Gå til innhold

Hvorfor er DU så imot at JEG bruker slankemedisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Topsi skrev (1 minutt siden):

De greier det, men de velger å ikke gjøre det for å tjene mer penger 

Det kan være ja.

Jeg sendte dem mail og  spurte om når jeg/vi kan forvente å kunne hente ut preparatet uten å måtte legge inn bestilling på ny forsyning samtidig. Ikke minst slippe lenge opphold i behandlingen.

Svaret jeg fikk var at det ville fortsette sånn videre fremover i 2024. Det var ikke noe oppløftende svar å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er veldig skeptisk til denne medisinen. Ikke fordi det er «juks» eller lignende som du nevner. Unner folk å gå ned i vekt uansett hvordan. 
Men er bekymret for folks helse og om det er bivirkninger vi ikke aner noe om enda. 
Medisinen har aldri vært gitt i så store doser som nå, og jeg synes det er vondt å tenke på at folk kanskje kan få alvorlige sykdommer som følge av dette i fremtiden. 
Men hvis jeg (forhåpentlig) tar feil er jeg veldig for at folk kan få hjelp til vektreduksjon. 😃

Anonymkode: 8fff1...e14

Kreftbehandling har ofte som bivirkning at den er... Kreftfremkallende. 

Anonymkode: fb722...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke meg du siterte, men hvorfor tolker du "knaske piller" som negativt? Jeg er selv mye fysisk og psykisk syk, og knasker piller i ett sett. Ser ikke på utsagnet som verken negativt eller positivt, men en morsom måte å formulere seg på. Tolker du alltid alle i verste mening?

Anonymkode: 12265...793

"Knaske piller" assosierer jeg med pille narkomane. Jeg har aldri hørt noen anvende det positivt. Tror TS måtte vært lit enkel for å ikke oppfate den komentaren som passiv agresiv....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært negativ til slankesprøyter fordi venninnen min med diabetes ikke fikk tak i medisinen hun trenger. Slankesprøyter i seg selv har jeg ingenting i mot så lenge man ikke "tar andres" medisiner. 

Anonymkode: cb644...efc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonit skrev (2 timer siden):

Mener du at de fleste går på Mysimba? Godt mulig, jeg har ikke tallene.

De fleste, vil jeg tro, slanker seg på den riktige måten. De spiser mindre enn hva de forbruker av kalorier.

Anonymkode: aa107...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Overhodet ingen forskjell. 

Anonymkode: b9749...7b3

Så bra du inser dette! Men hvorfor føler du behov for å legge til dette: 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men det koster meg også å være slank. I morgen har jeg for eksempel lyst til å ligge på sofaen. I stedet spaserer jeg 1 time til SATS og går på 1 times styrketrening. Det er valg som må tas, og det er ikke alltid de mest behagelige. 

Anonymkode: b9749...7b3

Hva er relevansen i forhold til spørsmålet du svarer på? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært negativ til slankesprøyter fordi venninnen min med diabetes ikke fikk tak i medisinen hun trenger. Slankesprøyter i seg selv har jeg ingenting i mot så lenge man ikke "tar andres" medisiner. 

Anonymkode: cb644...efc

Da burde du være sint på legemiddelselskapet istedetfor, som velger bevisst å ikke produsere nok ozempic, fordi de tjener mindre på det enn wegovy. Som er akkurat det samme. Men det er det ikke mangel på, fordi de produserer for fullt, for de tjener mer

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste, vil jeg tro, slanker seg på den riktige måten. De spiser mindre enn hva de forbruker av kalorier.

Anonymkode: aa107...d2e

(Min utheving)

Her er kjernen i kritikken, tror jeg. Man må slanke seg på den riktige måten. (Altså, man spiser mindre enn man forbruker av kalorier når man tar slankemedisin, det er jo hele poenget! Men det er altså feil måte.)

Anonymkode: 3a889...b5d

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe mot det, så lenge du betaler for det selv og det ikke kommer i konflikt med andre livsviktige medisiner med samme virkestoff. 
 

Jeg kjenner bare en person som hittil har fått det på blå resept og vedkommende har ikke gjort noen livstilsendringer. Det spises like mye som før og fortsatt inaktiv, så det er jo helt åpenbart at i det øyeblikket hen slutter med medisin vil vekten øke betraktelig. I slike tilfeller, og dem har det vært en del av, så er dette å kaste Statens penger ut av vinduet. Et minstemål av egeninnsats hadde vært ønskelig. 

Anonymkode: 44bd4...528

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikken kommer enten fra folk som aldri har opplevd vektproblemer/overspisingslidelser og mangler fullstendig evne til å sette seg inn i hvordan det er. Fordi "kan du ikke bare spise litt mindre, hvorfor er det så vanskelig"? Denne er ofte forkledd som "det er farlig å gå på medisiner". 

Eller, og denne er vanskeligere å dømme, folk med overvekt som ikke har råd til medisinen selv. 

Anonymkode: f2e26...bba

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

(Min utheving)

Her er kjernen i kritikken, tror jeg. Man må slanke seg på den riktige måten. (Altså, man spiser mindre enn man forbruker av kalorier når man tar slankemedisin, det er jo hele poenget! Men det er altså feil måte.)

Anonymkode: 3a889...b5d

Og du bestemmer hva som er rett og feil for andre mennesker og deres liv og kropp?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Og du bestemmer hva som er rett og feil for andre mennesker og deres liv og kropp?

Jeg tror denne var ment ironisk. 

Anonymkode: f2e26...bba

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror denne var ment ironisk. 

