Gå til innhold

Ikke få barn i godt voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får kose deg som bestemor da men jeg føler meg ung og overhodet ikke klar for å være bestemor om et par år. For meg faktisk helt utenkelig, men kunne gjerne tenkt meg et barn til rundt 40. Så vi må bare innse at folk er forskjellige. Nå bor jeg sentralt på østlandet og her i området jeg bor er det ikke uvanlig å få første barn etter 35. 

Anonymkode: f9517...27f

Det er vel ikke så rart om du ikke føler deg klar for å bli bestemor hvis du har små barn? Det er helt naturlig. Du er ikke klar for å bli bestemor når du er småbarnsmor. 

Anonymkode: 87b22...361

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er vel ikke så rart om du ikke føler deg klar for å bli bestemor hvis du har små barn? Det er helt naturlig. Du er ikke klar for å bli bestemor når du er småbarnsmor. 

Anonymkode: 87b22...361

Det er heller ikke rart at kvinner som har brukt hele 20 og 30 årene sine på barn ikke ønsker å begynne på nytt når de snart er 40. De har brukt hele sin ungdom på barn. Kvinner som har brukt sin ungdom på seg selv, reising, utdanning og jobb er ofte klar for et nytt kapittel i livet når de nærmer seg 40.

Anonymkode: 0bbd3...840

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er heller ikke rart at kvinner som har brukt hele 20 og 30 årene sine på barn ikke ønsker å begynne på nytt når de snart er 40. De har brukt hele sin ungdom på barn. Kvinner som har brukt sin ungdom på seg selv, reising, utdanning og jobb er ofte klar for et nytt kapittel i livet når de nærmer seg 40.

Anonymkode: 0bbd3...840

Selvfølgelig er ikke det rart. Det har jo ikke noe med om det er riktig eller feil å få barn tidlig eller sent. Det er helt naturlig å ønske å gjøre noe «én gang». Selv om det jo finnes mange som setter i gang med kull nummer 2 senere i livet. 

Anonymkode: 87b22...361

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi som fikk barn tidlig og har voksne barn som er flyttet hjemmefra før vi er 50 er de heldigste. Vi kom oss inn på boligmarkedet da det kostet 400 000 for en 4 roms leilighet så vi har endt opp i romslige eneboliger med lavt boliglån. Vi hadde såpass unge besteforeldre da vi fikk barn at vi aldri manglet barnevakt. Vi studerte, hadde ekstrajobb og fikk greit betalte jobber. Vi er ikke satte eller virker 10 år eldre enn våre jevngamle som fikk barn seinere. Nå reiser vi rundt som vi vil og gjerne til den nedbetalte hytta på fjellet eller seiler rundt med båten vår og har aldri hatt det bedre. Mulig vi var umodne foreldre men ungene våre har blitt ansvarsfulle voksne som tar utdannelse og klarer seg fint. Vi skal ha felles 50 årsdag til sommeren før vi legger ut på 2 mnds seiltur. Så jeg synes mer synd på kompisen til mannen som får atpåklatt nr 2 til sommeren. Han skal bruke årene fra 50 til 60 på å følge barn i barnehage og barneskolen. Vi skal bruke de samme årene på å reise rundt som det passer oss. Vi kunne sikkert ha gjort det da vi var 30 men tror vi nyter det mer nå fordi vi har gjort ferdig tida hvor barna går foran alt annet. Vi kan planlegge på en annen måte. Vi har nok penger i banken til å ta friår og prøve ut hvordan det er å bo lenge i ulike europeiske land. Og statistisk sett så kommer vi til å ha minst 20 gode år til å nyte livet.

Anonymkode: 640c6...454

Er ikke hele premisset for denne diskusjonen at yngre foreldre får mer tid med barna sine og barnebarna (og oldebarna)? Du snakker jo om studier, ekstrajobb, godt betalte jobber og barnevakt i helgene. Når ungene er ute av redet er det seilbåtturer og reise jorda rundt. Sånne ting som man vanligvis gjør når man er i tjueårene. Eldre foreldre som er ferdig med dette og har sett verden, vil jo da ha mer tid til barn og barnebarn, mens barn av disse unge foreldrene må nøye seg med postkort fra de gamle som er på tur og tar igjen tapt ungdom 😂 Forresten, det er noe som er MYE verre for barn enn eldre foreldre, og det er SKILSMISSE! Har inntrykk av at det er de unge foreldrene som står for denne statistikken fordi dere vokser fra hverandre. 

