Gå til innhold

Hvorfor er DU så imot at JEG bruker slankemedisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det eneste jeg har i mot, er de som får utskrevet ozempic som ikke har diabetes, men ellers all in for medisin!

Anonymkode: ca7b2...a04

Det er ikke lov å skrive ut Ozempic til de som ikke har diabetes. 

Anonymkode: 3a889...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det eneste jeg har i mot, er de som får utskrevet ozempic som ikke har diabetes, men ellers all in for medisin!

Anonymkode: ca7b2...a04

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men veldig mange av de som klager på at overvektige stjeler medisiner fra diabetikere synes å mene diabetikere er syke mens overvektige er late, samtidig som de ikke innser at mange med diabetes 2, ikke alle, er overvektige som har fått helseproblemer av sin overvekt

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke lov å skrive ut Ozempic til de som ikke har diabetes. 

Anonymkode: 3a889...b5d

jo, det er lov, jeg fikk det, gikk kun over på wegovy nå i januar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe mot det, problemet er at så langt jeg har forstått det så må du fortsette å bruke det for alltid for å ikke bare få tilbake kiloene.

Anonymkode: 5eee5...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (46 minutter siden):

jo, det er lov, jeg fikk det, gikk kun over på wegovy nå i januar

Det har vel aldri vært lov, men noen leger har skrevet det ut til behandling av overvekt (på hvit resept) før Wegovy kom på markedet. Nå slås det ned på. 

Anonymkode: 3a889...b5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Har ikke noe mot det, problemet er at så langt jeg har forstått det så må du fortsette å bruke det for alltid for å ikke bare få tilbake kiloene.

Anonymkode: 

Det er mange typer medisiner man må bruke hele livet. 

Anonymkode: 3a889...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (46 minutter siden):

Jeg sier ikke at dette gjelder deg, men veldig mange av de som klager på at overvektige stjeler medisiner fra diabetikere synes å mene diabetikere er syke mens overvektige er late, samtidig som de ikke innser at mange med diabetes 2, ikke alle, er overvektige som har fått helseproblemer av sin overvekt

Nettopp! Det går hånd i hånd. Fedme fører til insulinresistens og er en betydelig risiko for diabetes. Kjenner ingen med dia-2 som ikke også er overvektige. 

Anonymkode: f2e26...bba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 9.2.2024 den 23.03):

Det har vel aldri vært lov, men noen leger har skrevet det ut til behandling av overvekt (på hvit resept) før Wegovy kom på markedet. Nå slås det ned på. 

Anonymkode: 3a889...b5d

Det er ikke lov å skrive ut Ozempic på blå resept til noen uten diabetes. Det har hele tiden vært lov å skrive ut Ozempic til overvektige på hvit resept.

Direktoratet oppfordrer legene til å kun skrive resept på Ozempic til diabetikere, men de understreker også at de ikke kan hindre legene fra å gi det til overvektige, og de kan heller ikke straffe dem.

Kilde: https://www.nrk.no/trondelag/myndighetene_-ozempic-borl-bare-gis-til-diabetespasienter-1.16772877

Anonymkode: 9af0e...fa0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke lov å skrive ut Ozempic på blå resept til noen uten diabetes. Det har hele tiden vært lov å skrive ut Ozempic til overvektige på hvit resept.

Direktoratet oppfordrer legene til å kun skrive resept på Ozempic til diabetikere, men de understreker også at de ikke kan hindre legene fra å gi det til overvektige, og de kan heller ikke straffe dem.

Kilde: https://www.nrk.no/trondelag/myndighetene_-ozempic-borl-bare-gis-til-diabetespasienter-1.16772877

Anonymkode: 9af0e...fa0

Det er jo ganske bakvendt å gi Ozempic til ikke-diabetikere nå som Wegovy er på markedet. Wegovy går opp til sterkere styrke enn Ozempic, så jeg ser ikke helt vitsen med å "ta" medisinen til diabetikere. 

