Gå til innhold

Ikke få barn i godt voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo ikke STOR forskjell når utgangspunktet er minimalt. Du kan ikke matte du? Og uansett finnes det nipt. Det fødes flerr barn med downs av yngre mødre

Anonymkode: b56f0...a38

Det er da vel du som ikke kan matte. Hvorfor er du frekk?

15 ganger flere av mange hundre blir en del lagt sammen. Og det er bare Downs, ikke de x antall andre sykdommer og avvik det også er økt risiko for. Ja. du kan få NIPT-test, men det endrer ikke faktum. (Og den koster forresten også penger).

Anonymkode: 34909...f8b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er da vel du som ikke kan matte. Hvorfor er du frekk?

15 ganger flere av mange hundre blir en del lagt sammen. Og det er bare Downs, ikke de x antall andre sykdommer og avvik det også er økt risiko for. Ja. du kan få NIPT-test, men det endrer ikke faktum. (Og den koster forresten også penger).

Anonymkode: 34909...f8b

NIPT er gratis for alle over 35. Også tidlig ultralyd.

Og ikke bare negative ting for de eldre over 35..

https://www.forskning.no/svangerskap-sykdommer/faerre-misdannelser-med-eldre-modre/582775

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

NIPT er gratis for alle over 35. Også tidlig ultralyd.

Og ikke bare negative ting for de eldre over 35..

https://www.forskning.no/svangerskap-sykdommer/faerre-misdannelser-med-eldre-modre/582775

Anonymkode: f9517...27f

Gratis for den enkelte ja. Det koster staten enormt mye.

Anonymkode: 34909...f8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gratis for den enkelte ja. Det koster staten enormt mye.

Anonymkode: 34909...f8b

Mindre enn hva et barn med downs koster. Derav prioriteringen. Hvis utgangspunktet er minimalt sannsynlig så er ikke 15 gangen derav sannsynlig 

Anonymkode: b56f0...a38

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Helt enig i at det er en grunn til at det er slik. Og det handler om flere ting som økonomi, dårlig tilrettelegging for yngre mødre osv. Det er uheldig.

Det er 15 ganger mer sannsynlig å få et barn med Downs som 40-åring som 20-åring. Det er STOR forskjell, selv om risikoen likevel er relativt liten. En forskjell som får enorme konsekvenser samfunnsøkonomisk og ikke minst for dem som rammes.

 

Anonymkode: 34909...f8b

Det er livsstilsykdommer som bidrar til flest kostnader for den norske stat, ikke at mødre på 40 får barn med downs eller andre arvelige sykdommer (som de kanskje hadde fått uansett alder på mor!)

Alder er bare en av mange risikofaktorer. Helse er multifaktorielt.

En NIPT-test kan gi falske positiver.

Anonymkode: 82566...909

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoistisk er det ikke. Min far døde da han var 30, det er aldri gitt at foreldre lever. Kanskje du er litt mindre energisk når du er 40 vs 25, men økonomien er sannsynligvis bedre å du har sikkert frest fra deg  hva festing og slike ting angår. Fins fordeler og ulemper med begge deler.

Anonymkode: 2f11c...a74

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er livsstilsykdommer som bidrar til flest kostnader for den norske stat, ikke at mødre på 40 får barn med downs eller andre arvelige sykdommer (som de kanskje hadde fått uansett alder på mor!)

Alder er bare en av mange risikofaktorer. Helse er multifaktorielt.

En NIPT-test kan gi falske positiver.

Anonymkode: 82566...909

Dere eldre mødre i denne tråden ser ikke ut til å tåle godta (kommer til å bli en gammel mor selv, men er ikke helt blind). Sannsynlighet for sykdommer og avvik øker ganske mye med alder. Dette er uheldig og koster oss mye samfunnsøkonomisk. Forstår ikke hvorfor dere diskuterer akkurat dette. Enkel forskning og matte.

Anonymkode: 34909...f8b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det uønsket at alderen på førstegangsfødende øker?

