Gå til innhold

Hvorfor kalle det med det fancy ordet "særboere" når det er snakk om situationship/løs forbindelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva i all verden er situationship? Blir det situasjonsskap på norsk?

Anonymkode: d2e08...366

Når man googler det står det at det er i gråsonen mellom vennskap og kjærlighetsforhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HSV50 skrev (4 timer siden):

Du leser meg som fanden leser Bibelen, det skal du ha!

Kjærester kan være ganske løselig ja. Jeg har hatt menn jeg har definert som kjærester uten at jeg har tenkt at dette er noen jeg vil tilbringe framtiden med. Man tester ut og finner ut av ting. 

Man dater, finner ut man vil være kjærester, og så finner man ut av om der er noe man vil satse på. Kjæreste er mer løst enn særboer, samboer og ektefelle. 
 

Kjærester kan man også være med den man har et langvarig, seriøst forhold til. Da er det selvfølgelig ikke et løselig forhold. 

Ikke enig i at kjæreste er løselig forhold. Da er man ikke offisielt kjæreste ennå

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Ikke enig i at kjæreste er løselig forhold. Da er man ikke offisielt kjæreste ennå

Lov å være uenig. Jeg mener at man kan være kjærester uten veldig store forpliktelser i begynnelsen av et forhold. Mn kan være kjærester uten å kjenne hverandre godt nok til å vite at det er noe som varer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (1 minutt siden):

Lov å være uenig. Jeg mener at man kan være kjærester uten veldig store forpliktelser i begynnelsen av et forhold. Mn kan være kjærester uten å kjenne hverandre godt nok til å vite at det er noe som varer. 

Har man ikke forpliktelser er man bare fuckbuddies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (13 minutter siden):

Har man ikke forpliktelser er man bare fuckbuddies

Nope. Jeg hadde kjæreste i et drøyt halvt år. Vi møtte hverandres venner og var offisielt kjærester. Men fant ut etter hvert at vi ikke ønsket å gå videre med forholdt etter hvert som vi ble bedre kjent vi var exclusive og full pakke. 
 

Har hatt et par fucking good friends også. Det er noe helt annet. 

Endret av HSV50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (Akkurat nå):

Nope. Jeg hadde kjæreste i et drøyt halvt år. Vi møtte hverandres venner og var offisielt kjærester. Men fant ut etter hvert at vi ikke ønsket å gå videre med forholdt etter hvert som vi ble bedre kjent vi var exclusive og full pakke. 
 

Har hatt et par fucking good friends også. Det er noe helt annet. 

Det kan jo skje i et ekteskap og... Folk skilles fordi de finner ut at de ikke vil gå videre...

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Det kan jo skje i et ekteskap og... Folk skilles fordi de finner ut at de ikke vil gå videre...

Ja. Men svært få gifter seg før det har gått et halvt år da. Poenget mitt var at mitt var at gjerne definerer seg som kjærester en god stund før man er helt sikre på at det er er varig forhold man vil satse på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det heter særboer. Jeg har aldri hørt hverken situationship eller løs forbindelse. Løs forbindelse beskriver jo heller ikke særboere, da særboere er kjærester, løs forbindelse høres ut som fwb. Og fwb er ikke kjærester. 

Anonymkode: a2389...92a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (1 minutt siden):

Ja. Men svært få gifter seg før det har gått et halvt år da. Poenget mitt var at mitt var at gjerne definerer seg som kjærester en god stund før man er helt sikre på at det er er varig forhold man vil satse på. 

Noen blir samboere etter et halvt år... Man tenker jo med rosa forelskelses briller at forholdet vil bli varig før man finner ut at det ikke blir det...

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (30 minutter siden):

Når man googler det står det at det er i gråsonen mellom vennskap og kjærlighetsforhold

Men da passer det ikke til særboere, som har et kjærlighetsforhold. 

Anonymkode: a2389...92a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da passer det ikke til særboere, som har et kjærlighetsforhold. 

Anonymkode: a2389...92a

Det er jeg enig i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var særboer med min eksmann, vi var gift. 

Og nei, man må faktisk ikke ha samme folkeregistrerte adresse. Vi meldte fra til Skatteetaten, og det var aldri et problem. Vi hadde derfor ulike folkeregistrerte adresser. Så de kan gi unntak.

Vi var jo selvfølgelig gift og i et ordentlig forhold selv om vi var særboere. Det var det beste for oss. Jeg kunne ikke tenkt meg det samme med min kommende ektemann, men der er også situasjonen en annen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Noen blir samboere etter et halvt år... Man tenker jo med rosa forelskelses briller at forholdet vil bli varig før man finner ut at det ikke blir det...

Joda. Som sagt er det lov å være uenig i hvor seriøst et kjæresteforhold er. Men i det øyeblikket man flytter sammen eller gifter seg har man jo tatt forholdet ett steg videre. Og det er det jeg mener man kan gjøre ved å definere seg som særboere. Da er man hakket forbi bare kjærester. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HSV50 skrev (2 timer siden):

Joda. Som sagt er det lov å være uenig i hvor seriøst et kjæresteforhold er. Men i det øyeblikket man flytter sammen eller gifter seg har man jo tatt forholdet ett steg videre. Og det er det jeg mener man kan gjøre ved å definere seg som særboere. Da er man hakket forbi bare kjærester. 

Men hvorfor bruke et mindre romantisk begrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særboer er et forpliktende forhold, bare at ikke man bor sammen.  Herregud.... I Sverige er det helt vanlig at man sier "Jag har en särbo", ingen som løfter et øyenbryn. Like vanlig som å si sambo (i Norge er det visst rasistisk).  Her så er det .... " Øøøhh... er dere.."  osv. 