Anonymkode: a1daa...a5b

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre var 40 og 45 da jeg ble født.  Det er faktisk en generasjon som mangler mellom meg og foreldrene mine. De kunne være besteforeldrene mine. Dette er synd, spesielt etter at mine barn kom og mine foreldre ikke er så glad i være sammen med dem fordi de føler at de er for gamle og ikke mestrer rollen som besteforeldre. Så jeg synes det er en uting at folk får barn når de er i besteforelderalder selv.

Anonymkode: 7ff3d...fd6

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mine foreldre var 40 og 45 da jeg ble født.  Det er faktisk en generasjon som mangler mellom meg og foreldrene mine. De kunne være besteforeldrene mine. Dette er synd, spesielt etter at mine barn kom og mine foreldre ikke er så glad i være sammen med dem fordi de føler at de er for gamle og ikke mestrer rollen som besteforeldre. Så jeg synes det er en uting at folk får barn når de er i besteforelderalder selv.

Anonymkode: 7ff3d...fd6

Selv om dine foreldre er uskikket som besteforeldre så betyr det ikke at alle eldre foreldre blir uskikket som besteforeldre. Jeg personlig synes det er helt vilt å få barn når man er 20 år feks vs 40 , men det er heldigvis ikke mitt liv. Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør.

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om dine foreldre er uskikket som besteforeldre så betyr det ikke at alle eldre foreldre blir uskikket som besteforeldre. Jeg personlig synes det er helt vilt å få barn når man er 20 år feks vs 40 , men det er heldigvis ikke mitt liv. Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør.

Anonymkode: f9517...27f

Med tanke på at de kommer til å ligge seks for under tidlig i barnebarnets liv så....

Anonymkode: 08e39...0d6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er heller ikke rart at kvinner som har brukt hele 20 og 30 årene sine på barn ikke ønsker å begynne på nytt når de snart er 40. De har brukt hele sin ungdom på barn. Kvinner som har brukt sin ungdom på seg selv, reising, utdanning og jobb er ofte klar for et nytt kapittel i livet når de nærmer seg 40.

Anonymkode: 0bbd3...840

Rar logikk. Akkurat som om man ikke har brukt tid på reising, utdanning og jobb hvis man har fått barn tidlig. 🫣image.gif.fb348828853d3492de76a2d8dacbf1fd.gif

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Med tanke på at de kommer til å ligge seks for under tidlig i barnebarnets liv så....

Anonymkode: 08e39...0d6

Vel min yngre far ligger seks fot under nå og den eldre moren min lever enda. Poenget ditt?

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Rar logikk. Akkurat som om man ikke har brukt tid på reising, utdanning og jobb hvis man har fått barn tidlig. 🫣image.gif.fb348828853d3492de76a2d8dacbf1fd.gif

Anonymkode: 90eac...d09

Du mener vel ikke det er det samme å reise med 2-3 småbarn på slep til en øy i Stillehavet? 30 pluss timer flytid. Imponerende for de som gjør det. Og nyter 5 retters gourmet måltid mens de holder styr på barna som løper rundt😅

Og dårlig økonomi som student og samtidig måtte ha flere jobber og samtidig være til stede for barnet 100% er vel ikke helt mulig. Uansett hvordan man snur og vender på det så får man mindre tid med barnet.

 

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Rar logikk. Akkurat som om man ikke har brukt tid på reising, utdanning og jobb hvis man har fått barn tidlig. 🫣image.gif.fb348828853d3492de76a2d8dacbf1fd.gif

Anonymkode: 90eac...d09

Trodde dere brukte 100 % av tiden med barna? Er det ikke derfor man får barn tidlig? Mer tid til barna, for så å bruke all sin tid på barnebarna i 40 åra? 

 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Med tanke på at de kommer til å ligge seks for under tidlig i barnebarnets liv så....

Anonymkode: 08e39...0d6

Bestemor fikk mamma da hun var 41. Jeg var med henne hver helg til jeg ble 23 år. Min helt. Min bestevenn.

Farmor fikk pappa da hun var 16. Hun har aldri hatt tid til barnebarna. Hun er nå i 80 årene. Sprek dame. Ser henne aldri. Hun har ikke tid. 

Anonymkode: 0bbd3...840

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk heller hvor heldig du er som ble født. Hvis hun hadde tenkt det samme som deg, hadde du jo ikke vært her i dag. Ellers skjønner jeg poenget ditt altså. De aller fleste vil jo ha foreldrene i livet sitt lengst mulig. Jeg var bare 21 da jeg fikk mitt første barn og regner med jeg får følge henne gjennom store deler av livet. Det er jeg veldig glad for

Anonymkode: 43ba6...955

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du mener vel ikke det er det samme å reise med 2-3 småbarn på slep til en øy i Stillehavet? 30 pluss timer flytid. Imponerende for de som gjør det. Og nyter 5 retters gourmet måltid mens de holder styr på barna som løper rundt😅

Var det noen her som nevnte så lange reiser? Er det kun det som teller som reiser da? Er man 2 foreldre så går det fint an for den ene forelderen å reise bort alene. Ellers så kan man reise med barna ja.

