Gå til innhold

Hvorfor er DU så imot at JEG bruker slankemedisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det som får folk ("deg") til å være så negativ til at andre ("jeg") tar i bruk slankemedisin?

Jeg har lest argumenter her inne på at det er "juks" å bruke det, det er bare å spise mindre enn man forbrenner.  (Noe som er vanskelig for mange med overvekt og fedme. Duh.)

Det er også argumenter for at da må man bruke denne medisinen resten av livet. (Det må man ofte med medisiner for andre tilstander også.)

Mange er sure for at man "stjeler" medisinen fra diabetikere som trenger det. (Det var et problem da flere leger skrev ut Ozempic på annet grunnlag enn de hadde lov til, nå er det en ny medisin på markedet med samme virkestoff, som er for vektnedgang og som skrives ut på hvit resept, dvs man betaler for det selv.)

Så opplys meg da gjerne, HVA er det som er så ille med at noen bruker pengene sine på en medisin som gir hjelp med et stort personlig problem? Og som sannsynligvis er forebyggende på samfunnsnivå.

Anonymkode: 3a889...b5d

  • Liker 21
  • Hjerte 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke en av de.. skjønner ikke hvorfor folk skal bli sure for det. Tror kanskje mange er sjalu og vil ned i vekt selv..men vil ikke/ tør ikke bruke medesiner.

Tenker at dette er en fin måte å starte på..mindre lyst på sukker etc og gå ned i vekt...og kanskje da letter å holde vekten nede.

På ene siden skriker andre nordmenn at vi blir feiret og feitere..men går vi ned i vekt..får du skrev høre der p 🤣

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke imot det. Jeg blander meg generelt lite opp i andres reseptbelagte midler skrevet ut av lege. 

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så mange noe imot det? Bare bra om folk kan få hjelp med vekta, siden overvekt har potensiale for å gi mange alvorlige følgesykdommer.

Jeg er glad jeg ikke trenger medisiner for det, men bryr meg 0 om andres bruk av legemiddel rekvirert av lege. 

Anonymkode: 6830b...ec8

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får være opp til hver enkelt pasient, og hennes/ hans lege hvem som får slankeoperasjon eller medisin. Det har ingen andre noen ting med❤️ Det er kanskje ikke så vanskelig å gå ned i vekt, men det er nesten umulig å holde vekten etter slankingen. Diabetikere må jo også få insulin eller andre medisiner resten av livet…

Anonymkode: c0ae1...b7f

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei bare knask piller du gjør ikke meg noe det ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke fått inntrykk av at folk er i mot det. 

Anonymkode: 12265...793

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri oppfattet at folk generelt er i mot det. Personlig bryr jeg meg ikke, stoler på legene som skriver ut, og pasienters ønsker. 

Mulig du bare er alt for nærtagende, og tar til deg driten folk velger å slenge på nett bare for å provosere? 

Anonymkode: cb9c1...7c3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Nei bare knask piller du gjør ikke meg noe det ❤️

Måten du skriver på oppfatter jeg som kritikk. "Knaske piller" er ikke positivt betonet.

Dessuten går de fleste på Wegovy og Ozempic, og begge administreres ved sprøyte.

Jeg har jobbet med slankeoprerte. Det er noe som dekkes av den Staten. De medikamentene jeg nevner dekkes ikke, og det til tross for at mange har god effekt og går ned i vekt, samt forebygger livsstilsdiagnoser. Håper inderlig at det blir blå resept på Wegowy (Ozempic får ofte dia2 på blå resept) for den gruppen som behøver det. Så vidt jeg forstår så mangler det dokumentasjon på at Wegovy er positivt forebyggende for hjerte- og karsykdommer.

 

  • Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også disse sprøytene, og har samme inntrykk som TS. Men det er nok heller de som er imot det som uttrykker seg høyest, enn de som er nøytrale. Og de som er positive til det blir gjerne "overdøvet" av alle negative. 

 

Anonymkode: af4b3...7c6

  • Liker 9
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke det, men misunnelig er jeg. Er noen kilo overvektig (har gått ned 50 kilo på egen hånd) og hver dag er en kamp for å prøve å gå ned litt til og ikke gå opp igjen. Jeg tenker på mat 24/7 og jeg kunne også trengt hjelp. Men jeg får ikke. 

Anonymkode: 3be28...4dd

  • Liker 6
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har folk på generell basis noe imot det? Det har jeg aldri fanget opp. 

Uten at jeg kan noe som helst om slankemedisiner, og eventuelle bivirkninger, synes jeg det er flott at man tar tak i egen helse. Enda bedre om man får innarbeidet seg gode rutiner når det gjelder mat og trening underveis. Hadde jeg vært overvektig, hadde jeg selv ønsket slankemedsin (i tillegg til en livsstilsendring). 

