte. Hvorfor er du frekk?

15 ganger flere av mange hundre blir en del lagt sammen. Og det er bare Downs, ikke de x antall andre sykdommer og avvik det også er økt risiko for. Ja. du kan få NIPT-test, men det endrer ikke faktum. (Og den koster forresten også penger).

Anonymkode: 34909...f8b

Nipt får man gratis over 35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Nipt får man gratis over 35

Det er ikke gratis for staten Norge. Heller ikke IVF, keisersnitt og alt annet eldre mødre bruker mer.

Anonymkode: 34909...f8b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gratis for den enkelte ja. Det koster staten enormt mye.

Anonymkode: 34909...f8b

Er mye som koster staten

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke gratis for staten Norge. Heller ikke IVF, keisersnitt og alt annet eldre mødre bruker mer.

Anonymkode: 34909...f8b

Ingen yngre bruker ks? Er unge som og bruker ivf. Slutt å disse eldre kvinner. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Dere eldre mødre i denne tråden ser ikke ut til å tåle godta (kommer til å bli en gammel mor selv, men er ikke helt blind). Sannsynlighet for sykdommer og avvik øker ganske mye med alder. Dette er uheldig og koster oss mye samfunnsøkonomisk. Forstår ikke hvorfor dere diskuterer akkurat dette. Enkel forskning og matte.

Anonymkode: 34909...f8b

Koster staten mye med alt for unge mødre som ikke klarer å ta seg av barna sine og.

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Egoistisk er det ikke. Min far døde da han var 30, det er aldri gitt at foreldre lever. Kanskje du er litt mindre energisk når du er 40 vs 25, men økonomien er sannsynligvis bedre å du har sikkert frest fra deg  hva festing og slike ting angår. Fins fordeler og ulemper med begge deler.

Anonymkode: 2f11c...a74

Har selv vokst opp med ung far og eldre mor. Faren min døde først. Er så håpløst å skulle forutsi når man dør. Selv moren min snakket alltid om hvor gammel hun var, og var i sjokk da faren min ble dødssyk fordi det var jo en selvfølge at hun skulle dø først. Derfor jeg kjenner det er litt provoserende at man tar for gitt å leve så så lenge hvis man får barn tidlig. Jeg kunne dødd allerede eller om få år, eller jeg kan leve 60 år til. Ingen vet...

 

 

Anonymkode: f9517...27f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Ingen yngre bruker ks? Er unge som og bruker ivf. Slutt å disse eldre kvinner. 

 

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Koster staten mye med alt for unge mødre som ikke klarer å ta seg av barna sine og.

Flere her som ikke forstår forskjellen på at noe koster på samfunnsnivå og individnivå.. skulle tro dere veldig høyt utdannede eldre mødre forsto såpass.

Anonymkode: 34909...f8b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke jeg som er student i 20-årene, det er poenget. Jeg er ferdig festet, reist og sosialisert.

Jeg var ferdig festet og "sosialisert" allerede som 17 åring. Betyr ikke at man sitter inne med barnet 24 /7 av den grunn.

 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men dere som sier man kan ha barn og studere og samtidig være like sosial og reise på utveksling osv, der stusser jeg over tidsbruken. For jeg var  sosial hver dag, og ute minst 2-3 dager i uka i tillegg til flere dager med vennemiddager osv.

Det er fordi ditt liv som 20 åring ikke var likt mitt liv som 20 åring. Jeg hadde ikke alle disse interessene som deg, jeg er introvert, ikke supersosial.

 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eller at man kan leve akkurat som før, reise hit og dit, bare la besteforeldre eller noen passe (små) barn. 

Ja man kan la besteforeldre eller oldeforeldre passe, men det betyr ikke at man lever et slikt liv som du forespeiler med å være borte mange dager i uka. Hvis man ikke har levd et slikt sosialt liv som du tydeligvis hadde, så har man heller ikke noe man har mistet ved å leve slik.

