Gå til innhold

Hvorfor er DU så imot at JEG bruker slankemedisin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Latskap, tenker jeg. Og det at når du slutter med medisinen så går du uansett opp igjen. 

Anonymkode: e5e3f...5a2

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sier det jo ikke høyt, men jeg tenker mitt om folk som ikke har viljestyrke nok til å holde normalvekt ved hjelp av sunt kosthold og trening.

Anonymkode: 50c2f...75b

Hvordan er det et problem for DEG at brukere av medisinen i deres øyne er late? Det svarer dere ikke på. Dette argumentet nevnte jeg allerede i HI, men har ikke fått noe godt svar ennå. 

katties skrev (17 minutter siden):

Om noen er negative til det er det kanskje hvis folk bruker det i stedet for å gjøre en innsats i å endre vaner og kosthold, eller...?

Medisinen er et hjelpemiddel som gjør det lettere å endre vaner og kosthold. Hvis man bare tar den og ikke endrer på noe, så går man heller ikke ned. 

Anonymkode: 3a889...b5d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Trodde knaske piller var et helt vanlig begrep. Kan lett si til mannen at jeg skal knaske vitaminene.

Er dette tråden der det er om å gjøre å finne ting å bli krenka for? 

Anonymkode: cb9c1...7c3

Har aldri hørt uttrykket «knaske piller» i positiv mening. De fleste som sier dette mener at den som må ta medisiner bruker dem uhemmet. Og det er også vanlig at de som bruker uttrykket, er friske og ikke trenger medisiner selv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er det som får folk ("deg") til å være så negativ til at andre ("jeg") tar i bruk slankemedisin?

Jeg har lest argumenter her inne på at det er "juks" å bruke det, det er bare å spise mindre enn man forbrenner.  (Noe som er vanskelig for mange med overvekt og fedme. Duh.)

Det er også argumenter for at da må man bruke denne medisinen resten av livet. (Det må man ofte med medisiner for andre tilstander også.)

Mange er sure for at man "stjeler" medisinen fra diabetikere som trenger det. (Det var et problem da flere leger skrev ut Ozempic på annet grunnlag enn de hadde lov til, nå er det en ny medisin på markedet med samme virkestoff, som er for vektnedgang og som skrives ut på hvit resept, dvs man betaler for det selv.)

Så opplys meg da gjerne, HVA er det som er så ille med at noen bruker pengene sine på en medisin som gir hjelp med et stort personlig problem? Og som sannsynligvis er forebyggende på samfunnsnivå.

Anonymkode: 3a889...b5d

Det der høres akkurat ut som hva jeg opplevde de første årene som elsyklist. Jeg var tidlig ute med elsykkel, og det var overraskende mange vilt fremmede som ropte "juks!" etter meg da jeg sykla forbi dem på vei opp bakkene fra jobb 🤨 "Juks"? Jeg var da virkelig ikke med i noen konkurranse. Ingen tvil om at han på den fancy manuellsykkelen i fancy sykkelshorts som jeg passerte var i bedre form enn meg, fikk bedre treningsutbytte, hadde en mer høyverdig transportform etc., etc., så hvorfor plaget det han at elsykkel revolusjonerte min hverdagslogistikk? Med elsykkel gikk det i hop med henting i barnehagen, full jobb, bratte bakker som ellers framkaller dusjebehov, og skolestarter som måtte guides gjennom lekser, og middagslaging og alt. Men det var altså "juks". 

Anonymkode: 97735...40f

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Fordi det et latmanns-jobb. Du kan font gå ned hvis du endrer livsstil.

Anonymkode: aa107...d2e

Nå har jo de fleste prøvd dette noen hundre ganger før medisin er et tema. Dessuten må man gjøre en innsats i tillegg til medisinen, kiloene går ikke av hvis jeg lever som før. 
 

Holdninger og meninger som dette er grunnen til at ingen andre enn kjæresten min vet at jeg bruker sprøytene. 