Dersom noen er negative så bare drit i de. 

Anonymkode: 97cc4...d0a

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonit skrev (3 minutter siden):

Måten du skriver på oppfatter jeg som kritikk. "Knaske piller" er ikke positivt betonet.

Dessuten går de fleste på Wegovy og Ozempic, og begge administreres ved sprøyte.

Jeg har jobbet med slankeoprerte. Det er noe som dekkes av den Staten. De medikamentene jeg nevner dekkes ikke, og det til tross for at mange har god effekt og går ned i vekt, samt forebygger livsstilsdiagnoser. Håper inderlig at det blir blå resept på Wegowy (Ozempic får ofte dia2 på blå resept) for den gruppen som behøver det. Så vidt jeg forstår så mangler det dokumentasjon på at Wegovy er positivt forebyggende for hjerte- og karsykdommer.

 

Er ikke meg du siterte, men hvorfor tolker du "knaske piller" som negativt? Jeg er selv mye fysisk og psykisk syk, og knasker piller i ett sett. Ser ikke på utsagnet som verken negativt eller positivt, men en morsom måte å formulere seg på. Tolker du alltid alle i verste mening?

Anonymkode: 12265...793

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke det, men misunnelig er jeg. Er noen kilo overvektig (har gått ned 50 kilo på egen hånd) og hver dag er en kamp for å prøve å gå ned litt til og ikke gå opp igjen. Jeg tenker på mat 24/7 og jeg kunne også trengt hjelp. Men jeg får ikke. 

Anonymkode: 3be28...4dd

Da er sikkert grunnen at du har gått ned så mye at din bmi er under 30.

Anonymkode: c0ae1...b7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (14 minutter siden):

Nei bare knask piller du gjør ikke meg noe det ❤️

Du synes ikke dette er passiv aggressivt?

Anonymkode: 4baf7...798

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke meg du siterte, men hvorfor tolker du "knaske piller" som negativt? Jeg er selv mye fysisk og psykisk syk, og knasker piller i ett sett. Ser ikke på utsagnet som verken negativt eller positivt, men en morsom måte å formulere seg på. Tolker du alltid alle i verste mening?

Anonymkode: 12265...793

Nei, jeg tolker veldig sjelden i verste mening. Knaske piller, pilleknasker har en negativ betoning i mine ører. 

Og nei. Jeg er velig lite krenkelig av meg :)

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke meg du siterte, men hvorfor tolker du "knaske piller" som negativt? Jeg er selv mye fysisk og psykisk syk, og knasker piller i ett sett. Ser ikke på utsagnet som verken negativt eller positivt, men en morsom måte å formulere seg på. Tolker du alltid alle i verste mening?

Anonymkode: 12265...793

Det er ikke tolkning. Utsagnet er negativt ladet og passivt agressivt. 

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonit skrev (7 minutter siden):

Måten du skriver på oppfatter jeg som kritikk. "Knaske piller" er ikke positivt betonet.

Dessuten går de fleste på Wegovy og Ozempic, og begge administreres ved sprøyte.

Jeg har jobbet med slankeoprerte. Det er noe som dekkes av den Staten. De medikamentene jeg nevner dekkes ikke, og det til tross for at mange har god effekt og går ned i vekt, samt forebygger livsstilsdiagnoser. Håper inderlig at det blir blå resept på Wegowy (Ozempic får ofte dia2 på blå resept) for den gruppen som behøver det. Så vidt jeg forstår så mangler det dokumentasjon på at Wegovy er positivt forebyggende for hjerte- og karsykdommer.

 

Trodde knaske piller var et helt vanlig begrep. Kan lett si til mannen at jeg skal knaske vitaminene.

Er dette tråden der det er om å gjøre å finne ting å bli krenka for? 

Anonymkode: cb9c1...7c3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg bruker også disse sprøytene, og har samme inntrykk som TS. Men det er nok heller de som er imot det som uttrykker seg høyest, enn de som er nøytrale. Og de som er positive til det blir gjerne "overdøvet" av alle negative. 

 

Anonymkode: af4b3...7c6

De er negative til at du er tjukk, til at du er tynn, til at du evnt får diabetes, til at du får spiseforstyrrelser. I til stort sett alt 

Haters are gonna hate.

Anonymkode: 4baf7...798

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mest pga de uheldige bivirkningene noen får. Psykiske problemer, selvmordstanker osv. Og medisinene er såpass nye at man ikke vet nok om bivirkninger ved langvarig bruk. Jeg er skeptisk til medisinen, ikke brukerne. Det burde være mange flere klinikker med langtidsopphold, der overvektige er i ukesvis for å endre livsstil, med tanke på mat og trening, psyke. Vet om to, men det er sikkert flere, bare ikke nok.

Anonymkode: a40e5...262

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...