Gå til innhold

Hvorfor er DU så imot at JEG bruker slankemedisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Man må fortsatt jobbe for det for å få muskler. Alle steroidene i verden gir ikke muskler uten trening, man må trene, det blir bare mye lettere å oppnå ekstreme resultat. 

Arnold feks trente som faen for å bli så svær, hadde han sitti på sofaen å hadde han ikke fått de resultatene han fikk.

Ekstrem overvekt kan reduseres med medisiner, bivirkningene ved bruk av de medisinene er av en annen art enn bivirkningene ved bruk av anabole steroider. Gevinsten ved bruk og ønska effekt av feks slankesprøyter er positive i form av å medføre mindre risiko for overvektsrelaterte helseplager, gevinstene ved bruk av  anabole steroider derimot er ikke verdt risikoene.

Anonymkode: 3b35f...455

Det er helt feil, en person som sitter på sofaen på steroider vil bygge mer muskler og styrke enn en som trener uten steroider, en som trener på bil vil selvfølgelig få best resultat.

https://forums.t-nation.com/t/do-steroids-work-even-if-you-dont-work-out/278023

Steroider og wegovy er en dårlig sammenligning. Liker bedre sammenligningen mot insulin. Mange overvektige produserer ikke glp-1 nok til å stimulere normal metthetsfølelse, wegovy inneholder syntetisk glp-1 kalt semaglutid som lar kroppen fungere som den skal. Akkurat som en diabetiker trenger tilførsel av insulin utenfra

Anonymkode: 566ab...b01

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lurt på akkurat det samme. Jeg har vurdert å gå til legen for å få medisin. Mener BMI ligger på rundt 34 akkurat nå.

Jeg er ikke feit fordi jeg ikke har prøvd. Jeg har slanket meg i årevis, men det går ikke. Hvorfor? Fordi jeg sliter med sultfølelse. Og ikke bare normal sultfølelse, men den der følelsen der magen prøver å «spise seg selv». Den starter med fordøyelsesbevegelser, men når den er tom, da gir dette smerter. Jeg lever med andre kroniske daglige smerter og jeg har faktisk ikke styrke til å legge på enda mer å leve med. Så jeg holder ut i noen uker, så faller jeg av, det jeg da har mistet av velt smeller på igjen og tar med seg er par venner i slengen.

Jeg har prøvd å spise meg full på ting med lite kalorier, grønnsaker kan man jo spise så mye man vil av. Jeg kan kjenne meg full og kvalm men magen er fortsatt skrubbsulten og skriker etter mat.

Det er faktisk ikke bare bare for alle å gå ned i vekt. Om det var så enkelt, da ville vi ikke hatt problemer med fedme.

Denne medisinen er ikke magisk, den gjør ikke jobben for en. Man må faktisk fortsatt trene, ha fokus på mat, telle kalorier. Men medisinen vil gjøre det kroppen ikke klarer; regulere dette med sult, og sukkersuget.

Om jeg kunne gått gjennom dagen uten å alltid tenke på mat, det hadde vært en helt ny hverdag som jeg aldri før har oppleve.
 

Jeg lurer også på hvordan denne medisinen kan anses som «juks». Det er et hjelpemiddel, til å få folk til å faktisk kunne følge en diett og spise sunt uten at de sprekker. Er insulinmedisin også juks da. Kan ikke noen med diabeter bare spise riktig og regulere blodsukkeret sitt selv. Er nikotinplaster også juks for de som ønsker å slutte å røyke, for de må jo gjøre det den harde veien uten hjelp.

Folk betaler for medisinen selv, av egen lomme, ingen støtte fra noen. De må slite med bivirkninger helt selv.

Hvorfor skal for bli så 🤬 irritert på at noen får hjelp. De er sure over at folk er feite, men blir enda surere om noen prøver å gjøre noe med det når det er på «feil måte».