Anonymkode: a0fd3...55b

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er supert at det har kommet et slikt gjennombrudd! Jeg ønsker deg bare suksess og god helse ts ❤️ Og jeg unner deg å få kjenne hvor deilig det er å ha en lett og smidig kropp.

Anonymkode: 40e42...8d3

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei. Det er feil bruk av felleskapets ressurser.

Anonymkode: 1efd9...899

Det er ikke det så lenge fedme/overvekt er en kronisk lidelse. Folk kan stappe moralismen sin der sola aldri skinner. 

Anonymkode: 4b34f...e8e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke inntrykk av at folk er imot det. Jeg har iallefall ikke noe imot det. Men det forutsetter at hvis det blir knapphet på den typen «slankemedisin» som diabetikere trenger, så må diabetikerne gå foran.

Anonymkode: d72b5...525

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Medisinen er et hjelpemiddel som gjør det lettere å endre vaner og kosthold. Hvis man bare tar den og ikke endrer på noe, så går man heller ikke ned. 

Anonymkode: 3a889...b5d

Tror det hender at folk ikke går ned, men at de fleste gjør pga de ellers føler seg så dritt på medisinen at hverdagen ikke går rundt. Vet ikke hva som skjer hvis man slutter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kriteriene for å få det? Skulle gjerne ha gått ned noen kg

Anonymkode: 3c3f8...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er kriteriene for å få det? Skulle gjerne ha gått ned noen kg

Anonymkode: 3c3f8...3ea

Det er ikke noe man kan få, for å «gå ned et par kilo». Det gir til dem som har prøvd mye annet av dietter. Det gis gjerne ikke som første valg, men mange kommer til et punkt hvor de trenger hjelp, for de klarer det ikke selv pga. ukontrollert sultfølelse. 

«Legemidlet er godkjent for behandling av overvekt hos pasienter med kroppsmasseindeks (BMI) fra 30, eller fra 27 dersom man har visse tilleggstilstander som kan medføre risiko.»

Anonymkode: f59c9...c24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unner alle som trenger den medisinen det av hele meg, for fordommene og holdningene overvektige møter i samfunnet er virkelig helt horrible. Bra for samfunnet er det også. Men jeg kan også godt innrømme at noen ganger stikker tanken om «litt urettferdig» seg frem - jeg syns også det er vanskelig å spise riktig og trene, så skulle også ønske jeg fikk så god hjelp 😅 Men innser naturligvis at det er teit å tenke sånn. Ingen, absolutt ingen vil ha BMI godt over 30 om det var så lett å unngå. 

Anonymkode: 202af...bac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg unner alle som trenger den medisinen det av hele meg, for fordommene og holdningene overvektige møter i samfunnet er virkelig helt horrible. Bra for samfunnet er det også. Men jeg kan også godt innrømme at noen ganger stikker tanken om «litt urettferdig» seg frem - jeg syns også det er vanskelig å spise riktig og trene, så skulle også ønske jeg fikk så god hjelp 😅 Men innser naturligvis at det er teit å tenke sånn. Ingen, absolutt ingen vil ha BMI godt over 30 om det var så lett å unngå. 

Anonymkode: 202af...bac

Og der ser jeg noen har laget en tråd med lignende tankegang. 

Anonymkode: 202af...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei. Det er feil bruk av felleskapets ressurser.

Anonymkode: 1efd9...899

Hvorfor. En som kvalifiserer for wegowy på blå resept vil være en med BMI i kategorien alvorlig fedme. En som bare er overvektig vil ikke få blå resept. En med alvorlig fedme står i fare for en rekke sykdommer som vil koste samfunnet ufattelig mye mer enn det sprøyta koster. Så hvordan det kan være feil bruk av felleskapets ressurser begriper jeg ikke. Med mindre du mener at mennesker med alvorlig fedme ikke skal behandles i det hele tatt, og heller ikke sykdommene den medfører?

og jeg er ikke overvektig i kategorien fedme eller alvorlig fedme, og kvalifiserer ikke til noen blå resept, så taler ikke for min syke mor her. 

