Gå til innhold

Hvorfor kalle det med det fancy ordet "særboere" når det er snakk om situationship/løs forbindelse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er ingenting forpliktende i et såkalt særboerskap. Du har null og niks av forpliktelser overfor kjæresten din. Ikke har dere felles husholdning, ikke deler dere hverdagen sammen, ikke har dere felles økonomi, ikke har dere forsørgerplikt overfor hverandre, ikke arver dere hverandre, ingenting. Det eneste dere er "forpliktet" til, er å ikke ha sex med andre mennesker.

Anonymkode: c3731...050

Det å være kjærester er en forpliktelse, uavhengig av boform. Den viktigste forpliktelsen er å være hverandres støtte og nærmeste.

Selv om vi har hver vår husholdning og bolig, deler vi hverdagen, og ses så og si hver ettermiddag/kveld. Som samboere får vi heller ikke felles økonomi, forsørgelsesplikt eller arver hverandre. Den eneste forskjellen blir da felles husholdning. 

Anonymkode: 8edc9...975

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er i hvert fall idiotisk. Hva er poenget med å GIFTE seg og fortsette å være en løs forbindelse? Man må jo ikke gifte seg for å ha sex i 2024. Helt meningsløst.

Anonymkode: c3731...050

Du forstår ikke hva en løs forbindelse er.

En løs forbindelse har absolutt ingen forpliktelser til den andre parten. De er ikke kjærester, er ikke eksklusive med hverandre, møtes ikke regelmessig.  De er kort sagt ikke kjærester. 

 

Anonymkode: cae45...94a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er i hvert fall idiotisk. Hva er poenget med å GIFTE seg og fortsette å være en løs forbindelse? Man må jo ikke gifte seg for å ha sex i 2024. Helt meningsløst.

Anonymkode: c3731...050

Fordi man ikke er en løs forbindelse.  Man er forpliktet til hverandre emosjonelt, praktisk, økonomisk og juridisk, men har av en eller annen grunn behov/ønske om forskjellig bosted. Det kan skyldes jobb, familie eller andre forpliktelser. 

Anonymkode: 8edc9...975

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (3 minutter siden):
Men dersom man IKKE er gift og bor i hvert sitt hus, da er man kjærester. 

Er det du eller dem det gjelder som har rett til å definere hva de er?  Jeg begriper ikke hva det er med mennesker som på død og liv skal blande seg i andres liv. Så lenge de ikke gjør noe som påvirker deg og ditt liv burde det bry deg en plass midt på ryggen hvordan andre mennesker definerer sine forhold? 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (7 minutter siden):

Du har venner som er gifte, da er de selvfølgelig et ektepar og ikke et kjærestepar. Ektepar er mer enn kjærestepar. 
Men dersom man IKKE er gift og bor i hvert sitt hus, da er man kjærester. 

de er fortsatt særboere ;) og bruker det begrepet og jeg ser ikke at det er vanskelig å forholde seg til. Om man er gift eller ikke men er i et forhold og bor hver for seg er man særboere. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (Akkurat nå):

Er det du eller dem det gjelder som har rett til å definere hva de er?  Jeg begriper ikke hva det er med mennesker som på død og liv skal blande seg i andres liv. Så lenge de ikke gjør noe som påvirker deg og ditt liv burde det bry deg en plass midt på ryggen hvordan andre mennesker definerer sine forhold? 

De kan få gjøre akkurat hva de vil for min del, jeg er bare imot å måtte utvide vokabularet mitt med masse jåleord når det finnes fullgode ord for det den samlivsformen de har valgt allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker disse som tror de vet å definere særboerskap for at de tror de vet hva det er .. :P

Vi er særboere og har selvsagt ikke juridiske forpliktelse men vi har det mye tettere enn mange samboere , gifte eller ikke, jeg vet om. Vi har et " til døden skiller deg ad"forhold og vi definerer oss som særboere. Vi deler alt, vet alt og tar avgjørelser sammen. Samtidig så får vi vår frihet til å puste ut og slippe krangel om oppvask og rydding som knekker mange samboerskap. Kjærester er man i begynnelse av et forhold, vi har tatt et forpliktende skritt videre til særboere. Og hva folk på KG  tror, det bryr ikke meg for jeg vet at alle som kjenner oss i RL vet at vi er særboere og svært forpliktet til hverandre. 

Anonymkode: 1a4b1...e96

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette virkelig noe å problematisere? Voksne folk kan leve og kalle det for hva de vil. 

Anonymkode: c19bd...181

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt denne trangen til å skulle definere hva andre er. Om noen definerer seg som kjærester, så er de kjærester, uavhengig av hva andre måtte kalle relasjonen. 
 

Om man bor hver for seg eller sammen, er irrelevant for hvor vidt man er kjærester eller ikke. Å omdefinere denne relasjonen på vegne av andre er absurd og meningsløst.

Anonymkode: 3fe44...9a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg og "Per" er også særboere.

Vi bor i hvert vårt hus.

Har hver vår husholdning.

Er gift med hver vår partner.

Har aldri møtt hverandre.

100% særboere, jeg og Per.

 

Anonymkode: 97916...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærester som bor sammen= samboere. Kjærester som bor fra hverandre= særboere 

Situationship er et fancy ord for ff med visse følelser. Det går altså inn under ff paraplyen, men mange synes det høres bedre ut siden ff kan være så mangt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (Akkurat nå):

De kan få gjøre akkurat hva de vil for min del, jeg er bare imot å måtte utvide vokabularet mitt med masse jåleord når det finnes fullgode ord for det den samlivsformen de har valgt allerede. 

Oi. Angst for utvidet vokabular rett og slett. Ja jeg ser jo at det må være fryktelig tungt og vanskelig å forholde seg til nye begreper. 
 

