Gå til innhold

Hvorfor er DU så imot at JEG bruker slankemedisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

fordi man bør prøvr å gå ned i vekt uten medisiner først. ALLE utenom de som har sjeldne hormonsykdommer, kan gå ned i vekt med kaloriunderskudd, Slutt å kom med unnskyldninger. 

Anonymkode: a5e22...6e0

Men hvorfor plager det deg? Hvorfor provoserer det deg at noen må bruke medisiner for å gå ned i vekt?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi det skaper et samfunn hvor det er helt greit å ta medisiner om man ikke får til å gå ned i vekt på egen hånd, fordi man ikke har viljestyrken til det. Da går du heller til en ekspert i kosthold, som kan sette opp en ordentlig kostholdsplan til deg, som gjør at du faktisk klarer å holde vekta nede. Det er virkelig ikke å vanskelig som dere skal ha det til, Det  finnes haugevis av matvarer og oppskrifter man kan bruke til å lage mat som både er næringsrik, lav i kalorier og som smaker godt. Det at slankemedisin promoteres som en slags kur om man ikke orker å gå den lange veien, skaper et jævlig svakt samfunn. 

Anonymkode: a5e22...6e0

Men samfunnet er jo svakt? Jeg må daglig hjelpe mennesker som ikke får til å puste fordi de har røkt. Skal jeg vi droppe å hjelpe dem og? 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja om du går på jojodiett, så går du såklart opp igjen. Men om du gjør livsstilsendringer som gjør at du lever godt, spiser godt, og fortsatt går ned i vekt. Så går du ikke opp igjen, med mindre du ikke har viljestyrke da. 

Anonymkode: a5e22...6e0

Viljestyrke er litt som en muskel. Hvis man bruker den mange nok ganger i løpet av en dag blir den utmattet og virker dårlig.

Du skulle forresten finne forskning til meg som viser hvor mange som klarer å stå i vektnedgang/livsstilendring over tid. Hvordan går det med det?

Anonymkode: cb14d...daa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja det er ulovlig, det er bokstavligtalt den eneste forskjellen.

Anonymkode: a5e22...6e0

Du tenker ikke at det er ganske mange årsaker til at anabole steroider er ulovlig? Blir dermed litt tynt å si at lovligheten er den ENESTE forskjellen. 

Anonymkode: 9ef5c...8a4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støttet andre til å gå ned i vekt med hjelp av slankemedisiner. Jeg har selv brukt saxenda 6 måneder som hjalp meg på veien å gå ned ca 50 kg. Jeg sluttet med den og holdt meg til det matinntaket jeg hadde under bruken av slankemedisinen. og da gikk jeg fortsatt ned i vekt. Og da jeg var kommet ned i normalvekt, så økte jeg matinntaket for å se hvor mye jeg kunne spise for å holde vekten og ikke gå opp eller ned i vekt. Og nå 1 år etterpå så spiser jeg fortsatt det inntaket og holder meg på samme vekt. Så slankemedisinen er en hjelp ja, og hvis en klarer å holde seg til endret matinntak og bedre livssil så skal det gå bra. Men hvis en fortsetter å spise slik en gjorde da en var overvektig så går det jo galt. En må holde seg til denne nye livsstilen for å klare å holde seg stabil på vekten. Så slankemedisiner er en god starthjelp for mange, men arbeidet er ikke ferdig når en har gått ned til ønsket vekt, men å klare å holde seg videre til samme vekt. Ikke alle klarer det dessverre. Men må ha håpet og troen og ikke gi opp så klaren en mye. Stå på TS.

Anonymkode: 50b37...e28

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi det skaper et samfunn hvor det er helt greit å ta medisiner om man ikke får til å gå ned i vekt på egen hånd, fordi man ikke har viljestyrken til det. Da går du heller til en ekspert i kosthold, som kan sette opp en ordentlig kostholdsplan til deg, som gjør at du faktisk klarer å holde vekta nede. Det er virkelig ikke å vanskelig som dere skal ha det til, Det  finnes haugevis av matvarer og oppskrifter man kan bruke til å lage mat som både er næringsrik, lav i kalorier og som smaker godt. Det at slankemedisin promoteres som en slags kur om man ikke orker å gå den lange veien, skaper et jævlig svakt samfunn. 