Anonymkode: 185c7...167

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe mot det, tenker heller at det er et samfunnsproblem som det må tas tak i. Enkeltmennesker bør ikke måtte ta medisiner, sunn mat bør være billigere, usunn mat bør bli mindre tilgjengelig og ikke reklameres så heftig for. Jeg er ikke overvektig, men sjokoladen som står framme i køen ved kassa blir noen ganger for fristende. 
En times pause i løpet av arbeidsdagen kunne blitt satt av til fysisk aktivitet med lønn. Jeg vet ikke, det blir sikkert umulig økonomisk. Men det er noe grunnleggende som bør endres i samfunnet.

Anonymkode: 9e6bd...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke noe mot det, tenker heller at det er et samfunnsproblem som det må tas tak i. Enkeltmennesker bør ikke måtte ta medisiner, sunn mat bør være billigere, usunn mat bør bli mindre tilgjengelig og ikke reklameres så heftig for. Jeg er ikke overvektig, men sjokoladen som står framme i køen ved kassa blir noen ganger for fristende. 
En times pause i løpet av arbeidsdagen kunne blitt satt av til fysisk aktivitet med lønn. Jeg vet ikke, det blir sikkert umulig økonomisk. Men det er noe grunnleggende som bør endres i samfunnet.

Anonymkode: 9ekger ysubt6bd...38b

Å skylde på samfunnet når det idag funnes så mye god sunn mat i butikkene , og folk velger usunt.... 

Anonymkode: 9bb54...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke brydd meg mindre om DU bruker slankemedisiner. 

Anonymkode: 6d16e...0d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det eneste jeg har i mot, er de som får utskrevet ozempic som ikke har diabetes, men ellers all in for medisin!

Anonymkode: ca7b2...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Couldn't care less, sorry to burst your bubble ... 

Anonymkode: b9749...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det der høres akkurat ut som hva jeg opplevde de første årene som elsyklist. Jeg var tidlig ute med elsykkel, og det var overraskende mange vilt fremmede som ropte "juks!" etter meg da jeg sykla forbi dem på vei opp bakkene fra jobb 🤨 "Juks"? Jeg var da virkelig ikke med i noen konkurranse. Ingen tvil om at han på den fancy manuellsykkelen i fancy sykkelshorts som jeg passerte var i bedre form enn meg, fikk bedre treningsutbytte, hadde en mer høyverdig transportform etc., etc., så hvorfor plaget det han at elsykkel revolusjonerte min hverdagslogistikk? Med elsykkel gikk det i hop med henting i barnehagen, full jobb, bratte bakker som ellers framkaller dusjebehov, og skolestarter som måtte guides gjennom lekser, og middagslaging og alt. Men det var altså "juks". 

Anonymkode: 97735...40f

Dette er en veldig god sammenligning! Og de som ble provoserte av el-sykkelen ble nok det fordi du fikk noen "ufortjente" goder. De går rundt med en slags merkelig konkurransementalitet mens du bare benytter deg at et verktøy i hverdagen som rett og slett gjør alt litt lettere. Skjønner ikke hva som skal være så provoserende med det.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke brydd meg mindre. Så sant ikke det gjør at diabetikere ikke får livsviktig medisin (de må prioriteres). Ser ikke problemer med å dekke det på blå resept, for uansett vil de samme menneskene koste penger på et eller annet sted i systemet. Om det er for fedmerelatert sykdom og/eller trygd, eller om det er medisin så de blir i arbeidslivet er det samme.

Folk må være så tykke eller tynne som de vil. Bare jeg får setet mitt i fred på fly.

Kjenner ingen personlig på disse medisinen, men kjenner slankeopererte. Og eneste problemet jeg har hatt der er fullstendig ending av personlighet og at de legger ut om at de har gjort det KUN med kosthold og trening (og lyver om operasjon). Synes det er litt ufint ovenfor andre som sliter med vekt. 

Anonymkode: 6c900...2c4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...