Anonymkode: f2e26...bba

Ok, er så mange som dømmer andre i denne saken at det er.ikke godt å vite 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (48 minutter siden):

Jeg har alltid vært slank. Selvfølgelig må jeg bruke viljestyrke for å holde vekten min. Jeg har lyst å spise sjokolade hver eneste dag, og spise masse usunn mat. Jo fetere maten er, jo bedre er den;)  Så jo, det koster å holde seg normalvektig. 

Da kan du tenke deg hva det koster en som er overvektig, og en som skal holde seg nede. Det er noe helt, helt annet. 

Anonymkode: 4b34f...e8e

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke noe mot det, så lenge du betaler for det selv og det ikke kommer i konflikt med andre livsviktige medisiner med samme virkestoff. 
 

Jeg kjenner bare en person som hittil har fått det på blå resept og vedkommende har ikke gjort noen livstilsendringer. Det spises like mye som før og fortsatt inaktiv, så det er jo helt åpenbart at i det øyeblikket hen slutter med medisin vil vekten øke betraktelig. I slike tilfeller, og dem har det vært en del av, så er dette å kaste Statens penger ut av vinduet. Et minstemål av egeninnsats hadde vært ønskelig. 

Anonymkode: 44bd4...528

Om personen spiser like mye som før, så vil den jo ikke gå ned i vekt... Den vil heller ikke gå betraktelig opp i vekt uten medisinen, om medisinen uanset ikke påvirker matinntaket.... Så dette høres rart ut.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke noe mot det, så lenge du betaler for det selv og det ikke kommer i konflikt med andre livsviktige medisiner med samme virkestoff. 
 

Jeg kjenner bare en person som hittil har fått det på blå resept og vedkommende har ikke gjort noen livstilsendringer. Det spises like mye som før og fortsatt inaktiv, så det er jo helt åpenbart at i det øyeblikket hen slutter med medisin vil vekten øke betraktelig. I slike tilfeller, og dem har det vært en del av, så er dette å kaste Statens penger ut av vinduet. Et minstemål av egeninnsats hadde vært ønskelig. 

Anonymkode: 44bd4...528

Du har misforstått hvordan medisinen virker. Det er ikke medisinen i seg selv som gjør at man går ned i vekt, men det at medisinen får en til å spise mindre og sjeldnere. Spiser man like mye som før, vil man stå stille eller gå opp i vekt. Mam må fremdeles gjøre noe aktivt for å gå ned i vekt når man tar Ozempic/wegovy, det er ikke noen trylleformel.
 

Og har vedkommende Ozempic på blå resept har hen det på grunn av diabetes 2 og ikke primært vektnedgang. 

Anonymkode: 185c7...167

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne debatten handler i stor grad om at de som aldri har slitt med vekt selv, driver med portvokting av nettopp de privilegiene man opplever som tynn eller normalvektig.
For disse menneskene er det provoserende når feite (les: late, motbydelige, usunne, dumme, moralsk underlegne, mentalt svake, inaktive, glupske, grådige - whatever) plutselig får tilgang på de "sosiale godene" man ellers har tilgang på som tynn (les: viljesterke, disiplinerte, aktive, spreke, sunne, smarte, moralsk forhøyede, selvoppofrende, mentalt overlegne og dannede). Det er nettopp derfor de henger seg opp i at det gjøres på "feil" måte, aldeles som om denne medisinen tryller bort overvekten på magisk vis (...). 

Det må være utrolig provoserende når den "feite venninna" du har kunnet behandlet litt dårligere enn andre gjennom livet, plutselig krever sin plass i omgivelsene. Da er det lett å legge skylden på Wegovy, og bli rasende på dem som bruker medisinen, når sannheten er at du egentlig burde ta en heftig runde med deg selv og egne holdninger til menneskene rundt deg. For, hvor sykt det enn er, så finnes det faktisk tykke mennesker som er aktive, intelligente, disiplinerte og friske - og disse blir jo tross alt en virkelig farlig trussel når de i tillegg skulle få en kropp som er mer akseptert i samfunnet. 

 

Og så har du også de som skriker om det, fordi det er såpass dyrt at de selv ikke har råd - det er kjipt, men det er virkelig ikke en unnskyldning for å ta ut sinnet på de som velger å betale prisen. Det er tross alt en billig pris å betale for å bli behandlet bedre av samfunnet rundt seg (så lenge de ikke vet at du bruker Wegovy). 

  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Det tragiske er at det er egentlig ikke mangel på ozemlic, ozempic er det samme som wegovy,.men produsenten velger å produsere mer wegovy, og mindre ozempic,  for å presse folk over på wegovy, som er dyrere. Dermed setter de diabetikere opp mot overvektige, for å tjene penger

Oi, såpass ja! 🙈 Vet legemiddelindustrien ofte er kyniske, så bare nok et eksempel på det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryd30 skrev (1 minutt siden):

Oi, såpass ja! 🙈 Vet legemiddelindustrien ofte er kyniske, så bare nok et eksempel på det da...

Ja, ozempic og wegovy er akkurat samme virkestoff i akkurat samme type "innpakning",  den ene er billigere enn den andre, og den dyreste er det aldri mangel på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppleves vel bare som en enda en snarvei. Det er vanskeligere for noen å gå ned i vekt enn andre, men det er ikke lett for noen. 

Så igjen, noen vil kunne få en 'snarvei' til noe, som andre faktisk må ofre mye og jobbe beinhardt for hver eneste dag. 

 

Anonymkode: b6fc5...d3a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...