Gå til innhold

Hvorfor kalle det med det fancy ordet "særboere" når det er snakk om situationship/løs forbindelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og da blir det uansett billigere å selge disse to mikroleiligheter og kjøpe seg en større en. EN utgift til kommunale avgifter, EN utgift til vedlikehold, og så videre.

Anonymkode: c3731...050

Vi vil vel beholde våre egne hjem og fortsette å bo i egen by, beholde jobb, ha familie og venner i nærheten osv. Økonomi er dårlig grunn til å inngå ekteskap eller flytte sammen.

Anonymkode: 8edc9...975

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ingenting forpliktende i et såkalt særboerskap. Du har null og niks av forpliktelser overfor kjæresten din. Ikke har dere felles husholdning, ikke deler dere hverdagen sammen, ikke har dere felles økonomi, ikke har dere forsørgerplikt overfor hverandre, ikke arver dere hverandre, ingenting. Det eneste dere er "forpliktet" til, er å ikke ha sex med andre mennesker.

Anonymkode: c3731...050

Min tante og onkel har vært særboere i 40 år. De har noe økonomi felles men ingen barn. Likevel ett seriøst eksklusivt forhold

Anonymkode: 9cf6d...dfb

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min tante og onkel har vært særboere i 40 år. De har noe økonomi felles men ingen barn. Likevel ett seriøst eksklusivt forhold

Anonymkode: 9cf6d...dfb

Altså, kjærester.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om noen som bruker særboer som synonym med sexvenn.

Særboer er gjerne folk som er i eksklusive og forpliktende forhold, men som har funnet ut at de liker best å ha hver sin bolig. At det brukes når forholdet er stabilt nok til at det ville vært naturlig å flytte sammen, men så velger man å ikke gjøre det likevel.

Anonymkode: 4735e...705

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså, kjærester.

Anonymkode: c3731...050

Du sliter litt med å leser gjør du ikke? Kjærester staves k-j-æ-r-e-s-t-e-r, mens særboer staves s-æ-r-b-o-e-r. Noen av de samme bokstavene går igjen, men ikke alle. Burde være mulig å se forskjell. 

Eller mener du bare at det er du som skal definere hvordan andre definerer sine forhold? Er det andre ting du også mener det er opp til deg å definere? 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nettopp. Men det blir ikke "seriøst" nok når voksne mennesker er kjærester på femtende året, vet du.

Anonymkode: c3731...050

Joda

 

Anonymkode: c2698...db9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri hørt om noen som bruker særboer som synonym med sexvenn.

Særboer er gjerne folk som er i eksklusive og forpliktende forhold, men som har funnet ut at de liker best å ha hver sin bolig. At det brukes når forholdet er stabilt nok til at det ville vært naturlig å flytte sammen, men så velger man å ikke gjøre det likevel.

Anonymkode: 4735e...705

Altså velger man å ikke forplikte seg helt, men være kjærester med masse egentid og enkel utgang ut av forholdet. Nettopp.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda

 

Anonymkode: c2698...db9

Så hvorfor må det brukes "særboer"?

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, kjærester.

Anonymkode: c3731...050

Både samboere og særboere er kjærester. Forhåpentligvis er også ektefeller det. Særboer er, som mange andre har prøvd å forklare deg, en beskrivelse av valgt boform. Ikke et alternativ til å være hverandres kjæreste. 

Selv om det er vanskelig for deg å forstå, omgås vi i hverandre i hverdagen. Jeg er hos min kjæreste ca hver 4. uke, han hos meg like ofte. De ukene vi er sammen omgås vi hverandres familie og venner på lik linje med andre par. De andre ukene er vi fra hverandre, og bruker tiden til jobb og egne ting, eller sammen i felles feriebolig.

Selvsagt koster det mer enn å bo sammen, og vi har begge evigvarende gullkort hos SAS. Skulle en av oss flyttet til den andre, måtte denne reist mye fram og tilbake for å ivareta andre forpliktelser.

Vi har valgt vår boform, og har mange juridiske og økonomiske felles forpliktelser. Arveforhold er avklart i testament, det samme med forholdet til den andres barn. Felles feriebolig. Felles husholdning i og med at vi tross alt er sammen langt mer enn gave året. 

Anonymkode: 8edc9...975

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så hvorfor må det brukes "særboer"?

Anonymkode: c3731...050

Fordi det, i motsetning til hva du mener, beskriver et langvarig og forpliktende forhold hvor det ikke er aktuelt å bo sammen.