Fordi vi ønsker som samfunn å ha høyere fødselsrate og jo senere folk får sitt første barn jo mindre "vindu" har de til å få barn på.  Og fordi jo eldre folk er når de forsøker å bli gravide jo mer kostbart vil det være for samfunnet med diverse tester f.eks, NIPT. Det vil også bli i økning i IVF behandling,  og risikosvangerskap som må følges tettere opp.

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er liksom ingen grenser for nedlatende, generaliserende moralisme fra din kant. Finnes der noen grupper i samfunnet du ikke ser ned på?

Anonymkode: 47086...eac

Finn gjerne fram speilet igjen,  for den nedlatende, generaliserende moraliseringen vinner du lett.

Anonymkode: 90eac...d09

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet under er fra en stor metastudie utført med materiale hovedsakelig Europa og USA. Altså all grunn til å anta at det er rimelig likt i Norge. Her ser vi også at eldre mødre oftere er overvektige, i motsetning til hva som er blitt påstått her inne.

Selvfølgelig er ikke høy alder på fødende ønskelig. 

 

IMG_2201.jpeg

Anonymkode: 34909...f8b

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen var 22 og 25 da vi fikk vår første. Nå er  hun 20 og han andre 17, og vi bare litt over 40. Et så glad vi var unge, vi er spreke og friske og de hat besteforeldre på begge sider, til og med oldeforeldre .

Anonymkode: 4933f...fac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dere eldre mødre i denne tråden ser ikke ut til å tåle godta (kommer til å bli en gammel mor selv, men er ikke helt blind). Sannsynlighet for sykdommer og avvik øker ganske mye med alder. Dette er uheldig og koster oss mye samfunnsøkonomisk. Forstår ikke hvorfor dere diskuterer akkurat dette. Enkel forskning og matte.

Anonymkode: 34909...f8b

De liker ikke at forskningen er imot deres personlige valg. Så derfor må valgene bortforklares og rettferdiggjøres på en måte. og såklart personlig angripe de som poengterer disse realitetene.

Anonymkode: 90eac...d09

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg har uthevet. Dette er den type forbilde jeg IKKE vil være for barna mine. Vil være en rollemodell som viser at det er viktig å ha gode vennskap, hobbyer og generelt ta for seg av alt det fine livet har å by på. Er ikke godt forbilde å alltid være hjemme og la absolutt alt sirkle rundt barnet mener jeg. Synes det er positivt at et barn kan se meg i mitt ess og gjøre noe jeg mestrer. I mitt tilfelle er det ski. Men folk er jo forskjellige... 

Anonymkode: 34909...f8b

Kan jeg spørre hvordan barna ser deg i ditt ess om du er ute å går på ski uten barna?

Trenger småbarn i alderen 0-4 år foreldre som er borte flere dager i uka for å pleie gode vennskap og hobbyer? Er de ikke lenge nok i barnehage i løpet av en uke?  Altså jeg ser forskjellen på en 12 åring og en 3-åring. 12-åringen har nok venner og foretrekker å ikke henge med mor og far hele tiden. 

Både jeg og mannen har hobbyer vi kan gjøre hjemme heldigvis, så trenger ikke dra noen steder.

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folkens, hvis det er så jævla farlig å få barn når man fremdeles er fruktbar, HVORFOR ER MAN DA fruktbar?! Vi driter i de tallene og studiene dere referer til, sannheten er at majoriteten av gangene så går det bra😂 man kan forske på ALT mulig å finne statistikk å henge seg opp i HVA som helst. Og nei, dette handler ikke om at jeg ikke orker å høre om hvor «mye bedre dere yngre mødre er», jeg er ung mor sjøl og respekterer de som ikke er like unge, det bør dere også gjøre. 

Anonymkode: 2f11c...a74

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan jeg spørre hvordan barna ser deg i ditt ess om du er ute å går på ski uten barna?

Trenger småbarn i alderen 0-4 år foreldre som er borte flere dager i uka for å pleie gode vennskap og hobbyer? Er de ikke lenge nok i barnehage i løpet av en uke?  Altså jeg ser forskjellen på en 12 åring og en 3-åring. 12-åringen har nok venner og foretrekker å ikke henge med mor og far hele tiden. 

Både jeg og mannen har hobbyer vi kan gjøre hjemme heldigvis, så trenger ikke dra noen steder.