Føler mange av de som er sure er de som «har gjort det riktig», de har en «jeg klarte det så da må alle andre også gjøre det» holdning. Ja godt for deg er mitt svar til de. Hadde jeg klart å få det til, så hadde jeg vært tynn for mange år siden 🤬

Anonymkode: f59c9...c24

  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva er forskjellen her? Helt ærlig? begge er Snarveier som egentlig er ment for helt andre bruk, forskjellen er at masse late overvektige folk som ikke evner å holde på kalorunderkudd eller å gjøre livsstilsendringer, nå kan stikke seg med en sprøyte slik at de kan gå ned i vekt uten av å legge inn innsats. Det er INGEN forskjell her. 

Anonymkode: a5e22...6e0

Det er en myte at overvektige er late, mange har overspisingslidelse eller går på medisiner som øker appetitten. Sier du det samme om bulemikere som overspiser, for så å spy/ ødelegge emaljen på tennene. Eller anorektikere som dør av undervekt fordi psykiatrien ikke har mulighet til å sondemate de? Det kan virke som du har litt svart / hvitt syn på diagnoser. Det er mange og sammmensatte grunner til at folk får problemer med mat.

Anonymkode: c0ae1...b7f

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er veldig skeptisk til denne medisinen. Ikke fordi det er «juks» eller lignende som du nevner. Unner folk å gå ned i vekt uansett hvordan. 
Men er bekymret for folks helse og om det er bivirkninger vi ikke aner noe om enda. 
Medisinen har aldri vært gitt i så store doser som nå, og jeg synes det er vondt å tenke på at folk kanskje kan få alvorlige sykdommer som følge av dette i fremtiden. 
Men hvis jeg (forhåpentlig) tar feil er jeg veldig for at folk kan få hjelp til vektreduksjon. 😃

Anonymkode: 8fff1...e14

Dette er jeg 100 % enig i! 

Jeg er selv overvektig og går til jevnlige kontroller på sykehus. Jeg har blitt tilbudt slankemedisin (Mysimba), men har foreløpig takket nei. Jeg mener at det ikke er forsket nok på denne type medisin for at man skal bruke den til overvektige. Mange av slankemedisinene er jo beregnet på folk med diabetes og jeg synes det er dumt (og kritikkverdig) at folk med diabetes ikke får tak i viktig medisin, fordi den nå er så mye brukt til å behandle overvekt. 

I tillegg er jeg også skeptisk til bivirkningene som kommer med disse slankesprøytene. Som jeg mener heller ikke er forsket og undersøkt nok. 

Å gå ned i vekt er jo ikke noe hokus pokus egentlig. Mindre mat og mer bevegelse er jo det som stort sett funker. Selv har jeg gått ned ca. 20 kg på snart 1 år nå. Uten bruk av medisiner. Kun med små justeringer på kosthold og mer bevegelse i hverdagen (i mitt tilfelle gåturer, da jeg overhodet ikke trives på treningssenter). Jeg har i tillegg PCOS, som gjør vektnedgang noe vanskeligere. Men jeg har likevel altså gått ned rundt 20 kg til nå. Jeg er enda ikke i mål, men jeg stresser heller ikke med vektnedgangen. Om jeg så bruker 5 år på å komme ned på idealvekten min, ja da tar det 5 år. 

Jeg har ikke noe imot at folk bruker slankemidler, hvis man har prøvd andre metoder og ikke lykkes med det. Men noe quick fix er det ikke. Vektnedgang er noe man må fortsette med resten av livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ja om du går på jojodiett, så går du såklart opp igjen. Men om du gjør livsstilsendringer som gjør at du lever godt, spiser godt, og fortsatt går ned i vekt. Så går du ikke opp igjen, med mindre du ikke har viljestyrke da. 

Anonymkode: a5e22...6e0

Feil. De må bruke masse viljestyrke hele tiden. Har du alltid vært tynn, så trenger du ikke det. 