Anonymkode: 3a889...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ganske bakvendt å gi Ozempic til ikke-diabetikere nå som Wegovy er på markedet. Wegovy går opp til sterkere styrke enn Ozempic, så jeg ser ikke helt vitsen med å "ta" medisinen til diabetikere. 

Anonymkode: 3a889...b5d

Nei, det gjør ikke jeg heller, og jeg får selv Wegovy.

Svaret mitt gikk altså kun ut på hva som er lov/ikke lov.

Anonymkode: 9af0e...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi du kan slanke deg ved å spise mindre og mosjonere mer.

Anonymkode: aa107...d2e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi du kan slanke deg ved å spise mindre og mosjonere mer.

Anonymkode: aa107...d2e

Jeg slanker meg ved å spise mindre, selv om jeg tar en sprøyte. Sprøyta fjerner ikke fettet, også blir man slank på magisk vis. Den reduserer sultfølelsen, så man blir tvunget til å spise mindre, og da går man ned.

Trene gjorde jeg før også, men uten kostholdsendring så gir det lite resultater alene.

Anonymkode: 9af0e...fa0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Lustig believes obesity is a chronic symptom of a chronic metabolic dysfunction and says Wegovy makes people only “minimally” healthier. He’s not against the drug, but calls it a Band-Aid that’s not fixing the real problem.

“It’s like giving an aspirin to a patient with a brain tumor because they have a headache,” he says.»

https://www.today.com/today/amp/rcna67277
 

 

Anonymkode: bd1a1...67c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi du kan slanke deg ved å spise mindre og mosjonere mer.

Anonymkode: aa107...d2e

Jøss. Smart du. Kom du på det helt selv?

Anonymkode: 3a889...b5d

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting i mot det. Men det er en veldig midlertidig løsning. Å jeg tror problemet kan doble seg når man slutter på det. Ser også at det er svært dyrt,så kan tenke meg mange vil merke det på økonomien etter en stund.

Det samme synes jeg om alle "lettvinte løsninger" for tynnere kropp. 

Helt sikkert noen (alltid noen) som lærer seg disiplin etter hvert,men de aller fleste tror jeg faller tilbake til gamle takter,og ender opp like tjukk,eller tjukkere.

Man må lære seg en livsstil som passer deg,å som viser seg å ikke gi deg nevneverdig vektoppgang. Finn noe som er gøy for deg. Så om du liker natur. Gå deg en tur i naturen. etc. Finn noe som kan erstatte snacking mellom måltider. Drikk mye vann. I starten blir det nok til at man tvinger seg litt til å drikke det,men det faller naturlig etterhvert. 

Ville dog aldri kommentert noen som går på det. 

Synes heller ikke det er provoserende av å se tunge personer i det offentlige. Folk får være som de er for min del. 

Endret av Fant80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2024 den 15.17):

Hva er det som får folk ("deg") til å være så negativ til at andre ("jeg") tar i bruk slankemedisin?

 

Anonymkode: 3a889...b5d

Virker det, så kjør i vei.  Hvis det ikke virker, så er jeg imot. Da er  det andre grep som trengs.

Tenk på det som et hjelpemiddel du bruker for å starte opp bedre spisevaner, og  fokuser på å legge opp best mulige nye spisevaner.  Når du har  fått til det, så kan du legge vekk slankemedisinen og se om du larer og fortsette  i god stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vurderer wegovy selv. Har en BMI på 32 og har slitt med vekt hele livet. Trener 5-6 ganger i uka så må seriøst gjøre noe med kostholdet, men sliter. 
 

Grunnen til at jeg ikke har bedt om resept ennå er fordi jeg hørte på en innlegg om at i flere land sittet det diabetikere som ikke får medisinen sin fordi wegovy tømmer markedet for råvarer, og siden det er et børsnotert selskap som lever av profitt så kommer dette bare til å bli verre. Så selv om samme firma produserer begge to så blir selvfølgelig den som gir best inntekt prioritert. 

Anonymkode: a71ea...257

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...