 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Og dårlig økonomi som student og samtidig måtte ha flere jobber og samtidig være til stede for barnet 100% er vel ikke helt mulig. Uansett hvordan man snur og vender på det så får man mindre tid med barnet.

Hadde ikke dårlig økonomi som student, heller ingen ekstra jobber. Ellers så er det vel ingen som er til stede 100 % for barnet, de går i barnehage og skole helt uavhengig av alderen på foreldrene.

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trodde dere brukte 100 % av tiden med barna? Er det ikke derfor man får barn tidlig? Mer tid til barna, for så å bruke all sin tid på barnebarna i 40 åra? 

Trodde du det du da. Ingen bruker 100 % av tiden sin på barna. Det er ikke mulig. Man må ha dem på skolen 190 dager i året. Og flesteparten benytter seg også av barnehage når de er i barnehagealder.

Man får barn tidlig fordi det er den naturlige og beste biologiske alderen å få barn i, ikke som de ca 2.000 mødrene av ca 50.000 mødre som årlig får sine barn altfor seint (altså etter de har blitt 40).

Anonymkode: 90eac...d09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Var det noen her som nevnte så lange reiser? Er det kun det som teller som reiser da? Er man 2 foreldre så går det fint an for den ene forelderen å reise bort alene. Ellers så kan man reise med barna ja.

 

Hadde ikke dårlig økonomi som student, heller ingen ekstra jobber. Ellers så er det vel ingen som er til stede 100 % for barnet, de går i barnehage og skole helt uavhengig av alderen på foreldrene.

Anonymkode: 90eac...d09

Jeg tenker på meg selv. Jeg ville reise verden rundt, ikke Europa rundt. Foretrekker å reise med ektefelle så bruke ferie på egenhånd hadde vært uaktuelt, spesielt med barn. På randen til egoistisk å bruke ukesvis av 5 ukers ferie kun på seg selv med barn. Og nei det er ikke det samme å reise med barn. Med barn er det på barns premisser. Med småbarn er det leggetid 18-19 på kvelden senest. 

Da er du heldig som overlevde som student uten ekstra jobb. Og uten å måtte bruke ettermiddager/kvelder/helger på å studere. Jeg mener selvsagt 100% av tiden etter barnehage, og hver helg 100%.

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker på meg selv. Jeg ville reise verden rundt, ikke Europa rundt. Foretrekker å reise med ektefelle så bruke ferie på egenhånd hadde vært uaktuelt, spesielt med barn. På randen til egoistisk å bruke ukesvis av 5 ukers ferie kun på seg selv med barn. Og nei det er ikke det samme å reise med barn. Med barn er det på barns premisser. Med småbarn er det leggetid 18-19 på kvelden senest. 

Da er du heldig som overlevde som student uten ekstra jobb. Og uten å måtte bruke ettermiddager/kvelder/helger på å studere. Jeg mener selvsagt 100% av tiden etter barnehage, og hver helg 100%.

Anonymkode: f9517...27f

Bruker du virkelig 100% av tiden etter skole og barnehage på barna dine? Når jeg skriver jeg er takknemlig for at mamma og pappa fikk meg da de var unge, slik at jeg kan ha dem i livet mitt lenger, så mener jeg jo ikke at jeg kunne ønske de viet hvert sekund av sitt liv til meg gjennom oppveksten og i voksen alder. Jeg har og hadde mitt eget liv selvfølgelig. Jeg elsker å tilbringe tid med foreldrene mine, men jeg har jo alltid hatt behov for å være med venner og kjærester. Jeg tror absolutt foreldrene mine hadde tid til masse, selv om jeg var født. Det er helt naturlig at barna vil oppleve verden uten foreldrene sine på slep. 

Anonymkode: 87b22...361

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine foreldre var 40 og 45 da jeg ble født.  Det er faktisk en generasjon som mangler mellom meg og foreldrene mine. De kunne være besteforeldrene mine. Dette er synd, spesielt etter at mine barn kom og mine foreldre ikke er så glad i være sammen med dem fordi de føler at de er for gamle og ikke mestrer rollen som besteforeldre. Så jeg synes det er en uting at folk får barn når de er i besteforelderalder selv.

