Gå til innhold

Hvorfor er DU så imot at JEG bruker slankemedisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du synes ikke dette er passiv aggressivt?

Anonymkode: 4baf7...798

Hun må da få knaske piller om hun vil uten at andre skal ha noe i mot/med det ? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en relativt stor bekjentskapskrets, men har kun hørt en eneste gang at noen hadde noe i mot slankemedisin. Og vedkommende som sa det sliter tungt med egne psykiske problemer og projiserer sine egne ting over på andre. Jeg er selv normalvektig og synes det er bare fint at det finnes slike medisiner.

Anonymkode: fa834...247

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonit skrev (27 minutter siden):

Måten du skriver på oppfatter jeg som kritikk. "Knaske piller" er ikke positivt betonet.

Dessuten går de fleste på Wegovy og Ozempic, og begge administreres ved sprøyte.

Jeg har jobbet med slankeoprerte. Det er noe som dekkes av den Staten. De medikamentene jeg nevner dekkes ikke, og det til tross for at mange har god effekt og går ned i vekt, samt forebygger livsstilsdiagnoser. Håper inderlig at det blir blå resept på Wegowy (Ozempic får ofte dia2 på blå resept) for den gruppen som behøver det. Så vidt jeg forstår så mangler det dokumentasjon på at Wegovy er positivt forebyggende for hjerte- og karsykdommer.

 

Folk må a vel få spise piller og de vil ? Jeg bryr meg ikke med hva andre gjør de må få gjøre som de vil 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnsengasjert skrev (3 minutter siden):

De som er kritiske til medisinen ser den som en magisk løsning, dvs at de mener at brukerne er late som tyr til en magisk løsning fremfor andre tiltak.

Ja, det er det argumentet jeg lurer på. Hvorfor er det så irriterende for noen at de anser brukerne av medisinen for "late"?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi jeg har hatt et eldre familiemedlem med diabetes, som ikke har fått medisinen sin. Den har nemlig blitt populær blant folk som ikke gidder å slanke seg. Hvis det er riktig at det har kommet egen medisin for de som skal slanke seg, så skal jeg roe meg ned. Nå har ikke jeg deltatt i diskusjon på nett og kjeftet på noen da.
 

Anonymkode: 360c3...12b

Ja, det er kommet en medisin på markedet for vektnedgang. Det er ikke lov å skrive ut Ozempic til de som ikke er diagnostisert med diabetes.

Anonymkode: 3a889...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Folk må a vel få spise piller og de vil ? Jeg bryr meg ikke med hva andre gjør de må få gjøre som de vil 

Det er det de skal få lov til, ja. jeg reagerte kun på tonen og opplevde deg som noe nedlatende/fordømmende, om du leser innlegget mitt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dessverre er det stor enighet om at livsstilendring stort sett ikke er varig. Og det store flertallet av folk som har klart å gå ned mye går opp igjen etter en stund.

Anonymkode: cb14d...daa

Men hvorfor går de opp igjen i vekt? Det er jo fordi de spiser mye mer. Kjenner flere som feks har tatt slankeoperasjon. Kun et par av dem har beholdt vekten etter noen år. En av mine nærmeste venninner, er tykkere nå, enn da hun ble slankeoperert. Hun sier jo selv, at det er fordi hun spiser altfor mye, og at hun spiser snop hver eneste dag:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi selvmordstanker er en forferdelig bivirkning! Jeg har genetisk diabetes og er normalvektig. Vil absolutt ikke ta disse sprøytene selv, mot diabetes, så håper jeg klarer meg uten. Men kjenner mange som tar dem mot diabetes, selv om de er bekymret.

Anonymkode: a40e5...262

https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie_-ozempic-og-slankemedisinen-wegovy-skal-gi-lavere-risiko-for-selvmordstanker-1.16703114

Studier viser at brukere av Ozempic og Wegovy har lavere risiko for selvmordstanker.

Anonymkode: 3a889...b5d

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fordi det et latmanns-jobb. Du kan font gå ned hvis du endrer livsstil.

Anonymkode: aa107...d2e

Hvorfor plager det deg at jeg er "lat"?

Anonymkode: 3a889...b5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor går de opp igjen i vekt? Det er jo fordi de spiser mye mer. Kjenner flere som feks har tatt slankeoperasjon. Kun et par av dem har beholdt vekten etter noen år. En av mine nærmeste venninner, er tykkere nå, enn da hun ble slankeoperert. Hun sier jo selv, at det er fordi hun spiser altfor mye, og at hun spiser snop hver eneste dag:)

Men hvorfor spiser venninna di mer enn hun trenger, og mye snop? Er det fordi hun er et dårlig menneske som ikke bryr seg og ikke skjønner hvordan verden henger sammen? Eller er det fordi sultregulering/metthetsfølelse er feilinnstilt hos henne, sånn at hun ikke blir mett av normal mengde mat?

Anonymkode: cb14d...daa

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor går de opp igjen i vekt? Det er jo fordi de spiser mye mer. Kjenner flere som feks har tatt slankeoperasjon. Kun et par av dem har beholdt vekten etter noen år. En av mine nærmeste venninner, er tykkere nå, enn da hun ble slankeoperert. Hun sier jo selv, at det er fordi hun spiser altfor mye, og at hun spiser snop hver eneste dag:)

Jeg kan bare tale for meg selv, jeg bruker medisiner som gir ulvehunger, og har tendens til følelsesspising. Operasjon endrer ikke dette, wegovy endrer det faktisk 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor spiser venninna di mer enn hun trenger, og mye snop? Er det fordi hun er et dårlig menneske som ikke bryr seg og ikke skjønner hvordan verden henger sammen? Eller er det fordi sultregulering/metthetsfølelse er feilinnstilt hos henne, sånn at hun ikke blir mett av normal mengde mat?