Anonymkode: 4b34f...e8e

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har lurt på akkurat det samme. Jeg har vurdert å gå til legen for å få medisin. Mener BMI ligger på rundt 34 akkurat nå.

Jeg er ikke feit fordi jeg ikke har prøvd. Jeg har slanket meg i årevis, men det går ikke. Hvorfor? Fordi jeg sliter med sultfølelse. Og ikke bare normal sultfølelse, men den der følelsen der magen prøver å «spise seg selv». Den starter med fordøyelsesbevegelser, men når den er tom, da gir dette smerter. Jeg lever med andre kroniske daglige smerter og jeg har faktisk ikke styrke til å legge på enda mer å leve med. Så jeg holder ut i noen uker, så faller jeg av, det jeg da har mistet av velt smeller på igjen og tar med seg er par venner i slengen.

Jeg har prøvd å spise meg full på ting med lite kalorier, grønnsaker kan man jo spise så mye man vil av. Jeg kan kjenne meg full og kvalm men magen er fortsatt skrubbsulten og skriker etter mat.

Det er faktisk ikke bare bare for alle å gå ned i vekt. Om det var så enkelt, da ville vi ikke hatt problemer med fedme.

Denne medisinen er ikke magisk, den gjør ikke jobben for en. Man må faktisk fortsatt trene, ha fokus på mat, telle kalorier. Men medisinen vil gjøre det kroppen ikke klarer; regulere dette med sult, og sukkersuget.

Om jeg kunne gått gjennom dagen uten å alltid tenke på mat, det hadde vært en helt ny hverdag som jeg aldri før har oppleve.
 

Jeg lurer også på hvordan denne medisinen kan anses som «juks». Det er et hjelpemiddel, til å få folk til å faktisk kunne følge en diett og spise sunt uten at de sprekker. Er insulinmedisin også juks da. Kan ikke noen med diabeter bare spise riktig og regulere blodsukkeret sitt selv. Er nikotinplaster også juks for de som ønsker å slutte å røyke, for de må jo gjøre det den harde veien uten hjelp.

Folk betaler for medisinen selv, av egen lomme, ingen støtte fra noen. De må slite med bivirkninger helt selv.

Hvorfor skal for bli så 🤬 irritert på at noen får hjelp. De er sure over at folk er feite, men blir enda surere om noen prøver å gjøre noe med det når det er på «feil måte».

Føler mange av de som er sure er de som «har gjort det riktig», de har en «jeg klarte det så da må alle andre også gjøre det» holdning. Ja godt for deg er mitt svar til de. Hadde jeg klart å få det til, så hadde jeg vært tynn for mange år siden 🤬

Anonymkode: f59c9...c24

Akkurat slik du beskriver følte jeg meg uten wegovy. Proppfull vond mage men fortsatt fysen og sulten. Jeg hadde stor effekt fra første dose og har gått ned 25kg siden august.

Anonymkode: 566ab...b01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva er forskjellen her? Helt ærlig? begge er Snarveier som egentlig er ment for helt andre bruk, forskjellen er at masse late overvektige folk som ikke evner å holde på kalorunderkudd eller å gjøre livsstilsendringer, nå kan stikke seg med en sprøyte slik at de kan gå ned i vekt uten av å legge inn innsats. Det er INGEN forskjell her. 

Anonymkode: a5e22...6e0

Er du ikke klar over at du må ha kaloriunderskudd for å gå ned I vekt med wegovy?

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Er du ikke klar over at du må ha kaloriunderskudd for å gå ned I vekt med wegovy?

Jeg tror kanskje dette er noe mange faktisk ikke vet om.

Akkurat som om alle som er sinte for at folk «jukser»; de tenker at man kan sette denne sprøyta og ligge på sofaen, stappe i seg sjokolade, og alle kiloene smelter av på magisk vis.

Det er akkurat som om de glemmer at teorien i bunn; kalorier inn vs kalorier ut, det er fortsatt det som gjelder. Medisinen gjør det bare enklere for folk å faktisk holde seg til daglig kaloriunderskudd. 

