Gå til innhold

Hvorfor kalle det med det fancy ordet "særboere" når det er snakk om situationship/løs forbindelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Javel. Jeg er mest nysgjerrig på hvorfor ordet «særboer» er så utrolig provoserende for deg? 

Anonymkode: 38d73...efe

Ikke provoserende, bare morsomt. Det er liksom ikke bra nok å være kjærester, man skal ha masse egentid i et forhold, ikke dele rom når man sover og bruke mesteparten av fritiden sin på seg selv. Man velger å ha dobbelt så dyrt hverdagsliv bare for å slippe å dele hverdagen med "kjæresten". 

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi de ikke klarer å bo å alene, eller har så dårlig økonomi at de ikke får det til? 

Anonymkode: a4c7c...217

Hvorfor skal man bo alene når man er i et forhold?

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke provoserende, bare morsomt. Det er liksom ikke bra nok å være kjærester, man skal ha masse egentid i et forhold, ikke dele rom når man sover og bruke mesteparten av fritiden sin på seg selv. Man velger å ha dobbelt så dyrt hverdagsliv bare for å slippe å dele hverdagen med "kjæresten". 

Anonymkode: c3731...050

Er du blakk, siden økonomi stadig kommer opp?

Anonymkode: a4c7c...217

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du ikke at såkalte særboere puler regelmessig?

Anonymkode: c3731...050

Joda, men da tvinges ikke barna til å bo sammen med sexpartneren din og vedkommendes eventuelle barn.

Anonymkode: 38d73...efe

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er du blakk, siden økonomi stadig kommer opp?

Anonymkode: a4c7c...217

Ja, det er jo en fantastisk grunn til å bo med noen. At man får noe ut av det økonomisk. 😂

Anonymkode: 38d73...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke noe problem. Det er bare litt morsomt at folk med forpliktelsesangst og det egoistiske behovet for "egentid" driver på sånn.

Anonymkode: c3731...050

Du har i hvert fall problemer med å forstå at særboere ikke nødvendigvis er egoistiske eller har forpliktelsesangst. Hvem er du til å avgjøre hvorfor andre mennesker velger som de gjør? Selv er jeg gift og vi bor sammen, men jeg dømmer ikke andre som ikke velger som oss. Det livet vi lever er ikke for alle, heller ikke ditt liv. 

 

Anonymkode: f52c5...b82

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke provoserende, bare morsomt. Det er liksom ikke bra nok å være kjærester, man skal ha masse egentid i et forhold, ikke dele rom når man sover og bruke mesteparten av fritiden sin på seg selv. Man velger å ha dobbelt så dyrt hverdagsliv bare for å slippe å dele hverdagen med "kjæresten". 

Anonymkode: c3731...050

Er det generelt vanskelig for deg å tolerere at folk har ulike behov enn du har selv?

Anonymkode: 38d73...efe

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Selvfølgelig er det ikke forskjellige ting. Du kan eie båt sammen med nabo, kompis, kjæreste, mor eller søskenbarn. Dette er ikke forpliktelse overfor hverandre, men tingen dere eier. Gjensidig livsforsikring kan man også ha med mor, kompis, kjæreste, nabo osv. 

Anonymkode: c3731...050

Du kan bo sammen med en kompis, kjæreste, mor eller søskenbarn også… så det du egentlig mener at den eneste måten to personer kan forplikte seg til hverandre er gjennom ekteskap?  Samboerskap er jo ikke nok, det kan man jo ha med hvem som helst. 

Strengt tatt kan man jo gifte seg med både en nabo og en kompis også. Og skilsmisseprosenten viser jo at evnen vår til forpliktelse ikke akkurat ser ut til å la seg regulere av løfter om evig troskap, enten det er i kirka eller til noen andre. Så konklusjonen må jo være at ord betyr lite og ingenting, så drit i hva vi kaller hesten. 
 

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I det siste har det nymoderne ordet "særboer" blitt flittig brukt om mennesker som bor hver for seg, har sex og kos i ny og ne og definerer seg eksklusive. Hvorfor skal man finne på nye "fine" ord når realiteten er noe helt annet? Det er snakk om en løs forbindelse. Sex og kos når det passer begge parter, og ellers har de sitt eget liv hver.

Anonymkode: c3731...050

Nymoderne? Det er da et godt, gammelt og velbrukt ord om en kjent ordning! 

Anonymkode: 037a1...c4f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er du blakk, siden økonomi stadig kommer opp?

Anonymkode: a4c7c...217

Nei da, bare fornuftig. Hvorfor bruke penger på å betale for hvert sitt hus, i stedet for å spare dem?

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig  jeg og mannen  blir særboere  neste høst. Vi har vært samboere i 12 år og har to barn.

Jeg ble alvorlig  syk for 4 år siden ( må etterhvert  søke hjelpemidler) . Har mye smerter og trenger  mye hvile.

Huset vi har er 300kvm og han " nekter" å gi slipp på det (har masse rot/ hobbyer/oppussingobjekt)

 

Anonymkode: 97acc...245

  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du har i hvert fall problemer med å forstå at særboere ikke nødvendigvis er egoistiske eller har forpliktelsesangst. Hvem er du til å avgjøre hvorfor andre mennesker velger som de gjør? Selv er jeg gift og vi bor sammen, men jeg dømmer ikke andre som ikke velger som oss. Det livet vi lever er ikke for alle, heller ikke ditt liv. 

 

Anonymkode: f52c5...b82

Klarer du ikke å leve livet sammen med partner, så har du forpliktelsesangst, eventuelt passer dere ikke sammen.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er mulig  jeg og mannen  blir særboere  neste høst. Vi har vært samboere i 12 år og har to barn.

