Gå til innhold

Hvorfor kalle det med det fancy ordet "særboere" når det er snakk om situationship/løs forbindelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vet om to som er særboere som har testamentert hverandre. Du virker noe kunnskapsløs, TS. 

Anonymkode: 110db...df9

Du kan testamentere alt du eier til en nabo, SOS barnebyer eller en katt. 

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tussi84 skrev (25 minutter siden):

En av mine venner er gift, og de er særboere. De har sjeldent sex, så det har ingenting med giftemål å gjøre. For de to så fungerer det best å være særboere fordi de er veldig forskjellig når det kommer til hushold. Hun har få ting, og liker en strøken leilighet. Han har altfor mange ting, og ting ser av og til bomba ut hos han. De liker også masse egentid begge to.

Men hva er vitsen med å være gift når de verken har sex eller bor sammen? De passer jo ikke sammen. De vil ha egentid, forskjellige standard på hus osv. 

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det å være kjærester er en forpliktelse, uavhengig av boform. Den viktigste forpliktelsen er å være hverandres støtte og nærmeste.

Selv om vi har hver vår husholdning og bolig, deler vi hverdagen, og ses så og si hver ettermiddag/kveld. Som samboere får vi heller ikke felles økonomi, forsørgelsesplikt eller arver hverandre. Den eneste forskjellen blir da felles husholdning. 

Anonymkode: 8edc9...975

Samboere kan selvfølgelig ha felles økonomi hvis de vil det.

Anonymkode: c3731...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (18 minutter siden):

De kan få gjøre akkurat hva de vil for min del, jeg er bare imot å måtte utvide vokabularet mitt med masse jåleord når det finnes fullgode ord for det den samlivsformen de har valgt allerede. 

I tillegg er "særboer" mer teknisk og negativ ladd enn "kjæreste", som stammer fra ordet "kjærlighet" og har romantisk/positiv klang.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er jo ikke forpliktet på noen som helst måte? Ikke har de felles husholdning, ikke er de gift, ikke har de felles barn, ikke har de samboerkontrakt (som er helt naturlig siden de ikke er samboere). De har ingen forpliktelser overfor hverandre annet enn å være eksklusive seksuelt. Og det kan venner med fordeler også være.

Anonymkode: c3731...050

Venner med fordeler puler hverandre. 

Særboere treffer hverandres venner /familie /kollegaer slik som samboere gjør. 

Ja, jeg vet hva jeg snakker om, siden jeg har erfaring fra begge deler.

Anonymkode: a4c7c...217

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så er det det som egentlig er problemet ditt (for det virker som du har et..)? At du egentlig mener disse to ikke passer sammen (kanskje en av dem passer bedre sammen med deg?) og bør splitte opp? Og nå er du så sjalu og bitter at du må rakke ned på alle særboere og deres forhold og definere selv hva fremmede folk er og hvordan forholder deres er?

Det er i hvert litt slik du framstår for meg. Ganske kunnskapsløs, men sta, bitter og kverulerende type. 

Anonymkode: f52c5...b82

Jeg har ikke noe problem. Det er bare litt morsomt at folk med forpliktelsesangst og det egoistiske behovet for "egentid" driver på sånn.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I tillegg er "særboer" mer teknisk og negativ ladd enn "kjæreste", som stammer fra ordet "kjærlighet" og har romantisk/positiv klang.

Anonymkode: c3731...050

Samboer er skikkelig romantisk, særlig kortversjonen sambo........🤣

Anonymkode: a4c7c...217

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke noe problem. Det er bare litt morsomt at folk med forpliktelsesangst og det egoistiske behovet for "egentid" driver på sånn.

Anonymkode: c3731...050

Prøv noen samlivsbrudd og noen runder på boligmarkedet så er det mulig at du skifter mening. 

Anonymkode: a4c7c...217

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan de være eksklusive hvis de avtaler det slik. Jeg kjenner flere som har hatt slik ordning. Blant annet for å ikke bli smittet av seksuelt overførbare sykdommer.

Anonymkode: c3731...050

Er man «venner med fordeler», har man vel ideelt sett ikke romantiske følelser for hverandre? Det har man normalt når man definerer seg som kjærester, uavhengig av om man deler bopel.

Anonymkode: 38d73...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samboer er skikkelig romantisk, særlig kortversjonen sambo........🤣

Anonymkode: a4c7c...217

"Samboer" kan også kalles kjæreste. Eventuelt partner. Like teknisk ord, som hører hjemme i jussen. 