Anonymkode: f59c9...c24

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driter i hva andre putter i kroppen.

Anonymkode: 6bcf9...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bmi på 30 for 6 år siden, slanket med på egen hånd ned til bmi 19. Og har fortsatt bmi 19 5 år etterpå. Er bevisst valgene jeg tar hver dag, og trener. Sånn kan det også gjøres. 

Anonymkode: b9749...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde bmi på 30 for 6 år siden, slanket med på egen hånd ned til bmi 19. Og har fortsatt bmi 19 5 år etterpå. Er bevisst valgene jeg tar hver dag, og trener. Sånn kan det også gjøres. 

Anonymkode: b9749...7b3

Så bra for deg!

Men hvis naboen ikke klarer det uten hjelp, hva utgjør det for forskjell i ditt liv?

Anonymkode: 3a889...b5d

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Feil. De må bruke masse viljestyrke hele tiden. Har du alltid vært tynn, så trenger du ikke det. 

Anonymkode: 4b34f...e8e

Jeg har alltid vært slank. Selvfølgelig må jeg bruke viljestyrke for å holde vekten min. Jeg har lyst å spise sjokolade hver eneste dag, og spise masse usunn mat. Jo fetere maten er, jo bedre er den;)  Så jo, det koster å holde seg normalvektig. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot bruk av ozempic hvis du ikke har diabetes, for stadig vekk er det problemer med levering av dette. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så bra for deg!

Men hvis naboen ikke klarer det uten hjelp, hva utgjør det for forskjell i ditt liv?

Anonymkode: 3a889...b5d

Overhodet ingen forskjell. Men det koster meg også å være slank. I morgen har jeg for eksempel lyst til å ligge på sofaen. I stedet spaserer jeg 1 time til SATS og går på 1 times styrketrening. Det er valg som må tas, og det er ikke alltid de mest behagelige. 

Anonymkode: b9749...7b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (8 minutter siden):

Jeg er imot bruk av ozempic hvis du ikke har diabetes, for stadig vekk er det problemer med levering av dette. 

Man får ikke Ozempic uten at man har diabetes, så det trenger du ikke tenke på.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Overhodet ingen forskjell. Men det koster meg også å være slank. I morgen har jeg for eksempel lyst til å ligge på sofaen. I stedet spaserer jeg 1 time til SATS og går på 1 times styrketrening. Det er valg som må tas, og det er ikke alltid de mest behagelige. 

Anonymkode: b9749...7b3

Jeg går også på treningssenter, og jeg bruker slankemedisin. Jeg tar også valg, selv om jeg har et hjelpemiddel i tillegg. Og problemet for deg er?

Anonymkode: 3a889...b5d

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva er det som får folk ("deg") til å være så negativ til at andre ("jeg") tar i bruk slankemedisin?

Jeg har lest argumenter her inne på at det er "juks" å bruke det, det er bare å spise mindre enn man forbrenner.  (Noe som er vanskelig for mange med overvekt og fedme. Duh.)

Det er også argumenter for at da må man bruke denne medisinen resten av livet. (Det må man ofte med medisiner for andre tilstander også.)

Mange er sure for at man "stjeler" medisinen fra diabetikere som trenger det. (Det var et problem da flere leger skrev ut Ozempic på annet grunnlag enn de hadde lov til, nå er det en ny medisin på markedet med samme virkestoff, som er for vektnedgang og som skrives ut på hvit resept, dvs man betaler for det selv.)

Så opplys meg da gjerne, HVA er det som er så ille med at noen bruker pengene sine på en medisin som gir hjelp med et stort personlig problem? Og som sannsynligvis er forebyggende på samfunnsnivå.

Anonymkode: 3a889...b5d

Det er fortsatt vanskelig å få tak i Ozempic for de av oss som trenger det pga diabetes. Jeg har måttet vente både tre og fire uker på ny pakning. Det er ikke heldig med avbrekk i behandlingen. Men hva kan man gjøre da, når de ikke greier produsere nok til å dekke etterspørselen.  Er vel det jeg anser som frustrerende. 