Jeg ble alvorlig  syk for 4 år siden ( må etterhvert  søke hjelpemidler) . Har mye smerter og trenger  mye hvile.

Huset vi har er 300kvm og han " nekter" å gi slipp på det (har masse rot/ hobbyer/oppussingobjekt)

 

Anonymkode: 97acc...245

Men det er jo fasiten for de fleste særboerforhold, der den ene parten vil/har behov, mens den andre ikke vil, men er altfor glad i kjæresten til å gi slipp. Beklager å høre om tilstanden din, men får du ikke hvilt i et stort hus på 300 kvm? I en annen etasje enn mannen? Mannen kan drive med hobbyene i garasjen? Osv.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor skal man bo alene når man er i et forhold?

Anonymkode: c3731...050

Kan bare snakke for egen del, men da var det fordi vi begge hadde mindreårige barn, og vi syntes det var mer rett at vi voksne skulle ta belastningen av våre valg som voksne og at ungene skulle slippe å flytte enda en gang, bytte skole og måtte forholde seg i hverdagen til bonusforeldre og -søsken, nye regler og fandens oldemor. Rett og slett er valg om å sette ungene foran våres behov om å dele seng hver natt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nymoderne? Det er da et godt, gammelt og velbrukt ord om en kjent ordning! 

Anonymkode: 037a1...c4f

Nettopp! Et kjapt googlesøk viser at ordet særbo er brukt i norske artikler helt tilbake til 90 tallet. Men ‘situationship’ mener Ts er et godt etablert uttrykk i Norge?

Anonymkode: a1101...2ad

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo fasiten for de fleste særboerforhold, der den ene parten vil/har behov, mens den andre ikke vil, men er altfor glad i kjæresten til å gi slipp. Beklager å høre om tilstanden din, men får du ikke hvilt i et stort hus på 300 kvm? I en annen etasje enn mannen? Mannen kan drive med hobbyene i garasjen? Osv.

Anonymkode: c3731...050

Han er skrotnisse - har masse ting overalt. Vanskelig  å vaske over alt i min tilstand. Han vil ikke sløse penger på " vaskehjelp". 

Er mulig det desverre  blir brudd istedenfor- Han vil gjerne ha meg der i huset ( lage middag/ fixe ting med ungene) selv om jeg er 100% ufør.

Anonymkode: 97acc...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke provoserende, bare morsomt. Det er liksom ikke bra nok å være kjærester, man skal ha masse egentid i et forhold, ikke dele rom når man sover og bruke mesteparten av fritiden sin på seg selv. Man velger å ha dobbelt så dyrt hverdagsliv bare for å slippe å dele hverdagen med "kjæresten". 

Anonymkode: c3731...050

Jeg mistenker at du er ganske ung. Når man er unge er man tilpasningsdyktige, og klarer å lære seg å leve sammen.

Når man blir eldre blir dette vanskelig. De har laget seg vaner for hvordan ting skal gjøres, og har vanskelig for å avvike fra vanene. De har hvert sitt hjem, der de trives og føler seg komfortabel. De har gjerne større barn, som ikke nødvendigvis vil sette pris på å flytte fordi mamma/pappa har funnet seg noen, og ikke egentlig føler behov for en ny "forelder". 

Å finne en ny livspartner i godt voksen alder er komplisert. Å velge å beholde hver sin bolig vil gjøre det lettere for mange. 

For mange er kjæreste et svakere forhold enn ekteskap eller samboerskap. Kjæreste er det man gjør mens man vurderer om man bryr seg nok til å ta forholdet videre. Derfor bruker mange begrepet særboer, for å poengtere at de er livsledsagere, ikke bare kjærester, selv om de bor hver for seg.

Anonymkode: 9b82b...b9a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Men hva er vitsen med å være gift når de verken har sex eller bor sammen? De passer jo ikke sammen. De vil ha egentid, forskjellige standard på hus osv. 

Anonymkode: c3731...050

De har mange andre interesser og verdier som de deler. De har vært sammen over 20 år (gift i 7), og treffes fast 1-2 dager i uka, så lenge det klaffer med jobb. Dette fungerer godt for dem.

Så er det også slik at man har juridiske rettigheter på blandt annet arv, når man er gift. Det gjelder også om man er særboer. 

Alle er forskjellige. Det er ikke alle som trives så godt med å bo sammen med noen, andre kunne ikke tenkt seg å bo uten partner i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min samboer har bodd sammen i 35 år, vi eier bil, hus og hytte sammen. Vi har også to voksne barn sammen. Etter vi ble pensjonister bor min samboer mer eller mindre fast på hytta, ikke fordi vi er uvenner men fordi han liker å holde på med fiske og friluftsliv. Jeg derimot liker meg i byen i nærheten av barn og barnebarn. 
Mener TS at vi er feige og ikke vil forplikte oss? At vi ikke passer sammen til tross for mer enn 30 års samliv? Det er da opptil oss om vi vil være særboere?

Anonymkode: a1101...2ad

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Klarer du ikke å leve livet sammen med partner, så har du forpliktelsesangst, eventuelt passer dere ikke sammen.

Anonymkode: c3731...050

Eller det er så enkelt at vi også har andre forpliktelser. Vi føler oss forpliktet til å bo i nærheten av gamle og hjelpetrengende foreldre, bo i nærheten av barn som er småbarnsforeldre og trenger litt bistand, forpliktelse til å bo og holde en slektsgård i god stand eller andre forpliktelser. Vi ønsker ikke å kaste disse forpliktelsene over bord for å realisere oss selv i et samboerskap ut fra å spare penger.

Lev livet ditt ts, men la oss andre ta våre valg.

Anonymkode: 8edc9...975

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...