 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg føler jeg får nok med mann, barn, jobb med gode kollegaer, og venner som tar turen innom oss på besøk

Ja, akkurat som oss i 20 årene, bare at vi i tillegg hadde felles fritidsinteresse som vi gjerne tok med barna på. Altså at vi tok barna med ut i stedet for at folk kom til oss. Så kommer kjærlighetsturer oppå dette igjen da, men det er ikke snakk om flere ganger i uka slik som du beskriver.

 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Føler det finnes ingenting usunt i å tilbringe all min ledige tid med et barn som ikke har fylt to år en gang. På ingen måte. 

Du føler det du føler, men fagfolk som har litt greie på det, tenker gjerne at du har godt av litt alenetid også.

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har selv vokst opp med ung far og eldre mor. Faren min døde først. Er så håpløst å skulle forutsi når man dør. Selv moren min snakket alltid om hvor gammel hun var, og var i sjokk da faren min ble dødssyk fordi det var jo en selvfølge at hun skulle dø først. Derfor jeg kjenner det er litt provoserende at man tar for gitt å leve så så lenge hvis man får barn tidlig. Jeg kunne dødd allerede eller om få år, eller jeg kan leve 60 år til. Ingen vet...

 

 

Anonymkode: f9517...27f

Ikke sant. Viktig poeng. True story: Min venninne som fikk barn som ung, har pådratt seg diabetes 2 pga livsstil.  Jeg er eldgammel førstegangsfødende,  men har lav puls, lavt bt, slank, greit aktivitetsnivå . Klart jeg kan dø av kreft eller bli slått ned av lynet imorgen. Men sammenlignet med min unge venninne med diabetes 2, er jeg biologisk sett yngre enn henne pga livsstil.

Anonymkode: b962f...446

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg var ferdig festet og "sosialisert" allerede som 17 åring. Betyr ikke at man sitter inne med barnet 24 /7 av den grunn.

 

Det er fordi ditt liv som 20 åring ikke var likt mitt liv som 20 åring. Jeg hadde ikke alle disse interessene som deg, jeg er introvert, ikke supersosial.

 

Ja man kan la besteforeldre eller oldeforeldre passe, men det betyr ikke at man lever et slikt liv som du forespeiler med å være borte mange dager i uka. Hvis man ikke har levd et slikt sosialt liv som du tydeligvis hadde, så har man heller ikke noe man har mistet ved å leve slik.

 

Ja, akkurat som oss i 20 årene, bare at vi i tillegg hadde felles fritidsinteresse som vi gjerne tok med barna på. Altså at vi tok barna med ut i stedet for at folk kom til oss. Så kommer kjærlighetsturer oppå dette igjen da, men det er ikke snakk om flere ganger i uka slik som du beskriver.

 

Du føler det du føler, men fagfolk som har litt greie på det, tenker gjerne at du har godt av litt alenetid også.

Anonymkode: 90eac...d09

Du høres så sykt kjedelig ut. Hva slags reklame er du for å få barn tidlig? Gud forby at verden skulle bestått av så intenst kjedelig og konforme type mennesker som deg. 

Anonymkode: b962f...446

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da er det bare å krysse fingrene for at dere blir besteforeldre snart😊Og at dere ikke blir uføre eller dør snart, for det er jo det vi eldre mødre har risiko for. 

Anonymkode: f9517...27f

Jo takk,  jeg er allerede bestemor til 2 (første kom da jeg var 38) og tar gjerne imot flere barnebarn🙂

Heldigvis så stenger ikke barna mine seg inne med barna 24/7, slik at vi får låne dem av og til 🙂

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg og mannen var 22 og 25 da vi fikk vår første. Nå er  hun 20 og han andre 17, og vi bare litt over 40. Et så glad vi var unge, vi er spreke og friske og de hat besteforeldre på begge sider, til og med oldeforeldre .

Anonymkode: 4933f...fac

Næmen sååå flinke dere var daaa....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

 

Flere her som ikke forstår forskjellen på at noe koster på samfunnsnivå og individnivå.. skulle tro dere veldig høyt utdannede eldre mødre forsto såpass.

Anonymkode: 34909...f8b

De er nok ikke så høyt utdannet som de utgir seg for 😉

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du høres så sykt kjedelig ut. Hva slags reklame er du for å få barn tidlig? Gud forby at verden skulle bestått av så intenst kjedelig og konforme type mennesker som deg. 