Sist jeg hentet ut medisin så hadde de klart å få tak i pakninger fra utlandet. Fikk heldigvis med meg to pakker hjem. Hvem vet hvordan det blir neste gang jeg må hente ut Ozempic.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bøtteballetten skrev (1 minutt siden):

Det er fortsatt vanskelig å få tak i Ozempic for de av oss som trenger det pga diabetes. Jeg har måttet vente både tre og fire uker på ny pakning. Det er ikke heldig med avbrekk i behandlingen. Men hva kan man gjøre da, når de ikke greier produsere nok til å dekke etterspørselen.  Er vel det jeg anser som frustrerende. 

Sist jeg hentet ut medisin så hadde de klart å få tak i pakninger fra utlandet. Fikk heldigvis med meg to pakker hjem. Hvem vet hvordan det blir neste gang jeg må hente ut Ozempic.

 

De greier det, men de velger å ikke gjøre det for å tjene mer penger 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt lyst til å spørre legen om det selv i flere år, men kviet meg. Var redd for at det ikke skulle funke, eller at jeg måtte gå på det resten av livet..... Og det hadde jeg ikke lyst til, og ikke råd til etter hvert.

Har ei venninne som har gått på medisiner i snart halvannet år, og det har hatt topp effekt. Finnes på ingen måte misunnelig eller negativ i forhold til det, hun har gjort en flott jobb, hatt en god del bivirkninger, og har gått ned 40 kg.

Jeg tok meg skikkelig sammen og valgte å gjøre det på egenhånd. Har gått ned 20 kg på 10 mnd. Så det går saktere for meg, men det er helt i orden. Jeg finnes ikke misunnelig på henne, og har støttet og heiet på henne hele veien. Det samme har hun med meg. For alt jeg vet kunne hun vært misunnelig på meg fordi jeg har fått til en del uten medisiner. Men sånn er det ikke.

Hva folk gjør er en ting mellom dem og legen. Det viktigste er jo å bli kvitt fedmen, ikke hvordan det skjer.

Anonymkode: 84e4c...2f1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som var unge på 70-tallet er det nok et tegn på et sykt samfunn. Den gang var overvekt sjeldent et problem i befolkningen. Kritikken bør ikke gå på enkeltpersoner, men på helsemyndighetene som har latt mennesker vokse opp med feil kostråd, ultraprosessert mat, og et land hvor det stadig åpnes nye junkfood-steder uten at noen leer på et øyelokk. 

Forstår godt at det er en helsebølge hvor ernæringsfysiologer kommer med sterk kritikk av kostrådene vi har fått - og fortsatt får. Legene skriver heller ut piller enn å arbeide forebyggende. Tror noen oppriktig at å leve slik er sunt og har helsemessige fordeler?

Anonymkode: c512e...db2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Av 100 kroner brukt på helse i dag, går 97 kroner til reparasjon, og kun tre kroner til forebygging. Det er i beste fall etisk betenkelig, i verste fall kan det være lovstridig.

Vi sitter nå på en betydelig mengde kunnskap og teknologiske ressurser som kan veilede mennesker mot en sunnere livsstil.

Tidligere antok vi at sykdommer rammet oss tilfeldig, enten som et resultat av uheldige livsomstendigheter eller vårt genetiske arvestoff. Nå antar vi at 80 prosent av sykdommene vi behandlerhar sammenheng med livsstil.

Selv om vi arver en genetisk sårbarhet for å utvikle diabetes type 2 eller hjerte- og karsykdom, er det ikke nødvendigvis slik at akkurat disse genene aktiveres. Det er her livsstilen kommer inn i bildet."

https://www.nrk.no/ytring/et-sykt-helsevesen-1.16716589

Anonymkode: c512e...db2

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...