Gå til innhold

Hvorfor kalle det med det fancy ordet "særboere" når det er snakk om situationship/løs forbindelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uenig! 

Min definisjon av kjæresten er "en man har et kjærlighetsforhold til", og jeg har vært gift med kjæresten min i 30 år.

Men utover det er jeg enig i det du skrev.

Anonymkode: cae45...94a

Da kan man si det slik:i begynnelsen av et forhold er man BARE kjærester. Senere er man fortsatt kjærester men også ektefeller, /særboer/samboer. 

Anonymkode: 1a4b1...e96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De er jo ikke forpliktet på noen som helst måte? Ikke har de felles husholdning, ikke er de gift, ikke har de felles barn, ikke har de samboerkontrakt (som er helt naturlig siden de ikke er samboere). De har ingen forpliktelser overfor hverandre annet enn å være eksklusive seksuelt. Og det kan venner med fordeler også være.

Anonymkode: c3731...050

Eli Kari Gjengedal er gift og særboer. Høres ut som du ikke har peiling på hva du prater om. Desuten er ordet særboer overhodet ikke nytt men brukt i vertfall 20-25 år. At du er litt treg og lite oppdatert er jo ikke ordet sin feil men din egen 

Anonymkode: ed307...c8d

  • Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, det er jo en fantastisk grunn til å bo med noen. At man får noe ut av det økonomisk. 😂

Anonymkode: 38d73...efe

Bo sammen med noen som du også har sex med mot penger altså? 

 

Anonymkode: a4c7c...217

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Han er skrotnisse - har masse ting overalt. Vanskelig  å vaske over alt i min tilstand. Han vil ikke sløse penger på " vaskehjelp". 

Er mulig det desverre  blir brudd istedenfor- Han vil gjerne ha meg der i huset ( lage middag/ fixe ting med ungene) selv om jeg er 100% ufør.

Anonymkode: 97acc...245

Og du hadde sikkert ikke hatt lyst til å flytte hvis han ryddet etter seg, ikke forventet å bli vartet opp og tok hensyn til din sykdom, ikke sant? Da hadde du heller foretrukket å bo sammen og få hjelp fra ham i det daglige?

Anonymkode: c3731...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg mistenker at du er ganske ung. Når man er unge er man tilpasningsdyktige, og klarer å lære seg å leve sammen.

Når man blir eldre blir dette vanskelig. De har laget seg vaner for hvordan ting skal gjøres, og har vanskelig for å avvike fra vanene. De har hvert sitt hjem, der de trives og føler seg komfortabel. De har gjerne større barn, som ikke nødvendigvis vil sette pris på å flytte fordi mamma/pappa har funnet seg noen, og ikke egentlig føler behov for en ny "forelder". 

Å finne en ny livspartner i godt voksen alder er komplisert. Å velge å beholde hver sin bolig vil gjøre det lettere for mange. 

For mange er kjæreste et svakere forhold enn ekteskap eller samboerskap. Kjæreste er det man gjør mens man vurderer om man bryr seg nok til å ta forholdet videre. Derfor bruker mange begrepet særboer, for å poengtere at de er livsledsagere, ikke bare kjærester, selv om de bor hver for seg.

Anonymkode: 9b82b...b9a

Er 44, fant mannen da jeg var 37. 

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Eller det er så enkelt at vi også har andre forpliktelser. Vi føler oss forpliktet til å bo i nærheten av gamle og hjelpetrengende foreldre, bo i nærheten av barn som er småbarnsforeldre og trenger litt bistand, forpliktelse til å bo og holde en slektsgård i god stand eller andre forpliktelser. Vi ønsker ikke å kaste disse forpliktelsene over bord for å realisere oss selv i et samboerskap ut fra å spare penger.

Lev livet ditt ts, men la oss andre ta våre valg.