Anonymkode: b962f...446

Tom for argumenter  så derfor passer det med personangrep?

Anonymkode: 90eac...d09

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

 

Flere her som ikke forstår forskjellen på at noe koster på samfunnsnivå og individnivå.. skulle tro dere veldig høyt utdannede eldre mødre forsto såpass.

Anonymkode: 34909...f8b

Staten har råd til det så hva er problemet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo takk,  jeg er allerede bestemor til 2 (første kom da jeg var 38) og tar gjerne imot flere barnebarn🙂

Heldigvis så stenger ikke barna mine seg inne med barna 24/7, slik at vi får låne dem av og til 🙂

Anonymkode: 90eac...d09

Bestemor som 38-åring??? Det er jo spesielt, da. Det er ingen utenfor Livets Harde Skole-kretsen som ikke ville sett rart på deg og lurt på hvor mange dårlige valg du tok, og videreførte til barna dine, for å ende i en så lite gunstig sitch.

Anonymkode: b962f...446

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo takk,  jeg er allerede bestemor til 2 (første kom da jeg var 38) og tar gjerne imot flere barnebarn🙂

Heldigvis så stenger ikke barna mine seg inne med barna 24/7, slik at vi får låne dem av og til 🙂

Anonymkode: 90eac...d09

Jeg hadde ikke ønsket å blitt bestemor så ung

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tom for argumenter  så derfor passer det med personangrep?

Anonymkode: 90eac...d09

Nei.  Virkelig ikke. Jeg skrev det jeg mente. Barn tidlig i 20-årene og ferdig festet som 20-åring?? Hva slags mennesker tenker det liksom? Jo, mennesker med smal livsanskuelse, lite vidsyn og svært konformit syn på livet. 

Anonymkode: b962f...446

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/13/2024 at 10:59 PM, AnonymBruker said:

Dette er tanker jeg har hatt ofte gjennom livet, men ikke har villet dele dem. For det er ikke noe hyggelig, det jeg nå vil si:  

Når man velger å få barn i godt voksen alder, er det urettferdig mot barnet.

Min mor fikk meg da hun var over 40, noe som var sjeldent den gang. Jeg husker godt første gang jeg skjønte at min mor kom til å dø mens jeg var relativt ung: Da var jeg 8 år gammel, og hun fylte 50. 

For et barn, er 50 år eldgammelt. Jeg hadde aldri tenkt på mammas alder før den dagen, langt heller at hun skulle dø en dag, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har tenkt på det nesten hver dag siden. 

Nå er hun over 70, og helsa er dårlig. Mine besteforeldre døde for mange år siden, de var på sykehjem helt fra jeg var barn. Jeg husker dem knapt. Jeg tenker på mine egne barn, som kanskje vil miste sin bestemor når de er i tenårene. Og ja, det er slemt av meg, men jeg er bitter. 

Jeg skjønner at livet ikke går som planlagt alltid, og det er lov å ville leve livet litt før man får barn. Men det går en grense et sted, synes nå jeg. Sånn, da har jeg sagt det.

Anonymkode: 9c4e9...d52

Jeg synes TS har et poeng. Selv om stadig flere får barn i eldre alder enn tideligere er ikke det nødvendigvis positivt. Jeg fikk mitt første barn som 34-åring og jeg føler meg "gammel". Foreldrene mine er i underkant av 70 (men utrolig spreke) og det er ikke usannsynlig at jeg må ha barn boende hjemme til jeg er i midten av 50-årene. Hvis jeg får enda et barn senere vil jeg være 60 når barnet flytter ut.  

For min del var det dessuten en omveltning uten like å gå fra å kunne prioritere spa, shopping, reise og vin til å sitte hjemme og være dødssliten. Jeg føler at mange yngre mødre har mer overskudd. Jeg tror kanskje mye føles tyngre fordi man har tatt hensyn til seg selv så lenge. 

Når det er sagt, synes jeg ikke 40 er supergammelt, men jeg vet om to på 45 og 46 som fikk barn, det synes jeg er i overkant. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...