Anonymkode: 8edc9...975

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså velger man å ikke forplikte seg helt, men være kjærester med masse egentid og enkel utgang ut av forholdet. Nettopp.

Anonymkode: c3731...050

Mens bofelleskap er forpliktende? Det eneste som betyr noe i din verden er om man bor sammen? Jeg synes du har et litt skrudd og snevert syn på verden. Jeg har bodd sammen med en hel mengde forskjellige folk jeg ikke følte noen som helst forpliktelse ovenfor, på studenthybel og kollektiv, men vi delte på husleia og andre avgifter.

Det er ikke om man deler bolig som avgjør om et forhold er ekte kjærlighet.

Anonymkode: 4735e...705

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, det virker som ts synes det er mest «fornuftig».

Anonymkode: 38d73...efe

Prostitusjon som det også blir kalt.

Anonymkode: a4c7c...217

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke «særboer» spesielt mer fancy enn «situationship».

Anonymkode: cc40b...c72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er vel ikke «særboer» spesielt mer fancy enn «situationship».

Anonymkode: cc40b...c72

Tror Ts trenger et lynkurs i engelsk for å lære seg forskjellen på relation og situation.

Anonymkode: a4c7c...217

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Særboere har null juridiske forpliktelser overfor hverandre. 

Anonymkode: c3731...050

Samboere også, men det er vel heller ikke temaet her. Et forpliktende forhold handler ikke om juss, men om tillit og respekt, og gjensidig ivaretagelse i et forhold. Langvarig eller livsvarig.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjæreste med samboeren min. Det tok liksom ikke slutt da vi flytta sammen. Jeg var kjæreste med ham jeg var særboer også med - samtidig med at vi var særboere. 

Men jeg var aldri særboer med han som nå er samboer, før vi ble samboere. Vi var kjærester i halvannet år, så ble vi samboere. 

Mye det samme som ham jeg var særboer med i 5 år. Vi var kjærester, og da det ble seriøst og vi var sikre på at vi ville være sammen lenge,  bestemte vi oss for å bli særboere.

…og før du sier «hah, så særboere er mindre bindende, det ble slutt», så kan jeg altså fortelle at jeg også har vært gift, og det tok jammen slutt det også, på tross av løfter, papirer og ring.  

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mens bofelleskap er forpliktende? Det eneste som betyr noe i din verden er om man bor sammen? Jeg synes du har et litt skrudd og snevert syn på verden. Jeg har bodd sammen med en hel mengde forskjellige folk jeg ikke følte noen som helst forpliktelse ovenfor, på studenthybel og kollektiv, men vi delte på husleia og andre avgifter.

Det er ikke om man deler bolig som avgjør om et forhold er ekte kjærlighet.

Anonymkode: 4735e...705

Bor man sammen, så må man ta hensyn til hverandre og sørge for at logistikken går opp. Bor man alene, så har man kun seg selv å ta hensyn til, og kan velge å møte kjæresten når man har tid/det passer seg slik.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (2 minutter siden):

Jeg er kjæreste med samboeren min. Det tok liksom ikke slutt da vi flytta sammen. Jeg var kjæreste med ham jeg var særboer også med - samtidig med at vi var særboere. 

Men jeg var aldri særboer med han som nå er samboer, før vi ble samboere. Vi var kjærester i halvannet år, så ble vi samboere. 

Mye det samme som ham jeg var særboer med i 5 år. Vi var kjærester, og da det ble seriøst og vi var sikre på at vi ville være sammen lenge,  bestemte vi oss for å bli særboere.

…og før du sier «hah, så særboere er mindre bindende, det ble slutt», så kan jeg altså fortelle at jeg også har vært gift, og det tok jammen slutt det også, på tross av løfter, papirer og ring.  

Så når man er kjærester, er man ikke seriøs? Tullekjærester eller småkjærester?

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bor man sammen, så må man ta hensyn til hverandre og sørge for at logistikken går opp. Bor man alene, så har man kun seg selv å ta hensyn til, og kan velge å møte kjæresten når man har tid/det passer seg slik.

Anonymkode: c3731...050

Logistikken skal da fortsatt gå opp. Jeg har bodd sammen med kjæresten, og lite logistikk med bare to voksne i husholdningen. Også da så vi hverandre når vi ikke var opptatt på anney hold og npr vi valgte å være sammen. Vi planlegger nå når vi skal være sammen, og ser hverandre mye mer enn da vi bodde sammen.

Anonymkode: 8edc9...975

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...