Anonymkode: 8edc9...975

Nettopp. Så dere er kjærester, og har sterkere forpliktelse til eldre/voksne barn/gården enn kjæresten. Helt greit, det.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eli Kari Gjengedal er gift og særboer. Høres ut som du ikke har peiling på hva du prater om. Desuten er ordet særboer overhodet ikke nytt men brukt i vertfall 20-25 år. At du er litt treg og lite oppdatert er jo ikke ordet sin feil men din egen 

Anonymkode: ed307...c8d

Forstår ikke poenget med å gifte seg og ikke bo sammen. Da kan man jo heller være kjærester. Disse to bor også svært langt fra hverandre, og ses sjeldent, siden begge jobber. Hva består "ekteskapet" av da, og hvorfor kan man ikke heller være kjærester?

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bo sammen med noen som du også har sex med mot penger altså? 

 

Anonymkode: a4c7c...217

Overhodet ikke. Men de fleste mennesker sparer det de kan. Det er unødvendig sløsing å sitte med to hus når man er gift, uten å leie ut det ene huset, kun ha utgifter til reparasjon/skatt/kommunale avgifter osv. Økonomisk dumt.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ekteskap/samboerskap med god samboerkontrakt kan fungere godt dersom det er god og rettferdig fordeling av alle plikter og ansvar og goder i et samboerforhold. Hvis dette er skjevt eller belastende for den ene parten, men man samtidig elsker vedkommende, er særboer å foretrekke.

Dyrere er det, men det er ikke verdt å lide under dårlige boforhold og urettferdig arbeidsfordeling for å spare noen kroner.

 

Anonymkode: 8b1ba...785

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og du hadde sikkert ikke hatt lyst til å flytte hvis han ryddet etter seg, ikke forventet å bli vartet opp og tok hensyn til din sykdom, ikke sant? Da hadde du heller foretrukket å bo sammen og få hjelp fra ham i det daglige?

Anonymkode: c3731...050

Nei det stemmer ikke.

Han er " fornektelse!" over hvor syk jeg egentlig  er ( selv med pårørendekurs).

Jeg trenger lettstelt rullestol- vennlig leilighet på bakkeplan . Vi bor i et 80 talls hus - Han " skal bare"  og sier jeg tar sorger på forskudd.  Og han syns syns synd på seg selv.

Anonymkode: 97acc...245

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjærester, altså. Folk som ikke ønsker den forpliktelsen å dele hverdagen med hverandre, fordi de ikke klarer hverandre hele dagen, men kun i små doser. Forpliktelsesangst, eventuelt ikke rett partner, men heller ikke lyst til å skilles av økonomiske årsaker.

Anonymkode: c3731...050

Det er ikke alltid folk KAN flytte sammen pga de har forpliktelser på det stedet de bor - f.eks. barn de må ta seg av og som ikke har det godt av å bli flyttet på. Eldre foreldre som trenger hjelp, eller annen familie man har tett forhold til og det da ikke funker bra å flytte langt unna. En jobb man må bli i for å ikke ødelegge det til fullstendig for seg selv i pensjonsalderen. At man er avhengig av medisinsk behandling som kun er tilgjengelig få steder. Det finnes folk som bytter på å heller fly til hverandre annenhver uke enn å flytte sammen fordi det er så mye i livet deres ellers som da ikke går opp.

 

Endret av katties
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår ikke poenget med å gifte seg og ikke bo sammen. Da kan man jo heller være kjærester. Disse to bor også svært langt fra hverandre, og ses sjeldent, siden begge jobber. Hva består "ekteskapet" av da, og hvorfor kan man ikke heller være kjærester?

Anonymkode: c3731...050

Hva du forstår poenget med og ikke er jo igrunn fullstendig irrelevant i denne diskusjonen. Andre mennesker velger selv hvordan de selv ønsker forholdet. Det er jo mange praktiske ting som blir enklere om en er gift men en må jo ikke bo sammen av den grunn. Dette regide tankesett at en må bo sammen for å ha et forhold er jo bare i ditt eget hode. Mange har et godt, stabilt forhold uten å bo sammen så det har absolutt ingen ting med hverandre å gjøre. 

Anonymkode: ed307...c8d

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forstår ikke poenget med å gifte seg og ikke bo sammen. Da kan man jo heller være kjærester. Disse to bor også svært langt fra hverandre, og ses sjeldent, siden begge jobber. Hva består "ekteskapet" av da, og hvorfor kan man ikke heller være kjærester?