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er man «venner med fordeler», har man vel ideelt sett ikke romantiske følelser for hverandre? Det har man normalt når man definerer seg som kjærester, uavhengig av om man deler bopel.

Anonymkode: 38d73...efe

Og da heter man kjærester.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Prøv noen samlivsbrudd og noen runder på boligmarkedet så er det mulig at du skifter mening. 

Anonymkode: a4c7c...217

Har prøvd. Skifter ikke mening. Å bo sammen og å eie eget hus har jo ingenting med hverandre å gjøre. Kjenner flere som bor sammen, der den ene leier huset sitt og får inntekter. Hadde de bodd i hvert sitt hus, ville de ha fått kun økte utgifter, og null inntekter.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke noe problem. Det er bare litt morsomt at folk med forpliktelsesangst og det egoistiske behovet for "egentid" driver på sånn.

Anonymkode: c3731...050

Og jeg synes det er litt «morsomt» at voksne folk med barn på hver sin kant på død og liv skal tvinge barna inn i en ny familieliknende konstellasjon bare fordi de voksne er trygghetssøkende og har lyst til å pule regelmessig. Om ikke det er et egoistisk behov, så vet ikke jeg.

Anonymkode: 38d73...efe

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Samboere kan selvfølgelig ha felles økonomi hvis de vil det.

Anonymkode: c3731...050

Særboere kan også ha felles økonomi hvis de vil det. Man kan eie begge boligene sammen, felles ansvar for lån osv. Det er ingen regler mot det.

Mormor fikk ny kjæreste da hun var 70. Forholdet varte til han døde etter mer enn 20 år. For dem var å flytte sammen uaktuelt, så de fortsatte å bo hver for seg. Der å nedvurdere andres forhold som ts gjør er respektløst. 

Anonymkode: 8edc9...975

  • Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har prøvd. Skifter ikke mening. Å bo sammen og å eie eget hus har jo ingenting med hverandre å gjøre. Kjenner flere som bor sammen, der den ene leier huset sitt og får inntekter. Hadde de bodd i hvert sitt hus, ville de ha fått kun økte utgifter, og null inntekter.

Anonymkode: c3731...050

Bor den ene i borettslag er det kun lov å leie ut få år. 

 

Anonymkode: a4c7c...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og jeg synes det er litt «morsomt» at voksne folk med barn på hver sin kant på død og liv skal tvinge barna inn i en ny familieliknende konstellasjon bare fordi de voksne er trygghetssøkende og har lyst til å pule regelmessig. Om ikke det er et egoistisk behov, så vet ikke jeg.

Anonymkode: 38d73...efe

Men da er man kjærester, ikke "særboere". Og når barna har flyttet ut, så kan de jo bo sammen hvis de er så glad i hverandre. For øvrig, familiekonstellasjon oppstår jo uansett om de bor sammen eller ikke. Tror du ikke at såkalte særboere puler regelmessig?

Anonymkode: c3731...050

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bor den ene i borettslag er det kun lov å leie ut få år. 

 

Anonymkode: a4c7c...217

Da flytter paret inn i borettslaget, og leier ut den andres enebolig/leilighet, eventuelt flytter mellom husene med noen års mellomrom. 

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I tillegg er "særboer" mer teknisk og negativ ladd enn "kjæreste", som stammer fra ordet "kjærlighet" og har romantisk/positiv klang.

Anonymkode: c3731...050

Vi er da kjærester uavhengig av om vi er gift eller ikke, og uavhengig av boform. Særboer viser at man har tatt et valg om å ikke bo sammen, eller at man har satt et tidspunkt for når det en gang i framtiden kan bli aktuelt.

Det ar du synes særboer er negativt lader viser bare at du har stort behov for å vurdere andres forhold.

Anonymkode: 8edc9...975

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da er man kjærester, ikke "særboere". Og når barna har flyttet ut, så kan de jo bo sammen hvis de er så glad i hverandre. For øvrig, familiekonstellasjon oppstår jo uansett om de bor sammen eller ikke. Tror du ikke at såkalte særboere puler regelmessig?

Anonymkode: c3731...050

Javel. Jeg er mest nysgjerrig på hvorfor ordet «særboer» er så utrolig provoserende for deg? 

Anonymkode: 38d73...efe

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da flytter paret inn i borettslaget, og leier ut den andres enebolig/leilighet, eventuelt flytter mellom husene med noen års mellomrom. 

Anonymkode: c3731...050

Fordi de ikke klarer å bo å alene, eller har så dårlig økonomi at de ikke får det til? 

Anonymkode: a4c7c...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...