Anonymkode: a5e22...6e0

Synes du det blir et svakt samfunn dersom man må ta medisiner mot andre tilstander også?

Anonymkode: 3a889...b5d

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi det skaper et samfunn hvor det er helt greit å ta medisiner om man ikke får til å gå ned i vekt på egen hånd, fordi man ikke har viljestyrken til det. Da går du heller til en ekspert i kosthold, som kan sette opp en ordentlig kostholdsplan til deg, som gjør at du faktisk klarer å holde vekta nede. Det er virkelig ikke å vanskelig som dere skal ha det til, Det  finnes haugevis av matvarer og oppskrifter man kan bruke til å lage mat som både er næringsrik, lav i kalorier og som smaker godt. Det at slankemedisin promoteres som en slags kur om man ikke orker å gå den lange veien, skaper et jævlig svakt samfunn. 

Anonymkode: a5e22...6e0

Jo, for noen er det faktisk veldig, veldig vanskelig. Teorien derimot, den er enkel. 

Anonymkode: 9ef5c...8a4

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det et latmanns-jobb. Du kan font gå ned hvis du endrer livsstil.

Anonymkode: aa107...d2e

Og du er imot alle andre snareveier også, ikke sant?
Som vaskemaskiner, biler osv?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Såklart, men jeg trenger jo like mye hjelp.

Anonymkode: 3be28...4dd

Skjønner, du har vært utrolig disiplinert som har gått ned så mye! Var ikke negativt ment❤️ Krysser fingre for at du klarer å motstå sultfølelse som er sterkere nå enn før

Anonymkode: c0ae1...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint at muligheten for vektnedgang er der for de som har høy bmi. Fedmerelaterte sykdommer har økt veldig og brukere av medisinen vil kunne spare samfunnet for store kostnader. 
 

Det eneste jeg lurer på er jo hvordan reseptfornying blir etter ca 2 år. De får på hvit resept når bmi er høy, men bmi vil jo etterhvert gå mye ned. Hva skjer da? 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitroll skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er fint at muligheten for vektnedgang er der for de som har høy bmi. Fedmerelaterte sykdommer har økt veldig og brukere av medisinen vil kunne spare samfunnet for store kostnader. 
 

Det eneste jeg lurer på er jo hvordan reseptfornying blir etter ca 2 år. De får på hvit resept når bmi er høy, men bmi vil jo etterhvert gå mye ned. Hva skjer da? 

Du får på hvit, det står «vedlikehold». 

Anonymkode: 70479...2d3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er det som får folk ("deg") til å være så negativ til at andre ("jeg") tar i bruk slankemedisin?

Jeg har lest argumenter her inne på at det er "juks" å bruke det, det er bare å spise mindre enn man forbrenner.  (Noe som er vanskelig for mange med overvekt og fedme. Duh.)

Det er også argumenter for at da må man bruke denne medisinen resten av livet. (Det må man ofte med medisiner for andre tilstander også.)

Mange er sure for at man "stjeler" medisinen fra diabetikere som trenger det. (Det var et problem da flere leger skrev ut Ozempic på annet grunnlag enn de hadde lov til, nå er det en ny medisin på markedet med samme virkestoff, som er for vektnedgang og som skrives ut på hvit resept, dvs man betaler for det selv.)

Så opplys meg da gjerne, HVA er det som er så ille med at noen bruker pengene sine på en medisin som gir hjelp med et stort personlig problem? Og som sannsynligvis er forebyggende på samfunnsnivå.

Anonymkode: 3a889...b5d

Du har råd til å jukse og medisinere deg bort fra den psykiske lidelsen du har som gjør at du overspiser. Vil jeg tro noen tenker, selv bryr jeg meg virkelig ikke, har familiemedlemmer som går på samme selv.