Anonymkode: c3731...050

Mye du ikke forstår… fører forstår du ikke at folk vil ha «løse forpliktelser» og bare være kjærester uten å bo sammen. Nå forstår du ikke at man kan være gift (sterk forpliktelse) og ikke bo sammen? Jeg kjenner jeg lurer litt på hva du tror et ekteskap skal være. Hvor mye av tiden må man være sammen? Kan man dra på ferie med en venn? Hvor lenge kan man være borte fra ektefellen før man bør vurdere å bare være kjærester i stedet? Kan man feks midlertidig ta en jobb i utlandet? Hva med folk som pendler? Offshorearbeidere? 
 

Du får trøste det med at der ikke er alt du skal forstå eller bry deg med. 

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker ekteskap/samboerskap med god samboerkontrakt kan fungere godt dersom det er god og rettferdig fordeling av alle plikter og ansvar og goder i et samboerforhold. Hvis dette er skjevt eller belastende for den ene parten, men man samtidig elsker vedkommende, er særboer å foretrekke.

Dyrere er det, men det er ikke verdt å lide under dårlige boforhold og urettferdig arbeidsfordeling for å spare noen kroner.

 

Anonymkode: 8b1ba...785

Men hvorfor ønsker du å være sammen/kjæreste med en person som ikke respekterer deg? For en partner som overlater alt husarbeid til den andre eller skaper dårlige boforhold, er ikke en god partner.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei det stemmer ikke.

Han er " fornektelse!" over hvor syk jeg egentlig  er ( selv med pårørendekurs).

Jeg trenger lettstelt rullestol- vennlig leilighet på bakkeplan . Vi bor i et 80 talls hus - Han " skal bare"  og sier jeg tar sorger på forskudd.  Og han syns syns synd på seg selv.

Anonymkode: 97acc...245

Men da forstår jeg ikke hvorfor du fortsatt ønsker å være gift med ham - når han ikke tar din sykdom på alvor, nekter å flytte slik at du får det bedre. Han vil deg jo ikke vel?

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Akkurat. Ingen forpliktelser annet enn å ha litt sex, kos og samvær i ny og ne. Folk er feige og egoistiske.

Anonymkode: c3731...050

Nei, du er rigid, forstår ikke forskjellen  og mener av en eller annen grunn at andre MÅ tenke på din måte... kanskje det er du som er feig fordi du tror noen må gifte seg med deg for å faktisk være forpliktet? Tør ikke stole på at dere faktisk er forpliktet uten en nedskrevet avtale?

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bo sammen med noen som du også har sex med mot penger altså? 

 

Anonymkode: a4c7c...217

Ja, det virker som ts synes det er mest «fornuftig».

Anonymkode: 38d73...efe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nettopp. Så dere er kjærester, og har sterkere forpliktelse til eldre/voksne barn/gården enn kjæresten. Helt greit, det.

Anonymkode: c3731...050

Selvsagt er vi kjærester, men ikke det du i hi kalte en løs forbindelse.  Vi har valgt hverandre for resten av livet, selv om vi velger å bo hver for oss. Ja, forpliktelsen til barn og gamle foreldre er nok sterkere enn til kjæresten, men det betyr da ikke at man IKKE er forpliktet til hverandre. 

Anonymkode: 8edc9...975

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Forstår ikke poenget med å gifte seg og ikke bo sammen. Da kan man jo heller være kjærester. Disse to bor også svært langt fra hverandre, og ses sjeldent, siden begge jobber. Hva består "ekteskapet" av da, og hvorfor kan man ikke heller være kjærester?

Anonymkode: c3731...050

Fordi ekteskapet er en juridisk forpliktende avtale? 

Anonymkode: 8edc9...975

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I det siste har det nymoderne ordet "særboer" blitt flittig brukt om mennesker som bor hver for seg, har sex og kos i ny og ne og definerer seg eksklusive. Hvorfor skal man finne på nye "fine" ord når realiteten er noe helt annet? Det er snakk om en løs forbindelse. Sex og kos når det passer begge parter, og ellers har de sitt eget liv hver.

Anonymkode: c3731...050

Er jo ikke løs forbindelse om de er eksklusive

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...