Men nå har du jo nettopp lært at det er forskjell på å være kjæreste og særboer da, og at det ikke er et nytt og fancy ord for et ord du allerede kan. Så kanskje det gjør ting litt lettere for deg?

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjærester er man i begynnelse av et forhold

Anonymkode: 1a4b1...e96

Uenig! 

Min definisjon av kjæresten er "en man har et kjærlighetsforhold til", og jeg har vært gift med kjæresten min i 30 år.

Men utover det er jeg enig i det du skrev.

Anonymkode: cae45...94a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (53 minutter siden):

Fordi «kjæreste» brukes i begynnelse av en relasjon, typisk uten forpliktelser. 

Særboere kan ha felles barn og stor grad av felles økonomi.

Jeg, som mange andre, bruker kjæreste om den man har er en nær emosjonell relasjon til. Det kan være ektefelle, som definerer en juridisk avtale, samboer/særboer som viser en boform, forlovede som viser at man snart skal inngå en juridisk avtale osv.

Hva vil du bruke når man gar en relasjon med forpliktelse om ikke kjæreste?

Anonymkode: 8edc9...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (2 minutter siden):

Kjærester som bor sammen= samboere. Kjærester som bor fra hverandre= særboere 

Situationship er et fancy ord for ff med visse følelser. Det går altså inn under ff paraplyen, men mange synes det høres bedre ut siden ff kan være så mangt

Nah. Uenig. Jeg har hatt kjæreste og jeg har hatt særboer. Det var virkelig ikke det samme. Særboer er for meg vesentlig mer forpliktende enn å være kjæreste. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er stor forskjell på venner med fordeler og særboere. Særboere bor ikke ilag, men er forpliktet til hverandre. Venner med fordeler har bare sex ilag. 

Kjenner blant annet et eldre par i 80-90 åra. De har vært kjærester i 29 år. De har aldri bodd ilag, men de har vært forpliktet til hverandre hele tiden. Kjenner også noen par som har barn på hver sin side. De har vært kjærester en stund, men velger å vente til barna har flyttet ut før de flytter ilag.  Selv om de er særboer av en eller annen grunn så er de forpliktet å ikke noen løs forbindelse. 

Anonymkode: 0b252...9fc

Særboere er da ikke forpliktet til hverandre. De kan når som helst avslutte relasjonen uten at det får noen som helst konsekvenser for dem. Igjen, vi har et godt ord - KJÆRESTER. Men det blir ikke fancy nok?

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Fordi det er mer forpliktende. Jeg har hatt kjærester og er nå særboer på tjuende året, så dette vet jeg. Men du nekter jo å ta til deg info fra noen, bare står på ditt. Forpliktelser er mer enn det som står på et signert papir, skjønner du.

Anonymkode: c8a27...801

På hvilken måte er det mer forpliktende? Hvilke juridiske forpliktelser har du overfor din såkalte særboer? Forpliktelser er nettopp det - man forplikter seg. At man lover noen noe med ord, er ikke forpliktende.

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

What is your problem?

Hvorfor henger du deg opp i om folk bor sammen eller ei?

Er du bitter fordi kjæresten ikke ønsker å bo med deg, og så skal du disse alle som bor hver for seg og har det strålende som særboere?

Anonymkode: 92132...cf0

Jeg er gift og bor selvfølgelig med ektemannen min. Vi ler av alle som har så forpliktelsesangst og så stort behov for egentid i et ekteskap at de bryter opp hjemme og starter egoliv hver for seg. 

Anonymkode: c3731...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HSV50 skrev (28 minutter siden):

Det er noe du ikke har forstått. Særboere kan ha forpliktelser overfor hverandre. De kan ha gjensidig livsforsikring og testamente, de kan eie hytte, båt, bil sammen osv. Ofte er det en ordning man har fordi man har barn på hver sin kant og ikke ønsker at barna skal ta belastningen med at de voksne vil bo sammen (flytting, bytte av skole osv). Jeg har hatt både kjæreste og vært særboer. Det er to vilt forskjellige ting. 

Selvfølgelig er det ikke forskjellige ting. Du kan eie båt sammen med nabo, kompis, kjæreste, mor eller søskenbarn. Dette er ikke forpliktelse overfor hverandre, men tingen dere eier. Gjensidig livsforsikring kan man også ha med mor, kompis, kjæreste, nabo osv. 

Anonymkode: c3731...050

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

De bor ikke hver for seg når han reiser i jobben. Eller mener du at han er folkeregistrert på båten? Poenget med å gifte seg er jo borte hvis man skal fortsette uforpliktende forhold. Forresten, ekte og langvarig kjærlighet der man ikke tåler å leve sammen med den man liksom "elsker"? Særlig når man har bodd sammen, og så flytter fra hverandre for å ha "egentid"?
 

Kjenner et par som har vært samboere i en årrekke, og nylig flyttet fra hverandre, men fortsatt er sammen. Grunnen til flytting er at de bare krangler når de bor sammen, men tåler hverandre i små mengder. Da er de egentlig feil for hverandre, og burde ha splittet opp. Men sikkert redd for det ukjente, og ønsker ikke å miste fast tilgang på sex og kos.

Anonymkode: c3731...050

Så er det det som egentlig er problemet ditt (for det virker som du har et..)? At du egentlig mener disse to ikke passer sammen (kanskje en av dem passer bedre sammen med deg?) og bør splitte opp? Og nå er du så sjalu og bitter at du må rakke ned på alle særboere og deres forhold og definere selv hva fremmede folk er og hvordan forholder deres er?

Det er i hvert litt slik du framstår for meg. Ganske kunnskapsløs, men sta, bitter og kverulerende type. 

Anonymkode: f52c5...b82

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...