Slutt å bland dette med fwb, ff og alle de andre løse forbindelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig at dette bare er troll, men jeg er jetlagged og trenger noe for å få tiden til å gå. 

Problemet ditt, TS, er at du i tittelen og første innlegg sier at særboere bare er en løs forbindelse. Det er derfor det folk svarer deg på. Det er først da du innså at du bommet at du begynte å kverulere med bruken av «kjæreste». Som flere har nevnt er både samboere og særboere også kjærester. Poenget med «særboer» vs «samboer» er at det som regel forventes at kjærester skal flytte sammen, og det er da fint å kunne formulere at det ikke er tilfelle. 

For å ta meg selv som eksempel bor jeg og min mann i to forskjellige byer fordi han jobber i en by og jeg i en annen. Vi har foreløpig ikke barn. Vi bodde sammen i utlandet en periode fordi jeg fikk jobb der og han gjerne ville være med. Den perioden var vi kjærester og samboere. Da vi flyttet tilbake til Norge fikk vi jobb i to ulike byer- vi fortsatte som kjærester, men ble særboere. Nylig giftet vi oss, og vi er nå et ektepar, særboere og kjærester. 

Grunnen til at definisjonen «særboer» er nyttig er fordi alle antar at vi bor sammen dersom jeg sier vi er gift. Jeg kan da si at vi er særboere. Jeg omtaler han aldri som «særboeren min». 
 

Jeg forstår heller ikke hvorfor du kverulerer på forpliktelser. Du sier at hytte og båt kan man eie med hvem som helst, men du kan også gifte deg med hvem som helst. Samboerskap er veldig lite forpliktende. Et hus eller en leilighet kan du få solgt på overraskende kort tid. Jeg er veldig forpliktet til min mann- både følelsesmessig og juridisk. Vi har f.eks delvis felles økonomi hvor all inntekt går til felles bankkonto.
 

Du gjør også en grov forenkling dersom du tror alle er særboere fordi de egentlig ikke vil være så mye sammen. Som andre har nevnt kan det være vanskelig med barn fra tidligere forhold f.eks. For min del vil jeg gjerne bo med min mann, men det har foreløpig ikke latt seg gjøre. Vi lever derfor godt som ektefolk og særboere. Om noen år dukker kanskje drømmejobben opp der han bor og vi kan være ektefolk, kjærester og samboere. 
 

Uavhengig av hva du kaller det og hvilke forpliktelser man har kan det faktisk bli slutt «når som helst». Mannen din kan bli forelsket i en på jobb og forlate deg til tross for at dere er gift og bor sammen. Ditt og din manns forhold er like avhengig av at dere står på for å ivareta forholdet som et hvilket som helst par som ikke bor sammen. 

Anonymkode: 3230b...da1

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maleficenta skrev (9 timer siden):

Men hvorfor bruke et mindre romantisk begrep?

Må begrep være romantiske? Jeg vil i grunne si at å være gift ikke er særlig romantisk begrep det heller. Gift er fort noe som tar livet av oss. 

For mer betyr særboer et forpliktende forhold, likestilt med samboer, bare at man ikke bor sammen. Man vil kanskje ikke alltid invitere med en kjæreste i diverse anledninger, brylluper, barnedåp og andre ting, men har man offisielt en særboer så vil denne bli inkludert, på samme måte som en samboer eller ektefelle. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor TS gadd å starte diskusjon om dette når h*n har bestemt at h*n har rett uansett... 

Kunne godt tenkt meg selv å bli særboer med en mann, men da må jeg ut på datingmarkedet igjen først. 

Anonymkode: 65459...d6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

Grunnen til at definisjonen «særboer» er nyttig er fordi alle antar at vi bor sammen dersom jeg sier vi er gift. Jeg kan da si at vi er særboere. Jeg omtaler han aldri som «særboeren min». 

Anonymkode: 3230b...da1

Nettopp, det var dette som var den originale opprinnelsen til "særbo"- begrepet.  Det skulle beskrive ektefeller som ikke bodde sammen. 

Men et lite hjertesukk.

Jeg må også si at jeg synes det er leit at det har blitt vannet ut, og at  "kjærester" har blitt degradert til å bare beskrive en fjortisforelskelse. Det har ført til at "særbo"-begrepet blir brukt der det ikke gir mening, noe som igjen skaper misforståelser.

For eksempel,  hvis noen sier at de er kjærester er det underforstått at de ikke bor sammen.  Kjærester som bor sammen er enten samboere eller ektefeller. 

Av den grunn tror jeg automatisk at de som sier at de er særbo er ektefeller som ikke bor sammen. 

Jeg møtte min niese for en tid tilbake,  og hun presenterte sin nye kjæreste, og sa at de var særboere. Hun brukte ordet for å beskrive at de var "mer enn kjærester", men jeg trodde de hadde giftet seg.

Hvis de ikke synes kjærester er seriøst nok, kan de ikke heller bruke ordet "livsledsager" eller "partner"?

 

Anonymkode: cae45...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (1 time siden):

Må begrep være romantiske? Jeg vil i grunne si at å være gift ikke er særlig romantisk begrep det heller. Gift er fort noe som tar livet av oss. 

For mer betyr særboer et forpliktende forhold, likestilt med samboer, bare at man ikke bor sammen. Man vil kanskje ikke alltid invitere med en kjæreste i diverse anledninger, brylluper, barnedåp og andre ting, men har man offisielt en særboer så vil denne bli inkludert, på samme måte som en samboer eller ektefelle. 

En kjæreste er da like naturlig å be med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...