Anonymkode: 7ff3d...fd6

teknisk sett er man i besteforeldrealder fra slutten av 20-årene, så det er et elendig parameter.

Anonymkode: 47086...eac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Trodde du det du da. Ingen bruker 100 % av tiden sin på barna. Det er ikke mulig. Man må ha dem på skolen 190 dager i året. Og flesteparten benytter seg også av barnehage når de er i barnehagealder.

Man får barn tidlig fordi det er den naturlige og beste biologiske alderen å få barn i, ikke som de ca 2.000 mødrene av ca 50.000 mødre som årlig får sine barn altfor seint (altså etter de har blitt 40).

Anonymkode: 90eac...d09

det som er så merkelig med argumentasjonen til dere ungdomsfundamentalister, er at dere sier dere vil ha mange år med barna.

Men i alle disse ekstra årene dere har barna, vil dere helst ikke være så mye med dem.

Dere vil ta utdanning, jobbe og ha fem små samtidig, og så vil dere ha dem ut av huset før dere er 40 for  å være i fred til å gjøre deres egne greier.

Jeg fikk min siste etter 40, og hadde da kommet til et punkt i karrieren der jeg bestemmer så mye over egen jobb og fritid, at jeg kunne være masse sammen med ham  i hverdagen, og han hadde korte dager i barnehagen og masse tid med foreldrene sine.

Og jeg går virkelig ikke rundt og gleder meg til barna er ute av redet - det blir jo kjempetrist å ikke ha dem rundt seg i hverdagen lenger!

Anonymkode: 47086...eac

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Bruker du virkelig 100% av tiden etter skole og barnehage på barna dine? Når jeg skriver jeg er takknemlig for at mamma og pappa fikk meg da de var unge, slik at jeg kan ha dem i livet mitt lenger, så mener jeg jo ikke at jeg kunne ønske de viet hvert sekund av sitt liv til meg gjennom oppveksten og i voksen alder. Jeg har og hadde mitt eget liv selvfølgelig. Jeg elsker å tilbringe tid med foreldrene mine, men jeg har jo alltid hatt behov for å være med venner og kjærester. Jeg tror absolutt foreldrene mine hadde tid til masse, selv om jeg var født. Det er helt naturlig at barna vil oppleve verden uten foreldrene sine på slep. 

Anonymkode: 87b22...361

Jeg har et barn på 1.5 år, så ja det gjør jeg. Kan selvfølgelig ta meg en dusj men forsvinner ikke i 3 timer for å studere. Et så lite barn har ikke sitt eget liv på mange år så den sammenlikningen blir litt tynn. Og alt for ung til å oppleve verden uten foreldrene i alle fall😅

Anonymkode: f9517...27f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, hilsen kvinne 46  som mener at 40 - årene er tiden for å være besteforeldre, ikke småbarnsforeldre..

Anonymkode: 90eac...d09

Du om det

Anonymkode: 0d03e...05c

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.3.2024 den 22.59):

Nå er hun over 70, og helsa er dårlig. Mine besteforeldre døde for mange år siden, de var på sykehjem helt fra jeg var barn. Jeg husker dem knapt. Jeg tenker på mine egne barn, som kanskje vil miste sin bestemor når de er i tenårene. Og ja, det er slemt av meg, men jeg er bitter. 

Vet du hva, jeg snyes du har et veldig pessimistisk syn på livet. Og så velger du å være sur for at din mor er 70 og syk, når du er så heldig som har en mor, OG barn.

Jeg mistet mine besteforeldre når jeg var 8 og 17. Man sørger og så går det over sånn er livet.

Jeg mistet moren min når hun var 65. Hun fikk meg når hun var 30. Jeg er ikke bitter men glad for tiden jeg fikk med henne. Selv om jeg virkelig savner mamma noen ganger. Jeg er også alene her, og har slitt med masse angst den siste uka. Jeg har ikke en mamma, eller en storesøster å ringe. Så da må jeg greie meg selv. 

Du og jeg vi er så pass heldige at vi er her. Vi har jo livet, vi puster og kan oppleve ting. Ja livet er trist noen ganger men også veldig bra. Og moren din er ikke den som er ansvarlig for at du skal ha et godt liv, som voksen.  Hun har faktisk gitt deg livet, og du har mange muligheter her på jorda.  Og tenk du har sikkert en kropp som fungerer og ben du kan gå på, en bolig, venner som er glad i deg. Kansje du er heldig på mange måter. Og så har du faktisk en mor som lever! 

Så slutt å tenk på alt du mangler og tenk heller på det du har. 

Anonymkode: 96885...d9d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...