Anonymkode: 065b8...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så anabole kan være løsningen for mange om de ikke kan gå opp noe særlig i muskler da? jaja, er vel bare å begynne å promotere anabole da. 

Anonymkode: a5e22...6e0

Man må fortsatt jobbe for det for å få muskler. Alle steroidene i verden gir ikke muskler uten trening, man må trene, det blir bare mye lettere å oppnå ekstreme resultat. 

Arnold feks trente som faen for å bli så svær, hadde han sitti på sofaen å hadde han ikke fått de resultatene han fikk.

Ekstrem overvekt kan reduseres med medisiner, bivirkningene ved bruk av de medisinene er av en annen art enn bivirkningene ved bruk av anabole steroider. Gevinsten ved bruk og ønska effekt av feks slankesprøyter er positive i form av å medføre mindre risiko for overvektsrelaterte helseplager, gevinstene ved bruk av  anabole steroider derimot er ikke verdt risikoene.

Anonymkode: 3b35f...455

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rart hvordan de som har overvektproblematikk som jobb etter et halvt liv med studier er uenig med deg. Dessverre er det stor enighet om at livsstilendring stort sett ikke er varig. Og det store flertallet av folk som har klart å gå ned mye går opp igjen etter en stund.

Anonymkode: cb14d...daa

Selv de som opererer( gastric sleeve/ buypass) går ofte opp igjen etter ti år desverre.

Anonymkode: c0ae1...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har råd til å jukse og medisinere deg bort fra den psykiske lidelsen du har som gjør at du overspiser. Vil jeg tro noen tenker, selv bryr jeg meg virkelig ikke, har familiemedlemmer som går på samme selv.

Anonymkode: 065b8...dd1

Så hvorfor er ikke medisiner mot andre psykiske lidelser uglesett? Medisiner som faktisk koster noe for deg og meg, ikke bare for brukeren.

Anonymkode: 3a889...b5d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er DU så imot at JEG bruker slankemedisin?

Anonymkode: 3a889...b5d

Det kunne ærlig talt ikke brydd meg mindre at du personlig gjør et valg om å bruke slankemedisin. 🤷‍♂️

Anonymkode: 261b8...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hannah80 skrev (1 time siden):

Men hvorfor går de opp igjen i vekt? Det er jo fordi de spiser mye mer. Kjenner flere som feks har tatt slankeoperasjon. Kun et par av dem har beholdt vekten etter noen år. En av mine nærmeste venninner, er tykkere nå, enn da hun ble slankeoperert. Hun sier jo selv, at det er fordi hun spiser altfor mye, og at hun spiser snop hver eneste dag:)

Det er under 5 % sjanse for varig suksess for pasienter som er så overvektige at de må ha slankeoperasjon. 

(Kilde, DR Younan Nowzaradan😅)

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (2 minutter siden):

Det er under 5 % sjanse for varig suksess for pasienter som er så overvektige at de må ha slankeoperasjon. 

(Kilde, DR Younan Nowzaradan😅)

Oi, såpass ja. Skjønner ikke at folk vil gå gjennom alt det styret, når oddsen for å lykkes er så liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke i mot det, er i motsatt ende, og synes det er bra det finnes noe som hjelper - om ikke annet en vei. ❤ Men jeg synes folk med diabetes burde få medisinen først og fremst, leste at det var mangel en periode. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkenfryd30 skrev (Akkurat nå):

Absolutt ikke i mot det, er i motsatt ende, og synes det er bra det finnes noe som hjelper - om ikke annet en vei. ❤ Men jeg synes folk med diabetes burde få medisinen først og fremst, leste at det var mangel en periode. 

Det tragiske er at det er egentlig ikke mangel på ozemlic, ozempic er det samme som wegovy,.men produsenten velger å produsere mer wegovy, og mindre ozempic,  for å presse folk over på wegovy, som er dyrere. Dermed setter de diabetikere opp mot overvektige, for å tjene penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...