Anonymkode: cb14d...daa

Hun er overhodet ikke et dårlig menneske. Hun er bare veldig glad i sjokolade, og mat generelt. Sier selv at hun ikke har selvdisiplin.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (3 minutter siden):

Jeg kan bare tale for meg selv, jeg bruker medisiner som gir ulvehunger, og har tendens til følelsesspising. Operasjon endrer ikke dette, wegovy endrer det faktisk 

Jeg har også brukt slike medisiner. Helt jævlig, rett og slett. Var like sulten, selv om jeg hadde spist middag for to minutter siden.. Veldig bra at det finnes noe som kan hjelpe:):)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så opplys meg da gjerne, HVA er det som er så ille med at noen bruker pengene sine på en medisin som gir hjelp med et stort personlig problem? Og som sannsynligvis er forebyggende på samfunnsnivå.

Ingenting så lenge man gjør det i samsvar med lege eller annet fagpersonell. Medisinere seg selv ser jeg på som idiotisk og potensielt farlig.

Anonymkode: 49677...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (1 minutt siden):

Hun er overhodet ikke et dårlig menneske. Hun er bare veldig glad i sjokolade, og mat generelt. Sier selv at hun ikke har selvdisiplin.

Og hvis medisin kan hjelpe henne til mer selvdisipin, hva tenker du om det? Man trenger jo ikke disiplin i det hele tatt hvis man bare ikke har lyst på.

Anonymkode: cb14d...daa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er spiseforstyrret og klarer ikke begrense overspisingen min, men pga bmi får jeg den ikke. Nei, jeg vil ikke ned til undervekt, men jeg vil også kjenne på denne "berømte metthetsfølelsen" De som går på medisinen snakker om. 

Anonymkode: a6835...801

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og hvis medisin kan hjelpe henne til mer selvdisipin, hva tenker du om det? Man trenger jo ikke disiplin i det hele tatt hvis man bare ikke har lyst på.

Anonymkode: cb14d...daa

Helt fantastisk, selvsagt:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi jeg er spiseforstyrret og klarer ikke begrense overspisingen min, men pga bmi får jeg den ikke. Nei, jeg vil ikke ned til undervekt, men jeg vil også kjenne på denne "berømte metthetsfølelsen" De som går på medisinen snakker om. 

Anonymkode: a6835...801

Denne kan jeg kjenne meg igjen i! Men jeg unner jo alle som er fete å få mulighet til å gå på Saxenda/Wegovy osv, dersom de ønsker. Jeg har selv overspisingslidelse, men BMI ligger på 20. Skulle gjerne kjent på metthetsfølelse selv i løpet av livet.

Men unner absolutt alle å gå på medisinen om de ønsker! Sa har ikke noe i mot det. Heier på deg TS! ❤️ 

Anonymkode: 12265...793

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva er det som får folk ("deg") til å være så negativ til at andre ("jeg") tar i bruk slankemedisin?

Jeg har lest argumenter her inne på at det er "juks" å bruke det, det er bare å spise mindre enn man forbrenner.  (Noe som er vanskelig for mange med overvekt og fedme. Duh.)

Det er også argumenter for at da må man bruke denne medisinen resten av livet. (Det må man ofte med medisiner for andre tilstander også.)

Mange er sure for at man "stjeler" medisinen fra diabetikere som trenger det. (Det var et problem da flere leger skrev ut Ozempic på annet grunnlag enn de hadde lov til, nå er det en ny medisin på markedet med samme virkestoff, som er for vektnedgang og som skrives ut på hvit resept, dvs man betaler for det selv.)

Så opplys meg da gjerne, HVA er det som er så ille med at noen bruker pengene sine på en medisin som gir hjelp med et stort personlig problem? Og som sannsynligvis er forebyggende på samfunnsnivå.

Anonymkode: 3a889...b5d

fordi man bør prøvr å gå ned i vekt uten medisiner først. ALLE utenom de som har sjeldne hormonsykdommer, kan gå ned i vekt med kaloriunderskudd, Slutt å kom med unnskyldninger. 

Anonymkode: a5e22...6e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

fordi man bør prøvr å gå ned i vekt uten medisiner først. ALLE utenom de som har sjeldne hormonsykdommer, kan gå ned i vekt med kaloriunderskudd, Slutt å kom med unnskyldninger. 

Anonymkode: a5e22...6e0

De aller fleste har prøvd dette først. Har du opplevd sultfølelsen etter en slankekur noengang?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Hannah80 said:

Men hvorfor går de opp igjen i vekt? Det er jo fordi de spiser mye mer. Kjenner flere som feks har tatt slankeoperasjon. Kun et par av dem har beholdt vekten etter noen år. En av mine nærmeste venninner, er tykkere nå, enn da hun ble slankeoperert. Hun sier jo selv, at det er fordi hun spiser altfor mye, og at hun spiser snop hver eneste dag:)

JA, fordi de har absolutt ingen selvdispiplin. Bør anabole også være greit da, siden man ''trenger ikke selvdisiplin''. Da kan man jo bare ta litt anabole da slik at man slipper å jobbe for musklene. 

Anonymkode: a5e22...6e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...