Anonymkode: f9517...27f

Jeg snakker ikke om flere ganger i uken. Men det finnes en gylden middelvei som er mer enn 1-2 kvelder i året (!!) som du skryter (?) over.

Anonymkode: 34909...f8b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folkens, hvis det er så jævla farlig å få barn når man fremdeles er fruktbar, HVORFOR ER MAN DA fruktbar?! Vi driter i de tallene og studiene dere referer til, sannheten er at majoriteten av gangene så går det bra😂 man kan forske på ALT mulig å finne statistikk å henge seg opp i HVA som helst. Og nei, dette handler ikke om at jeg ikke orker å høre om hvor «mye bedre dere yngre mødre er», jeg er ung mor sjøl og respekterer de som ikke er like unge, det bør dere også gjøre. 

Anonymkode: 2f11c...a74

Jeg er helt enig med at vi må respektere andres valg om å få barn tidlig eller sent. Men når de eldre mødrene påstår at det er positivt på samfunnsnivå og benekter forskning som lenge har vært kjent blir det litt drøyt.

Anonymkode: 34909...f8b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt enig med at vi må respektere andres valg om å få barn tidlig eller sent. Men når de eldre mødrene påstår at det er positivt på samfunnsnivå og benekter forskning som lenge har vært kjent blir det litt drøyt.

Anonymkode: 34909...f8b

Men risikoer er over alt. Forskningen er statistikk. Meg bekjent så starter denne tråden med frarådning mot å få barn i voksen alder. DET er respektløst det

Anonymkode: 2f11c...a74

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trenger småbarn i alderen 0-4 år foreldre som er borte flere dager i uka for å pleie gode vennskap og hobbyer? Er de ikke lenge nok i barnehage i løpet av en uke? 

Hvorfor dra fram at det er enten slik som du har det, ELLER så er det å nesten aldri være hjemme. Slik du beskriver livet etter du fikk barn så høres det som at du har sluttet å leve. Det finnes ikke lenger noe deg, kun barnet ditt. Det blir en usunn relasjon å leve i over tid.

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg snakker ikke om flere ganger i uken. Men det finnes en gylden middelvei som er mer enn 1-2 kvelder i året (!!) som du skryter (?) over.

Anonymkode: 34909...f8b

Det er ikke jeg som er student i 20-årene, det er poenget. Jeg er ferdig festet, reist og sosialisert. Men dere som sier man kan ha barn og studere og samtidig være like sosial og reise på utveksling osv, der stusser jeg over tidsbruken. For jeg var  sosial hver dag, og ute minst 2-3 dager i uka i tillegg til flere dager med vennemiddager osv.

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor dra fram at det er enten slik som du har det, ELLER så er det å nesten aldri være hjemme. Slik du beskriver livet etter du fikk barn så høres det som at du har sluttet å leve. Det finnes ikke lenger noe deg, kun barnet ditt. Det blir en usunn relasjon å leve i over tid.

Anonymkode: 90eac...d09

Igjen slik som nevnt over. Dere yngre mødre sier dere levde akkurat som alle andre unge, bare med barn.  Eller at man kan leve akkurat som før, reise hit og dit, bare la besteforeldre eller noen passe (små) barn. 

Hvis du mener man slutter å leve fordi man ikke drar ut å møter andre så deg om det. Jeg føler jeg får nok med mann, barn, jobb med gode kollegaer, og venner som tar turen innom oss på besøk. Jeg trener 5-6 dager i uka mens barnet sover og får gjort den aktiviteten som gleder meg. 

Føler det finnes ingenting usunt i å tilbringe all min ledige tid med et barn som ikke har fylt to år en gang. På ingen måte. 

 

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men risikoer er over alt. Forskningen er statistikk. Meg bekjent så starter denne tråden med frarådning mot å få barn i voksen alder. DET er respektløst det

Anonymkode: 2f11c...a74

Etter å lest meningene til mange om hvor egoistiske og samfunnsbelastende man er for å tatt sjansen på å føde et barn så vurderer jeg å aldri si alderen min hvis folk spør.

Anonymkode: f9517...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...